Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Niimpä. Tästä pitää päätellä jotain sen suuntaista että jos ajaa tuhat kilometriä ylämäkeen vaikka +50% tasamaan kulutuksen päälle mutta samaa mäkeä alaspäin tullessa kulutus onkin -100% vaikka matkamittari laukkaa koko ajan niin keskikulutus on pienempi kuin ajaa sama matka tasamaata. Logiikka toimii vääntökoneissa joissa riittää jerkku nousemaan myös ylämäkiin ilman että pitää hakea pienempää tupaan tai huudattaa päin rajoitinta jolloin ylämäen vaikutus kulutukseen ei ole yhtä suuri kuin jossain downsizing ratkaisussa.Viimeksi muokannut hopsis; 10.6.2014, 21:02.
Comment
-
Olet muuten oikeassa. Mäkisessä maastossa ainetta säästyy, ja samaa voi simuloida tasaisella kaasua pumppaamalla. Epänormaali ajaminen tuo selvää säästöä isolohkovapareiden omistajille ;)
http://www.theseus.fi/handle/10024/41901
Polttoainetta saatiin säästymään lähes 20 prosenttia mäkisessä maastossa ajettuna ja yli 10 prosenttia kiihdytys-hidastus-ajossa verrattuna tasaisella ajoon. Pienimmillään polttoaineen kulutus oli kuormittamalla moottoria noin 60 prosenttia maksimistaan. Taajamassa ajettu vertailuajo kiihdytysvoimakkuuksien välillä osoitti myös polttoaineen kulutuksen olevan pienimmillään moottoria kuormitettaessa 60-70 prosenttia maksimistaan. Kaiken kaikkiaan polttoainetta saatiin kulumaan vähemmän ajamalla eri tavalla kuin normaalisti ajetaan.
Comment
-
Tähän meinasin putkistonkin nikkaroida harjoitushommina kun tarpeet ja vehkeet jo löytyy tontilta. Jätän orkkisputken kokonaisena sivuun niin että voi sen sitten vaihtaa takaisin jos siltä tuntuu tai viimeistään leimalle taas ensi keväänä. Tämän ikäiseen kun ei saa edes radion kanavaa vaihtaa jos ei siinä ole E-leimoja.
Comment
-
Nyt on muurahaiset hävinneet, olisko jotain tekemistä sen kanssa että takakontin kannesta löytyi lasin yläkulmasta komea hämähäkinverkko. Peräkärryä kun hain ja kaivoin takaposkesta koukkua ja kintaita niin huomasin. Aloin tosissani miettimään että pitäiskö tehdä jotain ennen kuin luonto ottaa omansa takaisin.
Comment
-
Valojen korkeussäädön vikavalo on palanut mittaristossa siitä asti kun sain auton takaisin Norjan turneelta. Oli syttynyt kait sellaisessa tilanteessa kun alamäessä olevassa risteyksessä edellä ajava oli ensin lähtenyt liikkeelle mutta sitten kuitenkin pysähtynyt ja tällä autolla oli tehty takana sitten ihan taydellä teholla jarrutus. Ilmeisesti alamäen ja kovassa jarrutuksessa niianneen korin yhtälö oli mennyt lamppujen säätörajoista yli. Ne kun on ihan limiitillä jo tasamaallakin roiman madalluksen jälkeen.
Tänään tein miehen työn ja siivosin autotallin niin että pääsi vikakoodikoneen viereen kuittaamaan vikavalot pois ja säädöt taas toimintaan.
No tämä nyt oli vain johdantoa varsinaiseen aiheeseen. Joku päivä tässä syttyi bensavalo mutta laiskuuttani ja vähillä ajoilla en sitten vaan tullut käyneeksi bensiksellä. Bensavalo ei taas rekisteröitynyt kun samaan aikaan autocheckissä vilkkui se valojen korkeussäädön vikavalo. Töistä kotiin ajellessa katoin kuitenkin ajotietokoneen valikosta jäljellä olevaa ajomäärää ja pyöreä 0km siellä seisoi. Poikkesin sitten tankkaamaan. En ottanut kuin kolmellakympillä kun sattuu olemaan vissiin kylän kallein asema. Saa silläkin nyt kuitenkin jotain, hiukan haukottelin kun tankkauksen jälkeen käänsi virrat päälle ja mittaristossa lukee toimintasäteen lukemana 30km. Oli vissiin ollut aika pitkälle tyhjä jo varatankkikin. Sanomattakin selvää ettei bensavalo edes sammunut.
Pitäiskö vaihtaa enemmän kuluttavaan autoon että tulis käytyä useammin tankilla? Tätä autoa olen itse tankannut viimeksi joskus toukokuun puolenvälin aikaan.
Comment
-
Aja sillä hyvä mies, ei sitä ole tehty pihakoristeeksi.
Kohta sinne pesiytyy murkkujen ja ampiaisten lisäksi kyykäärmeitäkin...
Ja aiheeseen: taitaa kalibroida mittaria jatkuvasti. Itsekin sorrun usein vajaatankkauksiin ja siitä johtuen näyttämä alkaa hurjia alaspäin.
Sekä tietolaitos, että mittari.
Kun liruttaa täyteen, niin kalibroituu taas normaaliksi. Molemmat.
Comment
-
En tiiä. Tänään tuli uusi parkkitutkan anturi ja äsken kun kävin pihassa vaihtamassa niin ei ollut ketään uusia tulokkaita ilmestynyt. Yrmäyttelin kyllä soittokoneista Infected Mushroomia siinä ja siinä hyvän maun rajoissa olevilla volyymeillä että kyllä siinä pienemmät karkuun häipyykin. Oli kiva veivata niitä puskurin musuja irti kun subbari hakkaa siinä ihan pään vieressä :)
Comment
-
Olipahan taas motorsportin tuntuinen mökkireissu. Appikokelaiden mökillä on polttopuita 100 vuoden tarpeiksi ja käytiin niitä sitten kärryn kanssa hakemassa kuorma. Menomatkalla ei mitään ihmeellistä, perillä lempattiin kuorma klapeja kärryyn, sitten uimaan ja pihvit naamariin.
Kotiinlähtiessä ensin mökin pihatiellä etupyörä kiveen. Vittu. Sitten muhkuraista mökkitietä ~100m ja pakoputki osuu kiveen, kattien jälkeinen piippuliitos hajoaa ja kuskinpuoleinen alkuputki putoaa roikkumaan maahan. Vitunmoinen meteli ja alkuputken pää raahaa maata. Eipä siinä muuta kuin ajaa lähimmän random maatalon kohdalle ja lakki kädessä pyytämään tunkkia ja autonkorjauslankaa. (Kävi kyllä mielessä eräskin "Pidä Tunkkis Perkele!" - skenaario mutta tällä kertaa sai ihan kunnollisen vahvan hallitunkin joka mahtui jopa auton alle kun ensin latoi pari lankunpalaa päällekkäin ja ajoi etupyörän päälle. Hirtin jekkulangalla putken sinne pohjaan johonkin kiinni ettei kalva itseään vituiksi, matkaa oli joku 20km jäljellä. Meni siinä kuitenkin sen verran aikaa että heti liikkeelle päästyä likka ilmoittaa että on pissahätä ja pitää pysähtyä johonkin tienvarteeb. Ehkä pari kilometriä ajoin kun löytyi seuraava levennys ja siihen kun pysähtyi niin jostain tulee palaneen käry.
Pelit seis ja autosta ulos tutkimaan. Oikea takajarru savuaa, syy ei selvinnyt. Työntämällä sain autoa siinä tien poskessa siirrettyä vaikka oli painava kärrykin perässä. Ei siinäkään muu auttanut kuin lähteä kotia kohti vaan jatkamaan. Koko matkan 60km/h, jarruun koskematta ja oikean puolen peili käännetty niin alas että näki renkaan. Vika ei kuitenkaan toistunut. Ei pysty ymmärtämään miten jarru voi ilman syytä olla yhtenä hetkenä jumissa ja seuraava toimia taas aivan normaalisti.
Pari kilometriä ennen määränpäätä, liikenneympyrätyömaan röykytyksessä jekkulankapatentti pettää ja putki alkaa taas kolisemaan maahan. Ajoin vaan kotiin enää sen enempää välittämättä.
On kuuma, paska haisee ja jääkaapissa yksi kalja. Nyt voi sanoa että onni että motorsportin harrastajalle on pakon edestä kertynyt leluja pihaan. Saapahan lähdettyä hakemaan lisää.
Comment
-
Jostain se on kuullut että olin aatellut tällä lähteä Botnialle. Vaikka niin oon koittanut hiljaa kuiskia. Jostain syystä kaikki tämän tason viat tulee aina samalla viikolla kun pitäis johonkin mennä. Maatkoon pihassa ilman putkea sitten häpeämässä.
Comment
-
Putki olis tunkattuna takas paikoilleen. Purin sen savunneen jarrunkin ja käsijarrumekanismihan sieltä olis jumissa. Tai ei nyt ihan jumissa mutta ei ihan ilman apua jaksanut palauttaakaan.
Purin sitten satulan viilapenkissä aivan atomeiksi ja puunasin sisältä. Hiukan syletti kasata vanhoilla tiivisteillä mutta ei nyt tähän hätään korjaussarjaakaan mistään saanut. Alkoi kuitenkin toimimaan, ilmaa jäi hiukan kun testilenkillä kävin. Onneksi tulee huomenna asentaja iltapäivällä kaveriksi ilmaamaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiOnneksi tulee huomenna asentaja iltapäivällä kaveriksi ilmaamaan.
Comment
Comment