Jep. Ex-S6:ssa oli aika mukava se nahkaratti. Siinä oli bägikin :) Mut sisäiselle pussihousulle menee hyvin tuo orggis pappamallinen ratti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi V8 '94
Collapse
X
-
Kahden V8:n omistajana tuollainen v8-moottori kiinnostaa, mitä se on syönyt ja miten se puretaan jne. Oiva tilaisuus itseopiskeluun on nyt, kun on yksi ABH-moottori irtaalleen. Tämä moottori on 187tkm ajettu, joka purettu hajoamisen takia.
Tänään sitten ihmeteltiin kansia ja virranjakajia. Mielenkiinnosta tutkittiin kannet, että mistä kohtaa oli työntänyt öljyt veden sekaan. Kasipytyn kohdalta paljastui jäljet ja kannentiivisteessä oli samalla kohtaa öljyn ja veden seosta. Molemmat kannentiivisteet olivat täysin ehjät ja ilman jälkiä. Lisänä kaveri huomasi, että kansi on hieman kierona juurikin tuolta kohtaa. Toinen kansi oli suora. Tosin oikeissa ja kunnollisissa mittauksissa selviää lopullinen suoruus/kierous, nyt vaan katsottiin suuntaa lyhyellä vatupassilla. Tälläkin tosin selvisi tuo kasipytyn kohdan heitto.
Virranjakajista näin nyt viimeinkin "livenä", miten ne tiivistetään kanteen ja millaiset tiivisteet/o-renkaat siellä on. Oppia kaikki, kun pääsee hypistelemään omin käsin :)
Tulevaa pientä projektia tiedossa, kun valkoiseen kasiin pitää vaihtaa sylinterikansien päihin muutamat tiivisteet virranjakajien "pohjiin". Ja samalla virranjakajat itsessään vaihtaa parempiin (noihin 187tkm ajettuihin), kun nykyisissä (269tkm ajetut)meinaa olla pitkittäisvälystä. Aiemmin (2011) vaihdetut virranjakajan kannet kestivät vain 15tkm, kunnes oli keskinastat kuluneet loppuun. Vuoden 2013 katsastukseen jouduin kannet (ja samalla toki pyörijät) uusimaan päästöjen takia. Ne vaihtamalla kertaalleen päästöt asettuivat. Nyt noilla syksyllä vaihdetuilla sytytysosilla ajettu alta 1000km, niin virranjakajien vaihto estää kansien ja pyörijöiden liiallisen kulumisen.
Comment
-
Juu parkkitutka etäisyysnäytöllä. Askartelin tuon miltei heti oston jälkeen. On luultavasti aika monta kertaa säästänyt puskurin hinnan/maalauksen :)
Tuossa liitteenä vanha kuva antureiden sijoituksesta.
Hyvä jos voin olla avuksi. Mielelläni auton toisia senaattorilötköjen ja miksei lötköjenkin omistajia, jos vaan suinkin osaan.
Comment
-
Tässä manuaalikasissa oli ostohetkellä vikakoodi päällä kampiakselin asentotunnistimesta. Vika ei hävinnyt nollaamisella missään vaiheessa. Tarkemmin en tutkinut vikaa, kun vasta tänään. Missään vaiheessa auto ei nikotellut tms herjaillut. Ainoastaan pitkä starttaus on vaivannut. Pukissa olevassa harjoitus-ABH-moottorissa oli anturit tallessa, joten vaihdoin ne tilalle PT:hen.
Aika ahtaat paikat oli tehdä ja varsinkin kahden liittimien avaus meinasi tökkiä. Liittimistä paljastui sisältä moottoriöljyä, joka tuskin on hyvää tehnyt. ABH- ja PT-moottorissa on erilaiset jalat noille kahdelle anturille. Toinen on anturi lukee startin hammaskehää ja toinen tappia vauhtipyörässä. Noiden antureiden liittimet ovat moottorin takana, vakionopeussäätimen alipainekellon alapuolella. Aika ahdas tosiaan, mutta alapuolelta pääsee käsiksi. Helpottaa kummasti, kun on pienen kiinalaisen kädet :)
Samaisesta harjoitusmoottorissa päästin tuon rallattavan moniurahihnan ohjainrullan, kun siinä oli laakeri ehjä. Meinasin jo lähteä kotiin, mutta kun ottaa itseään niskasta kiinni, niin mokoma rulla on 10:ssä minuutissa vaihdettu (kun ei ole pohjamuovi paikoillaan).
Comment
-
Manuaalissa noiden kahden asentotunnistimen vaihto ei tuottanut toivottua tulosta ja tarkemmalla vikakoodin suomennuksella paljastui oikeaksi nokka-akselin asentotunnistin :D Vaihdoin ehjän jakajan suoraan tuon vanhan tilalle ja käynnin seilaamiseen ajossa viittaavat oireet olivat hävinnyt. Näemmä motronik osaa tuon vikakoodin nollaamisen itsekin, kun vaan on osat ehjät kiinni. Myös vagcomilla katsottuna yhtään vikakoodia ei ollut muistissa.
Valkeaan kasiin vaihtelin molemmille puolille tiivisteen moottoriin virranjakajien kiinnityslevyn ja kannen väliin (kuvassa sininen tiiviste). Vänkärin puolelle, imunokan loppupäähän, nokan päädyn peitelevyyn tuli myös uusi tiiviste. Noista kolmesta kohtaa tihkutteli hieman öljyä pihalle. Jos ei alkuperäiset tiivisteet pidä, niin sitten seuraavaksi tiivisteliimalla kasaan.
Samalla paikkojen aukomisella tuli vasemmalle ja oikealle puolelle 187tkm ajetut virranjakajat ja niiden tiiviste (vihreä kuvassa), kun autossa olleessa oli aika paljon pitkittäisvälystä.
Comment
-
Liekkö itselläkin tuo samainen asentotunnistimen vika, Tahkollahan tuosta juteltiin ja samalla konkreettisesti molemmilla startit pitkiksi todettiin :P
Itsellähän ei tosin mitään vikakoodia asiasta anna, mutta kovasti samanlaista käyttäytymistä.
Nyhtää meinaan puoli- ja täyskaasulla aaltomaisesti läpi kierrosalueen, pintakaasulla kiihdytellessä ei huomaa mitään.
Comment
-
Tosiaan tuota manuaalia koskettava vika tämä seilaus yms. tuo valkea automaatti vetää mukisematta rajoittimelle/vaihteen vaihtoon asti.
Manuaalin käynti seilasi kiihdyttäessä ja ja tasakaasulla ajettaessa. Pitkään starttaukseen tuo ei vaikuttanut, mitä vähän ehtinyt autolla ajamaan.
Jännä sinäänsä, kun nämä kasit minulla suht saman verran ajettuja, niin pelkästään toista vaivaa ko. vika.
Comment
-
Muutamia millejä oli maksimissaan välystä. Se tuntui liialta, niin nakkasin sillä nuo vähä-välyksellisemmät autoon kiinni.
Tuo pitkittäis välyshän ei itsessään vaikuta millään tavalla siihen, kestääkö pyörijä kiinni akselissa. Olen huomannut ja oppinut käytännössä, että jos autossa on alkuperäiset pyörijät kiinni (liimalla), niin akselin ura täytyy saada kunnolla puhtaaksi muovirippeistä ennen kuin uusi pyörijä menee pohjaan hyvin.
Comment
-
Pikkuhiljaa koittanut tehdä valkoista V8:a kesäkuntoon. Helmat saivat pintaan uutta maalia, kun vanha pinta näytti kulahtaneelta mustalta. Irtoroskat pois pinnasta ja puhdistus, sen jälkeen mastonin musta "smooth finish" kaksi kertaa. Pensselillä maalasin ja pinnasta tuli tasainen ok pinta. Toivottavasti helpottaa puhdistusta jatkoa ajatellen.
Jonkin verran alustan osia saanut mättää tähän autoon viime vuosina, nyt oli vuorossa takatukivarsien puslat. Kaveri prässäsi uudet Custom auto craftin puslat tukivarsiin kiinni ja sen jälkeen ne saivat uuden värin. Ensimmäinen kerros punainen ferrex, sitten kaksi kerrosta mastonin punainen "smooth finish". Saa nähdä miten kestää tuolla auton alla. Suolapaskakylpyjä auto ei saa, kun talviajot on ajettu. Tällä kun ei ollut aikomus ajaa talvisin enää, kuten ei tänä talvenakaan ajettu.
Takajarruletkut ja -putket menivät uusiksi näin ennen ajokautta. Syksyllä tulossa katsastus, niin eipähän tarvitse noilla pykineillä letkuilla ajella sinne asti. Voi ennakoida, niin ei tarvitse katsastuksessa ottaa niiden takia hylsyä. Kokeilin avata ensimmäisenä oikean taka putki-letku-liitoksen. Ja kappas; avain pyörähtää nipassa tyhjää. Selvä peli, seuraavana päivä jokanurkan putket tutusta varaosaliikkeestä. Mukava oli uusilla letkuilla ja putkilla kasata noita jarruja, liika urheilu jäi kokonaan pois :) Ainoa missä piti patentoida, niin oli nuo putki-letku-liitoksen välissä olevat metalliset "jouset". Ne olivat pilalle ruostuneet ja niiden tarkoitus on pitää vain tuo liitos paikoillaan sellaisessa metallilevyssä. Merkkiliikkeestä toki saisi uusia, mutta laitoin nyt vaan liitoksen puolelle klemmarin puristamaan jarruletkun metalliosaa, jotta liitos ei liiku kumpaankaan suuntaan. Voihan se olla, että tilaan ne oikea "jouset" tuohon jossain välissä.
Kertaalleen tuli vaihdettua 0.5 litraa jarrunestettä jarrujen ilmaamisen yhteydessä, kun edellisestä vaihtoajankohdasta ollut mitään hajua. Eteen on tarkoitus uusia letkut (ja putket mahdollisesti) tässä lähiaikoina, niin samalla tulee vielä kertaalleen vaihdettua osa nesteistä uuden ilmauksen takia. Maalattu etuapurunko uusilla puslilla ja kallistuksenvakaajaan uudet puslat odottavat asennusta. Mahdollisesti keksin vielä jotain muita vaihdettavia osia, vaikkeivat rikki olekaan :)
Tuosta auton alta otetusta kuvasta huomaa hyvin tuon bilteman matalanostimen ajosiltojen korkeuden. Auton eturenkaiden alla on 5cm puuta korottamassa, jottei ottaisi kiinni.Viimeksi muokannut Härski; 19.4.2014, 00:29.
Comment
-
Niitä jousia löytyy ainakin meidän paikallisen hyllystä. Biltemakin tuntee pari eri mallia. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...t-2-kpl-66483/
Comment
-
Jep. Kyllä itsekin ihan suoraan varaosan hyllystä niitä olen saanut.
Itse olen ns. uittanut kaikki jarruputket ja liitokset alustamassassa jarruputkirempan jälkeen. Toki ensin todennut tiiviyden. Jos pitää jossain välissä availla, niin mieluusti raaputan ensin massan pinnasta pois.
Comment
-
Eipä tullut kun kysyttyä tuosta samasta varaosaliikkeestä, jossa putket ja letkut otin, noita jarruputken kiinnikkeitä. Ei ollut hyllyssä, niin jäi sikseen. Tukivarsien puslien uusinnan jälkeen huomasin, että takarenkaissa näyttäisi olevan positiivista camberia verraten vanhoihin pusliin. Auto kuitenkin menossa kaiken pusla & alustaosien vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen (taas kertaalleen). Takaylätukivarret vielä tuumauksen alla, kun 15tkm ajetuissa tukivarsissa navan päissä tuntuu ihme välys.
Jännä tuokin, kun kaverilla kahdessa 200 quattrossa samat tukivarret takana ylhäällä ja eivät ole vielä antautuneet. Liekö vaan niin kriittinen kaikelle "väljän" näköiselle.
Raidetankojen sisäpäihin myös tulossa näillä näkymin uudet puslat. Raidetankojen päät ja etualatukivarret uusittu jo tähän valkoiseen kasiin, niin jospa kaikkien vaihdettujen osien jälkeen olisi ajettavuus vähän edes sinne päin mitä tehtaan jäljiltä :)
Comment
-
Jos rakenne on samanlainen kuin C4:ssä niin niitä takaylätukivarsia saa uusia vuoden tai kahden välein, ainakin painavassa autossa matalan alustan kanssa. Ei ratakäyttökään varmaan asiaa ainakaan auta.
Urssiin olen vaihtanut nyt reilun viiden vuoden aikana kahdesti molemmille puolille, aina parin vuoden välein. Kilometrejä saanut 10-20tkm ja taas samasta syystä leimalta hylsy.
Comment
-
Jos minulta kysyit niin pari kertaa olen laittanut CAC:n keppejä, en tiedä merkistä. Erään paikallisen satkuun vaihdoin talvella kaiken halvimmat Moogin kepit, olisko ollut jotain 30€ pala. Katotaan mitä kestää. Omassa urssissa on viime heinäkuussa kesänä vaihdettu jotkut pykälää paremmat, olisko ollut TRW tai Febi.
Noidenkin keston saa ulosmitattua toki väärin asentamalla. Sanon näin ennaltaehkäisevästi että kiristetty on joka kerta vasta jousituksen normaalikorkeudessa.
Comment
-
On sama rakenne kuin C4 quattrossa. Jotkut saksalaiset nuo ovat muistaakseni ja maksoivat 45€ /kpl. Koitin kyllä nuo kiristää silloin jousitus normaalikorkeudessa, tiedä sitten mikä meni vikaan.
Voihan se ollakin, että laitan tilauksen menemään puljuun mistä saa tyyliin 30e noita tukivarsia.
Esim. tuolla olisi erihintaisia: http://www.topautoosat.fi/auto-merkk...tukivarsi.html
Comment
-
Eilen jumpattiin kunnostettu apurunko paikoilleen kaverin kanssa. Etutukivarret ensin pois kokonaan, sitten vaihdelaatikko tuentaan tunkin ja putken avulla. Tuennan jälkeen vaihdelaation kannakkeiden pultit irti apurungosta. Kallistuksenvakaaja putoaa apurungon mukana alas, niin sen kiinnikkeisiin ei koskettu vielä. Seuraavaksi apurungon kiinnityspultit pois ja sittenpä se putoaakin lattialle. Apurungossa on pohjamuovin kiinnikkeet, joten ne joutuu siirtämään toiseen. Kallistuksenvakaajan etumaiset kiinnikkeet laitettiin kevyesti paikoilleen kunnostettuun apurunkoon, koska vakaajatangon keskittämien tapahtuu samalla, kun molemmat tukivarret ovat paikoillaan.
Kasaaminen menee melkein päinvastaisessa järjestyksessä. Apurunko paikoilleen ja kaikkien pulttien reikien sihtaus kohdalleen. Pyörittelin kaikkia pultteja käsin ensin, jotta löytävät oikean kierteen. Kiinnityspulttien tiukkaamisen jälkeen on vaihteiston kannakkeiden pulttien vuoro. Tukivarret menivät seuraavaksi paikoilleen uusien vakaajan puslien kera. Vakaajan pään muttereita en kiristänyt vielä loppuun asti. Tämän jälkeen apurungon ja vaihteiston kannakkeiden pulttien tiukkuuden kokeilu kertaalleen maalikerroksen takia. Nyt vaihteiston tuki jouti pois. Tunkin ja putken avulla nostin etutolppia ylöspäin mallintaakseni normaalia ajokorkeutta, jotta pääsin kiristämään vakaajan pään isot mutterit. Noiden kiristämisen jälkeen olikin jälkellä enää kallistuksenvakaajan etummaisten kiinnikkeiden kiristys.
Vanhassa apurungossa oli takimmaiset puslat vielä ok kunnossa, mutta etumaisissa oli selvästi havaittavissa väsymisen merkkejä. Sisäholkki ei kuitenkaan irronnut lyömällä. Vakaajan etummaiset kiinnikkeiden puslat olivat ehjät ja ei tähän hätään ollut uusia, niin vanhoilla mennään. Nuo puslat tosin pääsee uusimaan milloin vaan, niin nou hätä. Samalla remontissa tuli huomattua, että 4.2 automaatissa ja 3.6 automaatissa on sama etuapurunko.
Comment
-
Aiemmin kirjoittelin noista jarruletkujen kiinnikkeistä. Helpoiten ne löytyivät merkkiliikkeestä suoraan ja hintakaan ei ollut kovin kallis, putki/letkuliitoksen kiinnike reilun euron kappale ja putkelle omat kiinnikkeet reilun 2e kappale. Eipähän tarvinnut miettiä sopivuutta. Takajarrujen liitoksiin vaihdoin nuo samalla, kun vaihdoin tukivarret taakse ylös. Aika loppu oli ne ulkopäät, vaikka "vähän" ajetutkin olivat.
Autonvaraosat24.fi:stä tuli uudet mapco-merkkiset ja ihan asiallisilta hintaansa nähden vaikuttivat. Samassa paketissa tuli eteen uudet raidetangon päät (feb/bilstein). Raidetankojen sisäpäihin tuli pommista sorvatut puslat testiksi. Uusia puslia noihin ei saa erikseen, vaan olisi koko raidetanko ostettava. Samaisessa ryminässä raidetangot saivat hieman väriä niskaansa. Raidetankojen päät ja noiden takaylätukivarsien pallonivelet saivat uudet rasvat sisäänsä, kun sitä niin olemattomasti alkujaan on.
Etujarruletkut menivät vaihtoon aiemmin, kun näyttivät huonoilta. Oikean puolen pyöräkotelon liitos ei tietenkään auennut ja sen takia tuli vetäistyä uusi jarruputki abs-pumpulta pyöräkotelolle asti. Aika ahtaat välit pujotella, mutta aivan tehtävissä oleva homma. Vasemmalla pyöräkotelossa kotelon puolen liitos aukesi aivan nätisti, niin en nähnyt syytä vaihtaa putkea. Koko auton jarrujen ilmaus kertaallen ja hyvin upposi taas 0.5 litraa jarrunestettä. Voisi ehkä väittää, että on saatu vanhat nesteet pois järjestelmästä, kun yhteensä litra valutettu nestettä jarrunestesäiliön läpi.
Nelipyöräsuuntaus tehty ja auto ajossa talven seisonnan jälkeen. Miellyttävä ajaa, vaikka ohjauksesta tulikin tarkka. Nuo pommista tehdyt puslat raidetankojen sisäpäissä eivät anna yhtään periksi, toki se normaali joustossa oleva ylös/alas-liike toimii edelleen. Nyt saa käsitystä, millaisia nämä V8:t ovat ajella ehjällä alustalla. Toki tämä valkeahan on pilattu madalluksella :)
Comment
-
Pelkäänpä, että POM-pusla väljenee suht nopeasti tuossa paikassa. Syystä että raidetangon ulkopää liikkuu myös etu-taka-suunnassa jonkun verran joka käännättää sitten myöskin sisäpäätä. Jäykkähän se kyllä on, mikä on tietenkin hyvä.
Comment
-
Mittaristoon liittyvä kysymys.
Olen parsinut nyt parista rikkinäisestä yhden toimivan, ongelmina lähinnä mittarinpohjien kulahtaminen.
Nyt ei ihan kaikki taustavalot suostu palamaan ja on hieman vaikea testailla kun ropaat ja testaat autossa ja taas ropaat.
Voipi olla tyhmäkin kysymys, mutta esitän silti. Onko tuossa mittaristossa navat joihin voisi turvallisesti pukata 12v ja testata taustavaloja suoraan keittiön pöydällä ilman että pääsee suojasavut ulos?
Comment
Comment