Auto meinasi tänään jäädä Inkooseen kun ei taaskaan lähtenyt käyntiin. Ehdin jo vuokra-autoa varailemaan mutta starttasi lopulta kun puolen tuntia odotteli. Tällä kertaa oli jo vikakoodikin kampiakselin asentotunnistimelta. Hyvä kun selvisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Löytyy näihin vessoihin kahta asentoanturia, 077905381F (automaattivaihteinen) ja 077905381N (manuaalivaihteinen). Arvatkaa kumpaa löytyy 40€ hintaisena tarvikkeena joka paikasta ja kumpaa käytännössä vain merkkarilta 175€ tai Tepolta 120€ hinnalla...
eBaysta saisi esmes Vemon merkillä mutta tahtooko tuollaisessa osassa sitten säästää vai pitääkö rykäistä se Boschin hinta.
Comment
-
-
Osanumero on oikea ja näyttäisi myyjän palautekin olevan oikealla tontilla. Otan ensin kokeeksi vanhan irti ja katon onko se kovin paskainen. Jos näyttää puhtaalta ja ehjältä niin sit lähtee tuo tilaukseen. Sparetolla olisi samaa Boschia vielä vitosen edukkaammin mutta kun ei ole varastossa. Automaattivaihteiseen olisi.
Sivuhuomiona katoin Etkan ATP haulla niin tuota manuaalivaihteisen anturia on käytetty myös C5 RS6:ssa. Lienee järeämmän momentinmuuntimen vaatiman eri mallisen bellhousingin vuoksi.
Comment
-
Töissä pääsin tänäänkin käymään mutta nyt istahti pihaan juuri kun piti ottaa talliin sisälle tämän asian tutkimiseksi. Otin pihassa anturin johdon irti paisarin alta tulipellin liitinkiskosta. Elsan ohjearvo +20C asteessa anturin vastukselle on 450...1000 ohmia. Tämä näytti hiukan yli 1000 ohmia tuolla ulkona nollakelissä.
En rähjää enempää vaan tilaan heti tuon uuden Boschilaisen.
Comment
-
Viimeksi kun auton alla olin tuli huomattua että edessä sisemmät vetarin suojakumit oli aika haperon oloisia. Laitoin uudet ostoskoriin ja hiukan sen jälkeen havahduin että sehän on perskele purettava ulompi nivel edestä että ne sisemmät saa vaihdettua. Laitoin sitten ulommatkin samantein tilaukseen vaikka ne on parin vuoden sisään kyllä molemminpuolin vaihdettu. Näin jälkiviisaana olisi varmaan kannattanut vaihtaa myös ne sisemmät jo siinä vaiheessa kun kepit kuitenkin oli irti ja viilapenkissä kiinni.
Muuten tämän auton osalta taitaa pikkuhiljaa olla tämän talven ajot ajettu. Sen verran pidän vielä liikenteessä että ehtii vuosikatsastuksella käymään mutta sen jälkeen menee taas kesäksi telakalle heti kun vaan kelit sallii avolla kulkemisen. Siinä ja siinä ehtiikö vielä kevään aikana sisäänajokilometrit täyttymään, tällä hetkellä mittarissa 298500km.
Comment
-
Tänään tulee vihdoin se G28 anturi. Toissapäivänä pääsin vielä autolla liikkeelle mutta eilen ja tänään ei enää starttaa vaan olipahan yksi saatanan savotta saada auto siirrettyä talliin.
2tn painava neliveto märällä hiekkapihalla. Yksin työntämällä ei mihinkään kun leveät kitkarenkaat oikein imee itsensä pehmeään santaan ja kaikki mukana pyörivät kylmät ja jähmeät voimansiirron palikat pistää vastaan. Oli vielä ihan väärässä paikassa ja väärinpäin. Vedin sitten puolen minuutin pätkissä starttimoottorilla talon takaa etupihalle tallin oven eteen, onneksi oli akussa virtaa ja manuaalivaihteisto FTW.
Tallin peräseinän eteen lattiaan proppasin aikanaan kiinnikkeet sähkövinssille. Siitä vaijeri ulos auton vetolenkkiin ja vinssillä vetämään autoa sisälle talliin. Vinssin sähkömoottori hiukan huokaisi tallin kynnyksellä ja piti siinäkin kohdassa taas hiukan auttaa starttimoottorilla että kiipesi pykälän yli. Tallissa tasalattialla menikin taas aika kevyesti siihen asti kun eturenkaat tapasi pukkien rampit jossa pitää ajaa pienen pykälän yli varsinaisille nostotassuille. Siinä kohtaa kun kerran vielä nytkäytti virta-avaimesta vaihde päällä niin pääsi perille.
Olispa ollut kiva tunne kun siinä viimeisellä rypistyksellä olisikin se anturi päättänyt ehostua ja täräyttänyt koneen käyntiin. Olin kyllä koko ajan jalka jarrupolkimella valmiina.
No toisaalta, tuli se kuitenkin ilman hikeä sisälle eikä lopulta mennyt aikaa kuin joku 20-30 minuuttia eikä tarvinnut työntöavulle kaljoja tarjota. Aika helvetin rähjäämistä silti. Pitäis varmaan hankkia joku terveempi harrastus, vaikka huovuttaminen.
Comment
-
Laitan tänne tuoreeltaan muistiin marssijärjestyksen anturin vaihdolle. Ite tein seuraavalla tavalla:
Yläpuolelta paisuntasäiliö ja sen tasoanturin johto irti. Paisaria ei tarvi tyhjentää, riittää kun nostaa hiukan sivuun. Yläpuolelta kuskinpuoleisen alkuputken ja pakosarjan ylimmäinen mutteri auki.
Alakautta alkuputken ja pakosarjan loput kaksi mutteria auki pakosarjasta. Alkuputki katteineen irti kattien jälkeisestä piippuliitoksesta, lambdaa ei tarvi irrottaa. Riittää kun johdoissa on parikymmentä senttiä varaa tulla alaspäin. Alkuputki pitää tukea johonkin ettei roiku lambda-anturin johdon varassa tai kolhi ko. anturia läjään.
Taas yläkautta ylettyy paremmin moottorin käyntinopeusanturin edessä olevan suojakilven 10mm kannalla olevaan pulttiin, itse anturin 5mm sisäkuusion totesin helpommaksi avata alakautta. Suojalätkä pois edestä, anturin kiinnityspultti pois jonka jälkeen anturi mahtuu tulemaan yhdessä asennossa toisen suojapellin takaa pois.
Vanha anturi pois, väliholkki talteen. Assemble in reverse order.
Comment
-
Ja uudella anturilla laakista vehkeet soimaan. Niinhän se toki pitikin mennä.
Samalla kiukulla vaihdoin katalysaattorit paikoilleen. Napsahti V-Bandin klemmarista pultti poikki, otin joskus yhden ylimääräisen ja sille tuli nyt käyttöä. Onko ne klemmarit kaikissa samanlaisia valmistajasta riippumatta? En yhtään muista mistä nuo aikanaan tilasin ja voisi ottaa valmiiksi jo varastoon jos sattuu seuraavalla irrotuksella rikkumaan toinen.
Comment
-
Autocheck vissiin rikki kun sanoo vaan OK eikä morjesta piippaamalla. Vaihdoin uudet jarrupalat ja tunkkasin alustaa sentin ylöspäin niin alkoi valojen korkeudensäätökin taas toimimaan.
Mietin että tullut vissiin vanhaksi kun kesäksi pitää korottaa alustaa. No talvipyörät on ihan inasen korkeammat kuin kesäpyörät ja eilen kun olin vaihdoin kesäkumit niin tutulla kerääjäkadulla ihan kotinurkalla otti pohjapanssari kiinni. Samasta kohdasta ajanut samaa vauhtia koko talven, ilmeisesti se muutama milli halkaisijassa on riittänyt. On toi coiloverien veivaaminen vaan ankeaa puuhaa. Seuraava säädettävä alusta on sitten suhiseva.
Comment
-
No niin, kävin viimeisen lomapäivän ratoksi hakemassa tuoreen leiman. Eipä tullut tälläkään kertaa mitään merkintöjä, tai no, toisen sumarin suuntaus on aavistuksen alas.
Trafin sivuilla heti liikennekäytöstä poisto saman tein kun kotiin pääsin. Katotaan tarviiko ennen syksyä ottaa uudestaan ajoon.
Comment
-
Comment
-
Entä Polo 6R:n "tynkäantenni"? Meni ainakin Golfiin aikanaan heittämällä vanhan piiskan tilalle.
Comment
-
Lucas Girling tässä asiayhteydessä tarkoittanee käytännössä samaa kuin 4 palan kaksimäntäinen HP2. Toinen vaihtoehto olisi sitten Aten valmistaja satula jossa 2 palaa mutta ei kai ässää ole sellaisella satulalla tainnut ikinä tehtaalta rullata.
Noista kahdesta laittaisin itelle TRW:n ihan vaan sen takia että sitä on tullut ennenkin vakiojarruissa käytettyä. Ei kai levyjen kanssa niin kovin nuukaa ole jos ihan perus jäähdytetyissä pitäytyy.
Comment
-
Neljää palaa tarjoaa tolla numerolla ja Sparetoltakin näytti noita löytyvän, mitat osuu myös levyissä kohdalleen. Pitää keskustella vielä hovikorjaajan kanssa mitä täällä puolen lahden on tarjolla ja millä hinnalla, takalevyt oli jo uusimisrajalla ja nyt tuli jarrutettua viimeisillä räntäkeleillä ilmeisesti toinen etulevy kieroksi joten kaikki sitten kerralla.
Comment
-
Pari kuukautta ehti tämäkin lepäämään vaan nyt alkoi webastokausi niin otetaas taas talvikaudeksi käyttöön. Seisoi tasan niillä sijoillaan johon heinäkuun alussa jätin, eilen illalla avaimesta kerrasta käyntiin. En muuta ihmettele mutta ei tarvinnut edes apuvirtaa antaa vaikka oli akkukaapelit olleet koko ajan kiinni. Tänään rikoin sit säästöpossun ja hain uuet tassut Pärnua ja loppusyksyn sadekelejä ajatellen.
Comment
-
Comment