Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

'88 Audi 200q

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    '88 Audi 200q

    Talviauton hankinta ollut mielessä tovin. Tästä läheltä löytyi sitten Audi 200 quattro, vuosimallia 1988.



    Perus 200:n varusteet autossa, plussana orggis taka- ja takasivulasien verhot...
    Moottorina mc1, ahtopaineina hurjat 0.5bar.

    Vuosimalli valmistenumeron mukaan tuo -88, vaikka onkin vanhan mallisella sisustalla ja pintaovenkahvoilla.
    Takakontin luukussa lukko taas on valopanelissa, kuten faceliftissä.

    Viimeisimmällä omistajalla auto oli käyttöautona n.1.5v, nyt sitten projektiksi/talviautoksi minulle.
    Tarkoitus pitää auto suurinpiirtein alkuperäisessä kuosissaan, joskin jotain pieniä muutoksia voi tulla tehdyksi...
    Pientä laittoa on ympäri autoa. Esim. takapään ruosteiden ja muun laiton suhteen pääsee itseään toteuttamaan.

    Kuvat tuollaiset, kun auton pintapuoli ei ole niinkään kuvaamisen arvoinen :D

    Nyt tehty;
    - Sähkölasit uuteen uskoon
    - Turhia johtoja purettu pois keskikonsolista ja takakontista
    - Puuttuvia pisteosia kiinnitelty ja laiteltu paikoilleen
    - Muutamia palaneita polttimoja uusittu

    Juttua tulee lisää, kun auto edistyy.

    Löysin koneelta vanhemman kuvan autosta. Peräöljyjen tarkistus menossa :)
    Viimeksi muokannut Härski; 9.11.2014, 22:18.

    #2
    Autossa ei ole toimivaa ilmastointia ollut miesmuistiin. Ja eihän talviautossa sillä mitään tee, niin osat saivat kyytiä.
    Samalla tuli siivottua puhallinkaukalo roskista ja mullasta tyhjäksi.

    Läpät liikkuvat alipaineella tässä vuosimallissa. Ainoa servomoottori on lämpötilan säädössä (liikuttaa vaijeria).
    Siitä syystä jätin nuo ilmastointiin liittynyt sähköt niputettuna tuonne puhallinkaukaloon. Putkistojen paineanturit jätin pois.




    Lehdet kun sai kaukalosta pois, niin tuon verran multaa löytyi vielä
    Vasemman etulokasuojan sisältä puolestaan tuli tuollainen kasa hiekkaa pois, kun tikulla kaiveli.
    Suosittelen katsomaan muitakin lötkön omistajia tuon paikan :D



    Käsijarrun merkkivalon kytkin oli hajalla, niin sekin meni samoilla vauhdeilla. Sen tein kaksinapaisesta ovivalonkytkimestä hieman soveltaen.
    Lisäksi asentelin puuttuvan listan ajovalojen alle ja suoristelin tuon vasemman etuoven alakulman.
    Joutuu noita pintaruostekohtia laittelemaan vielä, niin kunhan saa jotain pohjamaaliksi... Tänään väriksi sattui punainen.
    Viimeksi muokannut Härski; 9.11.2014, 22:18.

    Comment


      #3
      Tämäkin auto "edistynyt" pikkuhiljaa siinä sivussa.

      Sivupeilien johtosarjaan tehty puuttuvat pätkät purkuosista.
      Oma hommansa selvitellä ja tutkia johtoja, kun puuttuu noin metrin pätkä piuhaa välistä ja kun ei ole malleja vieressä.
      Kuitenkin molemmat sivupeilit toimivat nyt, lämmitystä en ole vielä päässyt kokeilemaan.
      Samalla laitoin paksun johtospiraalin suojaamaan johtoja oven ja korin läpiviennin kohdalle.

      Käsijarrun vaijereiden kiinnityskäpälä antautui, kun vauhdikkaasti sen kertaalleen päälle nykäisin.
      Hoviasentaja rakenteli pätkän kierretankoa sinne ja "säätökin" toimii nyt tarvittaessa.
      Kardaanin kun irroitti perän puolelta, niin hitsaushommiin tuli sopivasti tilaa.

      Takahiekkapelti oli rutussa hieman pakoputken ympäryksen kohdalta.
      Käyttölötköllä ja hinausköydellä saatiin vedettyä sekin suoraksi, eikä hommasta tullut lisävaurioita :)

      Tämä on ensimmäinen Audi minulla, jota joutui hitsailemaan.
      Joskus tehty kolarikorjaukset huonosti, niin nyt puskee kukkaa oikein isolla kädellä.
      Molemmat takakulmat puhki, varapyöräkaukalon vierestä puhki ja hiekkapellin vasemmasta nurkasta meni meisseli läpi.

      Reiät ummessa nyt ja massat pinnalla kuivumassa. Seuraavaksi valkoista väriä pintaan.
      Takapuskurin alle piiloon jäävissä kohdissa menee aivan loistavasti tuo valkoinen vasaralakka.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Härski; 9.11.2014, 22:18.

      Comment


        #4
        Kyllähän lötkökin rapenee, kun ikää kertyy. Yleensä kuitenkin takakaarien/lokarien alakulmat. Vilkaisepa takakontin puolelta bensan täyttöputken läpivientiä, että onko pellit vielä jäljellä vai ei.

        Comment


          #5
          Mittaristo tahtoo aukoa vähän päätään, niin otimpa ohjelmaan mittariston purun ja tutkailun.
          Aivan toivottua tulosta tällä kertaa ei tullut, mutta hauskaa oli ihmetellä jonkun aikaisemman omistajan patentteja.

          Auton myyjän jäljiltä ko. johdotukset ja releet eivät ole onneksi. Positiivista siis, että patentti on jo monta vuotta (melkein) toiminut.
          Mitä nyt edellisellä omistajalla tuli savut kojelaudan sisältä pihalle...

          Viiksipaketilta lähti hienosti rosvotut johdot toisessa kuvassa näkyville releille.
          Selvisi, että lyhyiden valojen johdot kuljevat (kai) jonkin noiden releiden läpi.

          Autossa oli hieno "valoautomatiikka" käytössä, eli virrat päällä vain ajovalot syttyvät, ei takavaloja lainkaan.
          Mittariston toisesta leveästä liittimestä oli otettu jollekin releelle ohjaus, joka tuon valoautomatiikan teki.
          Minähän en sellasia tarvitse, niin se ko. johto sai lähteä pois kokonaan.
          Ajatuksena oli releyttää kokonaan auton ajovalot ennen talvea, niin täytynee samalla purkaa mittariston takaa nuo releet pois.

          Kolmannessa kuvassa otettu upea syöttöjännitteen rosvous ahtopainemittarille. voihan sen jännitteen toki ottaa mittariston taustavaloilta :)
          Ajatuksena on laittaa kunnollinen lisämittariteline a-pilariin kiinni, joten tuollaiset johdot saavat lähteä...
          Attached Files

          Comment


            #6
            No sehän on nykylainsäädännön mukainen ajovaloautomatiikka :) Takavalothan eivät saa enää uusissa palaa.

            Comment


            • #7
              Eikös ne saa palaa mutta ei ole lain mukaan pakko palaa?

              Comment


                #8
                Huomiovalojen kanssa eivät saa takavalot palaa. Naurettavaa? Kyllä.

                Comment


                • #9
                  Kappas, niinhän se onkin nyt. Mielestäni jossain vaiheessa noiden DLR:n kanssa molemmat oli sallittuja, tai sitten olen nähnyt unta.

                  Comment


                    #10
                    Parempi, kun saa tarvittaessa auton kokonaan pimeäksi :)

                    Hyväksytty päästölappukin tuli haettua autolle katsastusta varten, kun kohta rupeaa ajoaika loppumaan.

                    Nopeusmittari meinaa välillä lopettaa toimintansa kokonaan ja samalla häviää keskikulutus
                    + hetkellinen kulutustieto ajotietokoneesta (lukema pysähtyy). Voisiko vika olla nopeusanturin liittimissä?

                    Toimiessaan mittaristo pelaa täysin oikein ja ajotietokone näyttää kaikkiin sarakkeisiin järkeviä lukemia.

                    Comment


                    • #11
                      Euroopan direktiivin mukaan huomiovalojen kanssa ei saa palaa takavalot, mutta Suomessa on kansallisesti hyväksytty jollain lisäpykälällä, että ne saa palaa. Uusissa autoissa kuitenkin taitaa aina olla takapää pimeänä juurikin tuon euronormin takia.

                      Comment


                        #12
                        Back in business. Tämä 200:n tuli minulle takaisin vaihteeksi noin kahden vuoden evakkoreissun jälkeen. Kiersi Keski-Suomen kautta Ouluun, josta sitten takaisin rekan kyydissä Savoo kaverille. Siitä sitten minulle vaihtokaupan yhteydessä.

                        Alla pari vanhaa kuvaa syksyltä -11. Auton kori ulkoapäin ei ole ihan noin "siistissä" kunnossa. Pieni murhe, kun tämä on ihan rehellinen talviauto jatkossa. Ei siis tarvitse pientä penkanlevitystä säikähtää. Nyt syksyllä leimasin tämän, niin on välillä kelvannut käydä ajelemassa. Kuvista poiketen autossa nyt kiinni tummat etu- ja kylkivilkut sekä treserin musta takavalopaneli ja alla 15" bbs:n rg:t. Pysyvien lumien aikaan tulee sitten samaiset vanteet 16" koossa. Joskin takapään cambereita voi joutua vieläkin lisää kääntämään negatiivisen puolle. Pitää laitella tuoreita kuvia, kun on siihen aihetta.

                        Moottorina edelleen (joskus autoon vaihdettu) MC, johon tarvittaessa laitettu uutta osaa. Tein hitachin johtosarjaan pientä muutosta ja laitoin autoon 1b:n hitachin purkin. Syynä siihen paremmat sytytysennakot korkeammilla ahdoilla. Sama muutos on tehty tovi sitten erääseen mustaan farmarimalliseen 200 quattroon ja auto vaan toimii ;)

                        Nyt tässä 200:ssa ahtopaineet n. 0.8 - 0.9 bar pitkässä vedätyksessä. Uusi pierburgin bensapumppu uudella suodattimella vaihdettu myöskin, mutta pidemmässä vedätyksessä isolla vaihteella kaipaisi pikkuisen lisää bensaa. Kylmäkäynnistyssuuttimen ohjaus on siirretty napin taakse kojelautaan ja sillä napilla kun vedätyksen aikana "herkuttelee" kevyesti, niin meno vaan paranee. Tähän onkin ratkaisu nostaa bensan peruspainetta kjetistä aavistuksen verran, joskin siihen tarvitsen kaveriksi bensanpainemittarin. Kylmäkäynnistyssuutin työntää todella paljon bensaa imusarjaan, joten tuon napin kanssa "herkuttelu" on aika tarkkaa puuhaa. Tyhjäkäynnillä nappia painaessa auto vaan tukehtuu, niin paljon se seosta rikastaa. Peruspaineen nosto on jo periaattessa hoidossa, kunhan ehtisi varmistamaan pari pientä juttua määränjakajan osiin liittyen.

                        Autocheckin boksi nakattu kankaalle, kun kaikkea turhaa se autovanhuksessa huutelee. Öljynpainemittari ja laajakaistalambda on tulossa keskikonsolin ilmaritilöiden tilalle ja samalla ahtopainemittari siirtyy siihen kaveriksi. Mietin myös erillisen öljynpainevalon tekemistä autoon Audin omalla anturilla, mutta saa nähdä jääkö ajatukseksi, jos tuo öp-mittari osoittautuu toimivaksi.

                        Jännä ilmiö, minulla ei kestä selkä ajaa autolla kovin pitkään. Ei oikein anna kunnon tukea tämä vanhanmallin sähköplyysipenkki. Tilalle tulee tuosta -94 V8:sta jääneet sähköpenkit. Ovat ryhdikkäämmät istua ja ilman kulumisreikiä. Värinä harmaansininen tms, joten passaa jotenkin noihin sinisiin ovipahveihin (tai sitten ei).

                        Hauskaahan tässä on se, että tämän auton kanssa voi huoletta protoilla kaikkea ilman pelkoa siitä, että meni alkuperäiskuntoinen 200 quattro pilalle :)
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          1B:n sytkäkartat saa MC:henkin helposti, jos niikseen haluaa. Samoin ohjauspaineen hienosäätökartan arvoista voi nostaa syöttöä tiettyyn rajaan.

                          Vakiosytkäkartat muuten loppuvat 1B:ssä muistaakseni 0,7bariin, joten sen jälkeen mennään vakioennakolla, kunnes nakuttaa.

                          Comment


                            #14
                            Tarkoittaako tämä sitä, että 121kW MC saa tehoa "paljon" lisää ja helpolla ;) ?

                            Comment


                              #15
                              No MC:n vakio ahtokartta ajaa 0,4baria vs. 1B:n 0,6bar. Ja 1B:nkin sytkäennakot ovat käsittääkseni vakiona melko loivat. Ja jos en väärin muista, niin ilman kikkakolmosia bensaa riittää sinne 0,8-0,9 ahdoille.

                              Comment


                                #16
                                Juurikin näin. Nyt tuossa omassa ollaan noilla rajoilla menossa, mistä jasso mainitsitkin. cutoff löytyy himpun yli 0.9barista tuosta koskemattomasta 1B:n boksista. Sekin on jo tullut löydettyä, kun hukkaporttia säätelin. Aika miedosti se tulee, verran tuohon MC:n katkaisuun.

                                Tuollainen 200:n ei mene vakiopaineilla mihinkään. Paras toiminta alue on 3000 - 4000 rpm, sen jälkeen kyllä kiihtyy nopeusmittarin mukaan, mutta tuntuu siltä, ettei vaan "mene". Esim joskus 0.7bar paineilla testatessa ero oli huomattava, kun 4000:n jälkeen veto jatkuu jossain määrin parempana verraten entiseen MC:n boksiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Mitä olen omalla vakiolla ja jälkikäteen katitetulla KG-koneisella ajanut niin vakiona luonne on pirun miellyttävä. Tuntuu ihan vaparilta sillä mitään kuoppaa tai tehopotkua ei tunnu missään kohdassa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Heh, ota ahdin pois ni fiilis vaan tasaantuu ;)
                                    Kyllä noissa turboissa se pienikin tehopotku vaan tuntuu mukavalta :)

                                    Comment


                                      #19
                                      1B:n bensankatkaisu on 0,75barin ahdoissa kartan mukaan. Maksimi ahdot ohjataan vasta 5800rpm. Toki käytännössä säätö- ja lukutarkkuudet ovat aika väljät :) Mutta noin ne on sinne koodattu.

                                      Kyllä se pitää sinne punarajan tuntumassa pyöriä, että edes jotain menoa tuntuu. Näissä toki pitää muistaa myös aina painaa se lappu täysin lattiaan, jos vähänkin haluaa vedättää, koska muuten ei lähde täysiä ahtoja ohjaamaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Oudolta näyttää kun oikealla eri vanteet :).

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo niin näkyikin olevan. Katselin tuolta yhdestä osioista noita karttoja yms juttuja, joita olitkin kirjoitellut.
                                          Tuossa vaikuttaa hieman noiden ahtojen säätöön boksin kautta se, kun autossa ei ole n75:sta. Alkujaan autossa ollut KG-moottori, joka jossain vaiheessa korvattu MC:llä. Hukkaportin jousella on ruuvisäätö ja siinä se :) Käsittääkseni KG:ssä ei moista venttiiliä ole koskaan ollutkaan.

                                          Äläs nyt Killeri takerru pikkuseikkoihin, toooosi vanhat kuvat tuossa kyseessä :) Tilalla jo bbs:t.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ot:bensa riittää pakkaskelillä 1,5 bar oikeaa ahtoa,lämpimällä kelillä n1,7 bar asti,ei herneitä,eikä mussutuksia,on ruumisautolla testattu sen verran monta vuotta.Ja yli 1,5 bar.löytyy jo vähän ennen 4000rpm.Asiaan palatakseni niin härskin,kuin minunkin ruumisautossa 1bertan boksi ei ohjaa ahtoja eikä polttoaineen painetta millään tavalla.N75 on heitetty ruumisautosta roskapönttöön,kg koneisessa sitä ei ole alkuaan ollenkaan.Molemmissa boksi ohjaa sytytystä,ruumisautossa myös kylmäkaynnistystä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viesti
                                              Heh, ota ahdin pois ni fiilis vaan tasaantuu ;)
                                              Kyllä noissa turboissa se pienikin tehopotku vaan tuntuu mukavalta :)
                                              OT: On se turbon veto ihan hauskaa silloin kun ollaan paineiden puolella. Jyrkkä vedon raja on ärsyttävä, siitä saa "nauttia" ihan riittävästi tuon ässän kanssa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pasilla jäi mainitsematta, että ruumisautosta on nostettu tuota bensan peruspainetta painemittarin kera. Samalla ajatuksella mennään nytkin, kun se toimivaksi havaittu konsti.

                                                Vaihdoin illalla termostaatin autoon, kun ei meinannut näillä keleillä lämpöä riittää sisälle. Maantievauhdissa lämpömittarin neula putosi putoamistaan 50'c kohdalle ja taasen kaupungissa se nousi vähitellen ja paikoillaan pyöriessä jaksoi nousta melkein oikeaan kohtaan. Merkkiliikkeestä uusi termostaatti tiivisteen kera paikoilleen, uudet nesteet koneesseen ja avot; nyt pojottaa neula oikeassa kohtaa lämpömittaria, ja isolla tiellä ja kaupungissa ja sisällekin tulee mukavan lämmintä ilmaa.

                                                Vanhalla termostaatilla (oli vuodelta 2004) tuli pitkään haalea/joskus lämmintä ilmaa sisälle kabiiniin, ennenkuin sisätilanpuhallin pudotti nopeuttaan. Senkin toiminta muuttui järkeväksi termostaatin vaihdon myötä. Moottorin lämmöt ovat nopeammin oikealla tasolla ja sitä rataa sisätilanpuhallin tekee vähemmän töitä. Pieniä asioita, joita osaa arvostaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mission: pelastetaan Audi museoinnilta.
                                                  Deadline: Tahko 2016.

                                                  Tämä auto särkyi 2014 loppuvuonna, kun maantievauhdista pääsi keittämään. Silloin tuli purettua keula auki ja otin kannen autosta irti. Muuten auto seisonut pihan täytteenä. Kun ei mennyt kaupaksi, niin tarttis varmaan tehdä jotain.

                                                  Uudempi sisusta on aina miellyttänyt silmää ja sellainen on tulossa koko sisustan muodossa. Tuon -94 V8:n sohvamalliset plyysipenkit ovipahveineen ovat vieläkin tallessa, joten ne vaihtuvat auton omien penkkien tilalle. Huomattavasti ryhdikkäämmät istua ja ovat ehjät. Osittain vahingossa ja parin mutkan kautta tuli hankittua täysin ajokuntoinen (vm.88) 100 quattro, josta saa kaikki sisustan puuttuvat pikkunippelit ja koko kojelaudan mittaristoineen ja johtosarjoineen. Lisäksi peltiosaa jne mitä nyt ikinä tarvitsee. Sähköhommia joutuu aika paljon tekemään keskikonsolin ja mittariston suhteen. Lisänä kytkettävien lukkojen valitakytkinhässäkkä pitäisi jonnekin tunkea. Selvittelyä ja kokeilua siis tiedossa. Nyt näkee onko seitsemässä vuodessa oppinut jotain typ44:sta.

                                                  Hommat ei jää vain sisustaan, vaan myös ovien pintapellit vaihtuvat uppokahvaisiin. Pintapellit vaihtuvat joko V8:n tai tuon satkun pelteihin. 200:n korissa on pintaruostetta etulokasuojissa ja takapäästä puskee ruoste korjauksista läpi. Ovipeltien vaihdon takia auton koko pinnalle tulee tehtyä jotain. Helmiäsvalkoisesta en muutenkaan pidä, kun meinaa olla paikkamaalattuna sellainen valkean värin värikartta.

                                                  Moottorin kohtalo on auki vielä, mikä/mikä pellin alle tulee. 5-pyttyinen 10v turbo-kone pysyy joka tapauksessa. Alkuun keräillä motivaatiota tjsp räjäyttämällä tuo vanha sisusta pois autosta kaikessa rauhassa. Ps. sisusta kokonaisena myytävänä, jos jollain tarvis. Myöhemmin sitten ovet yms rensselit.

                                                  Rakentelu jatkuu harvoina ja valittuina hetkinä :) Muutama kuva nykytilanteesta.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Renkaita ja vähän muutakin potkittu kelien lämmettyä. Moottori kasattu ja koitettu ottaa savuja. Kansi jostain vapari 5-syl koneesta. Alkuun ei tullut lainkaan kipinää startatessa ja vikaahan ihmeteltiin. Irti olleet kampiakselin anturit olivat vaihtuneet toisiin vastaviin ja olivat siitä syystä liian kaukana. Nyt välys passattu kohdalleen ja kipinä löytyy.

                                                    Bensaakin tulee hajusta ja tulpista päätellen. On koitettu vetää käyntiin, mutta ei vaan lähde. Puristukset mitattu ja vaihtelevat välillä 10.5 - 11.75. Haynesin korjausoppaan rajoihin menee oikein nätisti. Ilmavuotoja ei ole, kun kaikki ahtoputket ja huohottimet yms ovat kiinni. Jakokin tarkistettu yli 10 kertaa ja aina sattuu tehtaan merkkeihin. Katsoo, mitä seuraavaksi keksii.

                                                    Ja purkuun hankittu 100q tuli hävitettyä pois kokonaisena, kun en raaskinut sitä paloitella.
                                                    Viimeksi muokannut Härski; 12.4.2015, 21:21.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos pentsiiniä tulee ja kipinääkin oikealla hetkellä niin pitäisihän sen ainakin lupailla. Olisikohan kuitenkin sytkäpuolella joku ongelma vielä.. virranjakajan hall-anturi tms?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eihän sinne hajonneella hall-anturilla tulisi mitään kipinää? Jossain vaiheessa koitin toisella jakajallakin, mutta siinä vaiheessa taisi olla nuo kampiakselin tunnistimet liian kaukana. Toisella jakajalla voi toki kokeilla, kun sellainen löytyy omasta takaa.

                                                        Eilen illalla myöhään tuli mieleen, josko se jakaja heittäisi 180 astetta. Eräällä testauskerralla nimittäin läiski tulet imusarjaan päin ja melkein poltti naaman :D

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mitenkäs tuollainen 180 astetta on vitoskoneessa mahdollista tai muutenkaan koneessa, jossa käyttövoima tulee nokka-akselilta, joka on ollut 0-merkissä?

                                                          Mitä bensalaatua on tankissa? Eikö tämä ollut aika kauan seissyt?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eihän se periaatteessa olekaan mahdollista, jos pyörijä osoittaa siihen jakajan rungossa olevaan viivaan. Tankissa sinne kuuluvaa 98:a, ja marraskuuta mitälie oli, kun moottori särkyi. Siitä lähtien ollut samat bensat tankissa. Tuskin polttoaine mitään vaikuttaa, kun moottori ei edes yritä lupailla mitään starttauksen yhteydessä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X