Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Millä ajattelit konetta pyörittää ellei vauhtipyörä ole kiinni kun mittaat ruttuja?
    *facepalm* Haen takkini ja meen talliin syömään liimaa.

    Comment


      Kävin pienen lenkin heittämässä urssilla. Totesin kovin tehokkaaksi motivaattoriksi saattaa tämäkin kohtapian nippuun kun pääsi vähän kasilla yrmäyttämään. Lötköllä on toki mukava kulkea mutta eihän tuo mikään varsin kiihkeä ole kulkupuoleltaan.

      Comment


        Joko on ässä ajokunnossa? ;)

        Comment


          Meh. Tiivistesarjoja ja uusia jakopään hiluja odotellessa. Kone on pukissa vielä, apulaitteet kiinni ja muuten kaikki läpikäytynä. Kannet saa alkuviikolla koneistamolta takaisin, kunhan tiivistesarja ja uudet kansipultit tulee niin lyön yläkerran nippuun ja nostan moottorin takas nokalle. Saa ne jakopään kamat siinäkin vaiheessa laitettua.

          Takaiskaritkin pitäis jumpata ja moottoritila vielä pestä ja ja ja ja...

          Comment


            Nyt vaan vartoillaan. Kaikki osat ja tarvikkeet on tilattuna. Kaikki paitsi ne nokkien väliset ketjunkiristäjät... Mietin että maltanko maksaa sen ylimääräisen muutaman satkun uusista vai vaihdanko vaan ketjut ja laaharit.

            Toisaalta turha maksaa ehjien osien vaihdosta mutta nyt ne olis niiiin helppo irtokansiin vaihtaa. Näin siinä just käy että jää tuollaista puolikuntoista tavaraa projektista yli aivan pirusti. Kaikkia osia joissa olis ollut vielä vuosikausiksi käyttöikää jäljellä muttakun on tässä vaiheessa ennaltaehkäisevästi halvempi ja helpompi vaihtaa.

            Comment


            • Kai se kannattaa vaihtaa,ettei muutaman hetken päästä tule sitä ai prkl se unohtu fiilistä :)

              Comment


              • Pari satkua on kuitenkin aika iso raha tän ikäsessä autossa, joten ite en turhia osia vaihtelis.

                Comment


                  Ovatko nuo kiristimet vikaantuvia osia näissä koneissa? Jos eivät, niin turha kai niitä on vaihtaa.

                  Comment


                    Tuntuihan nuo ketjut rallattavan Mikon edellisessäkin koneessa. Omassa 1.8T:ssa samoin ketju rallattaa vähän aikaa kylmänä. Lienevät kuitenkin samaa sukua ja huonetta moelmmissa moottoreissa. En tiedä mitä kiristimet maksaa V8:iin, mutta 1.8T:n kiristin on original teilenä luokkaa 500€. Toki voi olla niinkin, että ketju ja laaharit on vain sen verran kuluneet, että ketju ääntää sen takia, mutta korjaantuuko tuollainen vika kun moottori vähän lämpenee.

                    Comment


                      Niin, ongelmahan oli se starttauksessa kuuluva räminä joka kuului ennen kuin öljynpaineet nousi kiristäjässä, tyyliin pari sekuntia startin jälkeen. Öljynpainehan ei ehjästä kiristäjästä vuoda pois mutta vanhuuttaan väsyvät ja ketjussa on aluksi hetki löysää.

                      Moottorin käynnistyslämpötila ei vaikuta asiaan merkittävästi, esim. talvipakkasilla jos starttaa auton, sammuttaa minuutin päästä kun öljynpaineet on jo käyneet ylhäällä mutta moottori on edelleen yhtä kylmä, ja menee puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin räminää ei kuulu.

                      Comment


                      • 40 venttiilisessä koneessahan tuo imu- ja pakonokan välisen ketjun säätöelementti ei ole pelkkä ketjun kiristin, vaan se säätää imunokan ajoitusta elektroniikan ohjaamana.

                        Ilman öljynpainetta tulee ketjuun löysää, joka aiheuttaa käynnistyksessä ääntä, joka todetaan ominaispiirteenä ko. koneessa.

                        Kopio ko. koneen esittelytekstistä:

                        Owing to the Ferraria effect in the chain drive when the engine is started, vibrations which generate noise occur until suf?cient oil pressure has built up.

                        Comment


                          eBay tarjoaa dilledong merkkisenä uudet kiristimet, muovit, ketjut ja 3366 työkalun alle 300€ parihintaan. OEM maksaa jotain 1000-1200€ pari.

                          Comment


                            Kaivaako verta nenästään jos käyttää vauhtipyörästä sorvissa hiukan painoa pois? En ole edes orkkista punninnut mutta mutta kestääkö sitä keventää?

                            Comment


                            • Mikko: Mulla olisi Bank1 puolen uusi OEM ketjunkiristäjä turhana. Laita yv jos kiinnostaa.

                              Comment


                                Eipä paljoa kannata alkuperäistä kevennellä, jos se on kaksoismassa.

                                Comment


                                  Ihan yhtä puuta se kai on?

                                  Comment


                                  • Onko hopsiksella kaikki kilkkeet hankittuna? Mulla on kaksi uutta puolaa ja uusia venakopanpultteja muutama kappale hyllyssä.

                                    Comment


                                      Kyllä niitä nyt on omiksi tarpeiksi. Pidä puolas, kyllä sinä niitä kohta vielä tarvit ;)

                                      Comment


                                      • Vaikka olisikin kiinteä vauhtipyörä, mitä keventää, niin keventämisen jälkeen joutuu tasapainottamaan uudestaa, ettei vaan ole yhtään epätasapainossa. Ei meinaan juurikaan tukkää kone hyvää, jos vauhtipyörä epätasapainossa.

                                        Comment


                                        • Kevyt vauhtipyörä myös hankaloittaa vaihteiden vaihtamista, kun kone putoaa kierroksilta nopeasti. Ite joskus sorvautin vauhtipyörän kevyeksi 16 venasesta. Sillä oli ihan positiivinen vaikutus, mutta en tiedä miten se sopis tälläseen täysmoottoriin.

                                          Comment


                                            En kylläkään ihan heti allekirjoita että vauhtiksen painolla ja vaihteiden kytkeytymisellä olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.

                                            Comment


                                              Katotaan nyt, soittelin parit paikalliset sorvaamot läpi. Ei oikein tuntunut kiinnostavan, kovin paljon en viiti vaivaa nähdä jos ei tekijää helposti löydy.

                                              Comment


                                              • hoff4: En tarkoittanut vaihteiden kytkeytymistä, vaan lähinnä sitä hetkeä kun nostetaan kytkintä vaihteen kytkemisen jälkeen. Hidas vaihteisto + kevyt vauhtipyörä, niin kierrokset ehtii pudota, jolloin vaihteen vaihdosta tulee nykivää.

                                                Comment


                                                  Vauhtipyörän keventäminen on kuopattu, ihan syystä että paikkakunnan verstailla ei ollut kokemusta/kiinnostusta. Mietitään sitten kun taas aletaan virittämään. Tai no, onhan tuossa jo sylinteritilavuutta kasvatettu.

                                                  Sain raavittua hiukan pelimerkkejä kasaan ja tilailin uudet ketjut, laaharit, tiivisteet, 3366 työkalut, nokkapukkien pultit yms ketjunkiristäjiin liittyvää sälää. Nyt olis moottoriöljyjä vaille kaikki projektin tarpeet ostettuna, valtaosa tavarasta on tosin vielä jossain päin maailmaa matkalla ja kannet on edelleen koneistamolla. Pari iltaa tai yksi viikonloppu tuossa vielä menee rauhassa kasaillessa ja kun joka momenttiavaimen napsahduksen jälkeen pitää ihailla kätten jälkiä. Avata vaikka palkinnoksi uusi kalja. Tyhjiä laatikoita alkaa kertymään jo ongelmaksi asti talliin.

                                                  Comment


                                                    Tai no, onhan tuossa jo sylinteritilavuutta kasvatettu.
                                                    Että mitäkä on tehty ?

                                                    Comment


                                                      Hivaisin 1200grit vesihiomapaperilla mäntien päältä isommat pärsät pois :)

                                                      Comment


                                                      • Toisinsanoen laskit hieman puristusta, onko ahtimet jo katottuna ?

                                                        Comment


                                                          No sitähän minä tarkoitin. Ahtimista on vaan harmia, nyttenkin huoltoaapisen korjausohjeista puolet alkaa: "Kohta 1. Irroita moottori".

                                                          Comment


                                                            No sittenhän mikään ei muutu :)

                                                            Comment


                                                              Laitat v6 tdi tyylisesti holset hx55:sen siihen koneen ja tulipellin väliin niin että tulee puoliksi konepeitosta läpi?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X