Holy wheelgap Batman :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiNäkyy tosiaan olevan vähä-älyinen kun on renkaiden pyörimissuunnatkin väärin päin!
Comment
-
Minä ihan vaan pikipäin vaihdan tuon short shifterin. Juupajuu, kolme tuntia myöhemmin istun edelleen pimeässä autossa, jokaisesta lampusta akut/patterit loppu eikä vieläkään tahdo kaikki vaihteet pelata pehmeästi. Sain sen nyt siihen jamaan että pakki toimii. Ykkönen ja kakkonen menee takellellen, varsin 3->2 alaspäin vaihto ei meinaa mitenkään mennä sisään kovin jouhevasti. 3-6 vaihtuu ihan nätisti. Pitää ottaa huomenna työkalut mukaan ja säätää syyskauden avajaisissa porukalla.
Tuossa laatikossa on tosin kakkonen tuutannut varattua niin pitkään kuin minä muistan. Ei se tuommoinen yli 300tkm ajettu 01E ole oikein parhaassa terässä enää.
Comment
-
Comment
-
Melkein kuukauden päivät tämä ehti olemaan ajosta taas pois kun ajelin A8:lla ja urssilla mutta nyt joulun jälkeen otin taas ajoon. Ovien vaimennus ja lukkojen huolto meni aika lailla maaliin. Ei pienintäkään ongelmaa lukkojen kanssa vaikka kelit on olleet just sitä pahinta mahdollista nollan molemmin puolin veivaamista.
Vaimennuksen osalta huomioita, rengasmelu vaimeni oikeinkin selvästi, tilalla kuuluu nyt 50-60km/h vauhdissa aivan selkeästi pyöränlaakerin ääni ja 80-100km/h vauhdissa kardaanin tukilaakerin jollotus. Ei oo helppoa tämäkään.
Tällähän on ajettu jo yli 300tkm eikä em. laakereille ole minun omistusaikana tehty mitään eikä aiempien omistajien ajalta löydy mitään aiheeseen liittyvää merkintää huoltokirjasta. Kysymys kuuluukin: Onko ihan turhaa rahanhaaskuuta vaihtaa ne vaan kylmästi kaikki kerralla vaikka ei mitään varsinaista ongelmaa olekaan? Toisaalta yli 300tkm ajetussa autossa saakin jo olla jotain ylimääräisiä ääniä mutta nuo nyt vain tuli kuuluviin niin paljon paremmin ovien vaimennuksen jälkeen että nyt niihin kiinnittää huomiota sitten joka kerta kun johonkin lähtee. Vai pitääkö sitä vaan kääntää reteoita kovemmalle?
Comment
-
Aika pian Tahkon reissun jälkeen jätin tämän ajosta taas välillä pois. Nyt tuli inspiraatio vekslata talliin ja suureksi yllätykseksi lähti ihan omin voimin käyntiin. Hirveä suhina vaan kuuluu konehuoneesta, pelti auki ja päälimmäinen moottorinsuoja pois niin hyvin kuuli ja tunsi miten imee pannukakun päällä olevasta kolosta ihan perkeleesti ilmaa.
PCV:ssä on sisällä se muovikalvo ja sen päällä sellainen pieni oranssinen venttiili jonka funktioo en ole ikinä ymmärtänyt, sen kautta kuitenkin imee suoraan konehuoneen ulkoilmasta. Otin pannukakun irti ja auki, oli sisältä verraten siisti ja se kumikalvo oli ehjä eikä yhtään koppura. Tuohan ei ole kuin enintään kolmisen vuotta vanha osa. Vakuumia tuntuu olevan aika runsaasti ja öljykorkin avaus tyhjäkäynnillä vaati aika paljon voimaa ja avaaminen heikensi käyntiä huomattavasti.
Eikös nuo oireet kaikki viittaa rikkinäiseen PCV:hen? Voihan siellä olla kampikammiolta tuleva letkukin tukossa mutta miten se nyt omia aikojaan pihassa seisomisen aikana olisi tukkeentunut?
Comment
-
Ja paskanmarjat rikkihän se kalvo oli. Koitin rautalangan pätkällä ja paineilmalla että kaikki huohotinletkut ovat auki ja avasin pannukakun vielä toistamiseen. Oli siinä kalvossa pieni repeämä.
Vaicon tarvike eikä tosiaan kestänyt kuin alle 30tkm. Maksoi silloin jotain +60€, nykyään saman osan saa jo 16 eurolla. Alkuperäinen on kuitenkin yli 140€. Se varmaan kestäisi taas 10 vuotta mutta taidan tilata pari noita paskoja tarvikkeita. Jos niillä aina pari vuotta kerrallaan pääsee niin menköön tässä kohtaa.
On tähän muutakin rahanmenoa tiedossa. Takajarrupalat on aivan loppu ja taidan laittaa samaan konkurssiin uudet levytkin. Etulevyt on myöskin loppu joten pitää samalla laittaa sinne palatkin, uudet etulevyt sentään on jo valmiiksi olemassa. Toinen etupyöränlaakeri huutaa joten se vähintään menee vaihtoon, parempi kai olisi laittaa molemmat samalla kun jarrutkin kerran tekee. Ja mikä ettei takapäähänkin... Huoh ja hei hei taas on touhuyksikkö tälle keväälle täynnä vaikkei ole kuin 1500km kertynyt vuodenvaihteen jälkeen mittariin.
Comment
-
No niin no, lähinnä nyt kun jarrusatulat, -levyt ja kannakkeet on joka tapauksessa irti niin ei olisi enää montaa pulttia lisää avattavaksi verrattuna siihen että aloittaa koko homman taas alusta.
En minä niitä takalaakereita silti vielä tilannut. Eteen molemmin puolin ja joka nurkkaan kaikki jarrut. Oli ehkä korkea aika...
Comment
-
Takaa meni sitten jarrusatulakin vaihtoon noiden muiden hilujen kanssa, oli mäntä päässyt jo niin paljon ulos kun jumittaneen liu'un vuoksi oli sisempi pala kulunut puhki. Oli onnesta heti omissa varastoissa ehjä satula ettei jäänyt taas hommat sen takia nosturille seisomaan. Ja kylläpä meinas tulla hiki HP2 satuloiden irrotuksen kanssa. Ei oo levyjä varmaan ikinä käytetty irti etupäästä ja pultit kyllä narahti auki mutta oli ne kierteet aika sakeat. Pyöränlaakeritkin oli ihan tosissaan nilkoissa kiinni.
Pari viikkoa sitten vaihdoin yhteen 8P A3:een vastaavanlaiset pulttilaakerit ja ne putosi ihan omalla painollaan pois kun viimeinen pultti irtosi takaa. Nämä ei todellakaan ollut lähdössä. Toisen jouduin itse asiassa rälläkällä pilkkomaan ja halkaisemaan että sai nilkasta irti. Huoltohistoriassa ei ole mitään merkintää että olisi aiemmin uusittu ja matkamittarissa on kuitenkin jo 310tkm että onhan ne sinne saanut toki aikansa jurkoontuakin.
Katit asentelin samalla nostolla paikoilleen ja uuden pannukakun. Tallista kun pääsi pihalle ja ekan kerran käänsi pihassa rattia niin ohjaustehostin alkoi ulvomaan ihan saatanallista meteliä. Huoh. Pitäis aina jättää yksi paikka tieten paskaksi koska jos kaikki viat korjaa niin voi olla aivan varma että jotain uutta murhetta tulee tilalle.
Comment
-
Itsekkin huomasin aikanaan C5 ässän kanssa, että osaa vioista ei kannata korjata, sillä ne kostautuvat kalliimmilla/suuremmilla vioilla. Jos korjasit esim. parkkitutkan, alkoi jakopää ääntää. Korjaa ruosteet -> aloita alustajumppa.
Käsittämättömiä vehkeitä, mutta on niissä silti "se jokin", joka kiehtoo :)
Comment
-
Hain ajoaikaa taas vuodeksi eteenpäin. Kaikki kunnossa ilman pienintäkään huomautettavaa, poislukien toisen sumarin suuntaus joka sekin säädettiin siinä samantein kohdilleen.
En minä mitään muuta odottanutkaan, sen verran kova on huoltosuhde ajettuihin kilometreihin nähden tässä autossa. Pääsin myös samalla kerralla, ensimmäistä kertaa milloinkaan, siihen porukkaan joka voi mainostaa katsastusmiehen kehuneen autoaan eli vanha kunnon "kehujen kanssa".
Toisaalla jo mainitsinkin että ilmeisesti auton tullessa tiettyyn ikään, sen tieliikennekelpoisuutta pitää erikseen kehua :)
Comment
-
Joskus syksyllä ajoin pihatelttaan enkä ole sieltä pariin kuukauteen siirtänyt. Tänään tuuttasin Omega Mechanixin avulla käyntiin, talvirenkaat alle ja Trafin sivujen kautta ajoon. Kylläpä oli varsin mukavaa käydä riepottamassa ympäri tyhjää parkkikenttää.
Ja ne valot. Tottunut jo vanhan shitterin kelmeisiin myrskylyhtyihin niin uusilla EVO-X projektoreilla noi ässän valot on vaan jotain ihan muuta. Ja ne soittokoneet. Ja quattro. Ja V8 (hauis). Monta hymiöö tähän perään.
Näköjään halvin tapa päästä autokuumeesta on olla vaihtamatta sitä ihan hyvää autoa uudempaan/kalliimpaan. Ostaa vaan jonkun parinsadan euron mahdollisimman masentavan vessan ja ajaa sillä muutaman kuukauden. Takuulla tuntuu aivan uudenveroiselta se johon aiemmin jo kyllästynyt.
Comment
-
Tämä se jaksaa minua hämmentää juuri kun luulee että kaikki konnankoukut olisi jo tiedossa. Auto ollut viime viikonlopun lukkojen kuivaus- ja voitelusessiosta lähtien lämpimässä tallissa. Tänään kävin jo Tahkoa varten tarkistelemaan nesteet jne ja huomasin että konepeltiin on kehittynyt tuollaista kummaa kuppaa. Maali kuplii koko konepellin alalta tuollaisina muutaman millin halkaisijan kuplina.
Ymmärtäisin paremmin jos olisi hiljakkoin tehty jotain maalaushommia mutta sen ~7 vuoden aikana kun tuo on minulla ollut, konepeltiä ei ole maalattu. Mikä kumma sen nyt on suututtanut? Muualta korista en vastaavaa löytänyt, ainoastaan konepellistä. Etulokarit ovat samaa alumiinia eikä niissä tai teräsosissa keulasta taaksepäin näy mitään tuollaista. Minun tiedossani ei ole että tuota olisi missään vaiheessa maalattu vaan kaikella todennäköisyydellä on vielä tehtaan maalissa, normaalia kiveniskemää ja yksi noin 2 euron kolikon kokoinen isompi pala lähtenyt lakkaa, muuten lakkapinta ehjä joskin himmeäksi naarmuuntunut kroonisen vahaamisen ja kiillotuksen puutteesta.
Akateemisesta mielenkiinnosta kyselen, murhe ei ole arkikäyttiksessä loputtoman suuri ja saattaa nytkäyttää yhtä alitajunnassa pikkuhiljaa etenevässä määrin heräilevää suunnitelmaa eteenpäin.
Comment
-
Pohjamaali sieltä alkaa pettämään. Hapettumaa sieltä tulee vastaan jos hinkkaa kuplan puhki. Voi olla tehtaan maalauksetkin jotka nyt alkavat luovuttamaan, kun on niitä kiveniskuja ja lakkavaurioita jo muutenkin kerännyt ja maalipinta ohentunut. Lämpötilan vaihteluthan ovat myös yksi kiihdyttävä osa aiheuttamaan metalliosille ajan myötä elämistä. Yleisimmin tosiaan noin voi käydä uudelleen maalatuille osille, joissa ei maalinpaksuus ole riittävä.
Comment
-
G28 ässään
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiLöytyy näihin vessoihin kahta asentoanturia, 077905381F (automaattivaihteinen) ja 077905381N (manuaalivaihteinen). Arvatkaa kumpaa löytyy 40€ hintaisena tarvikkeena joka paikasta ja kumpaa käytännössä vain merkkarilta 175€ tai Tepolta 120€ hinnalla...
autodoc.lt myisi tuon Boschin 45,73€ kotiovelle toimitettuna, mutta kestänee sen viikon-kaksi.
Comment
-
On eroa. Toisessa on sellainen spacerholkki välissä. Eivät oo keskenään vaihtokelpoisia.
Motonetistakin saa ihan hyllytavarana mutta viimeksi kun kysyin ni se ei ollu bossi vaan joku off-brand alahyllyn halpatarvike ni tilasin sitten viromaanilta.
Comment
Comment