Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 avant -93 rojekti.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hyvinhän ne lähti kun oikea tekniikka oli tiedossa :)

    Lohko kävi kuopion venttiilipajalla hoonissa ja kestihän siinä huomat 3h kun soittivat että ois valmista.

    Kannenkin ottivat sinne mielellään hoitoon, sanoivat että kyllä tuosta vielä kalu tulee. Kattellaan sitten mihin hintaan :D

    Huoltomanuaali antaa männänrengasvälykseksi 0.15...0.35mm ja sen mukaan se pitäisi mitata sylinterin alapäässä, 15mm reunasta ylöspäin. Kuulostaako oikealle?
    Attached Files

    Comment


      Jos hitsaavat, niin kysyppä kiusallas miten se toteutettiin, eli oliko esilämmitystä, ajettiikon halkeamia auki ennen hitsuuta, mikä oli käytetty prosessi ja lisäaine.

      Comment


        Saahan sen kannen kuntoon, joutuu vaan seetinvaihtohommiin. Oma käsitykseni sellaisen operaation hinnasta on n.50e/seeti joten hintaa kertyy äkkiä.

        Comment


          Venttiilipajalla tuskin itse hitsaavat, vievät johonkin lähistölle turailtavaksi. K-linerit ohjureihin ja monikulmaseetit taitavat näihin kansiin vetää normisettinä, jos vaan vanhat hyvät terät kunnossa on, eikä pitäisi olla pahan hintainenkaan. Lohko kannattaa muuten käyttää samalla plaanattavana, kun purettuna kerran on.

          Comment


          • Just äsken mietin tuota lohkon dekkitasoa että kumma kun eivät ehdottaneet edes plaanausta tuolla. Kun kannen kyseessä ollessa on aika selvää sanomattakin että plaanataan.

            Noita männänrenkaiden katkosvälyksiä kanssa mietin. Lie ainakin tuo 0.35 kannattanee laittaa vai vieläkö enemmän? Mittaanko tuon sylinterin alapäässä vai yläpäässä? Kaikkiin renkaisiin sama?

            Paljon tyhmiä kysymyksiä.

            Comment


            • Ite just eilen hioin wisecon 81,5mm männänrenkaille 0,35mm katkosvälyksen. Tuossa ohjeita kyseiseen asiaan liittyen.

              Comment


                Tero, tuleeko turbokäyttöön? Ite laskin et 0,45mm olis passeli tolla porauksella.

                Comment


                • Joo, tulee Masteri poweri kylkeen. Laskin ite tolla High-Performance Street kertoimella. Liekö sitten oikea?
                  Viimeksi muokannut Terppo; 29.10.2012, 21:05.

                  Comment


                    Nojoo. Laskin tolla .0055 kertoimella.

                    Comment


                    • Terppo: tuo olikin hyödyllinen dokumentti, thänks.

                      Taidan itse laittaa tuolla street moderate turbon arvoilla ELI vakioporauksella

                      Ylempi rengas 0.4mm katkosvälys
                      Keskimmäinen rengas 0.45mm katkosvälys

                      Öljyrengasta ei tuon ohjeen mukaan tarvitse viilata kunhan ei alita 0.25mm.

                      Sitten vaan arpomaan missä kohti tuon nyt mittaisi, voi tulla isojakin eroja vanhassa syliterissä joka on "vaan" hoonattu.

                      Comment


                        Tehtaan virallisen ohjeen mukaan katkos mitataan 15mm sylinterin alareunasta ylöspäin. Mittaile siinä samalla alhaalta, keskeltä ja joku 15mm sylinterin yläreunasta alaspäin, niin saat jonkinlaisen kuvan sylinterien kunnosta. Venttiilipaja on kohtuu hyvä paikka tekemään kansitöitä ja muita koneistuksia, mutta hoonattavaksi en sinne veisi mitään. Elleivät sitten ole hankkineet kunnollisia poraus- ja hoonausvehkeitä... Sylinterit voi tosiaan olla "vaan" hoonattu sen enempää mittailematta.

                        Comment


                        • Kyllä nuorempi koneista sanoi että ihmeen hyvin olivat mitoissaan ja pyöreätkin, tiedä sitten.

                          Ihmeen helppo homma oli tuo katkosvälysten mittailu ja renkaiden asennus mäntiin pihdeillä.

                          Samalla laitoin veivit mäntiin. Yksi veivi ei ihan niin liukkaasti liikkunut paikallaan tapissa kuin neljä muuta, pitäisiköhän tuota ihan hieman itse vaikka hoonata?
                          Attached Files

                          Comment


                            pitäisiköhän tuota ihan hieman itse vaikka hoonata?
                            Ei missään tapauksessa, ellet omista jyrsinkonetta mihin tuon saa tukevasti kiinni ja kohtisuoraan terää vasten + sopivia teriä. Jos epäilyttää niin mittaa/mittauta ne yläsilmät.

                            Comment


                            • Kompuraa koitin kovasti viikonloppuna saada leikkaamaan kiinni, mutta ei ainakaan pysähtynyt missään vaiheessa. Toki ekana ajoin lämpimäksi ja vaihdoin öljyt mobilin täyssynteettisiin kun sellaista sattui olemaan jämät.

                              Venttiilipajalta tuli sellaisia uutisia että 6kpl pakoventtiileitä on hieman mutkalla ja 2kpl imuja. Ihmetyttää kyllä miten on voinut vääntyä kun ei missään vaiheessa jako ole hypännyt tai muutakaan selvää mekaanista vikaa ilmennyt. Voiko väljät ohjurit ja isot kierrokset esimerkiksi koitua venttiilille kohtaloksi?

                              Pari kuvaa kannen turauksesta. Turha tulla valittamaan kun ette ole maksaneetkaan :D
                              Attached Files

                              Comment


                              • Asennusrasva saapui parin viikon odottelun jälkeen niin pääsee niputtamaan.

                                Näkyy olevan kampiakselin laakerikansien pulttien kiristysmomentti 65Nm. Ei puhuta mitään pulttien rasvauksesta tai kierrelliimasta, ei kai niitä ihan kuivana kannata vetää? Pitääkö pultit uusia, huoltamomanuaalissa ei niin mainita?

                                Kiertokankien arp2000-pulttien momentit lie aika selvä tuo 63Nm ja sopeutusta muutama kerta ennen lopullista. Katson toki eka mitä plastigauge sanoo :)

                                Comment


                                  Mitä rasvaa laitat arppeihin? Runkopukkien pultit ovat momenttikiristeiset eli ei tarvitse uusia jos niitä ei ole venytetty pilalle ylikiristyksellä. Kevyesti öljytty pinta riittää, ei tarvitse varsinaista asennusrasvaa tai lukitetta.

                                  Comment


                                  • Arpeissahan tulee tuo oma rasva mukana.

                                    Comment


                                      Arpin rasva päivittyi uuteen versioon joku kolme neljä vuotta sitten ja samalla muuttui kiristysmomentit. Vanha valkopunaisessa paketissa ollut rasva oli huomattavasti liukkaampaa kuin nykyinen keltasininen ja siten sen momentit olivat pienemmät. Sitä vanhaa rasvaa tuskin enää tulee vastaan, mutta vanhan rasvan kiristysmomentit voi vielä kummitella vaikkapa netistä momentteja etsiessä. Mulla oli aitojen kiinakopioveivien momentit vanhalla rasvalla 63Nm luokkaa, liekö sulla erilaiset veivit ja pultit. Ja kun kiristyksen teki venymämittarin kanssa niin 73-74Nm sai lyödä avaimeen, että pultit venyi siihen kireyteen mihin ne oli tarkoitettu.

                                      Comment


                                      • Ahaa. Sinisessä paketissa tuo oli, sellaista harmaata aika rakeisen oloista rasvaa.

                                        Helposti kyllä meni momenttiin vaikka monesti avasin ja vedin takaisin kiinni, mutta tämä on vaan mutua.

                                        Lähiaikoinakin foorumilla puhuttu tuosta 63Nm momentista:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=337
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=341

                                        Kone on vielä auki että helpostihan nuo kirisi jos vaan uskaltaisi.

                                        Hmm, millainen tuo venymämittarisi oli siis?

                                        Comment


                                          Tuollapa siitä on infoa: http://arp-bolts.com/pages/technical_installation.shtml

                                          Comment


                                            Minulla olisi Arpin mittari Nilsiässä jemmassa, mutta itse olen vähän väärällä puolen suomea. Tuliko niiden veivien mukana kiristysohjetta? Oliko pulttien paketissa Arpin koodia? Yleensä vitoseen käyvissä carillo-kopioissa taitaa olla 200-6207 koodilla olevat yleispultit. Ja sille pultille Arpin lista antaa momentiksi nykyään 75Nm. Ja kun Arpilta kysyy suoraan pääkallonpaikalta mitä momenttia pitäisi noudattaa, niin he kehottavat noudattamaan veivien valmistajan ohjeita.

                                            Jos moottorin kierrosrajoitinta ei ole nostettu vakiosta, niin hieman vajaallakin kiristyksellä (verrattuna Arpin omiin ohjeisiin) pärjää yleensä, varmuuskerrointa mitoituksessa on aika reilusti. Sitten kun kierrosaluetta lähdetään nostamaan ylöspäin niin alkaa tulemaan tärkeämmäksi, että liikkuvien osien kiristykset ovat kohdallaan. Tämä johtuu siis siitä, että liikkuvista osista aiheutuvat rasitusvoimat kasvavat melko jyrkkää käyrää kierrosluvun noustessa. Ja veivipulttien tapauksessa nimenomaan kierrosluku ja liikkuvien osien massat määrä rasituksen, teho- tai vääntölukemat ei merkkaa käytännössä mitään tässä asiassa.

                                            Comment


                                            • Kyllä alkaa mennä tieteen puolelle pikkuhiljaa. En tainnut säilyttää arppien pakettia kun heti ne asettelin veiveihin kun saapuivat.

                                              Veivien paketissa on joku ohje missä oli sarjanumeroitu veivit ja niiden painot mitattuna. Myös momentti taisi olla siinä, joka oli muistaakseni 45ft lbs. Tarkastan vielä kohta kun menen talliin.

                                              Mikäs vaara on jos pultit kiristää liikaa? Nurjahdus ja pultit ei enää pidä?

                                              Mietin jos vähän laittaisi varmuusmomenttia lisää. Taitaa tosin olla turhaa jos lapussakin luki tosiaan tuo momentti.

                                              Vähän kuviakin välillä että on kivempi selailla :)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                45 ft lbs on jotain 63Nm luokkaa, joten anna olla siinä kireydessä. Minä lopetan turhan huuhaan kirjoittelun.

                                                Liiassa kiristyksessä on se vaara, että pultti venyy pysyvästi ja se on sitten entinen pultti, se ei enää kanna suunniteltua kuormaa. Ja toisaalta liian luja pultti veivin rakenteeseen nähden ylikiristettynä voi taas vetää veivin silmän soikeaksi.

                                                Comment


                                                • Turhaa kirjoittelua tuo ei todellakaan ole, mutta pitäisi tehdä oma tutkimus itsekin ko. kokoonpanossa että voisi olla varma. Menee yksinkertainen asentaja sekaisin vaan :D

                                                  Laitoin tuolla momentilla kannen (eli öljypohjan alakerran ollessa kyseessä) päälle.

                                                  Nyt odotellaan kantta.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • Kaitoinpa tuollaisen luxusvarusteen koneeseen kun nyt irrallaan on.

                                                    Oli kyllä ajallisesti ja hermoja ajatellen todella paljon helpompaa asentaa kun koneen ollessa paikallaan autossa. About 15min homma näin.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Kävin tuossa katselemassa missä tilanteessa kansi on kun mitään ei ole kuulunut. Uusia venttiileitä kierojen tilalle oli tullut.

                                                      Sitten vähän spekuloitiin minkä takia venttiileitä oli mutkalla. Mitään hyvää syytä ei keksitty, mutta ehdotteli että etsisin venttiilijousen minimi mitan jostain.

                                                      Korjaamomanuaalissa en huomannut mitattavan venttiilinjousia tai ilmoitettavan minimimittaa niille. Ossaisko joku kertoa faktaa tai arvioita tuosta?

                                                      Comment


                                                        Paina ruuvipenkissä kasaan ja siihen milli pari päälle?

                                                        Tehdasnokkien nostolla ollaan todella kaukana siitä, että jouset olisi putkella.

                                                        Comment


                                                        • Hmm, minimi vapaamittaa tarkoitin. Kuulemma siitä voi päätellä jotain väsymisestä.

                                                          Comment


                                                            Laitat samaan konkurssiin sinne jäykemmät jouset, niin saat pelialuetta ylös lisää.

                                                            Comment


                                                            • Jooh, varmaan pitänee venyttää budjettia ja projektia sen verran että saa nekin vaihdettua. Mistähän noita jousia voisi ostoskella kun rostenin sivut on nurin ja eivät ainakaan vielä vastanneet sähköpostiin. Tekeekö 034 motorsportin jousilla mitään?

                                                              Mitenkäs nuo hydraulinostimet, voiko ne aiheuttaa tuota hitautta venttiileihin vai ilmeneekö niiden kuluneisuus aina "naksutuksen" kautta myös?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X