Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo, kyllä sinne oikeaa rst-putkea kannattaa laittaa jos mahdollista. Ja varmaan se on enemmän oikein rosteri/hapokaslangalla hitsailla.

    Comment


    • Vetäise 3:lla logi alhaalta rajoittimelle. Kanavat 02, 20 ja 21. Näkee korjaako oikeasti ennakoita. Ei pitäisi vakiolla korjata missään vaiheessa.
      On noita nypyttäviä käppyröitä näkynyt ennenkin, vaikka itse koneessa ei vikaa olisikaan. Ainakin toisissa penkeissä ottaa tosi herkästi. Kait se on ohjelmasta kiinni. miten tasaisen käppyrän kone suoltaa. Jos oikeasti nypyttää, niin pitäisi huomata jo persdynolla. Ei kait tuossa normaalistikaan max. vääntö pysy tasaisena koville kierroksille asti?

      Comment


      • Eikös tossakin mosassa pitäis olla yli 400Nm vääntöä? Sitäkin on aika reippaasti hukassa. Läpät liikkuu mekaanisesti, mutta tapahtuuko siellä oikesti mitään ecun ohjaamana ajaessa? Alipaine vuodot, kellot yms. Oot varmaan kyllä testannu, mut kysyinpä silti.

        Comment


          Läppien toiminnan näkee vaikka paikallaan kaasutellessa. Tuossa on vakiona 410Nm, tällä hetkellä piti olla noin 450Nm eli karkeat 100 neukkua on hukaksissa.

          Hommat etenee ja moottorit pärisee. Tänään jo ottamaan alkuperäisistä alkuputkista mittoja ja penkomaan tutun hitsarin miljoonavarastoja. Muistikuviensa mukaan siellä piti oleman 63mm eli 2½" putkea ja käyriä. Alkuperäinen putki lienee 57mm eli 2-1/4". Tämän saan toki varmistettua kun saan auton illalla pukeille. Kuseeko siinä insinöörin virtauslaskelmat jos alkuputken tilavuutta kasvattaa 25,5cm^2 -> 30,2cm^2?

          Comment


            Kuuluuko tuon vääntökäppyrän nypyttää koko kierrosalueen läpi tuolla tavalla?

            Comment


              Ei kuulu. Eihän se nyt koskaan ole täysin viivasuora mutta dynon softa filtteröi tiettyyn rajaan asti jollain hystereesillä niin että käyrä näyttää siistimmältä. Tuo nyt on jo enemmän pielessä ja kertoo siitä miten ecu koko ajan myöhästää sytytystä.

              Tajusin just että mulla ei oo lokien ottoon mitään läppäriä. Vag-com kone on mallia pöytä. Pitää varmaan laittaa duunista joku vanha rousku autoläppäriksi. Ei tuota hoviläppäriä oikein raaskisi vielä uhrata autotalliolosuhteisiin, oli se sen verran arvokas.

              Comment


                Vag-com kone on mallia pöytä. Pitää varmaan laittaa duunista joku vanha rousku autoläppäriksi.
                Tai sitten helvetin pitkä roikka :)

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                  Tuo nyt on jo enemmän pielessä ja kertoo siitä miten ecu koko ajan myöhästää sytytystä.
                  Tuntuiko siinä vedossa nykimistä? Jos se ennakoiden korjaus tapahtuu ilman nakua, niin ei pitäisi nypytystä näkyä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

                  Comment


                    Jos on asiaa valkeekoskelle päin niin täältä löytyy ainakin läppäri ja kaapeli jos haluu logitella. Todennäköisesti tosin löydät lähempää jonkun muun joka voi myös auttaa :).

                    Comment


                      On mulla töissä läppäreitä. Olen kylläkin kypsytellyt pikkuhiljaa ajatusta oman flashaus/vag-com läppärin hankkimisesta siten että se voisi olla puolikiinteästi autoon asennettuna, toisinsanoen pitäisi hankkia telakoituva läppäri ja iskeä telakka kiinteästi autoon vaikka takakonttiin. Telakasta piuhat obd-porttiin, ulkoiselle näytölle eteen, langaton näppis painolevyhiirellä kuskin penkin alle jemmaan tjms.

                      Lienee haaveeksi jäävänkin mutta ajatuksena ihan kypsyttelemisen arvoinen.

                      Comment


                      • Eikös tupakan sytkän 12V laturikin kelpaa, jos on huono akku? Tuollaista käytin aikoinaan 300-600km:n taipaleilla E85:lle säädellessä.

                        Comment


                          Tähän alkuputkiasiaan sai nyt sen verran valkeutta että eBaystä lähti tilaukseen pari kappaletta rostfrei lambdabungia, 63mm meijeriputkea löytyi läheltä pari metriä. Pari 90 käyrää varmaan riittänee ja niitä oli nettikaupat pullollaan. Niistä saa askarreltua sitten riittävän määrän mutkia mutta saako tästä maasta 2.5" RST jousto-osia?

                          Comment


                            Jos tuo on nakukorjauksesta johtuvaa aaltoilua, se korjaa koko ajan. Tukkeutuneen putken luulisi näkyvän vasta kierroksilla? Mikä lie sytkäosien kunto?

                            Comment


                              Jaa. Kynttilät on viime vuonna vaihdettu, olisko ihan kymppitonniakaan täynnä. Puolat ovat osin alkuperäisiä, osa uusia. Eihän siellä juuri muuta ole, toisinsanoen kaikki muu sytkään liittyvä pudottaisi vähintään kaksi mukia tai koko rivin kerrallaan pois eikä se silloin tuottaisi edes tuota vähää mitä nyt on papereissa.

                              Koitan tänään saada näperrettyä läppäriä sen verran että saa vakkomin autoon mukaan. Mitä sieltä sitten logittais? RPM, nakutus, lambdakorjaus? Logitus itsessään on teoriassa pohkeessa, käytännössä en ole koskaan onnistuneesti kokeillut.

                              Comment


                              • Kanavat 20 ja 21 näyttää sytkän korjauksen. 2:lta näkee ilmamassat, kiekat ja ruiskutusajan. Kannattaa antaa täydellä kaasulla ainakin 6500rpm:ään asti.

                                Comment


                                  Tänks. Pitänee hiukan harkita tuota takapihan mittarataa, 3. vaihteella 6500rpm on jo siinä hyvän maun rajoilla yleisellä tiellä. Eihän tästä toki montaa päivää olisi enää Alastaron ratapäiville. Jos yhden tai pari varttivetoa uhraisi lokien ottamiseen.

                                  Comment


                                    No joo, sytkävian luulisi näkyvän misfirenä, eikä nakukorjauksena. Hoikaksi karkaava seos sitä vastoin voisi nakua aiheuttaakin. Vuotoa? Lambdat hengissä? Ajoitukset?

                                    Comment


                                      Jos nyt jätän niiden lokien ottamisen lauantaille niin se vapauttaa tämän illan tutkimaan muita vaihtoehtoja. Jakopään ajoitus on 110% varmuudella kohdallaan, taisin kymmenkunta kertaa tarkistaa kun sen vuosi sitten moottoripukissa kasasin. Apukuskin puolen lambdan uusin viime keväänä kun entinen jätti jo vikakoodin, silloin katsoin vakkomilla että kuskinpuoleinen näytti toimivan normaalisti. Alipainevuotoja tilkitsin myöskin viime talvena, ihan starttipilotilla tai carb cleanerilla suihkien. Sellainen hommaan tarkoitettu savukone olisi kyllä aika ehdoton hankinta vanhojen autojen kanssa touhutessa.

                                      Comment


                                        Joku löystynyt kiristäjä tms. voi sotkea sen ajoituksen. Sillä lähinnä meinasin. Ei lie mahdoton homma tarkistaa?

                                        Comment


                                          Eihän se nyt toki mahdoton ole kun kerran vehekset on hankittuna. Näissä taisi ketjunkiristimien arvotkin nähdä joltain kanavalta vakkomilla. Mikähän kanava se oli?

                                          Comment


                                            Ei ole savukonetta niin väkästelin nollabudjetilla tuollaisen ghettorig painetesterin. Joskus vuonna jeesus marketista 14,90€ ostettu paineilmasarja jossa maaliruisku jota ei mihinkään koskaan tulla käyttämään. Otin maalisäiliön, kairasin kanteen paikan 8mm letkulle koska tubeless venttiileitä ei sattunut olemaan. Pöntön kannen ja letkun liitoksen tiivistin silikoonilla. Samasta halpasarjasta oli myös rengaspainemittari josta on joskus hajonnut se venttiilinneulaa painava kynsi. Vedin mittarin letkun poikki ja klemmarilla kiinni imusarjan päässä olevaan ylimääräiseen nippaan.

                                            Kompurasta paineilmapistoolin kautta ilmaa niin kauan että mittari näytti 0,5bar ja sitten kuuntelemaan suhinoita. Ainoa varsinainen vuotokohta oli pannukakkuventtiili joka vuoti siitä saumasta josta koko venttiili halkeaa. En usko että sitä on tarkoitettu kestämäänkään tuollaista ylipainetta tiiviisti. Normaalistihan siellä on aina alipaine. Joka tapauksessa käsin painamalla sai pannukakunkin puristettua tiiviiksi jolloin ainoat suhinat kuului hyvin hyvin vaimeasti öljytikun putken päästä. Minuutin päästä systeemissä oli vielä painetta kun irrotti bensanpainesäätimeltä pikkuletkun eli alipainevuotojen katson olevan riittävällä tyytyväisyydellä tutkittu.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                              Tuossa on vakiona 410Nm, tällä hetkellä piti olla noin 450Nm eli karkeat 100 neukkua on hukaksissa.
                                              2 kanavalta näet myös Loadin, joten tuosta voisi väännönkin Maximin laskea/päätellä. Löysin oman vanhan vakiolle osille tehdyn pelkän E85 softan login, ei siis haettu "viritystä". Siinä max load löytyy 85.7/4760rpm ja max. ilmamassa 154.64g/s /6280rpm. Ahtimella antaa eräässä E85 logissa Loadia 128.6/5200rpm. Silläkin tuli ilmoja 263.22g/s / 6880rpm ja rajoitin on 7280rpm, jonne en ajanut.

                                              Comment


                                                Lämpimikseni tarkistelin suuttimien vastukset, tulpat silmämääräisesti ja kunhan saan ton muksun nukkumaan niin menen mittaamaan puristukset. Kuinkas se nyt sitten sähkökaasun kanssa kuuluis suorittaa kun ei voi polkimella avata kaasuläppää?

                                                Comment


                                                • Vedä nyt edes 2:lla tappiin ja otat logit. Turha noita "pitäisi" olla bemarien juttuja tehoputkella kannattaa edes uskoa.

                                                  Comment


                                                    Siis toi Penarin kone on täysin vakiona se 286hp ja penkissä tukkoisilla kateilla antoi 160hp. Jos oikein ymmärsin niin uusilla kateilla (vai oliko se ilman) tuli penkissä taas tehtaan alkuperäistä lähellä olevat lukemat.

                                                    Puristukset mittasin ja tulokset on paperilla. En ottanut sen useampia mittauksia vaan yhden kerran per sylinteri. Poislukien 1. pytty jonka mittasin ekana ja johon jäi tuo puristuspainemittarin jatkopala kiinni kierteeseen. Meinas tulla köntsät housuun kun ensin mittaus näytti heti ekassa sylinterissä heikompia puristuksia kuin viime kesänä ja sitten mittaria pois kiertäessä tuo jatkos jäi kanteen kiinni. Milläs helvetillä sen sieltä tulppakaivon pohjalta sitten kaivaa pois kun mikään ei mahdu, ja mittaria ei saa kierrettyä kiinni ilman että jatkomuhvi kiristyy entisestään tiukemmalle.

                                                    Lopulta kun siinä tallia komppasin sain 12mm puuterän junkattua sen verran siihen jatkopalaan sisälle että sai kierrettyä auki. Meinas kyllä vähän pelottaa.

                                                    Kuvassa tulpat, minusta nuo ovat ihan kunnossa. Lambda-anturit toimivat vakkomin mielestä normaalisti, output testi menee läpi ilman vikakoodeja. Kai se jako on sitten seuraavaksi otettava tarkistukseen. Eipä siinäkään enää tällä harjoittelulla kauan nokka tuhise.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                      Siis toi Penarin kone on täysin vakiona se 286hp ja penkissä tukkoisilla kateilla antoi 160hp.

                                                      Sori, en nyt tarkoittanut tuota, vaan ylipäänsä bemaristien tarinoita, joissa vapariin tulee putkella aina vähintäänkin se 20-50hv lisää ja huimat väännöt päälle. Kuitenkin otetaan penkissä samat alle. Kannatta noita logeja ottaa, ettei tule pahoja pettymyksiä.

                                                      Comment


                                                        Näinhän se on. Lauantaina Alastarolla on hiukan parempi kuin kadulla. Katoin just päivällä että 3. vaihteella 1800rpm on koko lailla tasan 40km/h. Rajoitin on 7200rpm eli jos kytkin sattuu pitämään niin päin rajoitinta paukuttaessa mennään 160km/h ja se on vähän liikaa tuohon takapihalle.

                                                        Comment


                                                          Nyt olis jakokin tarkistettu ja on juts eikä melkein. Samalla koekäytin pari minuuttia ilman apulaitehihnaa kun minusta tuo puksuttaa tyhjäkäynnillä välillä pakoputkesta ihan kuin misfirettäisi.

                                                          Ilman apulaitehihnaa siksi että nuo rullat ja vehkeet pitää sen verran omaa hurinaansa ettei kuule omia ajatuksiaan.

                                                          Eipä siitä hullua hurskaammaksi muuttunut. Luulen että vaikka tulpat hyviltä silmälle näyttivätkin niin seuraavaksi lähden kokeilemaan yksi kerrallaan vaihtaa niitä ja tutkia josko tyhjäkäynnin satunnainen pätkäisy jää jollain pois.

                                                          Nyt on siis katsottu jako, mitattu puristukset, mitattu suuttimien vastus, tarkistettu puolat ja tulpat silmämääräisesti, vakkomilla tarkistettu lämpötila-anturin, maffin ja lambdojen toiminta. Mitäs vielä, logit tulee ylihuomenna. Taidan seuraavaan osakuormaan ottaa vielä uuden bensansuodattimen. Sitä kun ei ole minun aikanani vaihdettu enkä tiedä onko koskaan ennenkään. Kerhotoveri kun saa aikaiseksi niin tulee sulkulevyt combivalvejen tilalle ja lisäilmapumppu poistuu käytöstä.

                                                          Comment


                                                            tyhjäkäynnin satunnainen pätkäisy jää jollain pois.
                                                            Taitaa olla ominaisuus. Enpä muista kutos tai kasikonetta (ja muitakin), joissa ei tulis semmosta pientä.

                                                            Comment


                                                              Onko näin? Aina kuulee vaan mainittavan miten kasin pitäis käydä niin nätisti ja tasaisesti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X