Millä ajattelit konetta pyörittää ellei vauhtipyörä ole kiinni kun mittaat ruttuja?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Meh. Tiivistesarjoja ja uusia jakopään hiluja odotellessa. Kone on pukissa vielä, apulaitteet kiinni ja muuten kaikki läpikäytynä. Kannet saa alkuviikolla koneistamolta takaisin, kunhan tiivistesarja ja uudet kansipultit tulee niin lyön yläkerran nippuun ja nostan moottorin takas nokalle. Saa ne jakopään kamat siinäkin vaiheessa laitettua.
Takaiskaritkin pitäis jumpata ja moottoritila vielä pestä ja ja ja ja...
Comment
-
Nyt vaan vartoillaan. Kaikki osat ja tarvikkeet on tilattuna. Kaikki paitsi ne nokkien väliset ketjunkiristäjät... Mietin että maltanko maksaa sen ylimääräisen muutaman satkun uusista vai vaihdanko vaan ketjut ja laaharit.
Toisaalta turha maksaa ehjien osien vaihdosta mutta nyt ne olis niiiin helppo irtokansiin vaihtaa. Näin siinä just käy että jää tuollaista puolikuntoista tavaraa projektista yli aivan pirusti. Kaikkia osia joissa olis ollut vielä vuosikausiksi käyttöikää jäljellä muttakun on tässä vaiheessa ennaltaehkäisevästi halvempi ja helpompi vaihtaa.
Comment
-
Tuntuihan nuo ketjut rallattavan Mikon edellisessäkin koneessa. Omassa 1.8T:ssa samoin ketju rallattaa vähän aikaa kylmänä. Lienevät kuitenkin samaa sukua ja huonetta moelmmissa moottoreissa. En tiedä mitä kiristimet maksaa V8:iin, mutta 1.8T:n kiristin on original teilenä luokkaa 500€. Toki voi olla niinkin, että ketju ja laaharit on vain sen verran kuluneet, että ketju ääntää sen takia, mutta korjaantuuko tuollainen vika kun moottori vähän lämpenee.
Comment
-
Niin, ongelmahan oli se starttauksessa kuuluva räminä joka kuului ennen kuin öljynpaineet nousi kiristäjässä, tyyliin pari sekuntia startin jälkeen. Öljynpainehan ei ehjästä kiristäjästä vuoda pois mutta vanhuuttaan väsyvät ja ketjussa on aluksi hetki löysää.
Moottorin käynnistyslämpötila ei vaikuta asiaan merkittävästi, esim. talvipakkasilla jos starttaa auton, sammuttaa minuutin päästä kun öljynpaineet on jo käyneet ylhäällä mutta moottori on edelleen yhtä kylmä, ja menee puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin räminää ei kuulu.
Comment
-
40 venttiilisessä koneessahan tuo imu- ja pakonokan välisen ketjun säätöelementti ei ole pelkkä ketjun kiristin, vaan se säätää imunokan ajoitusta elektroniikan ohjaamana.
Ilman öljynpainetta tulee ketjuun löysää, joka aiheuttaa käynnistyksessä ääntä, joka todetaan ominaispiirteenä ko. koneessa.
Kopio ko. koneen esittelytekstistä:
Owing to the Ferraria effect in the chain drive when the engine is started, vibrations which generate noise occur until suf?cient oil pressure has built up.
Comment
-
Vauhtipyörän keventäminen on kuopattu, ihan syystä että paikkakunnan verstailla ei ollut kokemusta/kiinnostusta. Mietitään sitten kun taas aletaan virittämään. Tai no, onhan tuossa jo sylinteritilavuutta kasvatettu.
Sain raavittua hiukan pelimerkkejä kasaan ja tilailin uudet ketjut, laaharit, tiivisteet, 3366 työkalut, nokkapukkien pultit yms ketjunkiristäjiin liittyvää sälää. Nyt olis moottoriöljyjä vaille kaikki projektin tarpeet ostettuna, valtaosa tavarasta on tosin vielä jossain päin maailmaa matkalla ja kannet on edelleen koneistamolla. Pari iltaa tai yksi viikonloppu tuossa vielä menee rauhassa kasaillessa ja kun joka momenttiavaimen napsahduksen jälkeen pitää ihailla kätten jälkiä. Avata vaikka palkinnoksi uusi kalja. Tyhjiä laatikoita alkaa kertymään jo ongelmaksi asti talliin.
Comment
-
Vieras
Comment