Tässä yhteydessä puhuin tuosta A5 tipistä, eli pari-kolmevuotta vanhoista.. S-tronic tuli vasta 2010, tai jotain..?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A5 Coupe 3.0 TDI V6 Quattro 2008
Collapse
X
-
Kiitoksia vaan kehuista.
Ei oo kuvia talvivanteilla, kun ovat varastossa vielä. Ei ole pakkasia ja lunta vielä näkynyt täälläpäin. Pitää ottaa muutama kuva kun tulee vaihdettua.
Ei ole paljon vertailupohjaa muista isoista diiseleistä manuaalin kanssa, mutta mielestäni tuo toimii todella hyvin. Vaihteet saa helposti pykälään ja reagoi kaasuun välittömästi kun isompi pykälä on vaihdettu. Paikaltaan kun ottaa täyskiihdytyksen niin kyllähän siinä saa jonkun verran kepittää. :)
Itselle manuaali oli yksi ostovaatimuksista. Siinä on jotenkin enemmän sitä ajamisen makua, vaikka nykyaikaisella tomaatilla olisikin vaivattomampaa varsinkin diiselillä.
Comment
-
Nytpä olisi kuvia talvivanteillakin. Kuvat löytyy täältä ja talvivanteet alla loppupuolen kuvissa.
Omasta mielestä ovat mukavan näköiset ja myös helppo pestä, mutta silti nuo kesävanteet miellyttää omaa silmää enemmän. Tosin ei ole ihan puolueeton vertailu, kun kesävanteet on tuuman isommat niin tulee heti näyttävyyttä hieman lisää jo senkin takia.
Kuvissa näkyy myös, että edestä rekkarin vasemman alakulman vierestä löytyi sopiva kolo lämmitinjohdon liittimelle niin ei tarvinnut porata reikää puskuriin.Viimeksi muokannut mage; 30.11.2011, 21:58.
Comment
-
Nuo vanteet istuu tuohon kyllä tosi hienosti ja tykkään itekin kovasti tuosta mallista! Omat 18" näyttää kyllä kesävalssien jäljiltä ja noihin verrattuna todella aneemisilta...Ei vaan raaskis laittaa kiertoon, kun renkailla on ajettu ihan muutama tonttu eikä vanteissakaan oo mitään vikaa, paitsi että sais olla ulkonäkösyistä tuumaa isommat. ;) Noh, tulipahan ainakin kesään verrattuna n.100nm/20hv lisää tehoa pers-dynon perusteella, kun tuppaa noissa kesäpyörissä olemaan jonkinlainen vierintävastus. :D
Comment
-
Kovasti olen tyytyväinen, että valitsin talvivanteiden kooksi 19" enkä 18". 20" kesävanteiden jälkeen nuo 19" vanteetkin näyttää jo hieman pieniltä omaan silmään. Taitaa tosin olla ihan yleinen trendikin, että uudehkoissa autoissa on keskimäärin isommat lokarin kaaret kuin vanhemmissa (?). Victor, pistä vaan ne 18" vanteet myyntiin... ;)
Ajo-ominaisuuksissakaan ei ole ainakaan vielä näillä keleillä mitään moitittavaa noilla Hakkapeliitta 5 -renkailla. Ainut on tietysti nastojen takia tuleva turhan pehmeä rattituntuma, mutta siihen ei varmaan tuumaa pienempi koko vaikuttaisi mitään. Saa nähdä muutuuko mieli, kun lunta tulee kunnolla ja tiehen on muodostunut urat sekä risteyksiin jäämöykkyjä jne.
RS5-vanteet on myös minusta aika simppelit, mutta osittain siksi ne valitsinkin juuri talvivanteiksi. Uudemmat RS6:t ois kelvannu myös, mutta ne ois liian samannäköiset kuin nuo RS4-kesävanteet.
Comment
-
Ehdottomasti hyvä valinta nuo ysitoistaset! Tuota tosiaan itsekin tuolla jo aikaisemmin kommentoin, et nykyautoissa nuo kaaret on sitä luokkaa, että 18" alkaa olla minimikoko, jos ulkonäkövinkkelistä asiaa tarkastelee. Toisaalta monissa uusissa ja varsinkin tehokkaammissa autoissa on edessä jo jarrutkin sitä kokoluokkaa ettei 17" pienempi välttämättä edes mahdu.
Minusta yksinkertainen on kaunista (johtuu ehkä omasta yksinkertaisuudesta :D) ja ei nuo RS5:sen vanteet kyllä ihan Alession vanteilta näytä vaikka kuinka kaukaa kattois...Onhan noissakin viisi puolaa, mutta itse puolien muotoilu ja malli muutenkin on erilainen. Omat talvivanteet paremminkin muistuttaa muotoilultaan noita Alession vanteita, mutta on ne kuitenkin "OEM-vanteet". ;) Muutenkin simppeli malli talvivanteissa säästää hermoja, kun hankaa suolapaskaa niistä irti.
Ehkä mä nyt yritän edes tässä asiassa ajatella järjellä ja ajelen noilla lähes uusilla 18":lla Hakkavitosilla ainakin tämän "talven". ;) Punnitsin muuten ihan huvikseni kesävalssit, kun kiillotin ja vahailin ne kylppärissä, takavanne ja rengas painoi 28,5kg/kpl. Ei ihme, jos on hiukan vierintävastusta jo yksin painosta johtuen! :D
Comment
-
Jumaliste jätkät mitä menitte tekemään! :D Ei oo meinaan ollut pienessä mielessä putkiston päivittäminen omaan kulkineeseen, paitsi pelkät putkien ulostulot, mutta noitten clippien jälkeen tuli ihan tajuton kuume! Uskomatonta, kuinka nuo kutosen hienot murinat tulee esille jo pelkillä catbackeilla kiisselissäkin, koko rööristä puhumattakaan...Perhana, kun nyt on muutenkin tiedossa keväälle rahan menoa, niin joutuu pakottaa ittensä ajattelemaan järkevästi. ;)
Ei ollut muuten kauheen varman näköistä tuon Supersprint-clipissä autoa käskyttävän jampan toiminta, hyvä ettei vastaan tulevan kuorma-auton keulaan tarjonnut kun lähti risteyksestä vedättämään. :D
Comment
-
No joo se oli niin mielissään ku joku kuvas sitä et sillä vähä jännitti =D
Sole kuule ku näkkileipää jyrsit kevääseen asti et hengissä selviät. Kyllä sillä yhen putkiston säästää. Ite joutuu varmaan samanlaiselle kuurille.
Kyllä nuo murinat on onnistuttu pirun hyvin piilottaa tolla vakio putkistolla.. tolla Supersprintin koko putkistolla pääsis vielä samalla eroon dpf:stä, mikä sinällään jo houkuttelee meikäläistä. nimim. yhden kerran pakko regeneroinnin tehnyt (120e) **ttu =D
Comment
-
Hehe. Hieman kyllä pisti hymyilyttämään nuo ajolinjat tuossa lopussa.
Täällä kyllä emäntä varmasti huomaisi tuollaiset muutokset niin äänissä kuin myös tililläkin ;)
Perhana, kun nyt on muutenkin tiedossa keväälle rahan menoa, niin joutuu pakottaa ittensä ajattelemaan järkevästi. ;)
Comment
-
Juu, ihan ei ollut kaverilla homma rukkasessa... :D
Kyllä mä nyt luulen, että tulevalle kesälle päivitys jää tekemättä. :/ Tässä on keväällä tiedossa saunaremppa, joka imasee muutamaan kertaan tuollasen catbackin hinnan. Lisäksi tuli tuota mopoa päivitettyä syksyllä, niin siihen saattaa vielä kevään/kesän kuluessa löytyä "kaikkea kivaa", vaikka se talven aikana onkin jo kokenut monenlaisia päivityksiä. :) Mutta kaikki ajallaan, onpahan mitä odotella ja säästellä!
Comment
-
Tässä on jo pidemmän aikaa tullut pähkäiltyä auton madaltamista. Aluksi tarkoitus oli vain päästä pahimmasta Q5-efektistä eroon. Homma olisi hoitunut H&R:n OE Sport tai Eibachin Pro -jousilla. Käytännössä olisi saanut tuon n. 30 mm eron kesärenkaan ja lokarin kaaren välissä puolitettua, koska auto on jo valmiiksi 10 mm normaalia alustaa matalampi.
Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että alkuun varmasti olisinkin tyytyväinen tulokseen, mutta sitten myöhemmin luultavasti alkaisi kaduttamaan, että miksi tuli madallettua vain ujosti. Vaihtoehdoksi jäi siten H&R:n (ei OE) Sport -jouset tai KW:n coilit. Coilit olisi varmasti ajo-ominaisuuksiltaan parempi vaihtoehto, mutta seuraavat syyt olivat pelkkien jousien puolella:
- Autossa on jo valmiina Sport tolpat, jotka voisi olettaa sopivan paremmin kuin normaalit.
- Nykyiset tolpat ei pitäisi olla lähellekään vaihtokunnossa.
- H&R:n sporteilla pitäisi saada juuri sellainen madallus kuin olisi omasta mielestä ihanteellista kesärengastuksen kanssa. Ei mene liian matalaksi, mutta ei myöskään pitäisi jäädä korkeaksi.
- Omien mittailuiden mukaan pitäisi madalluksen kanssa pystyä ajamaan myös talvella, vaikka edessä pohjan matalin kohta meneekin aika matalalle.
- Ei säätämistä aina erikseen talvi- ja kesärengastuksille
- Huomattavasti edullisempi
Alla vielä omat laskelmat jousista. Madallus Sport-jousiin (suluissa normaaliin) verrattuna:
H&R Sport: 23 (33) mm madallus edestä, 21,75 (31,75) mm takaa
H&R OE Sport: 15,4 (25,4) mm madallus edestä ja takaa
Eibach Pro: 15,4 (25,4) mm madallus edestä, 10,3 (20,3) mm takaa
Maavara talvirengastuksella matalimmasta kohdasta keulalta mitattuna on nyt n. 90 mm, jolloin madalluksen kanssa olisi seuraavasti:
H&R Sport: ~67 mm
H&R OE Sport: ~74,6 mm
Eiback Pro: ~74,6 mm
Kesärengastuksella nousee n. 10 mm
Hyvänä vertailukohtana on Victorin femma, josta oma tulisi olemaan alempana keulalta tuon n. 7,6 mm. Jos rapisee talvella pohjaan niin sitten se rapisee.
Pistin tänään jouset tilaukseen. Tässä vielä yksi kuva spekseiltään melkein identtisestä vanne / rengas / spacer / jousi satsista. Jos tuohon tai kovin lähelle päästään niin olen erittäin tyytyväinen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mage Näytä viestiTässä vielä yksi kuva spekseiltään melkein identtisestä vanne / rengas / spacer / jousi satsista. Jos tuohon tai kovin lähelle päästään niin olen erittäin tyytyväinen.
Comment
-
No voi olla joo että puhtaasti ulkonäöllisesti keulii vielä, ne fyysiset tosiasiat (etupään jousitusliikkeet ovat hieman takapäätä pidemmät/ 1-2 henk. autossa ollen painopiste siirtyy enempi etuakselille) huomioonottaen on ehkä aidon oikeasti hyvä että etupää on inan korkeammalla ?
Ihan täysin näyttelytarkoituksiin tehdyt autot on sitten hieman eri asia.
Comment
-
Jouset meni siis alle eilen. Vehkeet ei ois taipunu 20" vanteille kulmien säätöön, joten varasin ajan Vianorilta ens viikolle.
Aika hyvin piti laskelmat paikkansa: Etunen laski noin 22 mm ja perä noin 20 mm. Käsipelillä mitattu, joten ei ole absoluuttisen tarkka. Näyttäis että pääsin kuitenkin aavistuksen parempaan lopputulokseen kuin mitä tuossa aiemmin mainitussa vertailukuvassa. Lokarinkaarista mitattuna maahan etunen on 1-2 mm alempana kuin perä. Aika marginaalinen ero, mutta ei ainakaan keuli. Voisihan tuo etunen olla vielä aavistuksen alempana niin olisi ehkä enempi balanssissa, mutta ei tuossa paljoa olis enää varaa tiputella ettei raavi.
Spacereista mietin vielä, että pitäiskö heittää takaa 20 mm lätty eteen ja hommata taakse 25 mm. Tai sitten eteen 10x20" vanne ja taakse 11x20" niin ei tarviis lättyjä laitella ;)Viimeksi muokannut mage; 28.4.2012, 22:17.
Comment
-
Nostettiinko lapasta (näytin kyllä peukkua) teatterin valoissa eilen/toissapäivänä?
Livenä näytti auto kyllä paljon matalammalta kun kuvissa.
Nuo räpsyt on otettu aika tontista tarkoituksella niin näkee "todellisen madalluksen". Livenä harvemmin tulee ihan tuosta vinkkelistä katottua niin näyttää seisaaltaan katsottuna hieman matalammalta. Mutta ainahan autot livenä paremmalta näyttää muutenkin.
Hyvinhän tuo asettuu noilla jousilla :) Kerkesit eka niin nytpähän tiiän miten omakin pulkka asettuu noilla vietereillä kunhan tällä viikolla alle saa laitettua.
Comment
-
Sehän putosi juuri sopivasti! Aika tarkkaan kuvien perusteella arviolta sen 10mm enemmän kuin noilla mun Eibachin vietereillä. Onko millaset ajella nuo H&R:t, onko kuinka pintakovat verrattuna s-linen jousiin? Ei tuo välttämättä kuvan perusteella spaceria kaipaa. Tai ainahan sitä voi tuoda ulommaksikin, mutta ei tuo ainakaan pahasti sisään jää. :)
Comment
Comment