Tässä nyt yön yli miettinyt ja kai minä ensin soittelen korjaamolle että saanko sitä ite avata ja tutkia vai hinaanko tuommoisena tutkittavaksi. Jos sieltä joku oma kädetys selviää niin ei siinä sitten mitään muuta kuin kaivaa vaan taskua entistä syvemmältä. Jos taasen näkyy että joku osa on pettänyt niin sitä varten osilla ja töillä on takuu. Eikös se noin kannata aloittaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Ensimmäinen vastaus korjaamolta oli ettei noin vanhassa hommassa ole enää mitään takuuta. Vanhassa autossa on kuulemma niin monta vaihtoehtoa ettei niistä mitään varmuutta saa eikä mikään takuu mitään korvaa.
Tämä selvä.
Jätetääs tässä vaiheessa kaikki ylimääräinen spekulointi sitten pois siihen asti että kone on tutkittu ja selvitetty mikä vian on aiheuttanut.
Comment
-
En maalais piruja seinille, mutta ekkö sää mainostellu tuola ylempänä tehnees jakopääremppaa tähän? Että menikö kaikki siinä ihan niin kuin tossa FST:n ranetusohjelmas on tapana mennä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viestiPerkules kun Risto on ehtinyt nuo ovilistat varata, olis käyttöä itellekin.
Comment
-
Maanantaina aamulla ennen omia töitä hinasin auton korjaamolle. Sama lafka jossa jakopää toissakesänä tehtiin. Itse en lupaa saanut mitään purkaa eikä se toisaalta minulle kuulukaan. Jakopää purettiiin heti maanantaina, hihnastahan ei tässä vaiheessa voi enää mitään päätellä, kymmenenä pienenä palana tuli pois ja ainakin kolme kerrosta oli kampuran pyörällä juntturassa päällekäin. Vesipumpun valussa on sellainen tappi jonka virka on kait ainoastaan pitää jakopään suojakoteloa oikealla paikallaan. Kyseinen tappi löytyi irtonaisena kiristäjän ja koneen välistä. Tuohon ei ole tarvinnut koskea edes edellisellä hihnanvaihdolla, kyseisessä vesipumpun rungossa löytyi jo kolmet leimat. Tuohon minä sitten tartun jos muuten ei mitään järkeä hommaan löydy.
Kun siinä kyselin muita vikavaihtoehtoja niin tuli jotain epämääräisiä teorioita tyylii "Sivuttain ajaessa kannesta häipyy voitelu ja öljynpaineet kolmessa sekunnissa -> nokka jumiin ja jakohihna hyppää" tai "Toimivasta koneesta irtoaa venttiilinlautanen ja lyö koneen jumiin -> jakohihna hyppää". Olivat sitten jollain endoskoopilla katelleet tulpanrei'istä mutta eihän siitä nyt mitään tule eli todellisuudessa mitään selvää ei ole vieläkään. Pyysin sitten irrottamaan kannet että näkee mitä siellä on tapahtunut mutta siihen ei enää riittänyt intoa.
Muutenkin äijät vaan pyöritteli päätään ja totesi että kone on selvää kauraa. Täysin paskana pata mutta mitään kantaa ei ota kukaan siihen miksi näin on käynyt. Osien kahden vuoden takuukin tuli muka täytenä yllätyksenä. Päädyttiin nyt siihen yhteisymmärrykseen että haen auton huomenna kotiin ja puran itse ne hatut. Tyhjän olisi toki saanut pyytämättäkin ja jos tämänkin olisin etukäteen tiennyt niin kannet olisi jo viikko sitten ollut irti.
Comment
-
Ei ole ihan poikkeuksellista, että öljynpaineet katoavat sivuttaiskiihtyvyyden vaikutuksesta ja kone on kaputt, sen takia laitetaan painevaraajia. Kai sekin on mahdollista että kitkaympyrässä pyöritettäessä öljyt häviäisi väärälle puolelle konetta, mutta paljonko se vaatisi nopeutta, sitä en tiedä. Korjaamon nihkeän kannan ymmärrän varsin hyvin, etenkin jos he tietävät missä olosuhteissa konerikko tuli. Jos vesipumpusta on irronnut joku tappi, se on vaikea todistaa että se on syy, eikä seuraus ja joka tapauksessa takuuseen saaminen ei tule helppoa olemaan.
Comment
-
Olisko korjaamolla jännäkakkaa housussa ja yrittävät pestä kätensä koko keissistä. Sitten kun itse purat, niin on taas helpompaa kiistää kaikki?
Voi toki olla että minä olen vain foliohatun tarpeessa.
Comment
-
Puretaan nyt ensin ne kannet auki ja katsoo mitä sieltä löytyy. Olen vähän eri mieltä tuosta öljynpaineiden aiheuttamasta jakohihnan katkeamisesta. Mutuillahan saa vaikka maailman tappiin mutta eikös yleensä hajoa jotain aivan muuta jos öljynpaineet häviää? Jotenkin vielä voisin uskoa jos olisi kyse kuivasta asfaltista, rata-alustasta ja slickseistä mutta ei katurenkailla jäällä saa sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä. Ainakaan tällä autolla.
Purkutyöt jakopään osalta on jo tehty korjaamolla. Niiden osalta ei pääse kukaan mutisemaan mitään.
Comment
-
Hehe. Aina yhtä hauskaa kun joku yrittää ymmärtää fysiikkaa omalla maalaisjärjellään. Kerran sähkömies yritti kivenkovaan väittää, että lämpö nousee aina ylöspäin - myös betonissa. :D
Eikös se jäällä ajamisen hauskuus perustu juuri siihen, ettei sitä pitoa ole. Ja toiseksi, jos ajaa mutkaan kylki edellä, niin kiihtyvyys (se vähä mitä sitä on) on silloin auton perää kohti, kuten ihan tavallisessa kiihdytyksessä suoralla tiellä.
Comment
-
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot...f-35b288827e58
Jakohihnan tulee KRIL (Kuluttajariitalautakunnan) ennakkopäätösten perusteella kestää sille määritelty aika. Vaikkapa 120tkm/5v. Jos se menee rikki ennen sitä JA autoa on huollettu tuolla välillä asianmukaisesti (=ei laiminlyöty jakohihnaan liittyviä toimia esim tarkastusta) korjaamo on siitä vastuussa.
Jos kustannus hihnanvaihdosta on vaikkapa 1000 euroa ja hihna menee puolivälissä vaihtoväliä asiakas maksaa siitä puolet. Moottorin korjaaminen on sitten toinen juttu mutta lähtökohtaisesti jakopään pitää kestää se aika joka sille annetaan.
Suosittelen selvittämään tuosta 1,5 vuoden ajalta onko tuossa jotain jakopäähän kuuluvaa pitänyt tehdä ja sitten vain kuluttaja-asiamiehen kanssa tarattelemaan.
Nimim jonkun verran asian parissa viime aikoina aikaansa viettänyt.
PS. Jaksamista hopsikselle
Edit:
Joitain KRIL ennakkopäätöksiä aiheeseen liittyen:
http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=747
2000 euroa vaaditusta 3429 eurosta (yli puolet...)
http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=678
700 / 2000 euroa perustuen ++300k ajettuun autoon johon +3500 euron remonttia ei katsottu olevan järkevää - ei liene S6 ongelma ottaen nykyhintatason huomioon...
http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=666
1300 / 2600 euroa, noin 50%, huoltoa laiminlyöty...
http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=600
Jne. Jakopää on ollut suosittu aihe. Kyllä siitä ihan rahaa pitää saada takaisin ja kuluttaja-asiamiehelle / KRIL tuoda esille autoon tehdyt huollot mm kansiremontit ja muut mitä siinä on ollut niin eivät pääse niin helposti narisemaan että tuli korjauksen myötä aikaisempaa parempaan kuntoon.Viimeksi muokannut LongJohn; 28.3.2013, 09:09.
Comment
-
Kiitoksia näistä.
Jos tässä olisikin vaikka työttömänä sinkkumiehenä niin että olisi aikaa paneutua ja asioita selvittää niin helppoahan tämä olisi. Nyt risoo se että menee työ- ja vapaa-aikaa kun soittelee joka paikkaan ja yrittää saada jotain vastausta, samaan aikaan auto makaa käyttökelvottomana tallissa. Toisaalta mahdollisessa riitatilanteessa vastapeluri saa hoitaa asiaa työaikana ja arkipäivinä, käytännössä ilman stressiä tai kiirettä.
Voihan noita vahingonkorvauksia sitten jälkeenpäinkin hakea. Jos nyt siis laitan auton omaan laskuuni ensin kuntoon.
Comment
Comment