Oliko sulla kuvia siitä nykyisestä tukiraudasta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80q 1.8T jääratahauskuutin
Collapse
X
-
Auto ja pakosarja kesti sunnuntain jääratailut kunnialla.
Vaihdoin laatikkoon Midlandin synqron -öljyt kesällä laitettujen castrol TAF-X tilalle. Vaikuttaisi menevän pykälät paremmin pesään ja kolmosvaihteen synkro-ongelmakin mutulla arvioituna ilmeni vasta vähän enemmän rääkättynä. Vastaavan ongelman olen kerran korjannut ihan vaan öljynvaihdolla, mutta silloin askissa oli kyllä jotain ihan muuta kuin puoli vuotta vanhaa laatuöljyä.
Hyvän oloista kamaa tuo Midland, joten taidan sitä jatkossakin omiin autoihini kaataa.
Etuvakaajan irroitus ei juurkaan puskemiseen auttanut. Tosin taitaa vehkeessä olla nyt kulmissa sanomista ihan reilusti, kun ei tahdo pysyä lapasessa suoralla jäisellä valtatiellä. Eilinen Rautjärvelle siirtymä oli yhtä tuskaa ja työmatkalla tänään aamulla oli jo vähän jännää ilmassa, kun lähti satasen vauhdissa suoralla tiellä perä omille teilleen varoittamatta. Torstaille on kulmasäätöaika. Pitää sitä ennen käydä kaikki alustan pultit läpi ja herkistellä taas säädöt.
Matin kanssa päästiin kauppoihin kunnon renkaista, joten ens talveksi sitten on odottamassa rengassetti, jolla mennään varmaan vähän nykyistä kovempaa! Tarvii toinen vannesarja kunnostaa jossain välissä. Nykyiset käytetyt ja edulliset uusiokumitkin ovat kohtuullisen hyvin rääkkiä kestäneet, mutta huomaa niissä jo eron parin session jälkeen.
Comment
-
Kolmosen synkkaongelmaan voisi kokeilla RVS-käsittelyä, jos vauriot ei ole vielä liian pitkällä. Eivät varsinaisesti mainosta, että se parantaa synkronoinnin toimintaa mutta olen itsekkin muutaman laatikon kohdalla todennut, että parannus on ollut hyvin selkeä. Hyvienkin öljyjen kanssa.
Comment
-
Ja tuota Midlandin öljyähän saa siis mm. täältä:
http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=3951
Comment
-
Kyllä se kolmosen synkro taitaa nyt aika vainaa olla. Pitää kesemmällä ottaa loota auki. Tiedä vaikka samalla investoisi torsenin prikkamodiin.
Olisihan tuolle tarkoitus itse asiassa kesällä tehdä sitä sun tätä, mutta saapa taas nähdä mihin kaikkeen riittää aika ja into. Tällä hetkellä auto palvelee ihan arkiajossakin S2:n ollessa projektina.
Käytiin eilen Pasin kanssa vähän ajelemassa paikallisella radalla. Rata oli mahtavassa kunnossa pakkasyön jälkeen, kun pari sulaa päivää oli alla. Aika lähelle peilijäätä oli tilanne aloittaessa.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=mim1z2N8s_A[/ame]
Comment
-
Käytiin eilen Pasin kanssa vähän ajelemassa paikallisella radalla. Rata oli mahtavassa kunnossa pakkasyön jälkeen, kun pari sulaa päivää oli alla. Aika lähelle peilijäätä oli tilanne aloittaessa.
Comment
-
Pannaas pieni päivitys, kun on taas vähän tallitunteja takana.
Vaihteisto kävi irti ja 2-3-4 synkrorenkaat on vaihdettu. Ne on nyt jotain uudempaa molybdeenipinnoitettua mallia perinteisten uritettujen sijaan. Kolmosvaihde oli tuutannut niin monta kertaa jo pahasti varattua, että kytkentäholkki oli roskiskamaa. Oli itse rattaan puolen kytkentähampaissakin kulumaa, mutta kasaan se meni samalla ja tuntuu toimivan ihan täydellisesti. Odottelen vielä Tepolta pakettia, jossa on Midlandin öljyt. Vakuutuin niiden hyvyydestä, kun rikkinäiseen laatikkoon vielä koitin niiden tilalle lorauttaa vs200 mobilit ja aivan selvästi mentiin huonompaan suuntaan.
Vaihteiston purkua ja kasausta ja asennusta tuli itse asiassa harjoitetua ihan kahteen otteeseen, kun kakkosen kytkeytyminen tuntui jotenkin oudolta ja siirtotankokaan ei mennyt laatikkoon yhtä syvälle kuin nelosella. Noh muutaman tunnin ihmettelyn päätteeksi totesin että mielikuvitusvika ja eikun taas kasaan ja laatikko kiinni. Sen verran on nyt hommaa tullut reenattua, että loota on autosta irti 1-1,5 tunnissa, päreinä noin vartissa ja kasaankin menee aika vauhdilla.
Vakaa aikomus oli rakentaa Terhon castermodia apinoiden etutolppien yläpäiden siirto tähän autoon ennen Motoparkia, mutta etenkin osien toimitusaikojen vuoksi tuosta oli nyt luovuttava. Yhdet etutolpat on nyt muutettu kynäjousille ja jouset saapuivat postiin eilen. Vähän olisi tullut siis kiire, kun kulmasäädöt ja kailenlaista pitää ehtiä ennen viikonloppua.
KW:n modaamia irtotolppia tuli ihmetehtyä kaverin luona ja nehän on lyhentänyt niitä myös ohjausvarren alta optimaalisempien raidetankokulmien vuoksi. Mietin vielä, jos tekisin saman homman omillekin tolpille. Se tarkoittaisi vain sitä, että nykyiset kierreosat pitää käyttää myöhemmin taka-akselilla ja tilata sorvarilta lyhennysmäärän verran pidemmät eteen.
Koko coilihomman idea on nyt jäykempien jousien lisäksi se, että yläpää ylipäänsä mahtuisi olemaan riittävästi taaempana.
Kulmat on eilen säädetty cambereiltaan räväkämmiksi kuin ennen. Auton mukana tulleet camber-säätöpultit olivat hitusen vääränlaiset enkä sitä aiemmin kasatessa huomannut. Nyt viilailin vähän joka nurkan pulttia ja ne toimivat kuten pitääkin. Suurin motivaattori uusin kulmasäätöihin oli takapyörien saaminen sisemmäksi ettei rengas raapisi kaaren takaosaan kiinni kuten viime kesänä. Se onnistui hyvin, kun lähtötilanteen camberit säätöpulteilla nilkan/tolpan saumasta käännettynä oli kolmisen astetta ja alapallo sisään painettuna fillari meni sentin verran sisemmäksi. Taakse jäi camberia 2 astetta ja eteen jätettiin 2,5 astetta. Kiitokset säätöavuista d-specille, jonka kanssa eilen kulmat hierottiin kohdilleen!
Auton alkuperäinen bensapumppu pääsi eläkkeelle ja tilalle meni 044 uuden suodattimen kera. Pumpputeline oli hitusen hapan ja sen kanssa sai askarrella jonkin aikaa että kaikki pultit oli irti. Nyt on uusilla novibra-kumeilla paketti on taas kasassa. Pumpun ja suodattimen väliin tuli uusi letku k-jetin kaipaaman vaimentimen jäädessä pois välistä. Pumpun vaihdon jälkeen ajelinkin sitten RE85-jakelupumpulle ja parin softaversion jälkeen E85 softa on valmis. Vielä on vähän kylmästartin ja -käynnin kanssa tekemistä, mutta ei ole ollut aikaa eikä intoa siihen vielä paneutua. Kulkua tuli samalla hitusen lisää.
Ennakoiden optimointi olisi kyllä paikallaan, mutta siihen ei ole nyt ollut vielä intoa. Dynokeikkaahan se tarkoittaisi.
Pakosarja ratkesi kolmannen kerran. Alkaa kasvamaan kärsä otsaan sen tiimoilta. Nyt en jaksanut sitä ottaa edes irti vaan siihen tuli migisauma vaan paikallaan. Tein samalla tukiraudan evo3:n. Nyt on ahtimen alla lohkosta kolmesta pisteestä tuotuna tukipiste ja pystykuorman kantamassa tukitanko. Tuki on vähintäänkin vankka eikä nyt ainakaan jää siitä kiinni. Auton voi varmaan vaikka tunkata ylös tuosta tukiraudasta... Toivottavasti sarja nyt kestää. E85 pakolämmön pitäisi myös olla matalampi ja edesauttaa sarjan kestämistä. Mittausta lämmölle tässä autossa ei ole.
Jääradalle tehdyn auton välijäähdytykseen ei tullut oikein panostettua ja se kostautuu kesäkeleillä. Vähänkään reippaammin kiusaamalla imulämmöt kipuavat yli 60C, joka ei ole oikein mukavaa. Tuumailin ja selvittelin välijäähdyttimeen parempaa kennoa aika tavalla, koska tilaa ei tässä autossa valtavasti ole millekään erityisen isolle kennolle. Halpojen kiinalaisten sisärivoitus on aivan liian harva, että lämpö johtuisi kunnolla. Garrett-kenno olisi tiheämmällä rivoituksella, mutta on sekä kallista että vaatii päätyjen teettämisen. Saksassa käytetään aika paljon sprinter mersupakun kennoja ja itsekin sellaisen tuoreemman mallin lopulta tilasin. Kenno on sisältä hyvin uskottavaa, mutta ikävä kyllä kuitenkin pari senttiä liian korkea ja se jäi asentamatta. Sprinterin kenno on myynnissä ja suosittelen sitä lämpimästi ennen kiinalaisia kiiltäviä. Esim joku b5 1.8t ilman ilmastointia olisi varmaan oikein sopiva ehdokas tuon kennon hyödyntämään. Vink vink!
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=113719
Puskurin vaihtamalla tietysti tilaa tulisi, mutta tämä nykyinen on niin vankka että puolustaa paikkaansa jääratakäytössä. Se ei ole moksiskaan vaikka ajaisi kovaa vauhtia penkkaan.
Todennäköisesti ostan jostain garrettilaisen "400hp" pikkukennon päätyineen vaikka hieman isompikin kyllä sopisi. Sen sisärivoitus on ainakin asiallinen.
http://www.034motorsport.com/turboch...all-p-594.html
E85 antaa toki anteeksi imulämmöissä, mutta kovempaa auto silti kulkee senkin kanssa viileämmillä imuilmoilla!
Pannaan tolpista vielä projektikuva, kun ei nyt oikein muuta kuvattavaa ole ollut. Kierreosat on sorvissa katsottu olevan suorassa ja hepattu siihen kohtaan kiinni.
Comment
-
Kierreosat on sorvarikaverilta. Jenka on M50x1,5 eli pienemmän korkin iskarille sopiva. Alalautasen aihio on akselimutteri KM10 (sama 50x1,5). Siihen tulee vielä joku laajennuosa ja jousiohjuri kaveriksi. Jenkaosa on noin 115mm pitkä ja jatkuu muutaman sentin tolpan sisään.
Jouset on rally racesta ja lähden liikkeelle ~70kg jousella apinoiden kw-sarjan jäykkyyttä. Sisähalkaisija on 2,5", pituus 7" ja jäykkyys siis 400lb/in. Jouset maksoi 100e/pari ja apujouset välilautasineen 80e/pari. Näitä ei nyt vielä ainakaan kannata apinoida, kun voi olla mitat vähän poskellaan. Jostain piti silti lähteä liikkeelle. 70kg on todennäköisesti ainakin vähän alakanttiin jäykkyydessä vitoskoneellisiin, mutta tähän kevyeen kippoon voi olla ihan alueella. Olisi mielellään myynyt minulle jäykemmät jo taustatietojen perusteella, mutta kun kerroin jääratakäytöstä, oli tälle jäykkyydelle hyvät perusteet. Kompromisseja...
Laittelin aiemmin ostoilmon bilsteinien M50 tiivistekorkeista, koska sellaiset toiset tarvitsen, jos samalla resptillä teen taka-akselillekin. Takana näissä kun on aina M55 korkit. Pitänee selvitellä niiden saatavuutta varaosana. Ihan kelpokuntoisten bilstein b8 takia nämä koti-coilit nyt ylipäänsä tulevat. Jos on tarve iskareillekin, KW on äkkiä hyvin järkevä valinta ihan jo pelkästään finanssiperustein.
Joku iskarivarren suoja pitää vielä myös keksiä. Ideoita otetaan vastaan. Toimiskohan ohjausvaihteen haitarikumi? Taitaa jäädä kyllä liian pieneksi bilsteinille sisältä.
Kävin äsken lorottamassa Midlandit vaihteistoon, Ralliformulat koneeseen, ilmailin varmuuden vuoksi vähän jarruja ja kävin vielä kulmasäädössä kosketut kaikki mutterit läpi. Ajatus oli myös laittaa RS2:n jarrujen ilmanohjurit, mutta ei riittänyt into alkaa sovittamaan niitä peltisiin tukivarsiin.
Comment
-
-
Erkki Koskelolla oli WRC skodassa reigerin tolppien päällä metallispiraaliletkut. Ainakin kilpurissa toimiva ratkaisu kesät talvet.
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2..../DSC05153.JPG
Comment
-
Paljonkos se jäähy saisi maksaa, jos se on hyvä eikä sinnepäin? Olisko se pahasti hukkaanheitettyä rahaa, jos teettäisi ihan mittatilaustyönä sinne niin ison, kun sattuu vaan mahtumaan? Kenno tuppaa olemaan noissa jäähypajoissa jokseenkin laadukkaampaa mitä kiinapojan tekeleissä ja lisäksi kun saa kokoakin enemmän, niin ei luulisi tarvitsevan enää sen jälkeen huomiota tuo jäähy puoli. Plus että puskureiden ja muiden romppeiden kanssa ei tarvii vängätä kun teetttää siitä kennosta passelin. Taitaapi olla suuruusluokassa jotain ~viitisen rahaa mitä tuommosesta tarvii ojentaa vaihdossa...?
Yksi hyvin toimiva vaihtoehto olisi myös seat sportin tekele. Se tuntuu olevan tehokas ja kenno on melko ohutta joten menee jopa kylmästöinnin kanssakin, kun se sellaiseen on alunperin suunniteltu. Hinta ihan harrastajaystävällinen alle 3 rahaa marmorilla. Ainut epäkohta tuossa on se, että molemmat lähdöt on samassa päädyssä, kun se on 1.9tdi mjoottorille tarkoitettu. Onko tuo mitenkä paha vika?
Comment
-
Ei tarvii olla äärimmäisen halpa. Teettäminen on ihan ok, mutta kennoaihion pitää olla hyvää ja se on oikeasti ongelma. Maksimikoko on melkolailla 650x190.
Autotehtaiden käyttämät kennot vaikuttaisivat lähtökohtaisesti olevan merkittävästi asiallisempia kuin kiinalaiset kiiltäväpäätyiset. Usein vain koko on niin vaatimaton ettei toimi kuin juuri ja juuri siinä vakiotehoisessa.
Seatin kenno on siis todennäköisesti myös hyvää kamaa, mutta se on tähän sovellukseen aivan väärän mallinen.
Vielä on optiona myös sprinterin kennon hyödyntäminen niin että parin sentin madalluksen ja uusien päätyjen kanssa sen laittaa sopimaan.
Comment
-
Joo itsekin tuossa juuri katselin topicin alkupäässä olevia rakennuskuvia ja totesin ettei se seatin kenno oikein käy tuonne mitenkään. Sehän on about 400x300x50mm. Sulle tarviis matalan että se menee palkin alle ja leveyttä saa sitten olla reilummin, eikös näin?
Kanavankairaaja Kosunen puheli joskus että voi hommata jostain yyberhyvää kennoa mittatilaus tavarana, jos sellaisella tuntee kokevansa tarvetta, mutta on kuulemma ladottava sitten samaan nippuun ne kaikki kuuluisat mansikat, orvavannahkat ja maltaat. Kertoili että ainakin jossainvaiheessa olisi wrc vermeissä käytetty kyseistä tavaraa. Tiedä sitten. Jos jotakuta kiinnostaa niin varmaan selviää herralle soittamalla. Mutta tyyristä se tosiaan oli.
Tietty jos olisi joku innokas tiggi mies lähipiirissä joka kaljapalkalla liimaisi päädyt nippuun niin jostain leveästä kuorma-auton kennosta voisi saada välttävästi toimivan kohtuu budjetilla. En tosin tiedä minkä laatuista kamaa nuo kuorkin kennot yleisesti on.
Comment
-
Itselle ainakin koitan askarrella bitukkaan kuorma-auton kennosta jäähyt ja nimenomaan porkkiksen tallissa käydyn "vakavamielisen" välijäähy kennomateriaali keskustelun tuloksena.Ainakin tarkastelun jälkeen väitän että kuormurin kenno on soivaa tavaraa,tulokset tullaan tarkistamaan testien jälkeen.
Comment
-
En tiiä kannattaako tosta sarjan ratkeemisesta itkeä moneen otteeseen. Se, että sitä ei alussa tuettu kunnolla heikensi sen rakennetta koko sarjan osalta. Jos viet sen nyt johonkin röntkeniin, niin voit omin silmin todeta, että se on täynnä hiushalkeamia ja metallin lujuus on kärsinyt. Se ei tule enään kestämäänkään. Ite tein omassa autossa saman virheen ensimmäisen ja toisen sarjan kanssa, kunnes opin tukemaan sen kunnolla ennenkuin sillä on ajettu metriäkään. Otan tän meinaan sarjan tekijänä henkilökohtaisesti, koska syy ei ole minun, mutta sen käsityksen kirjoituksistas nyt saa.
Comment
-
Eiköhän se asia ole tuolla aiemmin riittävän selvästi käsitelty, joten eipä mennä nyt siihen. Projektikertomuksen osana kerron mitä on tullut tehtyä ja kerron jatkossakin.
Välijäähyjuttuun vielä sen verran, että über-hyvää kennoa on olemassa ja se on kuulemma greddyä. Menee toiselle tonnille, joka ei tule tämän auton kanssa kyseeseen mitenkään.
Vaan onpa motopark koettu ja siitä jäi pääsääntöisesti hyvä fiilis. Suht kovasti tällä autolla pääsee. 1:45.5 oli race chronon näkemys ja kuskista löytyisi vielä paaaaaljon parannettavaa. Veden- ja öljynlämmöt pysyvät täydellisesti hanskassa eikä jarrutkaan häivy ainakaan radikaalisti, joten renkaat on ainoa ajoa rajoittava tekijä. Niihin liittyykin sitten sellainen tapahtumaketju, jonka voisin tähän vaikka tarinoida.
Heti ekalla nopealla kierroksella pamahti ABS pois päältä ja jarrutus oli mennä pitkäksi. Olen tottunut ajamaan radalla abs:n kanssa polkimelle hyppäämällä. Noh nyt sitten tuossa rytäkässä tuli toista etupyörää lukittua niin pitkään, että flät spottihan siihen tuli. Tulin vielä kyseisen epäonnistuneen jarrutuksen päätteeksi liian kovaa lähtösuoraa edeltävään shikaaniin ja pamautin kuskin puolen pyörät kunnolla kanttariin. Luulin ensin vanteen mennen soikeaksi, mutta rengashan se oli. BBS kestää :)
Noh vaihdoin sitten eturenkaat taakse ja takaisin baanalle. Lopputuloksena tuo melkein pyöreä fillari ravisti takapään camber-säädön löysälle ja autosta tuli jokseenkin vikuri takapyörän sojottaessa milloin mihinkin. Kiristelyn jälkeen alkoikin sade melkein heti, joten päivä oli oikeastaan paketissa.
B7 RS4:n saavuttaminen suoralla lämmitti myös mieltä. Jotain se varmaan kertoo myös auton menohaluista...
Positiivista palautetta kulkupuolesta tuli päivän aikana monesta suunnasta. Sekin lämmitti.
Taidanpa kliksutella pari hankook v12 evoa ja ruveta suunnittelemaan seuraavia päivityksiä. Tai edes aiemmin suunniteltujen toteutusta.
Comment
-
Riippuu merkittävästi näkökulmasta. Ehkä se tuntuu hienommalta, jos sanotaan että RS4:ssä on 420hv ja meikäläisellä on 300tkm ajettu avaamaton AEB :)
Tuli eilenkin taas todettua, että aika lujia moottoreita ovat. Näistähän menee aina ne...
Comment
-
Kyydissä istuneena voin todeta että tosiaan sysää ihan kivasti. Puhelimen pito koelaudan luona maestron ajaessa oli jo oma haasteensa, saati sitten radan seuraaminen. Vauhtiakin oli sen verta joka paikassa että meinas pukata jo ihan huonoa oloa :D
Comment
Comment