Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B7 - Ajovalopesurit Retrofit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B7 - Ajovalopesurit Retrofit

    Nonii..viimein saatu puskuri ja muut rojut kasaan, että päästään kasailemaan. Katsastus pukkaa päälle, niin senkin takia pitäisi saada pesurit paikoilleen. Tämä on siis jatkoa Bi-Xenon Retrofit -ketjulle.

    Alla hieman listaa, mitä on tullut hankittua puskurin lisäksi.

    - 1 kpl 8E0807787 guide frame left
    - 1 kpl 8E0807788 guide frame right
    - 1 kpl 3B7955681 pump
    - 1 kpl 431955465A gasket 20,2X9,5
    - 1 kpl 1J0955875C connecting part angled
    - 10 kpl N 10098001 pipe clip 18,5 X
    - 4m 1J0955964F hose (mitta riippuu koneesta)
    - 6 kpl 8A0971848C terminal
    - 3 kpl 447971848 clip
    - 1 kpl 113955975B t-piece
    - 1 kpl 8E0955101G lift cylinder with jet
    - 1 kpl 8E0955102G lift cylinder with jet
    - 1 kpl 8E0955275E GRU cover cap left
    - 1 kpl 8E0955276E GRU cover cap right
    - 4 kpl 8H0807199A torx socket head panel screw 5X21
    - 1 kpl N 90303801 round seal 9X1,5
    - 1 kpl 8E0955667A hose

    Homma olis tarkoitus aloittaa tänään puskurin kasaamisella. Maalasin jo nuo pikkuosat (cover cap/guide frame) kilikalilla. Päivittelen tilannetta kuvien kera, kunhan jotain muuta näkyvää on saatu aikaiseksi.

    Liitteenä vielä osaluettelo räjäytyskuvilla sekä netistä kaivettua asennustietoutta. ETKA:n (ver 7) kuvassa ei näy puskuriin tulevia vastapaloja (8E0807787 ja 8E0807788), ne löytyy puskurin räjäytyskuvasta.
    Attached Files

  • #2
    Puskurin kasaus ja johtojen veto

    Projekti jatkui uuden puskurin kasaamisella. Ruuvailin ensin pesurit paikoilleen ja sen jälkeen koitin ihmetellä, miten saksalainen nööri on suunnitellut letkut menevän. "Uudessa" puskurissa oli jäljet, missä letkun kiinnikkeet olivat olleet, joten niitä seurailemalla löytyi reitti letkulle.



    Letkujen mitat löytyvät ETKA:sta, tietää suurinpiirtein paljonko letkua tarvitsee. Tässä vaiheessa piti käydä käsiksi vanhaan puskuriin, eli puskurin irroitus. Jokusen kerran kun harjoittelee, niin menee jo vanhasta muistista :) Laitoin kuitenkin ohjeita liitteeksi. Kuskinpuolen rengas irti ja ratti linkkuun vasemmalle. Näin mahtuu irroittamaan puskurin myös apukuskin puolelta ja kuskinpuolella pitää irroittaa myös sisälokasuoja, jotta päästään käsiksi säiliöön.

    Kun puskurin oli irti, riipaisin sumarit, maskin ja johtosarjat pois ja lisäksi päätyjen kiinnityspultit piti ottaa vanhasta. Rojut uuteen puskuriin ja tältä se näytti.



    Seuraavana uhriksi joutui säiliö, johon pumppu piti istuttaa. Säiliö sijaitsee kuskinpuolen ajovalon takana ja on kaksiosainen. Alempi osa, johon pumppu tulee, on kiinni kolmella pultilla (lokasuojan sisällä). Säiliö oli erimuotoinen, kuin mitä ETKA näytti, mutta löysin kuitenkin paikan pumpulle. Porasin 20mm reiän pumpulle ja sen tiivisteelle.



    Kiinnitin pumpun nippusiteellä, jossa on tarrakiinnike. Tämän jälkeen aloin suunnittelemaan johtojen vetämistä. Pumpulle tulee kaksi johtoa, +12v ja maa. Pumpun ohjauksessa on hieman eroja B6:n ja B7:n välillä. Nettiä selaillessa tuntui, että B7:ssakin on eroja. Poiketen B6:sta, jossa +12v saadaan suoraan T10b -liittimeltä (10-pin connector, black, on onboard supply control unit), B7:ssa kyseisellä liittimellä oleva pinni 2 on jo varattu. ELSA:n mukaan B7:ssa ohjausvirta saadaan T17b -liittimeltä pinnistä numero 17:sta, joka oli vapaana. Lisää tietoa liitteenä olevassa dokumentissa (headlight_washer_system.pdf).

    Ostin marmorilta liittimen pumppuun ja pätkän korjausjohtoa, jossa oli valmiit liittimet. Kävin vielä hakemassa paikallisesta autosähköliikeestä lisää liittimiä ja johtoa. ELSA neuvoo käyttämään 1,5:sta johtoa. Näistä askartelin 2m pitkän kaapelin, käyttäen tinaa, liittimiä, kutistesukkaa ja teippiä, lopputulos näytti tältä. Ei kaunis, mutta toimiva.

    Attached Files
    Viimeksi muokannut memsos; 4.6.2011, 13:58.

    Comment


    • #3
      Johdotus jatkuu..

      Johdotus jatkuu, ennen kaapelin vetämistä irroitin ratin alapuolisen suojan. Vedin kaapelin säiliön kylkeä pitkin ylös täyttöaukon vierestä konehuoneen puolelle ja sieltä kabiinia kohden lokasuojan läpiviennin kautta kuskin jalkatilaan.



      Liitin (T17b), johon +12v pitää kytkeä, löytyy kuskin puolen A-pilarin juuresta (Coupling station on left of A-pillar). Ensin pitää irroittaa kynnysmuovi, jotta päästään näkemään itse liitin (no. 15 - 17-pin connector, green -T17b-).



      Kyseinen liitin on tuo vihreä, joka on irrallaan. Oikea paikka, johon +12v johto tulee, on pinni numero 17. Se on keskirivissä ainoa tyhjä paikka, siihen tarvitaan hieman isompi liitin, kuin pumpun päässä.



      Maajohto tulee "virallisesti" A-pilarin maadoituspisteeseen, joka sijaitsee em. liitinpatteriston yläpuolella. Tinasin maajohdon päähän rengasliittimen ja pulttasin johdon maadoituspisteeseen. Kannattaa tarkistaa vielä sulake S237 (sulake numero #37), pitäisi olla 30A sulake.

      Tämän jälkeen koodausta ja testausta..
      Viimeksi muokannut memsos; 4.6.2011, 15:11.

      Comment


      • #4
        Koodauksessa meni aikaa vähän enemmän, yritys - erehdys taktiikalla. Netistä löytyi vinkkiä, että B7:ssa pitää koodata erikseen pesurit käyttöön ja 09-Central Electronics -modulin koodaus ajovalojen osalta pitää olla "Rest of World" tai "Nordic". No koitin ensin pelkästään tuota pesurien koodausta. Eli se menee seuraavasti.
        09-Central Electronics -> Adaption -> Channel 013: Wiper Setup

        Standard: 115
        +001 = Speed Reset
        +002 = Short to Plus Monitoring
        +004 = Rain Sensor active
        +008 = Long Post Wiping after Washing (Drop/Tear Wiping)
        +016 = Speed dependent Wiper interval active
        +032 = Headlight Washer System active
        +064 = Reverse Gear Wiping active

        Tuolla ei tapahtunut vielä mitään, joten koodasin vielä tuon 09 -modulin ajovalot 1:ksi. Tuon olin jo tehnyt aikaisemmin Bi-Xenon:ien asennuksen yhteydessä, mutta arvo oli muuttunut 1:stä 2:een tai sitten ei ollut tallentunut ollenkaan.

        09-Central Electronics -> Coding

        xxxx?: Country
        1 = Rest of World/Nordic Countries/Denmark/Croatia/Baltic Countries with Bi-Xenon
        2 = Nordic Countries/Denmark/Croatia/Baltic Countries without Bi-Xenon
        3 = USA/Canada with Bi-Xenon
        4 = Canada without Bi-Xenon
        5 = Special Vehicles

        Tämän jälkeen alkoi pesurien moottori huutamaan, kun pissapoikaa roiski parin sekunnin ajan. Toimintaa voi testata VCDS:n kautta.

        09-Central Electronics -> Measure Blocks -> Group 14

        Ajovalopesurin pumppu ei päällä.



        Ajovalopesurin pumppu päällä.



        Homma olisi todennäköisesti pelannut pelkästään tuolla pesureiden aktivoinnilla, ainakin netistä löytyneiden keskustelujen perusteella. Olin ehkä turhan hätäinen kokeilemaan, eikä tullut käytettyä virtoja pois välillä.. mutta pääasia, että toimivat.
        Viimeksi muokannut memsos; 4.6.2011, 16:54. Perustelu: Kirotusvire..

        Comment

        Working...
        X