Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Omassa kolmen vartin sahapukissa eberi on puskurin ja syylarin välissä keskellä. Eikö se tuohon sovi myös täysmoottorissa vai onko liian out-of-the-box -lähestymistapa? Kohtalaisen huoltoystävällisessä paikassa.
100% peukkua siitä, että ukko tekee omat softat, mutta onko tuossa hirveesti järkeä ja oletko laskenut rpm/nm kiihdytystä ajatellen manuaalilla?
Nyt ei ihan auennut mitä tarkoitat. Kierrosrajoitin 5300rpm on voimassa kun nopeus <5km/h (vai 3km/h en muista minkä arvon sinne jätin). Käytännössä siis viivalähtöjä varten.
Juuri tuota viivaa tarkoitin. Eli onko arvo 5300rpm laskettu vai arvottu?
Empiiristen testien mukaan aika lailla tontilla. Dynolapun mukaan ollaan myös aika lähellä huipputehon lukemia. Ei ole mitenkään laskettu vaan kokeilemalla haettu. 4k ei oikein riitä vaan tahtoo tumpata, yli 5.5k ja kytkin luistaa tai jos ei pitoa ole tarpeeksi niin jauhaa paikallaan tyhjää turhan pitkään.
Mitä kytkimeen tulee niin ei kai kierrostenrajoitin kytkimen kestoon vaikuta mitenkään? Vai tarkoititko viivalähtöjä yleensäkin? Tämä modi on talvikelejä varten, kesäkuivalla ei ole pelkoa että voima karkaisi sutimiseen.
No enpä noista lähdöistä pahemmin tiedä, joten ihmetelin vain miksi kierrokset pitää rajoittaa, kun ne nostetaan noinkin korkealle. Itsellä on vain 3000rpm:ssä ja toimii hyvin liukkaammalla. Olishan noita eri kierroksia tietenkin mukava testata. Täytyisi vaan itsekin alkaa opettelemaan softausta enemmän. Noissa S-tronic vehkeissä rajoitin korkeilla kierroksilla toimii hyvin, kun ei tarvitse keppiä itse heilutella ja seuraava pykälä odottaa pesässä.
Ei toi kahden tonnin norsu lähde kolmesta tonnista paikaltaan mihinkään. Hyvä jos ei sammu viivalle jos edes koittaa :)
Softapuolen opiskelu on osoittautunut miellyttävän haasteelliseksi. Vaparin kanssa on tietysti yksi ja sama mitä sille softalle tekee kun muutokset lasketaan max 10% suuruusluokassa. Kivaa se on silti enkä muista minkään muun asian opettelemisen olleen koskaan näin vaikeaa ja palkitsevaa. Oppimiskäyrä on varsin jyrkkä mutta tietoa ja työkaluja on onneksi laajalti saatavissa ihan selkokielellä.
Nyt olis webasto autossa ja viemäröitynä. Vesi ja bensa kiertää jo normaalisti. Sähköjen vetäminen on enää ja tietysti kasata kaikki taas nippuun. Ei vaan taaskaan meinaa viikonloppu riittää kun perjantaina illalla aloitteli, eilen ensin iltapäivä yhteen asti töissä ja viiden aikaan oli jo lähtö johonkin kissanristiäisiin. Nyt sain pari tuntia tässä tehtyä ja taas on lähtö seuraaviin kissanristiäisiin. Hyvä on jos saan vielä tämän illan aikana nippuun.
Tässä laskin just että ihan normaali viikonloppu ja tehollista talliaikaa joku 10-12h. Ihme että projektit venyy. Tarttis varmaan ottaa lopputili että olis aikaa harrastaa. Ja sitten mennä lakki kädessä kuukauden päästä vinkumaan työpaikkaa takas kun on rahat loppu...
Harmittavasti jäi eilen kahta apikoliitintä vaille Weban asennus. Kaikki paitsi puhaltimen virtapiuhat kytkettynä. Menee varmaan viisi minuuttia kun laittaa nuo johdot ja hanskalokeron takas paikoilleen. Kyllä se komeasti pöhisi tänä aamuna ajastimella :) Rakentelin vielä polttoainelämmittimen pakokaasujen lämmöntalteenoton. Suomeksi: Käänsin pakoputken pään puhaltamaan kohti vaihteiston öljypohja.
Eilen tuli uudet lambdat, ja öljypohjan anturi. Tänään V-bandeja. Sitä on ensi viikonloppu taas askaretta täynnä kun nakertaa V-bandit downpipeihin niin että saa katit vaihtaa pikaliitoksella tarpeen mukaan. Hitsuutyöt piti alihankkia, ei ole rosterin hitsaustarpeita omasta takaa. Samalla irrotuksella vaihtuu ne lambdat ja kun nyt auton ajaa taas pukeille niin öljyt ja se anturi. Sitten saakin minun puolestani talvi tulla.
Ai niin mutta ei saa kun ei ole vieläkään talvipyöriä...
Toivottavasti sulla ei ole yhtään öljynen tämä laatikon yms. pohja. Webaston pakoputkesta tulee nimittäin senverran kuumaa ilmaa, että voi tulla pikku tulipalokin siitä.
Itsellä syttyi puunlehdet auton alla palamaan parivuotta sitten, kun webasto siinä pöhisi.
Öljyn vuoksi en sitä kääntänyt moottorin öljypohjaan, vaihteisto oli ulkoa kuiva mutta otampa neuvosta vaarin ja käännän johonkin toisaalle. En edes ajatellut että se nyt niin kuumaa olisi.
Hommat etenee. Pudotin downpipet pois ja vein kaverin tallille valmiiksi huomista varten. Ei oo tosiaan tig-konetta itsellä (ehkä minä sellaisella mitään osaisi tehdäkään) joten tehköön tuo luokkahitsari sitten.
Voi olla että alkaa käyntihäiriön syykin selviämään. Apukuskin puolelta oli yksi niistä pakosarjan ja alkuputken välisistä muttereista ihan löysässä. Niin kun minä ne varmasti kiristin silloin joskus, kai ne vaan pitäisi muistaa jälkikiristää kun miettii sitä liitoksen tyyppiä enkä sen koommin ole kyllä kajonnut. Vakkomin mukaan seokset näyttää ruudulla ihan oikeilta mutta nehän ovat vain ne arvot jotka on lambdan mukaan säädetty ja jos edessä on vuoto niin sotkeehan se nyt seokset.
No tämä nyt on pelkkää teoreettista mutuilua vielä tässä vaiheessa. Näkee kun saa putket taas kiinni ja koneen käyntiin.
Ensimmäinen downpipe on tehtynä ja valmis paikalle tunkattavaksi. Toista kun tehtiin ja oli just siinä vaiheessa että piti viimeinen V-Bandin laippa laittaa heppiin sovitusta varten niin Fronius perkele sanoo riks-raks-poks ja toimintasavut pihalle. Pari tuntia sitä siinä tutkailtiin mutta kun ei. Joku sieltä jäähdytyspumpulta on paskana, polttaa sulakkeen heti kun kytkee virrat ja ruutuun tulee ERR 116 (KVG: Cooling cirquit error).
Ei kellään sattuisi olemaan huomisella päivällä tig konetta ja puoli tuntia joutilasta aikaa?
Tänään sai sitten loputkin rännit paikoilleen. Kylläpä oli miellyttävä rätinä kun hiukan avasin pihassa kaasua. Pienet pätkät suoraa rosteria jossain ennen kaikkia vaimentimia ei luulisi paljon tekevän mutta kyllä se sieltä vaan kivasti kuuluu.
Iskin uudet lambdat tosiaan samalla kerralla kiinni ja ensihuomiona tyhjäkäynnin humppaaminen poistui. Ihan varma ei voi olla, tankki näytti sen verran kuivalta enkä jaksanut enää lähteä vasiten tankkaamaan. Huomenna sitten paremmalla ajalla. Pitää ottaa uusia lokeja niin näkee mitä kattien poisto vaikutti.
Pitäiskö ehjistä katalysaattoreista näkyä jotain läpi jos katsoo päin jotain kirkasta lamppua? Ei noista ainakaan näkynyt mitään. Toinen oli aivan säkkipimeä, toisesta näkyi kolme tai neljä nuppineulan kärjen kokoista pientä pistettä valoa läpi kun katsoin suoraan kohti aurinkoa.
Kyllä sen kennoston ritilän pitäisi kajastaa sopivassa kulmassa täysin läpi. Jos siellä vain pieniä pisteitä oli mistä valo näkyi on kenno kyllä tukossa.
Itsellä ykskasitee kävi semmoista vähän ränttätänttää joskus. Olevinaan lambda oli ihan ehjä mutta uusin sen niin käynti tasaantui ihan erilaiseksi. Kait ne voi jotenkin "väsyä" vaikka vielä arvoissaan onkin.
Joskus törmännyt infoon että lambda(t) kannattaisi uusia n. 160tkm välein, en muista missä yhteydessä ja minkämallisiin lambdoihin se pätee mutta olen elänyt käsityksessä että niiden toiminta voi hidastua kun ovat tarpeeksi vanhoja.
Ja onhan noita tullut vaihdeltua ties minkälaisiin kulkineisiin tässä vuosien mittaan, jopa sellaisiin omiin kulkineisiin joissa en sille suoranaista vaihtotarvetta kokenut mutta "piti kokeilla" ja kyllä se jonkunlaista herkkyyttä toi lisää moottorin käytökseen kun uuden anturin törkkäsi putkeen vanhan tilalle.
Tuo antoi joskus vuosi sitten vikakoodia apukuskin lambdasta, vaihdoin silloin ehjän käytetyn tilalle kun sellainen sattui heti olemaan hyllyssä. En muista tähän autoon uusia vaihtaneeni koskaan ja onhan tämä minullakin ollut nyt jo kolme ja puoli vuotta, huoltokirjassa vois olla jotain mutta ei niin sanottavasti kiinnosta että jaksaisin selata.
Kuinka kytkit webaston HVAC:iin? Suunnitelmissa on Thermotop E:n asennus, ei vaan tunnu löytyvän minkäänlaisia ohjeita tohon lämppärin puhaltimen kytkemiseen.
Comment