Löpö on huonoa moottorin sisäpesuun, varsinkin jos on 700 tkm. ajettu MB.n kone. Autoasentaja-aikoina kokeiltu juttu. Säännöllisesti käytettynä voi, korostan voi toimiakin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Kasasin iltapuhteena vielä jakopäätä ja eiköhän se epäkeskon säätötyökalu sitten hajonnut. Ilman mitään varoitusta katkesi toinen tappi. En käsitä kun 6Nm on voima eikä ollut vielä lähelläkään.
Jätin jo ostoilmoituksen, kuka myy tai lainaa nopealla aikataululla?
Comment
-
Mitä asteikkoa? Tuolla voimalla sitä epäkeskoa käännetään. Momenttiavaimen asteikkoa taas ei oikein voi lukea väärin.
Lepotilasta en ehtinyt kiertää kuin vajaan puoli kierrosta ja napsahti. Sen verran se kiristäjä kääntyy käsinkin. Epäilen että se työkalu on jossain vaiheessa pydonnut sopivasti lattialle tai käynyt jotain muuta vastaavaa.
Comment
-
Momenttiavaimen asteikkoa taas ei oikein voi lukea väärin.
Comment
-
Mahdollisesti tämä? Löytyi ETKA surffailulla.
Edit: Siis tämä
Needle Bearing
034105313A
BK15x24x26
Comment
-
Nappasin iltapuhteena etuoikealta vetoakselin irti kun oli ulompi suojakumi rikki. Lähti taas yksinkertainen homma lapasesta ja purin sitten koko nivelen ja pesin puhtaaksi kaikista vanhoista rasvoista. Aikas suttaista puuhaa. Akselin päätypultti tuntui puolen metrin jatkovarren kanssa olevan vähän tiukassa... Järeämpää väännintä ei nyt tähän hätään ollut. Kiristysmomenttikin aika miehekäs, 190 Nm + 180 astetta.
Kiitoksia neulalaakerivinkeistä. Eiköhän sinne sitten uusi laiteta jos ei kerran tuon enempää maksa.
Comment
-
Ei se kiristysmomentti sinne laakeriin ihan niin suoraan mene mene. Sen tarkotus on vetää laakeri kasaan, mutta sen jälkeen laakerin sisäkehät on yhdessä ja kantaa kiristysvoiman. Ite en edes saanut väännettyä tota 180 astetta. ~100 kg yli metrisessä varressa tekee yli 1000 Nm väännön, mutta ruuvi ei venyny, kuin ehkä 100 astetta. En nähny järkeväks yrittää väkisin venyttää sitä enempää.
Comment
-
Ei se mennyt puolta kierrosta minunkaan massallani. Todellisuus oli jotain 190Nm + ~vartti joten jos ohjeistus on 200Nm + 90 astetta niin sehän on jopa oikealla tontilla.
Elsasta katoin tuon 190Nm + 1/2 kierrosta, nimenomaan M16 naulalle. M14 pultille oli sitten jotain 140Nm ja 1/2 kierrosta.
Comment
-
Nyt olis jakopääkin läjässä kun sai kerhotoverilta lunastettua työkalun vanhan rikkoontuneen tilalle. Kyllä siinä rikki menneessä on joku vika ollut kun katkesi käytännössä sormivoimin. Toi 6Nm on epäkeskon tapauksessa sen verran vähän että käsin saisi pyöritettyä. Meinasi muuten mennä sormi suuhun momenttiavaimen kanssa ennen kuin tajusin että se koko nuppi avaimen päästä pitää purkaa ja kääntää toisinpäin että saa naksun toimimaan vastapäivään. Pitää muistaa kääntää palikat takas oikeinpäin ennen seuraavaa käyttökertaa...
Ekalla kerralla ei osunut jako ihan kohdilleen mutta toisella yrityksellä jäi ihan pörfektisti. Pyöritin konetta kaksi kierrosta, testasin lukkotapilla ja lattaraudalla että on kohdallaan. Sitten pyöritin vielä kiellon päälle kymmenen kierrosta ja sama juttu. Hieno tunne kun camlock rauta sujahtaa sormenpäiden varassa paikoilleen ilman pienintäkään kanitusta.
Vahvistui taas usko siihen että jos ei noita työkaluja ole niin miksi edes yrittää. Saahan sen huolella tehden samaan kohtaan kuin ennenkin mutta mistäs sen tietää missä kohtaa se on aiemmin ollut jos ei saa nollakohtaa selville.
Oli aika hieno katella nokka-akselien tanssia siinä pyöritellessä kun ei vielä ole venttiilikoppia paikallaan. Jos huomiseksi ei tule mitään muuta niin niputan imusarjan ja venakopat muine kilkkeineen paikalleen. Sitten ei puutukaan enää kuin kytkinpaketti jota ei moottoripukissa voikaan tehdä. Tallikin pitää siivota ja moottorinorsu hakea kaverilta lainasta mutta ihan realistinen mahdollisuus olisi varmaan maanantaina ottaa savut pihalle.
Comment
-
Kytkimen kasausta suunnittelin. Lauantai kun on ja kalukaupat kiinni niin tein tuollaisen ghetto-rig sorvin ja turasin itelleni keskitystyökalun. Eikä mennyt edes kuin puoli päivää aikaa. Ensin pitää tosin ostaa tontti, istuttaa omenapuu, odottaa muutama kymmenen vuotta ja kaataa se jotta saa tarpeeksi kovaa puuta. Sitten pitää hankkia nippu sähkö- ja käsityökaluja mutta säästyipä sekin kymppi uuden hinnassa ja oli tehdessä hauskaa :)
Comment
-
Moottorin nosto paikalleen olis hyvällä tuurilla huomisen ohjelmassa. Funtsin ja tuumailin että taidan jättää imusarjan tässä vaiheessa vielä pois. Siellä koneen takana on vesi- ja alipaineletkuja kuitenkin sen verran runsaasti. Toisaalta imusarjan nostaminen konehuoneeseen ei ole mikään temppu, varsinkin kun sen saa tehdä siinä vaiheessa kun keulapala on vielä irti.
Moottorinorsu oli viikon verran lainassa ja nyt sitä jo eilen taas kyseltiin. Mikähän siinäkin on, monta viikkoa maannut tarpeettomana tallin nurkassa ja nyt kun alkais olemaan oma tarve ajankohtainen niin samaan aikaan sitä kaipaa kaikki muutkin.
Kävin ostamassa vahvaa nostoketjua ja muutaman sakkelin. Vanhan puolimoottorin nostin taakkaliinalla pois mutta siinähän ei ollut yläkertaa tai apulaitteita kiinni. En arvaa tuon 6,95€ liinan kestävyyttä lähteä kokeilemaan. Mahtaa painaa 200Kg koko köntti apulaitteiden ja pakosarjojen kanssa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKytkimen kasausta suunnittelin. Lauantai kun on ja kalukaupat kiinni niin tein tuollaisen ghetto-rig sorvin ja turasin itelleni keskitystyökalun. Eikä mennyt edes kuin puoli päivää aikaa. Ensin pitää tosin ostaa tontti, istuttaa omenapuu, odottaa muutama kymmenen vuotta ja kaataa se jotta saa tarpeeksi kovaa puuta. Sitten pitää hankkia nippu sähkö- ja käsityökaluja mutta säästyipä sekin kymppi uuden hinnassa ja oli tehdessä hauskaa :)
Comment
-
Hiukan OT. Mitä tuohon 2.7t koneen 200kg:n painoon sisältyy? Kaikki ulkoisetkin laitteet kuten laturi, ilmastoinnin kompura, pakosarjat turboineen yms?
Pelkkä lohko kansineen ei taatusti paina 200kg (juuri kanniskellut tuota konetta pitkin tallia. 200kg kyllä nousee maasta, mutta ei tuossa muodossa =)
Comment
-
Lohko jossa kampura ja männät on kasissa arviolta 50-60Kg. Sen verran helposti nousi tallin lattialta syliin tai ehkä mä vaan oon niin kova jätkä :) Kannet purettuina ei paina juuri mitään, varmaan saman verran kuin pelkät akselit. Oliskohan toi raakamoottori mallia lohko ja kannet jossain palan matkaa toista sataa kiloa. Siihen sitten pakosarjat, vauhtipyörä, laturi, startti yms murkulat jotka on kaikki sen 10 kiloa kappale niin kai siitä äkkiä se 200Kg kertyy.
Comment
Comment