Joo, kyllä sinne oikeaa rst-putkea kannattaa laittaa jos mahdollista. Ja varmaan se on enemmän oikein rosteri/hapokaslangalla hitsailla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Vetäise 3:lla logi alhaalta rajoittimelle. Kanavat 02, 20 ja 21. Näkee korjaako oikeasti ennakoita. Ei pitäisi vakiolla korjata missään vaiheessa.
On noita nypyttäviä käppyröitä näkynyt ennenkin, vaikka itse koneessa ei vikaa olisikaan. Ainakin toisissa penkeissä ottaa tosi herkästi. Kait se on ohjelmasta kiinni. miten tasaisen käppyrän kone suoltaa. Jos oikeasti nypyttää, niin pitäisi huomata jo persdynolla. Ei kait tuossa normaalistikaan max. vääntö pysy tasaisena koville kierroksille asti?
Comment
-
Läppien toiminnan näkee vaikka paikallaan kaasutellessa. Tuossa on vakiona 410Nm, tällä hetkellä piti olla noin 450Nm eli karkeat 100 neukkua on hukaksissa.
Hommat etenee ja moottorit pärisee. Tänään jo ottamaan alkuperäisistä alkuputkista mittoja ja penkomaan tutun hitsarin miljoonavarastoja. Muistikuviensa mukaan siellä piti oleman 63mm eli 2½" putkea ja käyriä. Alkuperäinen putki lienee 57mm eli 2-1/4". Tämän saan toki varmistettua kun saan auton illalla pukeille. Kuseeko siinä insinöörin virtauslaskelmat jos alkuputken tilavuutta kasvattaa 25,5cm^2 -> 30,2cm^2?
Comment
-
Ei kuulu. Eihän se nyt koskaan ole täysin viivasuora mutta dynon softa filtteröi tiettyyn rajaan asti jollain hystereesillä niin että käyrä näyttää siistimmältä. Tuo nyt on jo enemmän pielessä ja kertoo siitä miten ecu koko ajan myöhästää sytytystä.
Tajusin just että mulla ei oo lokien ottoon mitään läppäriä. Vag-com kone on mallia pöytä. Pitää varmaan laittaa duunista joku vanha rousku autoläppäriksi. Ei tuota hoviläppäriä oikein raaskisi vielä uhrata autotalliolosuhteisiin, oli se sen verran arvokas.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTuo nyt on jo enemmän pielessä ja kertoo siitä miten ecu koko ajan myöhästää sytytystä.
Comment
-
On mulla töissä läppäreitä. Olen kylläkin kypsytellyt pikkuhiljaa ajatusta oman flashaus/vag-com läppärin hankkimisesta siten että se voisi olla puolikiinteästi autoon asennettuna, toisinsanoen pitäisi hankkia telakoituva läppäri ja iskeä telakka kiinteästi autoon vaikka takakonttiin. Telakasta piuhat obd-porttiin, ulkoiselle näytölle eteen, langaton näppis painolevyhiirellä kuskin penkin alle jemmaan tjms.
Lienee haaveeksi jäävänkin mutta ajatuksena ihan kypsyttelemisen arvoinen.
Comment
-
Tähän alkuputkiasiaan sai nyt sen verran valkeutta että eBaystä lähti tilaukseen pari kappaletta rostfrei lambdabungia, 63mm meijeriputkea löytyi läheltä pari metriä. Pari 90 käyrää varmaan riittänee ja niitä oli nettikaupat pullollaan. Niistä saa askarreltua sitten riittävän määrän mutkia mutta saako tästä maasta 2.5" RST jousto-osia?
Comment
-
Jaa. Kynttilät on viime vuonna vaihdettu, olisko ihan kymppitonniakaan täynnä. Puolat ovat osin alkuperäisiä, osa uusia. Eihän siellä juuri muuta ole, toisinsanoen kaikki muu sytkään liittyvä pudottaisi vähintään kaksi mukia tai koko rivin kerrallaan pois eikä se silloin tuottaisi edes tuota vähää mitä nyt on papereissa.
Koitan tänään saada näperrettyä läppäriä sen verran että saa vakkomin autoon mukaan. Mitä sieltä sitten logittais? RPM, nakutus, lambdakorjaus? Logitus itsessään on teoriassa pohkeessa, käytännössä en ole koskaan onnistuneesti kokeillut.
Comment
-
Tänks. Pitänee hiukan harkita tuota takapihan mittarataa, 3. vaihteella 6500rpm on jo siinä hyvän maun rajoilla yleisellä tiellä. Eihän tästä toki montaa päivää olisi enää Alastaron ratapäiville. Jos yhden tai pari varttivetoa uhraisi lokien ottamiseen.
Comment
-
Jos nyt jätän niiden lokien ottamisen lauantaille niin se vapauttaa tämän illan tutkimaan muita vaihtoehtoja. Jakopään ajoitus on 110% varmuudella kohdallaan, taisin kymmenkunta kertaa tarkistaa kun sen vuosi sitten moottoripukissa kasasin. Apukuskin puolen lambdan uusin viime keväänä kun entinen jätti jo vikakoodin, silloin katsoin vakkomilla että kuskinpuoleinen näytti toimivan normaalisti. Alipainevuotoja tilkitsin myöskin viime talvena, ihan starttipilotilla tai carb cleanerilla suihkien. Sellainen hommaan tarkoitettu savukone olisi kyllä aika ehdoton hankinta vanhojen autojen kanssa touhutessa.
Comment
-
Ei ole savukonetta niin väkästelin nollabudjetilla tuollaisen ghettorig painetesterin. Joskus vuonna jeesus marketista 14,90€ ostettu paineilmasarja jossa maaliruisku jota ei mihinkään koskaan tulla käyttämään. Otin maalisäiliön, kairasin kanteen paikan 8mm letkulle koska tubeless venttiileitä ei sattunut olemaan. Pöntön kannen ja letkun liitoksen tiivistin silikoonilla. Samasta halpasarjasta oli myös rengaspainemittari josta on joskus hajonnut se venttiilinneulaa painava kynsi. Vedin mittarin letkun poikki ja klemmarilla kiinni imusarjan päässä olevaan ylimääräiseen nippaan.
Kompurasta paineilmapistoolin kautta ilmaa niin kauan että mittari näytti 0,5bar ja sitten kuuntelemaan suhinoita. Ainoa varsinainen vuotokohta oli pannukakkuventtiili joka vuoti siitä saumasta josta koko venttiili halkeaa. En usko että sitä on tarkoitettu kestämäänkään tuollaista ylipainetta tiiviisti. Normaalistihan siellä on aina alipaine. Joka tapauksessa käsin painamalla sai pannukakunkin puristettua tiiviiksi jolloin ainoat suhinat kuului hyvin hyvin vaimeasti öljytikun putken päästä. Minuutin päästä systeemissä oli vielä painetta kun irrotti bensanpainesäätimeltä pikkuletkun eli alipainevuotojen katson olevan riittävällä tyytyväisyydellä tutkittu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTuossa on vakiona 410Nm, tällä hetkellä piti olla noin 450Nm eli karkeat 100 neukkua on hukaksissa.
Comment
-
Siis toi Penarin kone on täysin vakiona se 286hp ja penkissä tukkoisilla kateilla antoi 160hp. Jos oikein ymmärsin niin uusilla kateilla (vai oliko se ilman) tuli penkissä taas tehtaan alkuperäistä lähellä olevat lukemat.
Puristukset mittasin ja tulokset on paperilla. En ottanut sen useampia mittauksia vaan yhden kerran per sylinteri. Poislukien 1. pytty jonka mittasin ekana ja johon jäi tuo puristuspainemittarin jatkopala kiinni kierteeseen. Meinas tulla köntsät housuun kun ensin mittaus näytti heti ekassa sylinterissä heikompia puristuksia kuin viime kesänä ja sitten mittaria pois kiertäessä tuo jatkos jäi kanteen kiinni. Milläs helvetillä sen sieltä tulppakaivon pohjalta sitten kaivaa pois kun mikään ei mahdu, ja mittaria ei saa kierrettyä kiinni ilman että jatkomuhvi kiristyy entisestään tiukemmalle.
Lopulta kun siinä tallia komppasin sain 12mm puuterän junkattua sen verran siihen jatkopalaan sisälle että sai kierrettyä auki. Meinas kyllä vähän pelottaa.
Kuvassa tulpat, minusta nuo ovat ihan kunnossa. Lambda-anturit toimivat vakkomin mielestä normaalisti, output testi menee läpi ilman vikakoodeja. Kai se jako on sitten seuraavaksi otettava tarkistukseen. Eipä siinäkään enää tällä harjoittelulla kauan nokka tuhise.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiSiis toi Penarin kone on täysin vakiona se 286hp ja penkissä tukkoisilla kateilla antoi 160hp.
Comment
-
Näinhän se on. Lauantaina Alastarolla on hiukan parempi kuin kadulla. Katoin just päivällä että 3. vaihteella 1800rpm on koko lailla tasan 40km/h. Rajoitin on 7200rpm eli jos kytkin sattuu pitämään niin päin rajoitinta paukuttaessa mennään 160km/h ja se on vähän liikaa tuohon takapihalle.
Comment
-
Nyt olis jakokin tarkistettu ja on juts eikä melkein. Samalla koekäytin pari minuuttia ilman apulaitehihnaa kun minusta tuo puksuttaa tyhjäkäynnillä välillä pakoputkesta ihan kuin misfirettäisi.
Ilman apulaitehihnaa siksi että nuo rullat ja vehkeet pitää sen verran omaa hurinaansa ettei kuule omia ajatuksiaan.
Eipä siitä hullua hurskaammaksi muuttunut. Luulen että vaikka tulpat hyviltä silmälle näyttivätkin niin seuraavaksi lähden kokeilemaan yksi kerrallaan vaihtaa niitä ja tutkia josko tyhjäkäynnin satunnainen pätkäisy jää jollain pois.
Nyt on siis katsottu jako, mitattu puristukset, mitattu suuttimien vastus, tarkistettu puolat ja tulpat silmämääräisesti, vakkomilla tarkistettu lämpötila-anturin, maffin ja lambdojen toiminta. Mitäs vielä, logit tulee ylihuomenna. Taidan seuraavaan osakuormaan ottaa vielä uuden bensansuodattimen. Sitä kun ei ole minun aikanani vaihdettu enkä tiedä onko koskaan ennenkään. Kerhotoveri kun saa aikaiseksi niin tulee sulkulevyt combivalvejen tilalle ja lisäilmapumppu poistuu käytöstä.
Comment
Comment