Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uaz [ paljon kuvia ]

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Uaz [ paljon kuvia ]

    Armeijan Kalkun varikon perinnehuutokaupasta tarttui tälläinen UAZ mukaan. Malli on 31512 ja vuosikerta on -89. Tarkastelimme veljeni kanssa monet kerrat silloin myynnissä olleet kolme UAZia läpi, tämä meille päätynyt oli toisella sijalla uaz-listassamme. Parempi olisi tullut vasta tämän jälkeen huutokaupattavaksi, joten emme uskaltaneet riskeerata. Ostimme tämän puutteineen.

    Puutteita: kaikkien valojen kuvut puuttuivat, etupenkit puuttuivat, toinen tankki vuoti, virranjakaja uupui, kytkin oli huonossa hapessa ja pikkuosia puuttui sieltä sun täältä. Mukana kuitenkin saatiin kaksi pakillista armeijan selviytymiskamppeita, mm. kirves, pari lapiota, karttavaloja, kaksi vararengasta, venäjänkielinen manuaali ja rengasrautoja neljä kappaletta.

    Ostokunto:
    edestä

    sivulta

    takaa

    konehuone



    Tästä alkoi osien etsiminen. Tämä oli sinänsä hankalaa puuhaa, ettei voinut mennä osasten tiskille ja pyytää osia, vaan oli vierailtava romuttamolla ja maasturiharrastajilla. Osia kuitenkin sitten löytyi kohtuu ripeästikin, mainittavan arvoisena mm. UUDET takavalojen ja etuvilkkujen kuvut sekä virranjakaja vanhasta ammattikoululle kuuluneesta pakettiauto-uazista.

    kuvut jne kiinni:



    tässä vaiheessa, siis kun olimme saaneet liikenteessä tarvittavat osat kiinni, suoritimme perusteellisia koeajoja mettissä ja soilla. Näiden saldona alkuperäinen bensapumppu hajosi(saimme korjattua sen mukana tulleella korjaussetillä), kytkin todettiin huonoksi ja uaz saatiin upotettua suohon. Näistä viisastuneena korvasimme alkuperäisen epävarman bensapumpun toisella epävarmalla bensapumpulla ja tiedämme välttää soita.
    (uazia vedettiin suosta ensin rapeat 4h ennen kuin antauduttiin ja soitettiin toinen maasturi vinssaamaan meidät ylös.)



    katsastusta varten viriteltiin kaikenlaista, ehkäpä mainitsemisen arvoisena rakensimme lain vaatiman rattilukon ja jarrut läpikäytiin monesti.

    sitten oli vuorossa pakokaasutestit. Tästä tapahtumasta ei ole kuvia, mutta voin kertoa, että muutama asennussana pääsi näiden kanssa painitessa. -86 -päästöarvot saavutettiin ilman säätöjä, helpostikin, mutta tiukemmat rajat jäivät aluksi saavuttamatta. Tässä vaiheessa täytyy muuten mainita, että halusimme leimata uazin ilman mitään sen kummempaa syytä tämän alkuperäisellä kaasarilla. Väittivät ilkeät, ettei se onnistuisi. No, hieman säätöä jne ja sallitut lukemat saavutettiin. Alkuperäisellä kaasarilla, ei millään weberillä.

    itse katsastukseen:
    katsastusmiehellä oli hymy herkässä. Ai tämmösenkö ajattelitte katsastaa? :)
    katsastusmies oli varmaan kahden metrin pituinen, arvatkaa tuottiko ongelmia säätövaraton penkki? Ajaminen oli muutenkin hankalaa kun pari ylimääräistä keppiä sojottaa lattiasta.
    testiajoa katsastusasemalla

    jarrutkin olivat kuulemma erinomaiset

    välillä katseltiin uazia alaperspektiivistä


    elämä hymyilee: KILVET!

    kilvet kiinni ja ajoon


    eipä projekti ihan tähän lopu, täytyy se kytkin huoltaa. samalla tarkastellaan vähän koneen sisuskalujen kuntoa ja tätä varten kone otettiin tänään pois.

    kone pestynä

  • #2
    Tässä on asennetta.. :) Hienosti on lähteny kunnostus käyntiin, peukut pystyssä :)

    Comment


      #3
      Haha, oikeeta meininkiä kerrankin, eikä aina noita 80-luvun "sportti-autojen" virittelyjä... :P

      Comment


      • #4
        Joo, tossa on asennetta. Meilläkin on noita töissä rivikaupalla, mitä's jos ostas yhden pois :-) No jos ei nyt kumminkaan, riittää yks neliveto audi perheessä.

        Comment


        • #5
          Erottunee suht hyvin parkkipaikoilla. Tuskin noita kovin paljoa on liikenteessä.

          Onnea projektille.

          Comment


            #6
            toinen kierros kuvia projektin eri vaiheista:

            testiajoa

            täältä tultiin

            ja tänne mentiin

            ohjaamosta

            seitsemälle rekisteröity, kaikille nahkapenkit

            moottorinmentävä aukko

            Comment


              #7
              Lisäsin otsikkoon kommenttia kuvien määrästä. Muuten ihan mukavan kaheli projekti.

              Comment


              • #8
                Rock! Sikakiikussa on tunnelmaa ja maastokelpoisuus ihan omaa luokkaansa. Varusmiehenä kävin valtion maastoajokurssin. Kivaa oli, vaikka usko meinasi loppua kesken monta kertaa.

                Muistan, kun vuonna luu koulutin kadettipoikaa ajaman uazia, kun kerholla oli maistunut kaksi olutta.

                Kuunteli linnakesaaren yössä luentoa tyyliin "on mulla ajokortti, älä selitä".

                Sitten ajeltiin ykkösellä. Kakkosta yritettiin silmään useamman kerran. Ei onnistunut sitten millään. Kahdeksannella kerralla tjsp onnistui. Hurrasimme. Sekunnin päästä tästä hyppäsi järkyttävän kokoinen uroshirvi tielle ja jarrujen todettiin olevan "russian ABS"- tyyppiä. Sitten taas ykköstä silmään ja vihdoin - kakkonen. Sitä vauhdin hurmaa...

                Comment


                  #9
                  Hieno auto! Yksi harvoista asioista, joita jäi intistä kaipaamaan.

                  Jousitus/iskunvaimennus on noissa aika heikkoa tasoa, auto tuntuu pomppaavan ilmaan pienemmästäkin heitosta. Hyvät maasto-ominaisuudet voin allekirjoittaa. Kuulosuojaimet on pakollinen varuste. :)

                  Kavereiden vartiokierroksellla syttyi vartioauto UAZista muovinen ilmanputsarikotelo tuleen. Onneksi noissa oli sammuttimet miltei kaikissa. Kaikenlaista muutakin noista hajosi, enimmäkseen joidenkin ihmisten typerän ja säälimättömän käytön vuoksi.

                  Comment


                  • #10
                    Sotilastarkkailijakurssilla Niksulassa -92 vertailtiin eri maastoautojen ominaisuuksia. Mukan olivat niin Rangent, Lantikat, HJ60:t kuin lyhyemmätkin ja tietenkin UAZ, joka pesi ojien ylityksessä koko sakin pienimmillä etu- ja takaylityksillään.
                    UAZin ajaminen vaatii tosiin hieman asennetta ja oikeaa suhtautumista neuvostoteknologiaa kohtaan.
                    Kuulin väitetyn, että neuvostokaupan aikana jokaisen UAZin mukana tuli kaupantekijäisiksi yksi varaosa-auto.

                    Comment


                    • #11
                      Samaa sarjaa kun tilaa venäjältä varaosa tuulilasia gaziin, tulee sieltä kokonainen auto ;)

                      Comment


                      • #12
                        Jarilla on samanlaisia kokemuksia kuin minulla= naapurin laite on hyvä maastoajoneuvo. Sopii kovaan käyttöön- niin kauan kun kestää- kestää se. Taisi olla tuulilasilehti, joka teki vastaavanlaisen projektin? Mainiota, että harrastusta riittää. Kohta taitaa olla uusi keskustelupalsta netissä:"Punaisen lipun kunniamerkillä palkitut (auto)harrastajat":) Jos olisin nuorempi/rahakas harkitsisin BTR- 60:n hankintaa kesäautoksi:)

                        Comment


                        • #13
                          Tuulilasissa ainakin Marraskuun 2003 numerossa on yksi juttu UAZista
                          Löysittekös muuten ne napa-lukot ?

                          Comment


                            #14
                            Thumbs up! Tämä on parhaimpia näkemiäni projekteja. On se Uaz kyllä melkoinen elämys, oon vähän kade... ;)

                            Comment


                              #15
                              tämä kuva ei ole meidän uazista

                              että kyllä se uazikin kulkee (:

                              Comment

                              Working...
                              X