Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 20V palautusta ruotuun (projektimonologi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 200 20V palautusta ruotuun (projektimonologi)

    Lötkön 62 asteen tappi koki 10.1.2011 pienen haverin, pieni mutteri oli ilmeisesti kytkinkopan reiästä pudonnut sinne minne päivä ei paista ja ko. pinni sitten meni poikki. Tapin poraaminen startin reiästä ei onnistunut, joten ohjelmassa oli sitten vaihteiston irroitusta.

    Hommahan sitten levisi käsiin:
    - kytkinlevyn niitit jo hieman ottaneen osumaa, eli varsin kulunut
    - kampuran stefat vuoti perästä
    - pakosarjan 4/5 reikä puhalsivat tiivisteen välistä pihalle
    - kampikammion huohotusputket sököt
    - kone raksutti kivasti tyhjäkäynnillä

    Paaliin vaiko elvytykseen?

    Tuli sitten laitettua toukokesäkuun vaihteessa:
    - kellarista kaivettua vähäkilsainen 3B lohko josta selvisi hoonauksella
    - samaisen motin männät + uudet renkaat
    - joskus varoiksi hankitut ADU-koneen laakerisarja marmorilta
    - sylinterikansi koneistamon kautta ( 396tkm ja ei halkeamia, joten pääsi helpolla, plaanaus, venatyöt, ohjurit ja nostimet)
    - lohko tuli puhdistettua ja maalattua
    - pakosarja oli ehjä noilla kilsoilla, hämmästelen (hioin vain tiivaripinnan puhtaiksi)
    - entinen K24
    - tietysti meni Reinzin tiivisteet ylös ja alas
    - normi jakopäähilut, kun heittokellotarkistus osoitti että perusasetus ok, eikä tartte säätöpyörällä korjata

    - 034 kampikammiohuohotussarja
    - 034 vesiletkusetti 200 20V:hen
    - AKG:n valmistama (das Original) syyläri lisäjäähylähdöillä
    - AKG:n lisäsyyläri
    - uusi jälkijäähyn kiertovesipumppu
    - uusi kytkinpaketti (vakio Sachs)

    - Tepon iloksi pussitolkulla pientä nippaa ja nippeliä joiden laputtamisessa mennyt varmaan pieni tovi. =)

    Moottori siis tuli kasattua vakioksi, ei edes kankia tullut vaihdettua, kun olen ehdottoman varma että tällä ei mennä tehokipurajan yli,
    jos tarvetta, niin sitten toinen motti projektiksi. Nyt tarvii kesäksi veturin ajoon.

    ================================================== ========================

    Niputtelin tänään konehuoneen kasaan, pyörittelin moottoria startilla jotta öljyä kiertäisi moottorirempan jälkeen sopivasti paikkoihin ennen aitoa starttia.

    Parin n. 10s mittaisen startin jälkeen kuoli sähköt

    - kaikki löydetyt sulakkeet ehjiä
    - ecu ei vastaa vag-comiin
    - öljy- ja latausvalo ei toimi
    - aux-mittaristo *C, Volt, ja Öljypainemittarit pimeinä; ei värähdäkään
    - ajotietokone pimeä
    - ei starttaa enää, eli startin 50 nastalle ei tulee herätettä

    Jotain eloa on:
    - akkujännite n. 12.++ Volttia
    - kello toimii
    - abs tekee testin ja sytyttää valon DIFF-napista
    - mittariston valot pelaa, pl. risat polttimot

    Olisko ideoita? Bentlyin kytkiksestä en nyt äkkiseltää selvittänyt mikä nasta Ecu:lle antaa virran.
    Viimeksi muokannut matrikkel; 6.7.2011, 14:41. Perustelu: Lisäsin vähän taustoja

  • #2
    Virtalukon pohja mennyt paskaksi tai osittain jumissa?

    Vagcomilla ei taida päästäkään tuon vehkeen sisälle.

    Comment


    • #3
      Vag-comilla pääsee Motronicciin vallan mainiosti, normaalitilanteessa.

      Edit: Ei kyllä tule suuttimillekaan 12V, sulakeelle 24 tulee 12V.
      Viimeksi muokannut matrikkel; 18.6.2011, 19:00.

      Comment


      • #4
        Eiku joo. Minä olin ihan k-jetin tasolla nyt :P

        Comment


        • #5
          http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ng/20vpin.html

          Comment


          • #6
            Niin siis suuttimillehan tulee 12v siinä kohtaa kun ECU on kartalla koneen asennosta (eli vetää pumpun releen herätteen maihin).

            Vai olikos tässä juuri niitä eroja motronic 3b vs suorrasytkä

            Comment


            • #7
              Mites signaalimaat (nastat 2 ja 30), onko ne ok? Mitä sanoo nasta 18 tai sulake 27 (jännitesyöttö)?

              Comment


              • #8
                Boksin maadoitus ok, mutta moottorin ei. Heräsin kolmen aikaan visio silmien edessä että maadoituspunoshan se roikkuu runkopalkista avonaisena. Pitää tutkia jahka jäsenet alkaa liikkumaan.

                Comment


                • #9
                  Juu, siinäpä se vika oli. Savut otettu.

                  Menee vähän Offtopic, mutta en ole aiemmin pistänyt merkille paljonko dampperi väpättää tuossa kampiakselin päässä pyöriessään. Tyhjäkäynnillä ihan selkeästi näkee kun väpäjää, kun taas esim nokkapyörä pyörii aivan tasaisesti. Paskaa tasopinnoille kasattaessa en usko että on jäänyt. Kampura ja dampperi alkuperäistä kokoonpanoa. Onko kokemuksia?
                  Viimeksi muokannut matrikkel; 19.6.2011, 16:15.

                  Comment


                  • #10
                    Jos alkuperäinen hihnapyörä,niin veikkaisin irronnutta vulkanointia?

                    Comment


                    • #11
                      Toi on aika riskaabelia tuo vajailla maadoituksilla avaimen kääntely. Hyvä ettei mitään hajonnut.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, aika metkoja efektejä kun paluuvirta menee jostain muualta.

                        Dampperin avasin, oli litistynyt "roju" kitkapintaan. Kaavin tasopinnat puhtaaksi ja uudelleen kiristys. Väpätys väheni normaaliksi.

                        Comment


                        • #13
                          Kävin leimaa hakemassa lötköön mutta jäipä pirulainen kuitenkin vielä päästöistä kiinni, HC 150-160 tyhjäkäynnilla ja kierroksilla n. 25-30. Hetken pysyi kierrätyksen jälkeen alta sadan mutta sitten pomppi takaisin tuonne hylkyalueelle.

                          - tyhjäkäynnillä kuulostaisi kuin satunnaisesti jäisi kipinä väliin, sytkäosat uusia tai uudehkoja, lambda vuodelta 2005, ajoa n. 90tkm.

                          - yleensä starttaa kuin lennosta, mutta satunnaisesti tuntuu kuin potkaisi vastaan ja pyörityskin katkeaa. Seuraavalla yrityksellä lähtee käyntiin.

                          Muuten ajotuntuma ok, jos kolisevaa hydraulipumppua ei huomioi, käyntiääni miellyttävä, ei rötää ja vedot terhakkaammat aiempaan verrattuna.

                          Comment


                          • #14
                            Kapea vai leveä pyörijä? kokeillut aavistuksen kääntää jakajaa?

                            Comment


                            • #15
                              Kapea pyörijä, jakaja asetettu sillä VAG-toolilla joka lukitaan paikoilleen niin että pyörijä osoittaa suoraan 0-viivan keskelle. Kampuran ja nokkapyörän ajoitukset kohdallaan, ja nokkien merkit vastakkain.

                              Jakajaa ei käännelty.

                              Eniten mietityttää toi satunnainen takapotku startissa, aivan kuin kipinä menisi väärälle pytylle.

                              Comment


                              • #16
                                The Lötkö potkaisi startatessa pari kertaa vastaan, mutta syy jäi täälläkin selvittämättä. Mietiskelin, josko olisi ollut läpilyönti tulpanjohtonipussa tai jakajan kannessa, mutta näiden olisi luullut sitten haittaavan käyntiäkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Tänään oli himppa aikaa tutkia aihetta; virranjakajan keskinatsan ja pyörijän välillä ollut satunnaista kontaktihäröä, kyseinen grafiitinkappale lennellyt ilmeisesti antamassa random kipinää kunnes hajonnut lopullisesti. Bakeliitti tai mitälie, sulanut keskeltä, jäljellä vain kraatteri.

                                  Ehkä huono kipinänjako tehnyt huonoa tyhjäkäynnille, sitten viimeinen startti oli aika vaikea, mutta samoilla tulilla sitten ajelin konttorilta kotia. Todennäköisesti olisi menny hinailuksi jos olisi auton sammuttanut. Pitää korjata ja katsoa josko homma paranee.
                                  Viimeksi muokannut matrikkel; 30.6.2011, 15:59. Perustelu: Edit: Juu, halli oli ehjä, joku toope kasasi illalla paketin kampiakseli random-asennossa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lisää serviisiä;
                                    - hydraulipumppu vaihdettu, hiljanen ku mikä (lisäksi koneessa uudet nostimet)
                                    - mistä seuraa käynnin hiljaisuus ja jakajan metallirattaan rohina ja rallatus kuuluu tyhjäkäynnillä
                                    - jakaja sai uuden Bremi kannen ja Boschin kapean pyörijän, sytkä kellotettu perusasentoon.

                                    Tyhjäkäynti on kivan kuuloista, vartin käytön jälkeen en kuulut yhtään epäjatkuvuutta käynnissä. Ehkä vielä vaihdan tuon 95tkm ajetun lambdan.

                                    ? kuinkas paljon rallatusta toi jakajan ratas voi pitää?

                                    Startatessa tekee edelleen saman että pyörittää 1-1.5 kierrosta ja sitten "yngh" sitten startti taas jatkuu ja tulee kipinä ja käynnistyy. Välillä starttaa melkein lennosta. Kokeilin sitten käsin dampperin päästä pyöritellä ja räikällä kun nopeasti vetää niin jossain kohtaa vastus tulee niin suureksi että puolen metrin varrella vääntäen loppuu momentti ranteesta, sitten taas pystyy pyörittämään. Voiko läpiropattu moottori olla sylintereiltään niin tiivis että siitä tulee tuommoinen vastus starttiin? Startista ilmeisesti loppuu puhti kesken, voisiko olla?

                                    Comment


                                      #19
                                      jakajan metallirattaan rohina ja rallatus kuuluu tyhjäkäynnillä
                                      Ei pitäis kuulua mitään ääntä metallisesta. Onko oikealla syvyydellä akselissa? Oikein päin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei sille mitään muutoksia ole tehty, nokka-akseli sama kuin ennenkin.

                                        Melutason arviointi tosin subjektiivinen kun aiemmin konehuone oli melkoinen kakofonia naputustua, kolinaa ja sihinää, nyt ei ole muuta jäljellä kuin jakajan rattaan vaimea rallatus.

                                        Sen verta muistikuvaa vuosien takaa on että metalliratas piti selkeästi havaittavampaa ääntä kuin se oem-muoviratas.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä sen metallisen kuulee. Itte hämmästelin ääntä alkuun myös, mutta tuumiskelin sen luultavasti kuuluvan asiaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitää työntää rattaa rallatus ajatuslaatikossa sivulokeroon. Kunhan vesisade ja taivaan koliseva maadoittaminen lakkaa, pitkää pyöritellä tulpat irti koneesta ja tehdä pari testistarttia siinä mielessä että pyöriikö hyvin ja vaivatta. Jos näin käy, pitänee käydä hakemassa bränikkä moottori.

                                            Etkan mukaan kaikki 44/200 startit näyttäisivät olevan 1.4kW versioita. Jotenkin muistelisin että osa alennusvaihteisista VW:n 5-passateissa käytetyistä olisi ollut 1.1kW, tai sitten toi on vähän hiipunut. Diiselissä vähän puhdikkaampi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kävin äsken poimimassa marmorilta flektin etuvastuksen kun vanha näytti ääretöntä vastusta.

                                              Siirsin projektiosioon, kun näyttää siltä että tän kanssa tussataan vielä tovi. =)

                                              Comment


                                              • #24
                                                No nyt siinä on leima, *kele. HC 18, ei päästömittauksia kuin vasta vuonna 2013 tammikuussa.

                                                Sekalaista sivutielenkkiä tullut tänään n. 100 km ajeltua. Toimii nätisti. Pakoputki resonoi 3200 kierroksen kohdalla runkoon - ei jaksa nyt kaivaa ongelman sijaintia. 396tkm ajettu ahdin hieman viheltää.
                                                Viimeksi muokannut matrikkel; 4.7.2011, 19:21.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eilen vaihdettu '87 mallisen 1.1kW startin tilalle 1.4kW kaunis ja kiiltävä. Startin kierrokset paranivat selkeästi ja yo. kaltaisia uukahduksia ei ole enää tullut vastaan.

                                                  Ehkäpä tankkiinkin on hyvä bensapumppu vaihtaa, sen verta RC-lennokilta toi nykyinen kuulostaa, löytyi Boschin 040:sta vastaava Pierburggi, katsotaan minkälainen sieltä tulee.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Semmonen silikonipuikon kokoinen rimpula Pierpurgilta tuli. Speediltä Tepolta löytyi yksi ehta 0 580 254 040 (-390) ja asennussälää kaveriksi.

                                                    Ilmeisesti brutaalin laaja konehuoneeseen levinnyt 62 deg pinnijumppa alkaa olemaan kohta valmis.

                                                    Ajeltu ~300 km. Moottorin käyntiääni subjektiivisesti parantunut entisestää. Pakoputki resonoi edelleen sopivalla kierroskohdalla johonkin. Korva filtteroi metallirattaan äänen, ei häiriöi auditiivisesti enää korvaan.

                                                    Kuorma päällä moottorin lämmöt ~90, öljy nousee n. 110 korville, kun matalilla kierroksilla ei juuri tule vedeltyä. Paineet 2000 rundilla ajossa pysyvät n. 4 Bar ja tyhjäkäynnillä valuvat 2 Bar pintaan.

                                                    Kaupunkiajossa flektin 3-nopeus valitettavan usein edelleen päällä kun sökö etuvastus edelleen paikallaan.

                                                    Kohta öljyt+filtteri vaihtoon.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tämä projekti sentään pysyi konehuoneen puolella. Itse lähdin aikoinaan lötkön bensatankin pannan korjaamisesta ja hetken päästä oli jo kansi koneistuksessa :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oiskohan tuommoisesta BorgWarnerin EFR:stä, Wagnerin RS2 sarjasta + suutinjumpasta iloa 3B ympäristöön. Nykyinen K24 viheltää vähän turhan iloisesti.

                                                        EFR 6258 | 225 - 400 hv + http://www.wagner-tuning.de/EN/products/abgasrs2T3.php

                                                        Vai kun downpipen yläosa menee uusiksi kuitenkin niin mahtuuko vakioilmaputsari Wagnerin SQ evo pakosarjan kanssa vielä olemaan eri tila-avaruudessa? Edelleenkin tavoitetehoalue jossain 300+ alueella, eli nelosella olevaa ei tarkoituskaan rikkoa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ensimmäinen takaisku. Tallille ajeltaessa putosi cruise päältä Vt6:sen Saimaan kanavan mäessä, ei mennyt päälle enää ollenkaan. Funtsin että tilttasi ilmeisesti poljinliitin tjms.

                                                          Paluumatkalla kivasti sitten hirttikin kaasu 3k korville. Virrat pois ja tien sivuun. Cruisen niveltapin päässä oleva "bakeliittinen" liukuholkki murtunut ja niveltapin T-pää tuurilla tarttunut virranjakajan lukitussalpaan kiinni ja ei laskenut kaasuläppää ollenkaan nollille.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko huollettavissa, vai tarviiko koko yksikkö uusia?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X