Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanhaa konetta on paikallaan enää moottorilohko sisuskaluineen. Apulaitteet on vielä kiinni enkä taida irroittaa kuin kompressorin. Aika hankalalta tuntuu jo etukäteen saada kaikki ne koneen takana olevat vesiletkut paikoilleen. Nyt sai suht iisisti auki kun ei ollut kansia ja imusarjaa edessä.

    Tosta vanhasta ei saa enää mitään järkevää. Kaikissa kahdeksassa männässä on jälkiä venttiileistä. Sitä myöten käytännössä kaikki imuvenat sais vaihtaa ja toisen kannen uusia kokonaan. 7. pytyn sylinteri on pilalla ja runkolaakereista ei tiedä mitään muuta kuin sen että varmaan on kipeää sielläkin. Ehjää osaa on varmaan kampura ja nokkakepit.

    Koneen irrottamisesta vielä sen verran että mistäköhän se olis järkevin sitoa moottorinorsuun kiinni nyt kun on vain lohko paikallaan? Vai kannattaako vääntää kannet sen verran kiinni kun niissähän on ne nostokorvat nurkissa.

    Comment


      Sikäli kun vanha lohko on jo kierrätys tuomittu, niin ei taida olla suurempaa väliä miten tai mihin kiinnität nostoketjun tai -köyden. Esim. kansipultit vastakkaisiin kulmiin, pulteista ketju läpi, prikat päihin varmistamaan ettei ketju holahda pultinpäistä läpi ja nosturikoukkuun kiinni.

      Comment


        Lohko on varmaan tattis, ei kannata alusil hommia alkaa teettämään ja koko kellaria käymään läpi enää 270tkm kohdalla.

        On siinä kuitenkin ne apulaiteet ja öljypohjat sun muut että sinänsä pitää nätisti vetää se sieltä ulos. Tuo kansipulttihomma on ihan hyvä idea.

        Comment


        • Sitten vaan vanhasta lohkosta takkahuoneeseen pöytää tekemään.

          Comment


            Jostain ylimääräinen starttimoottori, kannet välillä parilla naulalla kiinni ja puoliautomaattinen kaljatölkin ruttaaja :)

            Comment


              ...tai valmistaa nykyisistä romuista uusia tölkkejä :)

              Comment


                Itse laittaisin nostosilmukat kannen pulttien kierteisiin ja nostaa niistä.
                Ihan kivan sisustus elementinhän tuosta vielä saa.

                Comment


                  Tämähän riippuu keneltä kysytään, btdt. :)

                  Ääni myös kannenpultti viritykselle.

                  Comment


                    Taitaa olla poikamiesten puheita että sais sisustaa jollain autonmoottorilla :)

                    Vois kai sen tyhjän lohkon ampua ylösalaisin kattoon ja tehdä kohdevalaisimen.

                    Comment


                    • Jotkut sisustusideat ja komponentit pitää sopia "avioehdoissa". BTDT ja voin suositella. :D

                      Comment


                        Vanha kone olis haaveissa nostaa lauantaina pois nokalta. Keulapalan irrotus on kasikoneisessa autuaan perseestä pienempikoneisiin verrattuna. Ilmastoinnin kennon letkut tulee molemmilta puolilta kennoa ja ainoa vaihtoehto (jos ei kylmäpiiriä tyhjennä) on flengata kenno auton alle jollain mustekalalla kannatukseen ja varoa siinä vaiheessa kun moottorinorsua tuuppaan asemaan. Pienempikoneisissahan kennon letkut tulevat apukuskin puolelta ja niissä on sen verran varaa että kennon mahtuu nostamaan lokarin kylkeen pois edestä.

                        Keulapalan lisäksi moottorissa on vielä kiinni vaihteisto jäähdytinputkineen ja kaksi moottorintukea. Vaikka koko projektilla ei ole aikataulua niin pitäisi auto saada tallista ulos ennen sunnuntaita jolloin saan vaihtomoottorin haettua. Talli on niin ahdas että irtokone ei mahdu edes ovesta sisään jos auto on tallissa. Laitan uuden koneen moottoripukkiin keskelle tallia ja häärään siihen sitten tarvittavat temput ennen nokalle asennusta.

                        Jossain vaiheessa mietin että kolme kuukautta olisi sopivan joustava aikataulu sekä työtuntien määrän iltahommina tehden että taloudellisen panostuksen hajauttamisen kannalta. Nyt olis rahoitus säädettynä ja vanha moottori on paria tuntia vaille irti, aikaa on mennyt vasta kolme viikkoa. Mitäs tässä nyt loppuajan sitten tekisi? :)

                        Tuo kolme kuukautta lähti oikeastaan siitä että sen ajan kun ässä seisoo väliaikaisessa liikenteestäpoistossa niin vakuutusmaksujen säästö kuittaa lötkön ostohinnan :)

                        Comment


                          Moottorinosturi tuli haettua toissapäivänä ja tänään oon raksinut loput johdot ja putket/letkut sekä keulapalan irti. Näyttäis ehkä kuitenkin siltä että ilmastoinnin romut saa nostettua sivuun. Öljypohjan etureunaa seuraa yksi kova ilmastoinnin putki jonka irrotus ja kompuran irrotus riittää jolloin saa koko paketin nostettua apukuskin puolelle etuviistoon pois nokalta. Tämä varmistuu lähitunteina, tilasin varmuuden vuoksi lisäparin käsiä auttamaan.

                          Onko laatikon ja moottorintukien irrotusjärjestyksellä mitään merkitystä? Ajattelin vähän niin että aski irti lohkosta->moottorinosturi asemiin ja moottori kevyesti kannatukseen->moottorintuet irti.

                          Comment


                            Kasin irrottajille kuvallinen infopläjäys. Ei tarvi tyhjentää kylmästöintiä.
                            Attached Files

                            Comment


                              Kyllä Audimiehellä on oltava mielikuvitus ja ratkaisukykyä :) !

                              Comment


                                Joo :) Ton viritelmän funktio on estää kennon särkeminen astumalla tai pudottamalla jotain työkalua sen päälle. Samalla sai letkuista kaikki jännitykset pois. Tallinovet ei tosin enää mene kiinni kun piti autoa tuupata sen verran taaksepäin.

                                Pari alimmaista vaihteiston ja moottorin välistä pulttia pisti tunnin verran hanttiin. Lopulta tajusin avata vaihteiston tukikumien pultit ja tunkata askia viis senttiä ylöspäin jonka jälkeen mahtui jo työkalutkin väliin. Kesken jäi silti kun piti välillä mennä viemärikaivoa korjaamaan. Josko huomenna jo sais ton vanhan motin pois ja sais alottaa uuden roplaamisen.

                                Comment


                                  Siitä on hyvä jatkaa. Ei sillä että yhtään viime tippaan jäi irrotus kun vartin päästä on lähtö hakemaan vaihtokonetta ja vartti sitten sain vanhan pois :)
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut hopsis; 29.4.2013, 17:17. Perustelu: Kuva lisätty

                                  Comment


                                    Onko mitään lisättävää osalistaan? Mietin että keräilen pitkin kesää osia ja niputtelen sitä mukaa kun rahaa ja aikaa on.

                                    Vaihteiston tuet
                                    Moottorin tuet
                                    Kytkinpaketti
                                    Kannentiivisteet
                                    Yläpään tiivistesarja
                                    Kannenpultit
                                    Öljynjäähdyttimen vesiputki
                                    Jakopään osat
                                    Ajoitusketjut ja ohjurit
                                    Vaihteistoöljyt
                                    Moottorioljyt ja -suodatin
                                    Jäähdytysnesteet
                                    Ohjaustehostinöljyt
                                    Iso kasa nippusiteitä ja rosteriklemmareita.

                                    Vanhaa jäisi siis oikeastaan sytytystulpat ja ilmanputsari jotka on molemmat vaihdettu hiljakkoin. Kaikki muut osat aion purkaa ja puhdistaa, kannet vien koneistamolle huomenna. Mitäs muuta irtomoottorille tässä vaiheessa kannattaisi tehdä?

                                    Comment


                                    • Ennen kuin irrotat kansia, niin saisko sille tehtyä ohivuotomittausta?
                                      Näkisi tarviiko männänrenkaita uusia.

                                      Comment


                                        Kannet on jo irti.

                                        Comment


                                          Onnistuu sen ohivuotomittauksen tekemään pelkälle alakerralle, jos roudaa koko lohkon koneistamolle.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                            Kasin irrottajille kuvallinen infopläjäys. Ei tarvi tyhjentää kylmästöintiä.
                                            Mahtavaa luovuutta! :D

                                            Comment


                                            • Kävitkö Mikko irroittamassa portaikosta portin? =D

                                              Comment


                                                Kävin. Melkein vuosi sitten tosin mutta nuuka mies kun ei heitä mitään pois niin nyt oli porteille käyttöä :)

                                                Comment


                                                • Saahan tuonne vaikkapa öljypohjan tiivistettä,pumppua,sihdin puhdistamista ja sen sellaista pikkupuuhaa viel :)

                                                  Comment


                                                    Vaihtokoneesta yksi venttiili poikki ja apukuskin puolen männissä tuon verran jälkiä. Mitäs noille nyt tekisi vai tekeekö mitään?
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Mitäs hittoa? Ehjänä ostettu? Jos näin, niin ehdottomasti rekkulaa myyjälle. Noista männistä en itse hirveästi huolehtisi, mutta venttiilin laitot kyllä pistäisin mieluusti myyjän piikkiin.

                                                      Comment


                                                        Männille osumakohtien pyöristys vesihiomapaperilla ja nippuun?

                                                        Comment


                                                          Myyjä varmaan lukee tätä ketjua päivittäin, ei tohdi reklamoida kun ite pääsi paikan päällä näkemään vauriot. Sanotaanko että moottorin hinta oli vähintäänkin kohtalainen ja houkutteli ostamaan vikoineen päivineen. Jää kunnostamiskuluineenkin yli tuhat euroa halvemmaksi kuin seuraava vaihtoehto.

                                                          Männille osumakohtien pyöristys vesihiomapaperilla ja nippuun?
                                                          Tarkoitatko että ihan tuosta männän laesta sipaisee nuo pärsät pois? Sehän menee jo vaparin virittämisen puolelle kun aletaan tilavuutta kasvattamaan :)

                                                          Mutta ihan tosissaan, noin pienistä jäljistä ei aiheudu mitään hotspotteja palotilaan tai muutakaan ongelmaa? Jos ne siitä sipaisee pois kun ovat syvimmillään ehkä millin luokkaa.

                                                          Comment


                                                          • No jos ostettu tietoisena moisista, niin sitten ei mitään.
                                                            Tarkoittaa, että hioa terävimmät särmät pois, etteivät ne kuumene. Siis lähinnä pyöristää terävät kohdat mahdollisimman kevyesti.

                                                            Comment


                                                              Tuosta manuaalin ja automaatin erosta kampuran pään kannalta oli puhetta. Jenkit on enemmänkin manuaalikonversioita tehneet ja siellä oli jos jonkinnäköistä tarinaa forumeilla tuosta vetolevyn tukiholkista ja sen irrottamisen vaikeudesta/helppoudesta. Ei voi taas kuin ihmetellä. Joko omaa hyvää onnea tai saksalaista laatutyötä. Irroitin turbiinin uudesta moottorista ja sen takaa vetolevyn. Käsivoimin lähti kampuran päästä irti ja se paljon pelätty tukiholkki tuli vetolevyn mukana :)

                                                              Ekoissa kuvissa on vauhtipyörän ja vetolevyn erot, vetolevyn keskellä on se holkki vielä kiinni. Kolmannessa kuvassa lohkon ja kampuran pääty joka on 100% identtinen manuaali- ja automaattivaihteiston edessä. Seuraavat kuvat on jos joku haluaa ihmetellä millaisissa tiloissa sitä harrastaja harrastaa ja lopuksi parit ryhmäkuvat kun kaikki lossit sattui kerrankin samaan aikaan pihaan.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X