Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 TQ 10vt -89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 200 TQ 10vt -89

    No jospa aloittaisi tänne kirjoittelun omalla projektithreadilla. Irc:n kautta onkin osa täällä kirjoittelevista jo jonkin verran tuttuja, mutta tätä foorumia on tullut lähinnä vain lueskeltua tähän asti.

    Nyt kuitenkin tuli hommattua projekti jollaista olen miettinyt aina välillä jo muutaman vuoden. Jollain perverssillä tavalla tuo Typ44 eli lötkö sedanina on aina miellyttänyt silmää, joten kun täältä kotikaupungista bongasin sopivan hintaisen ja sopivan oloisen aihion niin kävin hakemassa pois.

    Omia kuvia en ole vielä jostakin syystä ehtinyt ottaa joten niiden virkaa toimittakoon toistaiseksi myyjän vanhat myyntikuvat (linkki ainakin toistaiseksi vielä pelaa): http://kulmakauppa.uusisuomi.fi/fin/search/128536.htm
    Jos jollekulle tuttu auto ja tietoa vaiheista niin olen tietysti kiinnostunut, vaikuttaisi olleen harrastekäytössä aikaisemminkin nimittäin.

    Kilometrejä mittarissa jo melkoiset 426t, mutta eipä ne juuri tunnu ja näy pahemmin. Kyyti on hiljaista ja tasaista, moottori ja laatikko toimii melkolailla moitteetta eikä ruostekaan vaivaa. Nuo kromiset kaaret repäisin pois kun eivät omaan silmään sopineet yhtään, olivat ilmeisesti melko uutena jälkiasennettu mutta läpiruuveilla josta kiitoksena saa tehdä hieman pintaruosteen siistimistä ja maalausta jokaiseen kaareen..

    Sisusta on omaan makuun turhan pappamainen, joskin ehjä. Haaveissa olisi mustat sporttinahat jostain joskus löytää, mutta aloitetaan sporttiratilla josta onkin jo kaupat sovittu. Ulkokuorelle en myöskään ajatellut tehdä muuta kuin siistiä ja pitää kunnossa, ehkä jopa lisään hanskalokerosta löytyvät orkkikset mallimerkinnätkin. :)

    Sen sijaan projektin aiheena on tietysti tehon lisäys ja tietysti myös alustan parantelua. Eniten mielestäni löytyy parannettavaa ohjaustuntumasta ja nopeudesta, mutta tähän ei taida löytyä mitään helppoja konsteja.. Kulttuurishokki tietysti näin aluksi koska edellinen harrasteauto oli hieman eriluonteinen Lancer Evolution.

    Jospa tähän jaarittelisi sittenvielä vähän jotain listausta ja suunnittelua siitä mitä tekniikalle tuleman pitää kunhan saan tallipaikan vapaaksi, tuolla pakkasessa ruuvaus ei oikein innosta. Ei siis ole ensimmäinen viriprojekti itselle mutta ensimmäinen Audi kylläkin.

    Niin joo, moottori tässä on hieman harvinaisempi 1B, eli ilman kattia oleva 2,2 10vt. Tehtaan lukemat 200hv ja puristuksia käsittääkseni 8,5:1 eli järkevämmät kuin vanhemmassa MC1 moottorissa.
    Vanha kansi on mennyt halkeamaan, joten se on korvattu jostain MC-moottorista otetulta, jos nyt tulkitsin osakatalogeja oikein niin sen pitäisi olla kuitenkin samanlainen kuin 1B:ssa, paitsi jos on MC2 moottorin kansi niin nokka hieman kireämpi? Puristusten ero MC1 vs 1B näyttää olevan tehty siis mäntien palotiloilla.

    Ensimmäiseksi tietysti on päästävä K-Jetronicista eroon, seuraavalla reseptillä:

    VEMS Genboard v3.6 kasattuna, optioina mm.:
    -v3harness (I6 + relepaketti)
    -1xEGT (+ 6mm anturi)
    -1xKnock
    -400KPa internal MAP
    -Auditrigger w/ camhallinverter
    -8kpl IGBT sytkälähtöjä

    Lisäksi MAT ja WBO2-anturit vemssin webbikaupasta samaan pakettiin.
    TPS-anturi on vielä kysymysmerkki, ilmeisesti tuon orkkiksen läppäkytkimen akseli on 8mm joten mikähän läppäpotikka siihen sopisi pienimmällä sovituksen vaivalla?

    Sytkän osalta ajattelin ehkä kustannusten tasaisemmaksi jakamisen perusteella aloitella tuon orkkis jakajan ja puolan kanssa, mutta myöhemmin tarpeen ilmetessä voisi laittaa joko 034 tai LS2 COP puolat. 1.8T puolat ei oikein innosta vikaherkkyytensä ansiosta, eikä ne juurikaan halvemmiksikaan tule.. Eivätkä ole samalla tavalla nätti bolt-on paikallensa kuten 20-venaisessa.

    Suutinten alakiinnitykseen oli tarkoitus laittaa VW CIS->EFI adapterit kanteen, jotka saanee marmoritiskiltä? 034Motorsport myy myös mutta $8,5/kpl hinnassa lienee ilmaa ainakin puolet?

    Bensatukiksi bracketteineen taidan tilata 034Motorsportin tuotteen (http://www.034motorsport.com/fuel-in...ved-p-216.html), tosin pitänee kysyä myisivätkö suoraan banjoliittimillä tukin päihin koska en ole kovin innostunut noista AN-liittimistä. Bensanpaineensäätimeksi tarkoitus on laittaa hyväksi ja halvaksi havaittu vanhan 16-venttiilisen Saab 900:n 3 bar boschilainen, johon tulee sisäänmeno banjolla ja paluu letkuliitoksella. Paineen nosto onnistuu sitten helposti ruuvipenkissä ainakin 4 bar asti. ;)

    Suutinten kohdalla en ajatellut säästellä, vaan tilata jenkkilästä Injector Dynamicsin ID1000 EV14-johdannaiset joiden mukana tulee kunnolliset deadtime-kartat säätämisen nopeuttamiseksi ja joissa riittänee sitten tuottoa myös mahdolliseen E85-käyttöön ainakin paineita nostamalla.
    Hintaa USCAR<->Junior Timer adaptereineen ja rahteineen tulee 5 suuttimen setille $675. Tiedän, että halvemmallakin EV14:sta saisi, mutta en tiedä muita firmoja jotka tarjoaisivat kunnolliset speksit modattujen suuttimiensa mukana.

    Tällä paketilla siis voisi päästä alkuun moottorinohjauksen modernisoimisen osalta.. Vakio K-jetronicin pumppu riittänee sinne n. 300hv saakka kuten mm. Saabeissakin? Samaanhan tuo ahdinkin taitaa hyytyä, kyseessä on alkuperäisen hajottua tilalle asennettu -90 mallisen lötkön KKK K24.

    Jatkosuunnitelmat on karkeasti ottaen seuraavantyylisiä joista voinee päätellä suunnilleen tehotavoitteet:
    - Holset HX40 Super, HX35 Super tai ehkä joku GT-garretti
    - Pakosarja
    - Isompi IC ja putkitukset
    - Pakoputkisto
    - Kytkin, esim. SRE tai Spec stage 3+?

    Minkä kokoinen on muuten tämän 1B moottorin vakio hukkaportti..?
    Jaa niin, tietenkin moottorille on syytä kevyt refreshaus tehdä ennen isompaa kiusaamista, eli laakerit ja männänrenkaat uusiksi ja muutenkin tarkistelu että kaikki ok. Ellen ole väärin käsittänyt niin männät ja kanget ovat kuitenkin hyvää tavaraa eivätkä vielä mistään kevyestä 100-120hv/pytty virityksestä ole hajoamassa.

    Jos joku jaksoi loppuun asti lukea niin mielellään saa esittää mielipiteitä ja kokemuksia..

  • #2
    Juuri katselin, että kivan värinen sisusta. Ja kangaspenkeillä, joka omasta mielestäni ainakin erittäin positiivinen asia! Nahkapenkki on kätevä avotraktorissa, mutta ei sellaisia pitäisi enää paremman luokan autoissa olla. :)

    Tekniikkamuutoksista sen verran, että olisi se kiva, jos näitä säilyisi alkuperäiselläkin tekniikalla. YouTubessa kun on katsellut videoita, joissa yskivä Audi tee-se-itse sähköruiskuineen, niin ei ole oikein auennut homman tarkoitus. Ja vaikuttaahan muutokset auton arvoonkin.

    Tyylikkään oloinen yksilö ja ryhdikkään oloisessa kunnossa! Kuvien kunnossa ja tekniikalla kyllä kelpaisi minullekin. Etenkin tuo sisustus miellyttää silmää kovastikin.

    Comment


    • #3
      Tarkoitus ei ole tehdä yskivää tee-se-itse sähköruiskua vaan pikemmin modernimman tuotantoauton käynnin tasaisuuteen ja käyttöominaisuuksiin on tarkoitus päästä, siksi myös hinnakkaamasta päästä oleva suutinvalinta. K-Jetronic etenkin 400t ajettuna kuuluu kyllä romukoppaan, museoautot tietysti erikseen.. kymppivenainen tuolla pellin alla kyllä tulee kuitenkin pysymään. :)

      Säätäjästähän tuo hyvin pitkälle on kiinni miten hyvin nämä itse säädettävät moottorinohjaukset toimii ja kehtaan väittää ettei tässä tapauksessa siitä jää kiinni, kokemusta sen verran juuri tuosta alasta on.

      Comment


        #4
        Hieno vehje. Muistan noteeranneeni nuo kuvat joskus Nettiautostakin.

        Eräästä Urkista on raapaistu mäntiä vaille vakiokellarilla yli 600 hp, joten sitä ei tarvinne jännittää. Ainakin 20-tappisia on ajettu juttujen mukaan samaan teholuokkaan vakiomännillä, joten kuvittelisin 10-tappisenkin pitävän riittävästi.

        Oma 20VT oli aukaistessa ajettu yli 580 tkm ja on tuossa jo kulumaakin, mutta jäänyt seisomaan kuulemma sähkömurheiden takia. Kovia vehkeitä siis.. =)

        Minulta saattaisi joutaa täysi musta nahkasisusta perusmallin penkeillä.

        Comment


          #5
          Itse näkisin että tulossa olevat tekniikkamuutokset vaikuttaa auton arvoon ainoastaan korottavasti. Tsemppiä projektiin.

          Comment


            #6
            Hienoa, että tälläinen tuli julki. Tervettä vaihtelua muiden joukossa:)

            Ei näihin oikein nuo mannekaaret sovi. Vieläkös tuossa kardaanin tukilaakeri kolisee ja mittaristo temppuilee?

            Ja mites nuo peltivanteet? Jännä, että auton myytäessä 2 sarjaa aluvanteita, mutta eivät sitten ole alla?

            Comment


              #7
              Kyseisiä suuttimia saa suomesta www.sporttiauto.fi 115eur kipale hintaan,joten ei taida olla järkeä tilata rapakon takaa.

              1B hukkaportti on noin 30mm venttiilillä.

              itsellä tialin 44mm hukkaportti,piisannut vallan mainiosti.

              Comment


              • #8
                IMO: Onhan tietty tarkempi suutin aina parempi ja kuvio/sumu kenties parempi kuin vanhoissa/halvemmissa malleissa, mutta ei-vähäpäästöiseen hyöty on vähän niin ja näin. Halvemmillakin malleilla menee päästörajoihin ja silti tuotto riittää.

                Comment


                  #9
                  EV14 on tosiaan hieno suutinperhe. Toistaiseksi noilla Siemensin tuotteilla ainakin itse olen vems:n ohjaamat vehkeet saanut myös vähäpäästöiset toimimaan nätisti.

                  Pari viikkoa sitten yhden RS2:n VEMSin firmiksen päivitin tuoreimpaan. Ruiskutuksen ajotusta muuttamalla sai tyhjäkäyntiä vielä melkoisesti kauniimmaksi.

                  Comment


                  • #10
                    Moottoripäivitys suunnitelma näyttäisi tuottavan suorituskykyä kohtullisesti pahimpaan voimanpuutteeseen.

                    Lötkön ollessa kyseessä en malta olla utelematta millaisia suunnitelmia on alustan osalta?

                    Comment


                    • #11
                      Jeps, kiitoksia runsaasta kommentoinnista heti alkuun..

                      Tosiaan ilmeisesti tuttu auto koska kyllä tukilaakeri kolisee tai resonoi, tai ainakin edellinen omistaja epäili n. 3 tonnin kohdalla alkavan räminän tulevan siitä. Itse en ole ehtinyt autoon vielä sen kummemin koskemaan kuin että laturin hihnan kiristin joten en voi vielä siitä kommentoida tarkemmin. Oli muuten melkoinen homma saada hihnaa kiristymään kun koko linkkumekanismi oli aivan jumissa. :)
                      Samalla jäi melkein öljyn lämpöanturi käteen ja korkeampien kierroksien öljynpaineanturi huutaa satunnaisesti.. Saattaa tosin olla auto checkissäkin vikaa koska mittaristo tosiaan temppuilee, välillä on pikselimössöä autocheck, jarrupalavaroitin on jatkuvasti päällä ja öljykannu käy välillä moikkaamassa. Pitänee ottaa jossain vaiheessa esiin ja käydä läpi juotokset ainakin.

                      Peltivanteet olisivat tulleet kyllä mukaan huonoilla kesärenkailla mutta en niitä huolinut, kaksi sarjaa aluvanteita kylläkin. Alla toinen sarja ihan hyvillä talvirenkailla ja toinen sarja on ilman kumeja. Samanlaiset orkkisvannesarjat on molemmat.

                      Mitä suuttimiin tulee niin kiitos vinkistä, jokusen kympin halvemmaksi saattaakin tulla sporttiauton 115e/kpl ID1000:t kun huomioi tullit. Kyseessähän on tosiaan ei-vähäpäästöinen auto joten päästöjen kanssa tuskin on esim. siemens-dekoillakaan ongelma. Olen vaan sen verran tarkka moottorinohjauksen suhteen että sijoitan silti mieluusti hieman enemmän näihin suuttimiin vaikka se olisi ns. turhaa. Pyrin siis esim. niin kauniiseen tyhjäkäyntiin kuin mahdollista vaikka vähän räkäisempikin riittäisi päästörajoihin. :)

                      Lötkön alustaan on suunniteltu mahdollisesti tarjolla olevia urs4:n kelkkoja bilsteinin tolpilla, takavakaajalla ja isommilla jarruilla. Nythän tuossa on nuo Bogen iskarit ja H&R jouset, varmasti selvästi parempi kuin alkuperäinen mutta tuntuuhan tuossa parantamisen varaa silti vielä olevan, etenkin suhteutettuna tehotavoitteisiin. Mieluusti tekisin ohjaukselle jotain, mutta ilmeisesti urs4:n ohjauskaan ei ole sen nopeampi/tunnokkaampi?

                      Comment


                        #12
                        Omaan olen laittelemassa UrS6:n ohjauspylvästä ja siinä on samanlainen tärinän vaimennuskumi, kuin lötkön alkuperäisessä. Siltä pohjalta epäilisin, ettei ohjaustunto suuresti eroa. Ohjausvaihteen välityksistä en uskalla sanoa, mutta siihenkin taitaa löytyä lääkkeitä. Ei ole kauaa, kun foorumilla joku kauppasi välityksen muunninta. Meinasin ostaa pois, mutta on muuta hommattavaa ensin ja budjetti ei ole rajaton.

                        Pajahti tosin mieleen, että tuntoa voisi koittaa parantaa vaihtamalla kumi jäykempään. Mistä sen tekee ja kestääkö se päivän valoa, on oma juttunsa.

                        Comment


                          #13
                          Jos meinaat alustaa parannella, niin suosittelen koko korin jäykistehitsaamista tai kaarien asentamista, ettei auto mene kahtia heti ensimmäisessä nopeessa kurvissa...

                          Comment


                            #14
                            Itse olisin sitä mieltä että ehkä ensimmäisenä ei kannata sitä ohjauspylvään "rättiniveltä" lähteä vaihtamaan, ainakin noissa pikkukorisissa se tuntuu toimivan ok. Ja toimivan ratkaisun löytäminen siihen paikkaan voi olla hankalaa. Sen sijaan suosittelisin tukivarren puslien sekä iskarin yläpään kumien kriittistä tarkastelua. T44 iskarin yläpäissä on runsaasti tilaa tehdä camber-caster säätö, camber-säätöhän siellä on jo tehtaalta. Casteria tuossa ei tehtaalta ole juuri nimeksikään, joten sen lisääminen saattaisi auttaa ohjauksen tunnokkuuteen.

                            Raidetankojen sisäpäissä on kumipuslat, jotka on helpohko korvata joko uretaanilla tai uniballeilla.

                            Äkkiseltään en keksi mitään syytä miksei pikkukorisen ohjausvaihdetta voisi koittaa sovitella tuohon. S2 painaa about saman verran ja siinäkin ihan hienosti toimii ja kestää.

                            Comment


                              #15
                              Itsellä on tekniikaltaan aika identtinen peli, teknisesti ehkä paremassa alkuperäiskunnossa vaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=949. Erittäin mielenkiinnolla siis tulen seuraamaan tätä projektia, joten kyllä lukijoita löytyy, jos vain jaksat kirjoitella. Ja kuvia sitten myös.

                              Tästä ja yhdestä toisesta lötkö-projektista saan mukavasti kerättyä kokonaiskuvaa, mitä pitää tehdä ja miten, jos haluaa tehdä oikein. Tällä hetkellä yhä vähän hakusessa monikin osa-alue. Uskaltautuu sitten joskus ehkä itsekin virityksen maailmaan. Luonnevikaa varmaan, mutta ei taivu oma pää kokeile-korjaa-opi -järjestykseen - eikä varsinkaan opiskelibudjetti. :)

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, rojektihan edistyy ainakin rahan tuhoamisen muodossa..

                                Mäntsälästä saapui eilen matkahuoltoon paksu pinkka korjaamomanuaalia ja nahkainen sporttiratti. Kiitokset vaan vielä sinne suuntaan hyvistä kaupoista. ETKA:kin asentui koneelle joten ainakaan datan puutteesta ei voi nyt mahdollista rojektin edistymisen hitautta syytellä.

                                Samoin lähti tilaukseen VEMS-paketti sekä ID1000 suutinsarja.
                                034Motorsportin tilausta arvotaan vielä, josko bensatukin lisäksi ostaisi sen vaihdevälien lyhentimen. Puslathan tossa orkkiskepissä ja vivustossa on aivan loppu näillä kilsoilla niin tulisi ne samalla kuntoon kätevästi. Loputtomastihan saisi rahaa palamaan vielä kun alkaisi noita alustan osia ja snubber puslaa ym. ostamaan mutta josko vähän rauhottaisi "pakollisiin" vielä toistaiseksi ostoksia.
                                Kysyin myös AMW:lta bolt-on bensatukkia jos onnistuisi.

                                Luultavasti jotain jäykistehitsausta koriin tarvinnee tehdä jos ja kun rata-ajoa sillä alkaa myös harrastamaan, kaarista en ole kuitenkaan kovin innostunut.

                                Pikkukorisen ohjausvaihdettakin voisi harkita tietysti, tai sitten vaan tosiaan tunkee uretaania joka väliin tuolla etupäässä.. Mutta moottorinohjaus olkoon nyt prioriteetti #1.

                                Turbovalintaakin tuli tuumittua lisää ja yhtenä uutena vaihtoehtona tuli mieleen precisionin billettiturbot SC5857 ja SC5862, sattuu siipikooltaan sinne hitusen 40 Superin alle ja fyysiset mitatkin pitäisi olla hieman pienemmät jonka voi positiiviseksi laskea. Hieman juttua Audin moottorissa kokeiltuna (ruotsiksi): http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50195
                                Hintaluokka jenkeissä sellainen $879 näköjään: http://pagparts.com/index.php?cPath=1_16
                                Etuna pitäisin myös ei-jaettua pesää kun vitoskoneesta puhutaan, ja DP:n v-band lähtöä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolta vielä erittäin hyvää luettavaa vakio-osien huoltoon: http://files.inbox.lv/ticket/96c88e4...+100+typ44.rar

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos linkistä, lähti imutukseen. Bentley manuaaleista puuttuikin moottori-osuus, kaikki muut on noissa kahdessa opuksessa.
                                    K-jetin ohjeilla en tee mitään mutta moottorin momentit yms. on kiva olla. :)

                                    Olisiko kellään mittoja 10vt bensakiskolle? AMW tekisi kyllä jos mitat saisi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikä välttämättä tarvis ees yhteen kappaleeseen jättää, tarpeita olis moiselle :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, tällä hetkellä olen kallistumassa 034 Motorsportin tukkiin koska sieltä saisi kätevästi myös tuon venakoppaan tulevan kiinnityksen. Sen verran paljon on tekemistä että käyttäisi mielellään varmasti toimivia "valmiita" ratkaisuja siellä missä voi. Mutta jos joku meinaa teettää 10vt bensatukkeja niin olen valmis heti ostamaan yhden.. Mittoja itse tukille sain YV:llä ja siitä kiitokset, pastean tähän tiedon olennaisilta osin:
                                        "1-pytystä taaksepäin 88mm, 46mm, 88mm ja 88mm. Etupäästä ekan suuttimen keskipisteeseen jätin 65mm ja takapäähän viimeisestä 75mm. Ja kokonaismittaa 450mm."

                                        Tuli nyt tuolla tallilla vähän tutkittua välillä huutamaan jäävää tyhjäkäyntiä ja huohotinletku lohkolta ainakin oli täysin lakritsia ja puhjennut. Korjasin patentoimalla letkua joten nyt on tiivis mutta uusi orkkisletku pitäisi katsella tilalle. Samoin uudet konepellin kaasujouset ettei tipu niskaan.
                                        "Uusi" 100Ah 35cmx19cmx18cm akku ei meinannut leveydeltään oikein mahtua mutta molemmista päistä sentin pois viilaamalla alaosastaan pitäisi passata ilman akkutilan muokkailua.. Vähän ylimitoitettu akku tulee siis sen takia kun sattuu jäämään ylimääräiseksi käyttiksestä johon tulee uusi AGM-akku.

                                        VEMS on saapunut suomeen ja suuttimet on jo matkalla.. bensakiskohomma pitää vielä hoitaa ja saada edellinen projekti tallipaikalta valmiiksi ja pois että pääsisi Audiin paneutumaan. Sisustasta on kauppoja hierottu myöskin ja edessä olevan puhelinantennin tiivistys pitäisi korjata koska tihkuu vettä sieltä sisään.

                                        Niin se tyhjäkäynti muuten vieläkin välillä huutaa mutta en mielestäni alipainevuotoja enää löytänyt. Pitänee koittaa putsailla tyhjäkäyntimoottoria. Myös läppäkytkin naksahtaa kaasu ylhäällä kuten pitää. Ei nyt sinänsä ole iso juttu koska tuo k-jet tuosta melko nopealla aikataululla häipyy mutta olisihan se kiva silti saada korjattua.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itel on ollu tukki tilaukses kuukauden päivät, mut ei ole vielä tullut tilauksien vähyydestä johtuen. Ei tosin amw:n..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nojuu, ei oikein ole vielä virittämään päässyt kun on tarvinnut tehdä kaikkea muuta. Kävin konttorilla kokeilemassa leimaan ja olisihan se melkein mennyt, CO-arvo vaan oli 4% (3,5 sallittu) eli liian paksulla kävi ja toinen vika oli bensaletkun tihkuminen tankin vierestä.

                                            Pikkuvikoja, helppo korjata.. Ainoa vaan että K-jetin määräjakajasta puuttuu koko seosruuvi eli säätö on loppunut joskus ajat sitten jo kesken, taitaa olla koko mekanismi sen verran väljä että käy paksulla sitten tyhjää (vähän vajaa 13 AFR). Kierroksilla sopat oli jo sopivammat.

                                            Imuvuotoja ja muita ihmeellisyyksiä tuli tutkittua, imusarjaan oli ilmeisesti joskus porattu reikä ja laitettu letkunippa jotain käsittämätöntä syytä varten.. Nippa miggiliimalla tukkoon ja yksi vuoto taas vähemmän. Konepellin kaasujouset vaihtui uusiin Topranin tuotteisiin ettei tipu pelti aina niskaan, ja samalla vaihdoin termostaatin joka tykkäsi jumitella. Oli muuten vain muutaman vuoden vanha Wahler, ei näköjään enää mihinkään voi luottaa termarien osalta. Ajotietokoneen öljypaineesta vinkuminen korjautui vaihtamalla 1,8 barin anturi uuteen, nyt itkee vielä satunnaisesti hydraulipaineesta joten pitänee sekin anturi tarkistella/vaihtaa..

                                            Ahtojen ohjaus tuossa on kyllä hieman mysteerinen. N75 vena ei ole käytössä ja kompuran imupuolelle menevä letku on tulpattu. Hukkaportin alanipasta lähtee banjoliitoksella iso letku joka tulee imusarjan päätyyn samaan letkuyhteeseen jossa on tyhjäkäyntimoottori. Hukkiksen ylänippa on vapaana ilmaan.

                                            Yhdessä alipaineletkussa on lisäksi Feston kuristusventtiili joka luultavasti rajoittaa Hitachin ecun näkemää painetta jottei tule fuel cuttia. Ahtojen nostotapaa en ainakaan heti keksinyt ellei hukkiksen jousta ole jäykistetty. Ahdot käyttäytyvät kummallisesti, alemmilla kierroksilla ei nouse millään ja sitten vihellyksen saattelemana alkavat vähitellen nousta, ensin 0,4-0,5 ja joskus kipuavat jopa 0,8 bar (ahtoja, ei absoluuttista).
                                            K24 turbon tarkistinkin jo ja on kunnossa, normaalit välykset ja pyörii herkästi eikä siivet ole saaneet osumaa.

                                            Epäilykset kohdistuu nyt hukkaporttiin, koska noiden ropailujen jälkeen tyhjäkäynti toimi oikein mutta ahtojen kokeilun jälkeen jäi taas huutamaan liian isolle. Hukkaportin kalvossa repeämä ja jää vuotamaan? Tosin kokeilin varovasti paineilmalla alaletkusta, kuului suhinaa mutta myöskin venttiilin toiminnan ääni (lautasen kilahdus seetiin paineen laskiessa). Onko tuohon muuta tapaa testata kuin avata ja vaihtaa samantien uusi kalvo? Mistä uusi kalvo kohtuuhintaan.. vaihto onnistunee irrottamatta hukkista?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Heh, E10 tankkiin ja päästölappua hakemaan. Kyllähän se tulikin, 2,9% CO arvolla. Bensavuoto olikin sen sijaan bensan paluuputkessa siinä painevaraajan vieressä jossa se liittyy letkuun joka ylittää taka-akseliston.
                                              Molemmat bensaputket on aika murheelliseksi ruostuneet eli vaihtoon saa laittaa.. aika lailla tulipellin kohdalla ne näyttääkin sitten taas hyviltä, ilmeisesti pysyvät lämmön ansiosta kuivina niin ei ruostu. Pohjahan autossa oli ruosteeton mutta bensaputket ei ole ajan hammasta kestäneet.

                                              Tuli hieman tutkittua olemassaolevia ongelmia lisää, kun suuttimet on vielä UPS:n kuljetettavina ja bensatukkiasia on päättämättä. Hydrauliikan paineanturin (-kytkin, jarrupääsylinterissä) toinen lattaliitin oli irti mutta sen takaisin laittaminen ei poistanut möykkäämistä. Painetta kuitenkin tuntuu hyvin olevan. Putsailin vielä kontaktikliinerillä ja seuraillaan, voihan vika olla mittaristossakin tai sitten painekytkimessä.

                                              Vähän letkuostoksilla kävin ja kytkin takaisin letkut N75-venttiiliin, eli ylös vasemmalle se imuputkeen menevä letku, ylös oikealle letku 6->4mm supistimella hukkiksen ylänippaan. Ja N75 alanipasta siihen imusarjan päässä olevaan pieneen letkunippaan, samaan paikkan siis josta lähtee ennen läppää oleva ahtopaine myös sinne hukkaportin alanippaan.

                                              Piristyi kummasti, varmaankin hukkaportti oli tuolla pelkällä alapuolisella ohjauksella käytännössä kokoajan vähän raollaan tai sitten raottui aivan liian aikaisin väsyneen jousen ansiosta. Mutta nyt kuitenkin ihan erilailla nousee ahdot. Ei silti nouse kuin n. 0,6 bar tienoille ja vihellystä kuuluu. Menee myöskin mittariston paineanturi jotenkin sekaisin välillä ja näyttää selvästi alempia paineita kuin erillinen mekaaninen mittari, esim. moottorijarrulla tyhjiötä tai selvästi isompaa alipainetta osakaasulla kuin todellisuus.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mittariston raja-anturit on kaikki yhdistäviä eli johdot irrottamalla pitäisi hälyt hiljetä. Ei siis ole paineanturissa se vika.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole enää pommivalo muistutellut itsestään, kop kop.. Liekö lauhemmissa keleissä syy sitten jos mittariston juotokset on syyllisiä.

                                                  Tuli nyt sitten taas tilailtua hieman osaa kun suuttimetkin pitäisi olla huomenna tai ylihuomenna perillä.

                                                  034 Motorsportilta tarttui ostoskoriin seuraavaa:
                                                  1 x 012/016/01E Short Shift Kit $190.00
                                                  1 x Audi 10v Fuel Rail Mounting Brackets $50.00
                                                  1 x Audi 10-Valve Fuel Rail - IMPROVED! $115.00
                                                  1 x Silicone Crank Breather Hose, MC, 5-Cylinder $35.00
                                                  2 x Motor Mount, Density Line, Audi I5 $136.00
                                                  5 x 10-VALVE CIS TO EFI INJECTOR BUNG $42.50
                                                  4 x Transmission/Diff Mount, Density Line, Early Audi To 1996 $104.00

                                                  Eli vaihdevälinlyhennin (orkkis puslat totaalisen loppu kepukasta muutenkin), bensatukki kiinnikkeineen ja adapterit kanteen. Silikoninen huohotinletku lohkosta lähtevään ja lakritsaksi muuttuneen letkun tilalle sekä street density (shore 50) jäykkyydellä olevat uudet moottorin, lootan ja perän tukikumit.
                                                  Epäilen sitä pakosarjan puoleista tukikumia syypääksi resonanssiin.

                                                  Hintaa kertyi paketille reilu 560e rahteineen (+tulli ja alv kunhan saapuu maahan).

                                                  Snubber bracketia ja kumia harkitsin mutta jäi epäselväksi sopiiko noista 034 motorsportin tuotteista mikään lötköön tai onko sovitettavissa. Se itse uretaanikumi sopii mutta eipä siitä liene mitään iloa jos ja kun se bracketti on orkkismallinen. Onko tuolla keulimistuella muutenkaan paljoa merkitystä jos muut tukikumit on jämerät, ei oman kokemuksen perusteella pitkittäismoottorit kovin paljoa yritä keulia kuitenkaan? Tai no, nyt kun tarkemmin ajattelee niin etuvetoakseleilla voi olla vaikutuksensa asiaan. Vanhassa 900 saabissa (pitkittäiskoneinen etuveto, loota koneen alla) on keulassa tukikumi joka on aika merkittävä mutta takavetoisissa ei ole moista tullut nähtyä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noniin, homma edistynyt taas sen verran että vuosi on taas ajoaikaa eli leima tuli että pätkähti.
                                                    Crossin audihajottamolta tuli hankittua tilalle ehjemmät saksantuonti urssin bensaputket jotka sopi täysin bolt-on, eipä ole evolötkössä eroa lötköön tässäkään suhteessa.
                                                    Vaihdoin ensin vain paluuputken kun oli niin pottumainen homma saada niitä putkia takaisin kumikiinnikkeisiinsä, mutta kun menoputkeakin vähän samalla hipaisi niin sekin alkoi vuotaa. No, onneksi oli molemmat niin vaihdoin senkin. Ei kyllä saanut uusia putkia enää sopimaan niihin raivostuttaviin kumipantoihinsa kun väkisin asentaessa vähän taipuvat alkuperäisestään.. Pitää keksiä joku parempi tapa kannatella niitä tai sitten josko vaihtaisi jotkut terästä mukavammin taipuvat putket tilalle. Nailonputkea vaikka? Ideoita saa esittää, mielellään myös vihjeen kera mistä kyseistä tarviketta löytyisi ja liitoskeinot. :)

                                                    034Motorsportin tilaus viipyy vielä, ja tajusin nyt sitten lötkön irtonaista takakelkkaa crossfiren tallissa tuijotellessani että eihän sinne noi samat tukikumit sovi kuin lootassa on. Laitoin toivomusta että poistaisivat tilauksesta jos ei ole vielä lähetetty, mutta saapa nähdä.. vielä ei ole vastausta kuulunut.
                                                    Jos ei onnistu niin siinä tulee sitten pian myyntiin 2kpl uutta ylimääräistä lootan/pikkukorin perän tukikumia (street density).

                                                    Heitin sen epäilyttävän festo-virityksen pois ahtoletkun välistä, tuloksena ainakin bypass alkoi toimimaan, tosin nyt tulee välillä fuel cuttiakin.. samapa se sinänsä kun koko k-jet/hitachi-järjestelmä saa hyvin pian kenkää. Surkeasti toimii, vetää laihalle ja nakuttaa mutta käy rikkaalla tyhjää ja käynnistyy lämpimänä huonosti, loppuun ajettu on koko systeemi. Katsari sentään kehui että oho 426tkm jo ajettu ja bensa-autokin vielä. ;)

                                                    Sisustakin tuli tuossa viime viikonloppuna arto_s:ltä pakettiautolla haettua ja odottaa asennusta. Pitänee nyt parkkeerata sitten lötkö talliin ja aloittaa varsinainen harrastaminen. Kesärenkaatkin puuttuu ja ylimääräiset vanteet on aika rujossa kunnossa..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nailonilla on kärsiä samasta hipaisu + vuotaa ongelmasta. Niiden mekaaninen lujuus kiveniskuille tai muille kolhuille ei ole parhaasta päästä. Hehkutetusta kuparista on helppo tehdä mutta riskinä tärinäkarkaistuminen, tosin siitä ei ole evidenssiä. Itsekin ajelin 8mm kupariputkilla pitkän tovin eikä ongelmaa esiintynyt. Kupariin on helppo tehdä vielä vanhan putken päät (esim. Bilteman halvimmalla kaksoiskartiokalulla) hyödyntämällä uudet päät. Maalaat vain sitten putken niin ei iske silmään sitten niin pahasti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jeps. Kupari varmaan voisi toimia hyvin tuettuna, onpahan sitten dataa jos se käytännössä karkaistuu ja murtuu.. :D

                                                        Perhana projekti on nyt vähän motivaatiokuopassa kun tuli hommattua käyttikseksi M5 ja kesä on kovaa vauhtia tulossa.. vaikea innostua lötkön virityksestä juuri nyt.

                                                        Odotellaan motivaation palaamista ja kasaillaan vähitellen, saa toki poiskin ostaa kuleksimasta jos kiinnostuu. ;)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kun oli puhetta noista jäykemmistä puslista ym. niin katselin tuossa omiin projekteihin liittyen Powerflexin sivuja ja heillä näyttäisi olevan valikoimissa jo lötköön etuakselille uretaanit, sekä myöskin raidetankojen sisäpäihin.

                                                          Eikös nuo bensaletkut/putket kannattaisi tehdä PUN/PUR paineilmaletkusta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tosiaan, PUR vois olla aika hyvä materiaali.. luulisi bensaa kestävän ongelmitta?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X