Omassakn kulkineessa tuli muutettua tuota kaasunvastetta, jotta nyt pystyy nykimättä tai luistattamatta ajamaan tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Eihän se toki enää niin "tehokkaalta" tunnu :) Eikös Uniset. pysty ainakin jollakin tavalla "säätäämään" tuotakin ongelmaa. Kannattaa ainakin testata.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Pystyy sitä säätämään hiukan Unisettingsillä. Tönäsin nyt vakiosoftan kuitenkin sisään, S8 softalla en saanut recodella millään muutettua softcodea S8->S6. Sillä saattoi olla jotain tekoa tuon asian kanssa. S8 softa jätti myös vikakoodin "18058 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster" josta syystä ilmeisesti cruise ei toiminut vaikka oli koodattu päälle.
Pitää kattoa rauhassa mitä eroa noissa AQJ ja AQH kartoissa oikeasti on.
Comment
-
Bank 1. Lambdasta oli jäänyt vikakoodi. Nollasin ja sama koodi tuli samana päivänä uudestaan. Boschilainen reilu vuoden vanha anturi vag-comilla katsoen täysin mykkä. Löytyi tallista joku käytetty anturi niin vaihdoin nyt ensi hätään. Meinasi mennä perkelöimiseksi sekin operaatio. Vanhan sai verraten nätisti pois yläkautta, imuputken ja combivalven irrotuksen teetätti mutta eipä tarvinnut taas auton alle mennä rötväämään. Vaihtoanturia laittaessa kieputin käsin ensin niin pitkälle kuin meni ja sitten painoin jatkovarren kanssa lambdahylsyn anturin päälle. Väänsin momenttiin ja koitin hylsyä ottaa pois ja vi*ut. Ei hievahtanutkaan hylsy eikä mistään välistä mahtunut kunnolla nitkuttamaan. Ei muuta kuin anturi hylysyineen vielä pois ja tutkimaan tilannetta. Vanha anturi oli silleen suippo että peräpäästä ei ollut kuin ehkä 15mm paksu se anturi. Vaihto-osa oli koko anturin rungon matkalta yhtä paksua jöötiä ja peräpäässä vielä sellainen prässätty peltikaulus johon se lambdahylsy istui kuin tatti paskaan. Jouduin lopulta viilapenkissä irrottamaan anturin hylsystä. Vetelin sitten hiomalaikalla hiukan ohuemmaksi sitä peltikaulusta niin että sai anturin liikkumaan hylsyssä vapaasti. Sen verran meni turatessa aikaa hukkaan että kieputtelin vaan anturin paikalleen ja naksautin momentilla kiinni, loput kasaamiset huomenna.
Comment
-
Takapään kolinaa töyssyissä on haettu miesten ja mittalaitteiden kanssa enemmän tai vähemmän melkein vuoden verran. Tänään vaihdoin takaiskarien yläpään tuet uusiin ja kolina häipyi sen siliän tien. Vanhoista oli kuskinpuolelta pettänyt vulkanointi ihan totaalisesti ja apukuskin puolikin oli melkein yhtä huono. Kiitoksia Tumpille vinkistä.
Samalla pudotin takapäätä maasturiasennosta sentin alaspäin, vieläkin on tyhjällä kuormalla inasen korkeammalla kuin etupää mutta tämän operoinnin seurauksena syttyi valojen automaattisäädön vikavalo jota ei saa kuitattua pois. Anturien arvot ei näytä ollenkaan järkeviltä verrattuna ajokorkeuteen. Nappasin koko automaattisäädön varoituksineen päivineen pois pelistä, ei jaksanut enää tunkata pyöriä irti.
Comment
-
Kiitoksia Akille arvoista, muistelisin etupään olleen jotain 1.5-1.7V ja takapään noin 3.5V. Prosenttilukema seuraavassa kentässä ~70%. Onko tuo sitten joku suhteutettu ero etu- ja takapään välissä?
En laittanut eilen arvoja mihinkään ylös, katon tänään vielä uudestaan kunhan löydän pihasta tasaisen kohdan. Mietin tuota kaiman ehdotustakin mutta tämän ketjun postissa #146 on vanha kuva ja tuolla tavalla ne nyttenkin on. Eihän sitä saa väärin asennettua ilman uskomatonta ranetusta. Sen verran eilen testailin että vakkomin ruudulla arvot pomppii kun autoa heiluttaa eli anturointi toimii .
Comment
-
Alkaa homma purkautumaan. Seurasin arvoja vakkomin ruudulla samalla kun nostin autoa tunkilla. Etupää näytti alkuun 1.8V ja takapää 3.5V ja arvot nousevat kun autoa nostaa, loogista. Anturin arvon mukaan takapää olisi kuitenkin korkeammalla kuin vakio 2.5V arvo antaisi olettaa.
Raavin hetken päätäni ja kattelin sitä takapäätä joka tosiaan on jonkun verran etupäätä ylempänä. Säädin takapäätä vielä 8mm alemmas ja heitin pienen testilenkin jossa oli riittävästi heittoja ja töyssyjä että jousitus varmasti asettui oikeaan korkeuteensa ja edelleen takapää on ylempänä. Tajusin vasta että ne vanhat iskarin yläpäät ovat olleet todella isosti paskana koska nyt olen laskenut jousitusta 18mm ja takapää on silti uusilla osilla ylempänä kuin aiemmin. Ei kai muuta kuin taas pyörät irti ja säätöjä alaspäin, onneksi laskeminen on vähän kevyempää kuin nostaminen, mitään apujousiahan noissa ei takana ole.
Comment
-
Jostain netistä vakoilin että alaraja valojen korkeussäädön anturien jännitteelle olisi 1.7V jonka jälkeen menee vikatilaan. Rakentelin pienen modin etupään anturille jolla sai anturin varren noin tuuman verran alemmas kuin mihin se muuten ajaisi. Nyt toimii säätö normaalisti eikä jätä vikakoodeja.
Piti tankille lähteä mutta laturi ilmoitti heti pihassa ettei huvita, tähän asti pari kertaa tehnyt sen että kovilla kierroksilla lakkaa lataamasta mutta nyt ei lähde näköjään enää ollenkaan. Kerhotoverit usuttivat suoraan hankkimaan vaihtolaturia mutta nyt uin perse edellä vastavirtaan. Lataussäädin maksoi 20€ ja uusi laturi 496€. Nyt ei vaan pysty.
Comment
-
Kuten tuossa jo toisaalla on jo todettu, on hiilet ja liukurenkaat siinä mielessä parit, että kun hiilet loppuu, on liukurenkaatkin loppu. Kerrot varmaan sitten kuinka pitkään uusilla hiilillä pääsi ennen kuin liukurenkaat tekee tenän. Niin, ja uutta laturiahan ei tarvitse ostaa, sen kun saa vaihtolaitteena johonkin 200 euron tietämiin (ellei se sitten ole ässä-specifinen osa).
Comment
-
Ei löytynyt mistään 200€ laturia. Katoin kaikki omat tutut ostopaikat, 300£ oli halvin remanufactured. Jotain pienempitehoisia olisi ollutkin halvemmalla muttei 150A latausvirralla. Jos pääsen vaikka muutaman tuhat kilometriä parinkympin säätimellä niin se on meikäläisen ajoilla puoli vuotta aikaa hankkia sitä kokonaan uutta vaihtolaturia.
Comment
-
Löytyi purkaamolta satasella käytetty laturi. Tilasin senkin. Jos sais edes yhden ehjän niin voisi sitten seuraavan vaikka ehjätä varalle.
Keväällä ostetun vaihtomoottorin mukana tuli laturit ja startit sun muut hilut. Nyt olen pitkin kesää myynyt ylimääräisiä osia pois ja nyt niitä olisi tarvittu kuten tämä laturi tai pannukakku ja kohta varmaan kilahtaa startti kun ylimääräisen myin pari viikkoa sitten pois. Ylempi ja alempi öljypohja lähti kiertoon joten osuma kiveen on varmaan lähiaikoina väistämättä odotettavissa. Ei kukaan tarvisi kaasuläppää? Se olisi vielä ylimääräisenä ja jos nyt myisin niin saisin sitten ite ostaa kalliilla uuden tilalle hetken päästä...
En ole vieläkään uskaltanut laskea miten paljon tohon autoon on viimeisen vuoden aikana mennyt rahaa. Sen verran tiedän laskemattakin että toisella kympillä mennään jo.
Onneksi plussa ei syö ihan samaan tahtiin. Bensaa ja öljynvaihtoja ynnä satunnaiset tukivarret ja jarrut kun laittaa. Muuten voisin jo kuvitella että ässän pitäminen on kallista.
Comment
-
Tänä aamuna sitten latasi taas ihan normaalisti. Tein pikapatentteja illalla eilen, onko sitten vaan sattumaa vai auttoiko muka jotain, en tiedä.
Laturi oli vissiin konetta purettaessa päässyt kastumaan, siinähän on suoraan yläpuolella parikin vesiletkua. Näytti vähän hapettuneelta kun alapuolelta illalla vielä katselin. Ruiskin jarrukliineria joka paikkaan mihin sai. Toisaalta hihnapyörään suihkin plastidippiä, jos vaikka olisi vähän enemmän pitoja. Voi hyvin olla ettei ole mitään vaikutusta ollut mutta normaalisti latasi taas kun aamulla lähdin töihin. No, ompahan nyt varaosa valmiina sitten kun lopullisesti armahtaa.
Comment
-
Missä tuossa koneessa on öljynlämpöanturi? Käytiin Nokialla ja menomatkalla huomasin että näytti öljynlämmöt yli 160 astetta. Cruisea vasten 80 km/h tasavauhtia ajettu joku 30km eli ei ollenkaan raskasta ajosuoritetta takana siinä vaiheessa.
Pysähdyin bussipysäkille kurkkimaan konehuoneeseen mutta eihän sieltä mitään näe ja tikun mukaan öljymäärä oli kone just sammutettuna ~alamerkissä. Seurasin lopun matkaa mittarin näyttöä ja sen mukaan öljyn lämpö vaihteli 70-120 astetta eestaas. Sehän ei todellisuudessa ole edes mahdollista että moottoröljyn lämpötila muuttuisi vaikka 50 astetta suuntaan tai toiseen 20 sekunnin aikana. Yhtä lailla mahdottomalta tuntuu että 80 tasavauhdissa öljynlämmöt olisivat yli 160 asteen kun ei radallakaan nouse niin korkealle.
Sanokaa nyt että mulla on vaan anturi- tai mittaristovikaa eikä syytä paniikkiin.
Comment
-
Vaparin virittäminen jatkuu. Nyt on portattu ja kiillotettu imusarja odottamassa kasausta ja paikalleen vaihtoa. Aikamoinen pykälä on alunperin imusarjan ja kannen kanavien saumassa. Tein nyt vain niin että ruuvasin imusarjan kiinni irtokanteen ja vingutin imusarjan runnerista sen pykälän pois. Oli onneksi niinpäin koska paikallaan olevia kansia ei käytännössä voi työstää. Mitäköhän tuon imusarjan tiivistämiseen pitäisi kasatessa käyttää?
Tarkoitus olis vielä rakentaa putkisto vähän kevyemmäksi ja siirtää katit varastoon lepäämään jonka jälkeen alkaa sitten hieromaan softaa. Olin jo sormi liipaisimella tilaamassa ratapäiviä varten ilokaasusarjaa mutta jos nyt kattois ensin mitä saa näillä eväin rikottua.
Comment
-
Comment