No jospa aloittaisi tänne kirjoittelun omalla projektithreadilla. Irc:n kautta onkin osa täällä kirjoittelevista jo jonkin verran tuttuja, mutta tätä foorumia on tullut lähinnä vain lueskeltua tähän asti.
Nyt kuitenkin tuli hommattua projekti jollaista olen miettinyt aina välillä jo muutaman vuoden. Jollain perverssillä tavalla tuo Typ44 eli lötkö sedanina on aina miellyttänyt silmää, joten kun täältä kotikaupungista bongasin sopivan hintaisen ja sopivan oloisen aihion niin kävin hakemassa pois.
Omia kuvia en ole vielä jostakin syystä ehtinyt ottaa joten niiden virkaa toimittakoon toistaiseksi myyjän vanhat myyntikuvat (linkki ainakin toistaiseksi vielä pelaa): http://kulmakauppa.uusisuomi.fi/fin/search/128536.htm
Jos jollekulle tuttu auto ja tietoa vaiheista niin olen tietysti kiinnostunut, vaikuttaisi olleen harrastekäytössä aikaisemminkin nimittäin.
Kilometrejä mittarissa jo melkoiset 426t, mutta eipä ne juuri tunnu ja näy pahemmin. Kyyti on hiljaista ja tasaista, moottori ja laatikko toimii melkolailla moitteetta eikä ruostekaan vaivaa. Nuo kromiset kaaret repäisin pois kun eivät omaan silmään sopineet yhtään, olivat ilmeisesti melko uutena jälkiasennettu mutta läpiruuveilla josta kiitoksena saa tehdä hieman pintaruosteen siistimistä ja maalausta jokaiseen kaareen..
Sisusta on omaan makuun turhan pappamainen, joskin ehjä. Haaveissa olisi mustat sporttinahat jostain joskus löytää, mutta aloitetaan sporttiratilla josta onkin jo kaupat sovittu. Ulkokuorelle en myöskään ajatellut tehdä muuta kuin siistiä ja pitää kunnossa, ehkä jopa lisään hanskalokerosta löytyvät orkkikset mallimerkinnätkin. :)
Sen sijaan projektin aiheena on tietysti tehon lisäys ja tietysti myös alustan parantelua. Eniten mielestäni löytyy parannettavaa ohjaustuntumasta ja nopeudesta, mutta tähän ei taida löytyä mitään helppoja konsteja.. Kulttuurishokki tietysti näin aluksi koska edellinen harrasteauto oli hieman eriluonteinen Lancer Evolution.
Jospa tähän jaarittelisi sittenvielä vähän jotain listausta ja suunnittelua siitä mitä tekniikalle tuleman pitää kunhan saan tallipaikan vapaaksi, tuolla pakkasessa ruuvaus ei oikein innosta. Ei siis ole ensimmäinen viriprojekti itselle mutta ensimmäinen Audi kylläkin.
Niin joo, moottori tässä on hieman harvinaisempi 1B, eli ilman kattia oleva 2,2 10vt. Tehtaan lukemat 200hv ja puristuksia käsittääkseni 8,5:1 eli järkevämmät kuin vanhemmassa MC1 moottorissa.
Vanha kansi on mennyt halkeamaan, joten se on korvattu jostain MC-moottorista otetulta, jos nyt tulkitsin osakatalogeja oikein niin sen pitäisi olla kuitenkin samanlainen kuin 1B:ssa, paitsi jos on MC2 moottorin kansi niin nokka hieman kireämpi? Puristusten ero MC1 vs 1B näyttää olevan tehty siis mäntien palotiloilla.
Ensimmäiseksi tietysti on päästävä K-Jetronicista eroon, seuraavalla reseptillä:
VEMS Genboard v3.6 kasattuna, optioina mm.:
-v3harness (I6 + relepaketti)
-1xEGT (+ 6mm anturi)
-1xKnock
-400KPa internal MAP
-Auditrigger w/ camhallinverter
-8kpl IGBT sytkälähtöjä
Lisäksi MAT ja WBO2-anturit vemssin webbikaupasta samaan pakettiin.
TPS-anturi on vielä kysymysmerkki, ilmeisesti tuon orkkiksen läppäkytkimen akseli on 8mm joten mikähän läppäpotikka siihen sopisi pienimmällä sovituksen vaivalla?
Sytkän osalta ajattelin ehkä kustannusten tasaisemmaksi jakamisen perusteella aloitella tuon orkkis jakajan ja puolan kanssa, mutta myöhemmin tarpeen ilmetessä voisi laittaa joko 034 tai LS2 COP puolat. 1.8T puolat ei oikein innosta vikaherkkyytensä ansiosta, eikä ne juurikaan halvemmiksikaan tule.. Eivätkä ole samalla tavalla nätti bolt-on paikallensa kuten 20-venaisessa.
Suutinten alakiinnitykseen oli tarkoitus laittaa VW CIS->EFI adapterit kanteen, jotka saanee marmoritiskiltä? 034Motorsport myy myös mutta $8,5/kpl hinnassa lienee ilmaa ainakin puolet?
Bensatukiksi bracketteineen taidan tilata 034Motorsportin tuotteen (http://www.034motorsport.com/fuel-in...ved-p-216.html), tosin pitänee kysyä myisivätkö suoraan banjoliittimillä tukin päihin koska en ole kovin innostunut noista AN-liittimistä. Bensanpaineensäätimeksi tarkoitus on laittaa hyväksi ja halvaksi havaittu vanhan 16-venttiilisen Saab 900:n 3 bar boschilainen, johon tulee sisäänmeno banjolla ja paluu letkuliitoksella. Paineen nosto onnistuu sitten helposti ruuvipenkissä ainakin 4 bar asti. ;)
Suutinten kohdalla en ajatellut säästellä, vaan tilata jenkkilästä Injector Dynamicsin ID1000 EV14-johdannaiset joiden mukana tulee kunnolliset deadtime-kartat säätämisen nopeuttamiseksi ja joissa riittänee sitten tuottoa myös mahdolliseen E85-käyttöön ainakin paineita nostamalla.
Hintaa USCAR<->Junior Timer adaptereineen ja rahteineen tulee 5 suuttimen setille $675. Tiedän, että halvemmallakin EV14:sta saisi, mutta en tiedä muita firmoja jotka tarjoaisivat kunnolliset speksit modattujen suuttimiensa mukana.
Tällä paketilla siis voisi päästä alkuun moottorinohjauksen modernisoimisen osalta.. Vakio K-jetronicin pumppu riittänee sinne n. 300hv saakka kuten mm. Saabeissakin? Samaanhan tuo ahdinkin taitaa hyytyä, kyseessä on alkuperäisen hajottua tilalle asennettu -90 mallisen lötkön KKK K24.
Jatkosuunnitelmat on karkeasti ottaen seuraavantyylisiä joista voinee päätellä suunnilleen tehotavoitteet:
- Holset HX40 Super, HX35 Super tai ehkä joku GT-garretti
- Pakosarja
- Isompi IC ja putkitukset
- Pakoputkisto
- Kytkin, esim. SRE tai Spec stage 3+?
Minkä kokoinen on muuten tämän 1B moottorin vakio hukkaportti..?
Jaa niin, tietenkin moottorille on syytä kevyt refreshaus tehdä ennen isompaa kiusaamista, eli laakerit ja männänrenkaat uusiksi ja muutenkin tarkistelu että kaikki ok. Ellen ole väärin käsittänyt niin männät ja kanget ovat kuitenkin hyvää tavaraa eivätkä vielä mistään kevyestä 100-120hv/pytty virityksestä ole hajoamassa.
Jos joku jaksoi loppuun asti lukea niin mielellään saa esittää mielipiteitä ja kokemuksia..
Nyt kuitenkin tuli hommattua projekti jollaista olen miettinyt aina välillä jo muutaman vuoden. Jollain perverssillä tavalla tuo Typ44 eli lötkö sedanina on aina miellyttänyt silmää, joten kun täältä kotikaupungista bongasin sopivan hintaisen ja sopivan oloisen aihion niin kävin hakemassa pois.
Omia kuvia en ole vielä jostakin syystä ehtinyt ottaa joten niiden virkaa toimittakoon toistaiseksi myyjän vanhat myyntikuvat (linkki ainakin toistaiseksi vielä pelaa): http://kulmakauppa.uusisuomi.fi/fin/search/128536.htm
Jos jollekulle tuttu auto ja tietoa vaiheista niin olen tietysti kiinnostunut, vaikuttaisi olleen harrastekäytössä aikaisemminkin nimittäin.
Kilometrejä mittarissa jo melkoiset 426t, mutta eipä ne juuri tunnu ja näy pahemmin. Kyyti on hiljaista ja tasaista, moottori ja laatikko toimii melkolailla moitteetta eikä ruostekaan vaivaa. Nuo kromiset kaaret repäisin pois kun eivät omaan silmään sopineet yhtään, olivat ilmeisesti melko uutena jälkiasennettu mutta läpiruuveilla josta kiitoksena saa tehdä hieman pintaruosteen siistimistä ja maalausta jokaiseen kaareen..
Sisusta on omaan makuun turhan pappamainen, joskin ehjä. Haaveissa olisi mustat sporttinahat jostain joskus löytää, mutta aloitetaan sporttiratilla josta onkin jo kaupat sovittu. Ulkokuorelle en myöskään ajatellut tehdä muuta kuin siistiä ja pitää kunnossa, ehkä jopa lisään hanskalokerosta löytyvät orkkikset mallimerkinnätkin. :)
Sen sijaan projektin aiheena on tietysti tehon lisäys ja tietysti myös alustan parantelua. Eniten mielestäni löytyy parannettavaa ohjaustuntumasta ja nopeudesta, mutta tähän ei taida löytyä mitään helppoja konsteja.. Kulttuurishokki tietysti näin aluksi koska edellinen harrasteauto oli hieman eriluonteinen Lancer Evolution.
Jospa tähän jaarittelisi sittenvielä vähän jotain listausta ja suunnittelua siitä mitä tekniikalle tuleman pitää kunhan saan tallipaikan vapaaksi, tuolla pakkasessa ruuvaus ei oikein innosta. Ei siis ole ensimmäinen viriprojekti itselle mutta ensimmäinen Audi kylläkin.
Niin joo, moottori tässä on hieman harvinaisempi 1B, eli ilman kattia oleva 2,2 10vt. Tehtaan lukemat 200hv ja puristuksia käsittääkseni 8,5:1 eli järkevämmät kuin vanhemmassa MC1 moottorissa.
Vanha kansi on mennyt halkeamaan, joten se on korvattu jostain MC-moottorista otetulta, jos nyt tulkitsin osakatalogeja oikein niin sen pitäisi olla kuitenkin samanlainen kuin 1B:ssa, paitsi jos on MC2 moottorin kansi niin nokka hieman kireämpi? Puristusten ero MC1 vs 1B näyttää olevan tehty siis mäntien palotiloilla.
Ensimmäiseksi tietysti on päästävä K-Jetronicista eroon, seuraavalla reseptillä:
VEMS Genboard v3.6 kasattuna, optioina mm.:
-v3harness (I6 + relepaketti)
-1xEGT (+ 6mm anturi)
-1xKnock
-400KPa internal MAP
-Auditrigger w/ camhallinverter
-8kpl IGBT sytkälähtöjä
Lisäksi MAT ja WBO2-anturit vemssin webbikaupasta samaan pakettiin.
TPS-anturi on vielä kysymysmerkki, ilmeisesti tuon orkkiksen läppäkytkimen akseli on 8mm joten mikähän läppäpotikka siihen sopisi pienimmällä sovituksen vaivalla?
Sytkän osalta ajattelin ehkä kustannusten tasaisemmaksi jakamisen perusteella aloitella tuon orkkis jakajan ja puolan kanssa, mutta myöhemmin tarpeen ilmetessä voisi laittaa joko 034 tai LS2 COP puolat. 1.8T puolat ei oikein innosta vikaherkkyytensä ansiosta, eikä ne juurikaan halvemmiksikaan tule.. Eivätkä ole samalla tavalla nätti bolt-on paikallensa kuten 20-venaisessa.
Suutinten alakiinnitykseen oli tarkoitus laittaa VW CIS->EFI adapterit kanteen, jotka saanee marmoritiskiltä? 034Motorsport myy myös mutta $8,5/kpl hinnassa lienee ilmaa ainakin puolet?
Bensatukiksi bracketteineen taidan tilata 034Motorsportin tuotteen (http://www.034motorsport.com/fuel-in...ved-p-216.html), tosin pitänee kysyä myisivätkö suoraan banjoliittimillä tukin päihin koska en ole kovin innostunut noista AN-liittimistä. Bensanpaineensäätimeksi tarkoitus on laittaa hyväksi ja halvaksi havaittu vanhan 16-venttiilisen Saab 900:n 3 bar boschilainen, johon tulee sisäänmeno banjolla ja paluu letkuliitoksella. Paineen nosto onnistuu sitten helposti ruuvipenkissä ainakin 4 bar asti. ;)
Suutinten kohdalla en ajatellut säästellä, vaan tilata jenkkilästä Injector Dynamicsin ID1000 EV14-johdannaiset joiden mukana tulee kunnolliset deadtime-kartat säätämisen nopeuttamiseksi ja joissa riittänee sitten tuottoa myös mahdolliseen E85-käyttöön ainakin paineita nostamalla.
Hintaa USCAR<->Junior Timer adaptereineen ja rahteineen tulee 5 suuttimen setille $675. Tiedän, että halvemmallakin EV14:sta saisi, mutta en tiedä muita firmoja jotka tarjoaisivat kunnolliset speksit modattujen suuttimiensa mukana.
Tällä paketilla siis voisi päästä alkuun moottorinohjauksen modernisoimisen osalta.. Vakio K-jetronicin pumppu riittänee sinne n. 300hv saakka kuten mm. Saabeissakin? Samaanhan tuo ahdinkin taitaa hyytyä, kyseessä on alkuperäisen hajottua tilalle asennettu -90 mallisen lötkön KKK K24.
Jatkosuunnitelmat on karkeasti ottaen seuraavantyylisiä joista voinee päätellä suunnilleen tehotavoitteet:
- Holset HX40 Super, HX35 Super tai ehkä joku GT-garretti
- Pakosarja
- Isompi IC ja putkitukset
- Pakoputkisto
- Kytkin, esim. SRE tai Spec stage 3+?
Minkä kokoinen on muuten tämän 1B moottorin vakio hukkaportti..?
Jaa niin, tietenkin moottorille on syytä kevyt refreshaus tehdä ennen isompaa kiusaamista, eli laakerit ja männänrenkaat uusiksi ja muutenkin tarkistelu että kaikki ok. Ellen ole väärin käsittänyt niin männät ja kanget ovat kuitenkin hyvää tavaraa eivätkä vielä mistään kevyestä 100-120hv/pytty virityksestä ole hajoamassa.
Jos joku jaksoi loppuun asti lukea niin mielellään saa esittää mielipiteitä ja kokemuksia..
Comment