Jup, miulla kanssa 225/50R16 kokoinen kumi samaisten vanteiden päällä. Hyvinkin kelvollinen ajaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi V8 '94
Collapse
X
-
Matka- ja trippimittari lopettivat pyörittämisen tuossa taannoin.
Tuttava tiesi sanoa, jos matka- ja trippimittarin askelmoottori on lämmennyt, niin jännitettä sieltä ei puutu.
Purin sitten lisää nopeusmittaria ja syyksi paljastui hajalle mennyt keltainen ratas, josta puuttuu yksi hammas.
Vanhemman V8:n mittaristosta löytyi sitten suoraan käypänen osa, joten ei tarvinnut rueta juotoshommiin.
Varaosakasista vaihdoin ehjän konepellin äänieristeen puhkimenneen tilalle.
Aikaisemmin laittamissa kuvissa näkyi edellisen omistajan hieno letkulämmitinpatentti, joka oli kuluttanut eristeen puhki lämmityselementin kohdalta.
Eristeen kiinnikkeet oli hyvä avata sellaisella "haarukka" työkalulla, jota esim biltema myy.
Käytin autoa katsastuksessakin. Eihän se läpi mennyt, kun heti alkuun näytti iskaritesti nollia oikean etuiskarin kohdalla.
Sen seurauksena sanoinkin sitten katsastusmiehelle, että katso nyt auto kunnolla sitten läpi, niin saa kerralla laittaa kuntoon.
Inssihän etsi ja tutki aikansa ja ihmeen vähän löyti sanomista oikean etuiskarin lisäksi; oikea takaylätukivarsi oli navan päästä väljä,
rekisterikilven polttimot väärän väriset ja eipähän päästötkään ollut kohdallaan.
No sain mitä halusin. Vikalista kourassa metsästelemään osia.
Etuiskarit ja suojakumisarja löytyi helposti. Kybin kaasuiskareita tarjotteli tuttu varaosaliikkeestä, joten kokeillaan nyt sellaisia.
Päästöt heittivät co:n, hc:n ja lambda-arvon kohdalta.
Lambda oli uusittu autoon muutama vuosi takaperin, joten en ensimmäisenä ruennut sitä uusimaan. Virranjakajan kannet ja pyörijät löytyi,
kun etkaa tutki aikansa. Tarvikkeena löytyi passelit ja rupesin vaihtamaan ja olipa kiva huomata, kun osat olivat alkuperäiset vuodelta -92.
Luulisi, että jos autoa pidetty hyvin, niin tuollaiset osat olisi vaihdettu. Mutta ei, säästetään väärästä paikasta.
Hirveän näköiset kannet ja pyörijät olivat, kun nillä ajettu n. 258tkm.
Auto kävi päästömittauksissa noiden sytytysosien vaihdon jälkeen, jotta näki eron ennen katsastuksen jälkitarkastusta.
Comment
-
Bensankulutus on ainakin maantieajossa pudonnut selvästi. Kympin pintaan pääsee suhtkoht helposti nyt, eikä tarvitse mummoilla/olla tien tukkeena.
Varkaus - Kouvola - Varkaus matkan keskikulutus oli nyt 10.4. Ennen tuohon piti ajella tosissaan ihan sukkasillaan.
Meinasin säädättää tutulla pyöränkulmat kohdilleen, kun ratti on hieman vinossa ja edellisestä säädöstä ei ole mitään tietoa.
Ja noita alustan osia on viime aikoina ollut irti. Lähtötilanteessa takapäässä toinen rengas aurasi ja toinen haritti. Negat. camperiakin oli tarpeeksi.
Säädöt aukesivat ilman kummempaa taistelua ja menivätkin hyvin arvoihin.
Etupäässä vasemmalla oli ongelmia, kun edes lämmittällä ja isoilla putkipihdeilla ei kierretanko lähtenyt pyörimään. Mutterit ja holkit kyllä irtosivat.
Siitä sitten otin kimmokkeen, että kuntoonhan tuokin on saatava. Renkaiden kuluminen ja ajettavuus kuitenkin kyseessä.
Koitin herkistellä kotona tuota oikean puolen säätöä, mutta sama juttu: mutterit aukesivat, kierretanko ei liikahdakaan.
VaraosaV8:sta päästin raidetangot irti kokonaisuudessaan ja ruuvipenkissä availin säädöt.
Kuparitahnalla sitten sai voideltua paikat hyvin, jotta kierretanko ja mutterit pyörivät vaivattomasti.
Samalla laitoin uudet raidetangonpäät molemmille puolille, vaikka ei katsastuksessa niistä väljyyttä löytynytkään.
Etkaa piti tutkia noiden raidetankojen kohdata ja selvisi, että V8:ssa on omat tankonsa molemmilla puolin.
Samat raidetankojenpäät puolestaan samat mitä muissakin audeissa, siinä mielessä osien etsintä on helppoa.
Comment
-
Hitto kun en tajunnut kysellä aiemmin, mutta satuitko punnitsemaan noita bbs-vanteita/tiedätkö muuten paljonko ne painaa?
Comment
-
-
Jos viitsit niin olis kiva. Jos sattuu olemaan kevyet, niin sitten voin yhden sarjan ostaakin, mikäli jää joskus jouten. :)
Comment
-
Vanteita en ole vieläkään punninnut. Josko ennen talvea :)
V8:ssa ei ole varusteita tarpeeksi, niin pieni lisäpäivitys orggishenkeen oli paikoillaan...
Takasivulasien verhot tuli hommattua ja asenneltua ovien karmeihin.
Toisesta lötköstä peräisin nämä verhot kiinnikkeineen, joten bolt-on-hommana meni;
Oven karmin yläreunaan 2 reikää ja ovipahviin reiät verhojen alapidikkeille.
Comment
-
Hyvin palvellut kasi viime kuukausina, joten ajattelin toiminnan palkita madallusjousilla.
Jousien -40mm piti olla, mutta näki taas ettei lukuihin voi aina luottaa.
Keula putosi sopivasti, mutta taasen takapään kohtalo on makuasia. Olisi saanut pudota ehkä hieman enemmän.
Jousia vaihtaessa muutama havainto alustan osien kunnosta:
- Edessä alapallonivelissä pystysuunnassa pientä väljyyttä.
- Alatukivarsien puslat.
- Korin ja apurungon väliset puslat (antaa periksi 1.5m pituisella rautakangella väännettynä).
- Takaiskarit. Kaasuiskarit tilalle, kuten edessä on.
- Takaiskareiden pohjaanlyöntikumit ja "suojakumit/putket".
Siinäpä ne. Luulisi, että nuo alapallot olisi katsastusinssi syksyllä löytänyt tarkistuksessa, mutta ei.
Nooh, uudet tukivarret ja muut osat kehiin ja taas jossain välissä pyöränkulmien säätöön auto. Positiivistä, että kestää paikatkin vetreänä.
Edit: Jostain syystä ei takapään jouset pudottanut saman verran molemmilta puolilta.
Mitattuna vasen puoli noin sentin ylempänä, mitä oikea puoli. Jouset olivat päistään ehyet jne.
Mistähän eron syytä kannattaisi etsiä?Viimeksi muokannut Härski; 14.1.2012, 16:48.
Comment
-
Takapään korkeus ei miellyttänyt silmää juurikaan ja iskarit oli ajatuksena uusia...
Marssin tuttuun varaosaliikkeeseen tilaamaan uusia kaasuiskareita taakse pohjaanlyöntikumien kera.
Oikeita iskareita ei suoraan löytynyt, mutta etkaa ja takatolppia tutkimalla päädyttiin tilamaan alkupään etuvetoisen a6:n takaiskaritiskarit.
Pohjaanlyöntikumeja ei löytynyt suoraan, joten soveltamiseksi meni tolppien suhteen.
Audi 200:n Konin takatolpista yläpään kumit, etuvetoisen 100:n vakiotolpan jousen ylälautanen + kumi ja pohjaanlyöntikumi + iskarin suojaputki.
Ja hyvinhän nuo paikoilleen menivät, ilman mitään tappelua.
Osia sopivasti yhdistelemällä sai juurikin tuon halutun ajokorkeuden uusilla iskareilla ja hr:n madallusjousilla.
Ei kolise, eikä mennyt liian kovaksi.Viimeksi muokannut Härski; 4.2.2012, 18:52.
Comment
-
Makuasioita nimenomaan. Kuvien perusteella sentin liian alhaalla omaan makuun ainakin noilla kiekoilla. Etupää ehkä menisi, jos peräpää olisi sentin-kaksi ylempänä :) Omaan makuun näyttää semisti siltä, että takana jatkuvasti anoppi ja anopin matkatavarat...
Tyylikäs silti noinkin.
Comment
-
Tuota on mahdollista nostaa juurikin n. sentin verran, jos vaihtaa tuon jousen yläpäänkumin hieman paksumpaan.
Katsoo nyt uudelleen, miten silmä tottuu.
Onneksi näissä on helppo nuo takatolpat purkaa ja kokeilla eri variaatiota.
Säädettävähän se olisi kaikki fiksuin ratkaisu :D
Comment
-
Vaihdettiin taakse toiset jouset. Reilun sentin nousi per puoli ja nyt ei näytä anopin kuljetusvankkurilta :P Pitää vertailukuvat laittaa tässä lähiaikoina.
Vakionopeuden säätimen vikaa hieman etsiskellyt. Toisella samanlaisella ohjainboksilla ei ollut mitään vaikutusta. Olisiko seuraavaksi viiksipaketin puolikkaan vaihdon aika?
Letkulämppärin asennustakin miettinyt tässä. Pari kpl noita defan 429-elementtejä on johtoineen jemmassa. Varaosakasissa on jopa sellainen letku tehtynä, jossa letkuja muokattu vastusta varten. Pitäähän sitä yksi ehjä oikea letkukin olla varuilta. Jos joku kasin (v8/a8/s8) tätä lukee, niin toimiiko tuollainen letkulämppäri näissä sahapukeissa oikeasti?
Comment
-
Kyllä minun sahapukissa tuo toimii ihan ok. Epäilin itsekin asennusvaiheessa että näinköhän tuo lämmitää muuta kuin tuota toisen puolen kantta. Se mikä näiden letkulämppäreiden vitsaus on, että lämmityksen jälkeen saattaa joutua starttaamaan vähän pitempään. Tuota asiaa minä olen pitänyt ihan ominaisuutena.
Comment
-
Itselläni on 80 audin v6 koneessa kanssa letkussa se lämppäri ja jos suoraan lämmityksestä laittaa käyntiin niin joutuu sahaamaan ja sen jälkeen käy huonosti ennen, kun antaa vähän jenkaa. Viimeaikoina olen tehnyt sillain, että ajastimella on lämmitin. Ajastin ottaa lämmityksen pois n30min ennen töihin lähtöä, jolloin lämpö ehtii tasaantua hieman. Auto lähtee tällöin normaalisti käyntiin ja lämpöisenä, kun ollut kuitenkin yli tunnin ensin lämpiämässä sen ajastimen kanssa.
Comment
-
Aiemmin alustaa tehdessä tuli huomattua, että etutukivarsien alapalloissa on pystysuunnassa väljää. Cac:ltä tuli tilattua tavaraa ja samaisessa kuormassa tuli uudet tukivarret tähän autoon. Tänään vaihdeltiin ne kaverin avustuksella ja olihan tuossa aihetta...
Ekassa kuvassa näkee, miten riekaleina nuo kallistuksenvakaajien puslat olivat. Lisäksi tukivarsissa alapallot oikeasti väljät ja myös sisemmät puslat irtoamassa tukivarsista. Uusien tukivarsien alapalloista otettiin kumit kokonaan pois ja laitettiin kunnon rasvaa (shell albida pps2). Jos tuota rasvaa käyttävät paperikoneiden erilaisiin laakereihin, niin kelpaa myös yksiin Audin alapalloniveliinkin :)
Yhdestä kuvasta näkee, miten vähän noissa on tehtaan jäljiltä rasvaa. Ompa tullut tapauksia vastaan, joissa rasvaa ei ole yhtään. Samalla periaatteella voinee antaa takatukivarsien sisemmille nivelille ja raidetankojen päille lisäaikaa, kun viitsii rasvailla nekin uudestaan.
Cac:n tukivarret olivat laadukkaan oloiset muuten ja paketin mukaan Englannissa tehty.
Tollasta pientä tänään. Myös uudet takaylätukivarret tilasin ja kun tulevat, niin oli tarkoitus vaihtaa nekin ennen tämän vuoden leimaamista. Hyväksytty päästömittaus tuli ilman murheita, eli viime vuoden päästöongelmat ovat muisto vaan.
Comment
-
Ei näitä V8:ja liikaa ole liikenteessä yleisesti :) Jos tollasen hankkii, niin pitää valmistautua se pitämään kunnossa. Jossain määrin "surullista" muutamia nettiauton V8:ja seurata, kun eivät meinaa omistajaa löytää. Silloin tällöin aina tupsahtelee myyntiin jne.
Asiasta kukkaruukkuun. Tuossapa muutes yksi kuva kesän Jämsän miitistä. Mukana kaverin nykyinen käyttis (minun ex-ruumisauto).
Sitten tuohon jatkoksi keväältä pari räppäisyä. Kuvissa on 4 kpl Audi 200 quattroa (1 kpl piilossa konepelti auki tojotan takana). Pihassa olevista lötköistä minä olen omistanut 3 kpl ja kaveri on omistanut 4 kpl.
Comment
-
Rupesi syksyllä startti temppuilemaan, kun ei aina ekalla yrityksellä lähtenyt moottoria pyörittämään. Ei oikein tuo vanhan korjuu nappaa, niin otin sitten vakiovaraosaputkasta lucaksen startin, joka on korjattu boschin runkoon boschin kulutusosilla.
Kertalleen vaihdoin startin lucakseen, mutta ihmeellisen sivuääneen päästi välillä. Ihan sama, oliko moottori lämmin tai kylmä. Otin takuuseen uuden samanlaisen lucaksen ja tänään vaihtelin sen autoon. Kas kummaa, kun asennuksen jälkeen ekalla startilla kuullostaa samalata, mitä 266tkm "ajettu" startti kuullosti :)
Alapuolelta pääsee starttiin hyvin käsiksi, kun irroittaa öljysuotimen edestä pois. Yläpuolelta on purettava ilmasuodin kotelot pois ja lisäksi käännettävä ratti vasemmalle linkkuut, jotta (kuvassa näkyvään) ylempään kiinnityspulttiin pääsee käsiksi.
Minulla on Bilteman matalanostin käytössä tallilla. Ei liikaa jää kasin poikkipalkista nostimen siltoihin tilaa, kun auton ajaa yli parrujen päälle. Ja tuo V8 ei edes ole kovin matala...
Comment
Comment