Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 '94

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Kaksin kappalein kaseja

    Pari vuotta ollut ajatus, että jos Suomeen tulee myyntiin manuaalivaihteinen V8, niin käyn sen hakemassa pois.

    Nettiauto-threadissa päiviteltiinkin tuota manuaalivaihteista V8:sia. Itse en siihen kommentoinut mitään, sillä olin jo auton varannut heti, kun se tuli nettiautoon myyntiin.

    Paikanpäällä paljastuikin pelastettavissa oleva lötkö. Lötköt jo tuttuja autoja ja ovat nuo Audin vanhemmat kasikoneet tulleet tutuiksi vuosien saatossa. Itse autosta: Parikymmentä vuotta ollut vanhemmalla miehellä ja hänen perheellä ajossa. Puheiden mukaan ollut Audilla esittelyautona (tiedä tästä). Huollettu samoissa paikoissa vuosien saatossa ja korjattu hyvin pitkälti alkuperäisillä osilla. Iso nippu kuitteja tuli mukana, joista oli mielenkiintoinen selvittää etkan avustuksella, mitä osaa olikaan laitettu. Mm. ufot uusittu 2000-luvulla.

    - Moottorina perus 3.6-litrainen PT
    - 5-vaihteinen manuaalilaatikko, koodi AWW
    - Torsen-takaperä, koodi AXZ
    - Mustat sohvamallin nahkat, edessä lämmitykset
    - Muut V8:n vakiovarusteet sis. vakionopeuden säädin

    Tekniikka toimii ikäisekseen ja kilometreihin (n. 292tkm) nähden hyvin, tosin koriin on korroosio päässyt iskemään joskus. Sisustasta ratista ja vaihdekepin nupista huomaa ajomäärän. "Kaikkea pientä" laittamista löytyy talvi-iltojen ratoksi, mutta ajamiseen vaikuttavaa ei onneksi ole. Toisin sanoen samoja juttuja, mitä olen valkoiseen tehnyt reilun kahden vuoden aikana.

    Teaserina muutama tallinäppäsy liitteeksi, lisää myöhemmin.
    Attached Files

    Comment


      #92
      Jotenkin arvasin että sä käyt tämän hakemassa. Kovasti silloin tahkolla juttelit että manuaali senaattorilötkö on sinulla hankintalistalla.

      Comment


      • #93
        Hyvähyvä! Ehdottomasti pelastamisen arvoinen yhdistelmä!

        Comment


          #94
          Joo tää oli ihan hauskan oloinen peli mitä eilen pois tullessa ajoin pienen pätkän.

          Comment


            #95
            Näin aiheeseen väljästi liittyen, noista laatikoista on ollut puhetta joskus. Minulle ainakin on väitetty, että V8 on aina 01E laatikolla, mutta AWW näyttäisi olevan 016, ainakin osanumeron perusteella.

            Comment


              #96
              3.6 manuaalit on 016. 01E ei ole ollut olemassakaan silloin.

              Comment


                #97
                Lämmityslaitteen lämpötilansäädin temppuili lauantaina koko ajan. Suuttimista tuli joko kylmää tai täysin kuumaa ilmaa. Ex-200 20v:ssä teki aivan samaa, joten puhallinkaukalon muovi ja pyyhkijöiden moottori sai kyytiä, jotta lämpötilansäätimeen pääsi käsiksi.

                Ilman ilmastointia ja manuaali-ilmastoiduissa lötköissä tuota läppää liikuttaa vaijeri. Puolestaan 88-> automaatti-ilmastoiduissa lötköissä (kokemusta 200:sta ja V8:sta) läppää liikuttaa sähkömoottori. Tuon kuvassa olevan boschin tekeleen sisällä on pieni sähkömoottori ja rattaat välitystä varten. Ilmastointilaitteen ohjaimen on tiedettävä läpän asento, joten mukaan on ympätty pieni potentiometri.

                Potentiometri on juotettu pienelle piirilevylle, josta sitten lähtee 3 johtoa em. ohjaimelle. 2 johtoa menee suoraan pienelle moottorille, jossa liittimet. Potentiometrin kolmesta juotoksesta kaksi oli murtunut. Ilmastointilaite antoi kahta vikakoodia, kun niitä välillä seurasin näytöstä. Molemmat viittasivat juuri tuohon lämpötilansäätömoottoriin.

                Juotin potentiometrin kaikki nastat uudelleen kiinni ja vaikuttaisi pienen testauksen jälkeen, että läppä osaa jäädä "välille", eikä vain aja itseään laidasta laitaan.

                Tuon säätimen nro. on 443 820 511A, jos joku sitä tarvitsee.
                Attached Files

                Comment


                  #98
                  Tismalleen samalta osalta näyttää, kuin mikä C4-korisessakin on käytössä.

                  Hyvä tietää, jos V8:ssa alkaa oikuttelemaan. Kolmesta C4:sta onkin tuo moottori jo tullut purettua ja putsattua samojen oireiden takia.

                  Comment


                    #99
                    On sama, kuin C4:ssa. Jouduin ryöstämään käyttikseen lötköstä ko. paketin, kun ei lähtenyt sitkeästä putsailusta jne huolimatta tulille. Evo-lötkön jokaisella läpällä siis tuollainen servopaketti.

                    Noihin oli joku protoillut jonkun korvaavan moottorinkin, mutta se edellyttää pientä puukottamista.

                    Comment


                    • Sairaus

                      Tervetuloa keppivaihteisten kerhoon! En epäillyt hetkeäkään ettetkö hakisi tätä kun oli ilmeisesti jäänyt pahasti pinttymään :D

                      Tuleeko mahdollisesti moottorinvaihtoa, vai pidätkö orkkiksena? Kuulostaako 500e koko 6gangin sisustasta kovalta, ei ole kukaan vielä hakenut, Poikaan laitttaisin mutta kippi-takapenkki aiheuttaa päänvaivaa.

                      Comment


                        Tuon kyseisen potikan arvot löytyvät kanavasta 08. Kalibroidaan seuraavasti ainakin typ44:ään:

                        - Kun lämpötilaksi säädetty HI -> 12 [9...14] (jostain -90 vuosimallista lähtien 20 [9...25])
                        - Kun lämpötilaksi säädetty LOW -> alle 245

                        Säädetään ruuvaamalla kannen keskellä olevasta rei'ästä. Jos ei osu säätöarvoihin, herjaa vikakoodilla.

                        Kun putsaa, niin kannattaa huomata, että kaikki osat irtoavat. Myös tuo punainen (toisissa keltainen) moottorin akselin pään tuki. Saa nimittäin tallin lattialta etsiä jos jonkin tovin :) Ja puratessa kannattaa huomata, että moottorin tai sen johdot voi laittaa myös nurinpäin, jolloin lämpötilansäätö toimii myös nurinpäin :)

                        Comment


                          Tarkoitus näillä näkymin rakentaa tämä samaan tyyliin, mitä tuo valkoinen. Orggistyyli hieman jatkojalostettuna.

                          Pieniä pikkuasioita tässä fiksaillut ympäri autoa. Vasen takaikkuna vihelti ikävästi. Syyksi paljastui liian alhaalla oleva ikkuna tiivisteeseen nähden. Lasinnostimen hississä on tuollainen kuvassa oleva "ruuvi", josta tuota hienosäätöä pystyy tekemään. Muutaman millin pyöritin ruuvia alaspäin ja johan rupesi lasi istumaan paremmin ja suhinat hävisi. Samalla tuli uusittua muutama poikki mennyt ovipahvin kiinnitystappi.

                          Vakionopeudensäädin ei myynti-ilmoituksen mukaan toiminut. Ajaessa olen kokeillut sitä, että nostan jaloilla kytkin- ja jarrupoljinta ylöspäin, samalla painaen vakkaria päälle. Eipä auttanut, joten paikat levälleen ratin alta. Jarrupolkimen kytkin laski sähkön läpi ja katkaisi, kun poljinta painoi. Kytkinpolkimen kytkin ei taasen vaikuttanut mitään. Kuvassa ei oikein erotu, mutta ihmeen vinossa kytkin oli tuohon jarrupolkimen kytkimeen verraten. Kytkimet ovat paikoillaan pyörittämällä. Pyörittelin kytkimen uudelleen paikoilleen ja samalla katsoin, ettei se jää painamaan kytkinpolkimen vartta alaspäin. Tuohon on ehkä jokin tietty välys olemassa, mutta mutu-tyyliin mentiin tämän kanssa. Vakkarin testiä ei vielä päässyt tekemään. Samaisesta paikasta ratin alta löytyy näissä tuo motronicin-purkki, pieni 30-tarra merkkinä liittimessä. Automaatissa sitten laatikon ohjain ja motronic:n purkki päällekkäin.

                          Etu- ja takasumareiden napit olivat kokonaan mykät ostaessa. Kummankaan pään sumuvalot eivät vilahtaneetkaan painaessa. Ihmettelen vaan, kun lokakuussa leimatussa autossa ei ole otteessa merkintää noista napeista. Tosin jostain 2000-luvulta olleessa huollon paperista on merkintä noiden valojen toimimattomuudesta. Jemmassa sattui olemaan yhden -92 purkuv8:n napit (osanro:t samat), jotka olivat sisuskaluiltaan ehjät. Ehjät napit paikoilleen ja avot; sumarit toimivat jälleen. V8:ssa on myös liitetty etusumarit takasumariin. Mietin sen johdon katkaisemista, mutta se jäi vielä harkintaan.

                          Samoilla vauhdeilla uusin keskikonsolin nappien taustavalot. Etutuhkakupin, etu- ja takatupakansytyttimen taustavalot uusin myös, mutta jostain syystä polttimolta puuttuu jännite. Mittariston himmennys kyllä toimii oikein. Tosin mittaristo on purettava polttimoiden vaihdon ja juotosten / regulaattorin uusimiseksi, kun lämpö- ja polttoainemittari välillä hyppii pois pelistä. Kellään sattunut tälläistä vikaa noihin taustavaloihin lötkössä tai C4:ssa?

                          Tälläisen ehjä vakioalusta on ikäisekseen mainio ajettava, mutta aika korkealla mennään. Phyi.
                          Attached Files

                          Comment


                          • Manuaali päätyi selvästikkin hyvään kotiin :)

                            Lähtikö ovipahvi helposti irti? Pitäisi varmaan omaan tehdä sama operaatio. Samoin keskikonsolin napeista osa on pimeänä, lähtevätkö paikoiltaan ihan vetämällä? Jos otit kuvia noista polttimoiden paikoista niin laita ihmeessä tänne jakoon.

                            Katsastuksessa ei tule merkintää takasumuvaloista, koska ovat pakolliset vasta 1.1.1993 alkaen. Tosin etusumuvaloista olisi silti pitänyt tulla kehotus...

                            Comment


                              Etusumuvalot kannattaa teipata mustalla yli katsastuksen ajaksi. Silloin niitä ei ns. ole eikä niiden tarvitse toimia.

                              Oliko siinä tupakansytyttimen valojen kannat sellaista mallia, että ottaa maan tupakansytyttimen rungon kyljestä kielekkeellä?

                              Comment


                                Ovipahvi lähtee helposti irti, kun malttaa rauhassa etsiä ja avata kaikki ruuvit. Oven sisäkahva on kiinni 3:lla 4mm kuusiokololla, ovipahvin molemmissa päissä ylhäällä ristipääruuvit, sisäavauskahvan kun kääntää ihan "auki", niin sieltä paljastuu ristipääruuvi, sitten kahva irtoaa jompaankumpaan suuntaan työntämällä. Avausvaijerin kuori on metalliklipsillä kahvassa kiinni ja vaijerin pää irtoaa pyöräyttämällä kahvaa sopivasti. Sitten avauskahvan sisäpuolelta saattaa löytyä vielä yksi ristipääruuvi. Sitten pitäisi olla enää muovitappeja pitämässä ovipahvia kiinni ovipellissä. Lasinnostimen napit joutuu välissä irrottamaan jne. Jonkin vaiheen saatoin unohtaa, mutta kyllä se selviää kun purkaa harkiten.

                                Keskikonsolin napit ovat ylä- ja alareunasta kiinni pienillä metallisilla lukituskynsillä. Penkinlämmittimien nappeihin ja ajovalojen korkeudensäädön nappiin on hieman hankala vaihtaa polttimo, mutta muihin pitäisi mennä normaali 1.2w lasikannalla oleva polttimo. Noista en ottanut kuvia tällä kertaa.

                                Tupakansytyttimen valot ja tuhkakupin valoille tulee plus ja miinus johtoja pitkin. Maapiste jossain paikassa X. V8:n sähkökuvat kaivettava jostain ja ruettava ihmettelemään moista pikkuseikkaa :D

                                Kojelaudan yläpuolen avasin tänään ja levautin mittariston pöydälle. Juotoksia joutuu tekemään aika paljon uusiksi varmuuden vuoksi. Tuota mittaristoa kun ei joka päivä, eikä viikko viitsi irrottaa korjauksen takia.
                                Attached Files

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                  Etusumuvalot kannattaa teipata mustalla yli katsastuksen ajaksi. Silloin niitä ei ns. ole eikä niiden tarvitse toimia.

                                  Oliko siinä tupakansytyttimen valojen kannat sellaista mallia, että ottaa maan tupakansytyttimen rungon kyljestä kielekkeellä?
                                  Anteeksi lievä offtopic, mutta tästähän on sitten tullut uusi ohje (sivu 5), jonka mukaan sumuvalon teippaaminen ei enää riitä. En tiedä kuinka tarkasti katsastusasemilla tuota noudatetaan, mutta periaatteessa lasin maalaaminen ja polttimon/johtojen poistaminen on nykyään ainut hyväksytty tapa poistaa valaisin käytöstä.

                                  Kiitoksia Ville ohjeista, eiköhän se tuolla kuvauksella irti lähde. Samoin olisi edessä mittariston irroitus, automaatin näyttö kun toimii vähän vaihtelevasti.

                                  Comment


                                    Vakkari tuli korjattua viikonloppuna. Vika ei ollut kytkinpolkimen kytkimessä, vaan irti olevassa tangossa, jota alipainekello liikuttelee. Oli se muovinen "holkki" hävinnyt kokonaan tangon päästä. Purkuosista löytyi C4:n tai 200:n tanko kokonaisuudessaan, joten siitä sai tuon holkin. Tosin tanko meni poikki, kun säätö ei lähtenyt auki. Onneksi varaosatanko oli V8:n alkuperäistä pidempi, joten kaveri näppärästi teki katkaistuun tankoon uuden m4-kierteen kaasuläpän nippaa varten.

                                    Ilmanputsarikotelon ollessa poissa paikoillaan pääsee hyvin kahteen huohotinletkuun käsiksi. Tähän autoon oli jo joskus uusinut moottorin takana ja päällä levat, mutta ne oli jätetty liian pitkiksi. Lyhensin venttiilikoppien välisen sopivammaksi ja toisen käänsin parempaan asentoon, jottei mene lyttyyn.

                                    Vasemman puolen virranjakajan kannen sisälle kurkkasin samalla. Eipä tullut yllätyksenä, että sieltä löytyi alkuperäinen kansi ja pyörijä vuodelta 1990. Liimalla vielä pyörijäkin kiinni. Uusintaan jossain välissä, kulutusosista kuitenkin kyse.

                                    Näitä V8-moottoreita kun laittelee, niin aika normaali työasento on kuvankaltainen "sukellus". Helppo tuossa tehdä kaikkea, mutta pois tullessa vaatteet aina kiinni jossain pultin kannassa tms. :)
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • Tuttu asento tosiaan kun aikoinaan oman kasin startin kanssa nypläsin :) tossa melkein kaipais jaloille jonkun laverin, kun tuppas polviin käymään toi roikottaminen. Ja imusarjan päällä oli vielä joku uloke, mikä painoi ikävästi johonkin rintakehän seudulle :D

                                      Comment


                                        Maf-anturi se ikävä uloke, jos sellaista mustaa neliskanttista boksi meinaat.
                                        Viimeksi muokannut Härski; 23.3.2014, 22:43.

                                        Comment


                                        • Laitoit joskus aiheen ABH- ja PT-moottorin jakopääremontista audi200.net sivuille. Tämmöinen kuva löytyi nokka-akselien lukitustyökalusta
                                          http://www.audiv8.com/forum/files/33...tra%203199.JPG

                                          Kampiakselin lukitustyökalusta löytyi tämmöinen kuva
                                          http://www.audiv8.com/forum/files/307180-Ring2.jpg

                                          Sitten olisi semmoinen kysymys että miten näissä kuuluisi sähköflektin piuhat mennä? 3.6 PT automaatilla kyseessä. Omassa kasissa on konehuoneessa tämän näköistä -->


                                          Comment


                                            En tiedä onko sun kaseissa airbageja, mutta tuli juutuubissa vastaan tällainen koulutusvideo. Kielestähän ei oikein ymmärrä mitään, mutta voipahan katella kuvaa.

                                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=S1MGajzJFpk[/ame]

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jaan Näytä viesti
                                              Laitoit joskus aiheen ABH- ja PT-moottorin jakopääremontista audi200.net sivuille. Tämmöinen kuva löytyi nokka-akselien lukitustyökalusta
                                              http://www.audiv8.com/forum/files/33...tra%203199.JPG

                                              Kampiakselin lukitustyökalusta löytyi tämmöinen kuva
                                              http://www.audiv8.com/forum/files/307180-Ring2.jpg

                                              Sitten olisi semmoinen kysymys että miten näissä kuuluisi sähköflektin piuhat mennä? 3.6 PT automaatilla kyseessä. Omassa kasissa on konehuoneessa tämän näköistä -->


                                              Tuohon ekan kuvan kohtaan menee minulla ainakin piuhoja, kun kurkkasin.
                                              Itsellä tuo muovi päältä karannut, näytti pimeässä kurkittuna, että tuossa on jotkun isot lattasulakkeet (60A, 80A, 100A??), joiden päähän piuhat flektiltä tulevat.

                                              Tuo relehärdelli näyttää aikas mielenkiintoiselta :D

                                              Comment


                                                Tuo muovirasiassa oleva sulake on sähköflektin miinus-johdon välissä. Plussat kiertävät vasemmassa runkoaisassa olevan paketin läpi ymmärtääkseni. Releohjattuina tosin. Tuon paketin tunnistaa sinisestä alumiini levystä, jossa komponentit kiinni.

                                                Hyviä nuo vanhat videot Audeista, mukavia katsella :) Kyllä noita bägejä on siunaantunut nykyisiin vaggineisiini. Valkoisessa V8:ssa kaksi, mustassa yksi ja käyttis-ventossa kaksi. Onneksi sentään vagcomilla pääsee vikakoodit nollaamaan tarvittaessa. Tosin mustan bägin ohjaimeen ei jostain syystä päässyt käsiksi viikonloppuna.

                                                Pystytkö selvittelemään noita releille tulevia johtoja lisää? Voisi siten aueta enemmän.

                                                Comment


                                                • Tammikuussa pystyn seuraavan kerran tutkimaan kasia taas ja voin tehdä vaikka oman projekti topikin sitten.

                                                  Comment


                                                    Ostamisen jälkeen tullut mittariin yli 1000km ilman ongelmia. Ei tullut yllätyksenä, että samat paikat joutuu käymään läpi mitä valkoisesta.

                                                    Tuossa taannoin tuli uusittua moniurahihna, joka kitisi ikävästi koko ajan. Vanha hihna oli koko matkalta pykinyt. Hihnan saa vaihdettua aika helposti alhaaltapäin, joskin viskoflektin yli joutuu hihnan auttamaan konehuoneesta käsin. Kiristys on automaattinen ja kiristintä saa löysättyä 13mm avaimella "kiristysiskarin" yhdestä pultista. Ohjainrullia en samaan syssyyn vaihtanut, vaikka niidenkin laakereista pieni rallatus kuuluukin.

                                                    Tämän vuoden katsastuslapussa oli päästöt aika korkealla (vertaan valkoiseen päästöihin), ei kuitenkaan raja-arvojen lähellä. Lisänä välistä kuului pakoputken päästä ääni, että jäisi kipinä pois välistä. Toisenlaista vikaa ihmettelin aiemmin http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...6&postcount=13 ja nyt vaikuttaisi tämä jääneen pois. Otin tarvikkeena uudet tulpat, virranjakajien kannet ja -pyörijät. Nuo em. osat olivat aivan kauhean näköiset. Kaikki kahdeksan tulppaa samanlaiset; kärjet kuluneet loppuun ja mustat. Ei ole bensa palanut kunnolla vähään aikaan. Kumma sinänsä, kun ostaa olevinaan hyvin huolletun auton, niin ei tuollaisia kulutusosia ole vaihdettu. Ei vaan aina mene minun ymmärrykseeni.

                                                    Uudet osat kiinni ja huomattava parannus: seilaus maantiellä hävisi, käynti tasoittui muutenkin ja pakoputken päästä kuunnellessa siisti tuhina. Polttoaineenkulutus tasottui myös kummasti.

                                                    Takaperään vaihdoin uudet öljyt joutessani. Öljyjä vaihtaessa ei suostunut aukeamaan perän taaempi proppu, joka oli pirun tiukassa. Onneksi etummainen aukesi ehjänä ja sitä kautta tuli hyvin öljyt pois. Vanhat öljyt olivat todella mustat, eli täysin aiheellista vaihtaa ne. Uusiksi öljyiksi otin Teboilin Hypoid 75w-90. Vaihteistoöljyt odottaa tallissa hankittuina, mutta näissä manuaalikaseissa on oikein sopivasti pakoputki tyhjennyspropun tiellä. Kattien edellä olevien laippojen pultit ovat sopivasti ruostuneet pilalle, joten saa hieman varata aikaa, jotta ne saa auki. Jossain välissä paneuduttava tähänkin.

                                                    Onko kukaan muuten kokeillut tehdä 016-laatikkoon öljynvaihtoa imulla täyttöpropun kautta?

                                                    Laitoin valkoisen kasin huilille toistaiseksi ja sen 16" bbs rg:t nastoilla tuli mustan alle. Kauhee traktori tuo on noilla 16" vanteilla.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Onko kukaan muuten kokeillut tehdä 016-laatikkoon öljynvaihtoa imulla täyttöpropun kautta?
                                                      Mä joskus The Lötköön. En saanut letkua kovin lähelle pohjaa, se osui aina johonkin. Varovasti arvioiden litra jäi vaihtamatta, mutta on se tietty tyhjää parempi.

                                                      Comment


                                                        Laatikon öljyt vieläkin vaihtamatta, kun on nuo pakoputken liitokset mallia ruostuneet rikki. Kuvassa olevan liitoksen korjasin tänään, kun tuntui tuosta kohtaa hieman vuotavan. Kopio-dremelillä aikani ajelin pulttien rippeitä siistimmäksi, jotta pääsi lyöntituurnalla hakkaamaan laippojen reikiä auki. Noista pulteista oli jäljellä n. 2mm jäljellä (alkujaan 8mm paksu). Yksi oli pulteista poikki ja muutenkin oli löysänlainen ja vuotava liitos. Kuvassa liitos ennen oikean puolen kattia. Sama liitos vasemmalla puolella on hieman siistimpi ja pultin ehjät, mutta uusiksi menee silti. Ainoa perinteinen ongelma on se aloittamiskynnys :)

                                                        Kaverin kanssa näprättiin ohimennen purkukasin loppuputkisto paikoilleen autoon. Joku purkukasin aiemmista omistaja oli tehnyt suorat putket tuohon keskimmäisen vaimentimen tilalle. Valkeaan kasiin en tuota viitsinyt laittaa, kun olisi mennyt rakenteluksi ja soveltamiseksi. Ja lisänä 4.2:ssa on putkisto himpun isompi halkaisijaltaan, mitä 3.6:ssa. Putken vaihdon jälkeen äänet eivät muuttuneet häiritseväksi, vaan pikemminkin kuulee selvemmin, että täysimoottorinen auto kyseessä. Auton alkuperäinen putki oli suht ehjä, mitä nyt tuon keskimmäisen vaimentimen loppupäässä reikä. Jos välipöntötön putki häiritsee, niin voihan aina laittaa omansa takaisin korjattuna.

                                                        Joulun seutuun siistin koria hieman fiksummaksi. Helmoista poistettu irtoruosteet ja konella ajettu pinta karheaksi. Sitten vedetty notkea alustamassa kaksi kertaa molemmille puolille. Muuttaa ilmettä kummasti, kun helmat näyttävät puhtaana mustalta, eikä harmaalta. Vasemmassa lokasuojassa ja etuovessa oli aika pahat "pintaruosteet". Niille ruosteille annoin kyytiä ja paikkamaalasin, ettei ainakaan enää pahemmaksi mene. Taisi osasyy tuohon lokasuojan ruostumiseen löytyä, kun joutui raottamaan sisälokasuojaa listan irrotuksen takia. Kuvan mukaisesti täynnä märkää hiekkaa. Ei ehken muutamaan vuoteen ole sisälokasuojaa raotettu :D

                                                        Ovien alalistat käytin irti tuon paikkamaalauksen yhteydessä. Vaihdoin vasemmalle puolle ehjät haljenneiden tilalle, kun sattui purkukasissa vielä olemaan ehjät sellaisest. Ennen paikoilleenlaittoa annoin kunnollisen tärpättikylvyn, jotta vanhat piet ja muut liat sai irti. Ei toimi muovinhoitoaineet, jos on valmiiksi harmaat/vaaleat kaikesta liasta. Listatkin näyttävät paljon mustemmilta nyt.

                                                        Tämän mustan korissa vaan niin pirusti tekemistä, jos haluaisi samalle viivalle tuon valkean kasin korin suhteen. Ei ehken toinna murhetta ottaa, sillä itseään sitä saa syyttää, kun tälläisen juuri leimatun ajossa olevan vanhan Audin ostaa. Eihän nämä kuitenkaan voi enää uusia olla :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Pakkaskauden alettua ei tämä manuaalivaihteinen meinannut oikein lämmetä moottoriltaan ja varsinkaan sisätiloista kovinkaan nopeasti. Maantiellä ajaessa lämpömittari putosi alle 50'c, vaikka kokeilinkin pahvia syylärin edessä. Valkoisessa kasissa on -30'c pakkasella maantiellä ajaessa lämpömittari koko ajan n.90'c kohdalla ja autossa tarkenee ilman takkia. Eli selvää vikaa havaittavissa toisessa. Hankin halvan perus-infrapunalämpömittarin, jotta noita eri lämpöjä pääsee mittailemaan kalustosta. Saa ainakin suuntaa, jos ei tarvitse 0.01% asteen tarkkuutta olla :P

                                                          Reilun 10km kaupunkiajon jälkeen ylävesiletkun läheltä, lämpöanturin kohdalta mitattuna lämmöt vaihtelivat 50 - 65'c. Siinä vaiheessa oli helppo kallistua termostaattivian puoleen. Paikallisesta merkkiliikkeestä kävin hakemassa alkuperäisen termostaatin ja siihen kuuluvan tiivisteen, kun kokemus on opettanut useamman lötkön kanssa, ettei tarvikkeet toimi näissä laitoksissa. Hieman muistinvirkistystä ja purkuhomma sujui kohtuu hyvin, mitä nyt toinen termostaattikopan pultti aiheutti päänvaivaa. Joku viisas oli rikkonut torx-ruuvin pultista. Tuohon valkoiseen olen termostaatin vaihtanut joskus aiemmin ja siinäkin oli tuo koppa kiinni kahdella torx-kantaisella ruuvilla. Ja sama oli tässäkin tapauksessa. Öljyjämät ja kaikki liat kannattaa puhdistaa kannasta, ennen kuin kokeilee avata ruuvia. Ennen kuin termostaattikopan pääsee irroittamaan, niin ylävesiletku ja alavesiletku muovikiinnikkeineen on otettava edestä pois. Jäähdytinnesteitä tulee jonkin verran pois, toki samallahan vaihtaa kaikki uudet, jos ei vaihtoajankohdasta ole tietoa.

                                                          Jäähdytysjärjestelmän ilmaus on näissä V8-koneissa helppo: täytetään systeemiä tarpeen mukaan, annetaan käydä korkki kiinni jonkin aikaa. Lisäillään nestettä, jos tarvis, niin voi puristaa ylä- ja alavesiletkua. Annetaan käydä lisää ja seuraillaan nestepintaa paisarin korkin ollessa kiinni. Sisätilan puhaltimen ollessä päällä max-lämpötilalla. Itse odottelin termostaatin aukeamista, jotta v8-koneen ylävesiletkussa rupeaisi kiertämään neste. Samaan tyylin olen nyt ilmannut PT- ja ABH-moottorin. Lisäksi olen noita 5-pyttyisiä 10v vapari ja turbo, sekä 20v turboa ilmaillut samalla tavalla, ilman mitään ongelmia.

                                                          Uudella termostaatilla auto rupesi nopeasti antamaan haaleata ilmaa suuttimista ja jonkin aikaa pyörittyään lämmöt anturin luota mitattuna n.85'c. Ajelin jonkin aikaa maantiellä ja mukava huomata, ettei lämpömittari putoa normaalista mihinkään. Nyt on taas mukava auto ajella :)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Valkoista kasia seuraavaksi: Lauantaipäivä meni rattoisasti auton ratissa, kun heitti etelän kierroksen. Pakettiautollinen osia tuli mukana Savoon, joista se olenaisin tuo sporttinahkasisusta. Etupenkeissä sähkösäädöt + lämmitys ja ristiselän ja reisituen säätö. Takapenkeissä lämmitys, joka ei tullut käyttöön, kun tässä valkoisessa kasissa ei sellaista ole alkujaan ollut. Toki tehtävissä olisi, kun rakentelisi johtosarjat keskikonsolista sulaketaululle ja sulaketaululta takapenkin istuinosan alle.

                                                            Autosta, josta sisusta tuli, oli Bosen äänijärjestelmä. Sen radio ja etu- ja takakaiuttimet lähtivät myös mukaan. Joskin osa johtosarjasta jäi autoon vielä kiinni :) Mutta ainakin nyt on fiksut alkuperäiset ovikotelot, jos haluan parantaa auton äänentoista lisää. Tuossa Bosen äänijärjestelmässä kaikki kaiuttimet ovat aktiivisia, joten ei voinut vielä laittaa Audin gamma cc bose- soitinta paikoilleen. Testasin vain sen, että se lähtee päälle.

                                                            Muuten sisustan vaihtaminen on aika perinteistä lötkön purkamista, siinä mielessä ei V8 eroa muista lötköistä. Etupenkkien kanssa piti jumpata, jotta ne sai autosta ulos. Painaa ihmeen paljon, arvoilta 30kg/kpl. Takapenkin osat tuntuvat ihmeen kyvyiltä etupenkkien jälkeen :)
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              Lyhyesti ja ytimekkäästi. Hieno sisusta! Ratiksi vois käydä aika hyvi nyt Urssien kolmipuolainen. Toisaalta Jalopuu ja papparattikin natsaa hyvin yhteen :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X