Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ei sitä silmällä näe. Lähinnä kuulee, konehuoneessa on niin paljon kaikkea meteliä ettei oikein hyvin mutta kun menee auton taakse putkenpäiden viereen kyykkimään niin aina välillä kuuluu sellainen matala *puts*. Kuulostaa juuri siltä kuin jättäisi summassa yhden tahdin välistä.
Kokeilin eilen illalla vielä niin että annoin koneen käydä lämpimänä tyhjäkäyntiä ja napsin suuttimien johtoja yksi kerrallaan irti. Kyllä se käynti joka kerralla huononi kun muki sammui mutta ei sitäkään konehuoneessa mistään muusta huomannut kuin koneen tärinän lisääntymisestä. Kierroksia tuo kuitenkin ottaa ja kiertää missä tahansa tilanteessa todella kevyesti ja yskimättä joten alan kallistua teoriaan että antaa sen vain olla.
Ei sitä silmällä näe. Lähinnä kuulee, konehuoneessa on niin paljon kaikkea meteliä ettei oikein hyvin mutta kun menee auton taakse putkenpäiden viereen kyykkimään niin aina välillä kuuluu sellainen matala *puts*. Kuulostaa juuri siltä kuin jättäisi summassa yhden tahdin välistä.
Enpä kyllä ole omassani ihan kylmäkäynnistystä lukuunottamatta moista havainnut. Toisaalta, enpä kyllä ole viettänyt aikaakaan pakokaasuja haistellen auton takana. Pitääpä kuulostella ihan mielenkiinnosta ;)
Kaikki, kun on kunnossa niin siellä lämpimällä moottorilla kattiauton pakoputken päästä sniffattuna ei pidä haista oikein miltään. Ainakaan bensalle, kananmunalle tai palaneelle öljylle. Ei, vaikka polkaisee kierroksiakin. Kuormituksen alla sit se "kattihaju" totta kai tuoksuu, kun täyskaasukiihdytyksessä käy läpät auki.
kun menee auton taakse putkenpäiden viereen kyykkimään niin aina välillä kuuluu sellainen matala *puts*. Kuulostaa juuri siltä kuin jättäisi summassa yhden tahdin välistä.
Just tommonen. Itekkin joskus aiheesta huolestuin, mutta jos ei measuring blokit näytä misfireä, niin lienee normaalia. Niin monessa autossa ton saman olen huomannut, että pakko olla normaalia tyhjäkäynnin säätöä.
Varsinkin autoissa, joissa on virtaavampaa putkea, niin kuulee paremmin.
Tuossahan se Amalin sano syynkin, että miksi joissain kuuluu ja joissain toisissa ei. Eli jos on virtaavampi putkisto vaihdettu niin silloin tuo alkaa yleensä kuulumaan. Pariin (tosin V6 koneiseen) vaihdettu virtaavampia putkia niin aina vaihdon jälkeen alkanut kuulumaan tuo puksahtelu, kun vakio putkella ei ole kuulunut mitään.
Joskus tuon puksahtelun takia kaikki sytytysosatkin vaihdettu ilman vaikutusta, ja todettu olevan vain normaalia. :)
Itelläkin on vähä saman moinen "ongelma" syynissä... Lambdaa epäilen, ja oliskin 1 hyllyssä (tosin vika koodia ei nyt oo) tai sytkän osia. Kynttilät vuos sitte vaihdettu, ja just kans noi bosch 4 kärkiset. Puolat samoin kans osin vanhat orkkikset ja muutama 1v vanha tarvike.
Toki vois kärsiä ja ostaa koko kierroksen (edes noita tarvike puolia)...
Tiedä sit, onko putkiston päivityksellä tekemistä. Siitä H tai onko se X palalta tulee isompaa putkee ja suorat vaimentimet loppuun.
Ylhäällä menee hienosti, muta alempana välis tuntuu olevan jotain erikoista.
(joten siitä ajattelin et lambda korjaus vois olla metsässä, ylhäällä se tuskin on niinkään käytössä?
Tai Kickdownilla? ellen väärin muista)
Mutta logia kans ottamaan tarkemmin ->
PS. Oliko näissä S6 C5:n mosissa muuten tehtävä manuaalisesti jotain sopeutuksia, jos akku on ollu irti?
Naksuuko muilla kasin pakoputket käynnin jälkeen kuumuuttaan? Minun auto jos käy vaikka tyhjäkäyntiä 10 minuuttia paikallaan niin sammutuksen jälkeen pitää selvän naksunnan. Yleensä samaa kuulee vaikka ratavarikolla kun putket on kolmanteen liitokseen asti mansikkana. Tuo naksuu vaikka ei olisi edes kiihoteltu.
Mietin vaan että tukkoisilla kateilla lienee pakolämmötkin normaalia korkeammat?
Ihan normaalia tuo on rosteriputkilla, jopa 1.8T B6 pakoputki naksuu normaalin ajon jälkeen, niin myös 2.7T. E39 M5:llä pakoputken naksumiseen ja kuumuuteen riitti pintakaasulla ajettu 3km ajolenkki kaupungissa. Sinne pakoputkeen sen bensakrematorion polttama energia päätyy. ;)
Nyt on lokeja läppärillä. Ei vaan ehdi tänään purkamaan. Just kotiuduttiin 10 min sitten Alastarolta ja seuraava kyyti tuli jo pihaan hakemaan johonkin kesänpäättäjäishumpustuksiin.
Tulipa käytyä kuitenkin vaakalla kun sellainen mahdollisuus kerran oli. Hyvin hämmentävää oli tulokset. Auton omamassa on rekisteriotteen mukaan 1925Kg. Nyt siellä on kyydissä vissiin joku 60-80Kg poppikoneita, siitä pois varapyörä joka painaa varmaan noin 15Kg eli lähemmäs 2000Kg pitäisi olla puntarissa. Tankkikin oli aivan piripintaan täynnä kun juuri ennen Alastaroa tankkasin. Vaa'an lukemat oli silti vain noin 1900Kg tankki täynnä ja poppikoneiden kanssa. Erikoisia lukemia rekisteriotteelle joskus jostain keksitty tai sitten vaa'at heittävät epätasaisen ja vinon alustan vuoksi hiukan. Tuollainen 100Kg ei kuitenkaan ole kuin ~5% heitto.
Onko suuttimia huollettu koskaan?
Mulla oli 2.4 missä oli käyntihäröä niin suuttimien huolto auttoi huomattavasti asiaan. Käytin Finjectorilla ja pari suutinta oli ihan metsässä tuotoissa.
Ei välttämättä olekkaan, mutta kun tuossa määrin on osaa uusittu ja tarkastettu, niin ei tuo suuttimien tarkastus enää pahaa tee. Sieltä voi tulla yllättävääkin tietoa. Ei suuttimetkaan ikuisia ole.
... niin ei tuo suuttimien tarkastus enää pahaa tee.
Ei tietenkään, hyvähän kaikki on varmistaa.
Mikolta lainattua: "tehot on täsmälleen samat kuin joskus parikolme vuotta sitten (vanhassa lapussa ei ollut päivämäärää, en muista vuotta) eli 315Hp."
Tuosta voisi päätellä, että ongelma ei nyt aivan tuore ole. Joten voisihan tuo putkisto olla tukkoon ajettu, kun autolla ei kunnolla ajeta :)
Suuttimien uä-pesu on sitten sellainen homma, mitä ei huvikseen kannata tehdä. Ainoastaan silloin, jos kuvio ja tuotto on oikeasti poskellaan. Omat suuttimet alkoi pesun jälkeen vuotaa, kun tiivistepintaan painunut kuona lähti irti. Lopulta menivät kaikki uusiksi.
Noillehan olis toki kovin helppo tehdä joku tuottotesti. Pitää käydä tokmannista kahdeksan läpinäkyvää desimittaa. Sinänsä olis ihan joutilaita kun niitä on vielä täysi kierros varastossa ylimääräisenä.
Tein suuttimille hyvin alkeellisen mittauksen. Kuva kertokoon mittalaboratorion työtavat.
Irrotin vanhasta ylimääräisestä johtosarjasta yhden suuttimen liittimen ja laitoin toisen johdon akun plussaan, toisen painoin aina tarpeen mukaan maihin. Pumpun ohjasin niin että laitoin bensapumpun releen tilalle hyppylangan ja akun laturiin ettei pumpun tuotto ainakaan jänön puutteesta muutu kesken testien. Jostain syystä vakkomin output testi lopetti noin minuutin jälkeen eikä suostunut enää lähtemään uudestaan päälle, olisi varmaan vaatinut koneen käynnistämisen välissä mutta suutinrunko oli jo nostettu pois paikaltaan, siksi hyppylankaviritys.
Otin 0,5L limsapullon ja raidasin mamman keittiövaa'an. Taarasin aina välissä tyhjän pullon ja mittasin niin että mitattava suutin oli pullon suussa, katsoin sekuntikellosta suutin auki tasan 20 sekuntia ja sitten punnitsin pullossa olevan bensan painon. Vedin ihan stetsonista tuon 20 sekuntia, pidempi aika olisi tuossa testipenkissä aiheuttanut ongelmia kun pullo jäi väkisin melkein vaaka-asentoon ja enempi määrä olisi jo tullut pullon suusta ulos.
Välissä kaadoin pullosta bensat takaisin tankkiin, vaihdoin johtoliittimen seuraavaan suuttimeen ja toistin mittaukset jokaiselle erikseen. Tulokset:
Yhdessä siis hiukan heikompi tuotto. Otin nelosen suuttimen irti ja laitoin 10 minuutiksi ultraäänipesuriin, sen jälkeen toistin mittauksen ja sama 58 grammaa. Sitten hain varastosta vaihtosuuttimen ja mittasin sen. Tulos oli 62 grammaa. Ei muuta kuin seuraava joka sekin näytti 62 grammaa. Vasta kolmas ehdokas näytti 60 grammaa ja sen jätin paikalleen. Menee seurantaan josko koko operaatiosta oli mitään hyötyä.
Silmämääräisesti suuttimien viuhka oli kaikissa tasainen ja keskenään samanlainen.
Oletko koskaan ajanut VCDS:llä kiihtyvyyttä, onkohan se kuinka luotettava (0-100km/h ja 0-400m)? Sinullahan on penkkitulos tietysti paljon parempi mittari, mutta voisikohan tuosta köyhän miehen dynosta päätellä jotain moottorin/vaihteiston yleiskunnosta? Lähinnä kai pitäisi pystyä vertaamaan uuteen samalla mittatavalla...
Mulla on kitkat alla ja lähdin vähän ehkä kesymmin, mutta parin vedätyksen jälkeen paras oli 7.4s ja 15.1s.
Liitteenä nyt lokeja. Kyllähän tuossa sytkäennakoita myöhästetään pahimmillaan toistakymmentä astetta. Laitoin nyt Alpilta tilaukseen combivalveille sulkulevyt kun epäilen apukuskinpuoleisen vuotavan. Muistin jossain vaiheessa Lauantaipäivää että narautin kierteet siitä väliputken puoleisesta liitoksesta ja jos se horii ulkoilmasta niin varmasti menee seokset pilalle.
Sen jälkeen jääkin oikeastaan ne katit enää epäiltyjen listalle. Nyt on vaan sen verran täyttä taas kalenterissa että menee väkisin pari viikkoa että saa työn alle.
Epäloogisesti LOKI2.XLS on 3. vaihteen ja LOKI3.XLS 2. vaihteen veto. Nimet kuvaavat vetojärjestystä.
Kävin takapihalla logittamassa vielä nakuantureiden voltteja kanavilta 026 ja 027. 3. vaihteen täyskaasuvedossa näyttää noin 4000rpm kohdalla 29.835V muutaman sylinterin kohdalla, tuo lienee anturin maksimi. Joko anturi(t) on vedetty liian kireälle, vaikka kautta kiven ja kannon väitän ne 20Nm kireyteen naksulla laittaneeni tai sitten moottori oikeasti nakuttaa täydellä kuormituksella.
Anturien lukemat kuitenkin vaihtuvat ruudulla ajon aikana loogisen oloisesti. 2. ja 6. sylinterien voltit ovat hiukan muita korkeammat, ainakin nelosmoottoreissa 2. pytyn korkeammat lukemat ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus. Kun moottorin sammuttaa, kaikki blockit näyttävät 3.8V tämäkin lienee normaalia?
98E:llä olen ajanut koko omistusajan, softa on tällä hetkellä tehtaan vakio. Mitä jää jäljelle? Imuvuoto? bensanpaineet? Tukkoiset katit on edelleen minun veikkaukseni. Perhana kun nyt olis wideband käytössä.
Itse testasin ja putsasin eräässä paikassa aikoinaan RS2:n suuttimet ja kaverin S2.n suuttimet tämän kaltaisella laitteella. 4 tai 5 pytyn suutin tuli hieman jäljessä 200 tkm. ajetussa 5-koneessa.
Comment