Hyvä että pääsit perille. Mielenkiinnolla odotan vian selviämistä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80q 1.8T jääratahauskuutin
Collapse
X
-
No vika selvisi ja on onneksi diagnoosin mukainen. Vesipumpun fillari on säteittäin halki ja on siis sutinut akselillaan. Fillari on sorvannut itselleen pesään aika napakan sovitteen :)
Roope jousia pitäisi varmaan protoilla. Veikkaan että nykyiset etujouset takana ja jonkin vitoskoneisen madallussarjan etujouset edessä voisivat olla tie autuuteen. Vaatisi toki paljon selvitystyötä, mutta jotain tuon suuntaista esimerkiksi. Tässähän auton massa näyttelee aika suurta roolia myös.
Comment
-
Yleensä moottoreissa sulake on jossain ihan muualla kuin vesipumpussa.. =)
Auttaisikohan sokitus, vai halkeaakohan tuo joka tapauksessa? Meinaten, että lukitsisi siiven pumpun akseliin esim. pienellä pultilla tai sitten ihan sokkatapilla. Metallisella siipipyörällä varustettu vekotin olisi toki parempi, mutta onko niitäkään edes olemassa tuohon koneeseen?
Comment
-
Jousista sen verran, että jos intternettiin on uskominen, niin:
"At last, a very helpful person has confirmed actual H&R RS2 spring rates.
They are progressive and rated as follows:
FRONT 43 N/mm [16.2% stiffer than OEM, 37 N/mm]
REAR 55N/mm [5.8% stiffer than OEM, 52 N/mm]"
Versus omat kw var kolmosen jouset edessä 70 N/mm ja takana 60 N/mm.
Yhden Kemorasession perusteella uskaltaisin suositella jotain tuollaista (60-70 N/mm) rata-ajoon lähtötasoksi. Ehkä pientä hienosäätöä etu/taka-suhteessa koska tässähän pitäisi olla vähemmän painoa etuakselilla.
Comment
-
En keksi miksi niistä huonommatkaan tulisi, jos vaan jousen päät sopivat oikeisiin paikkoihinsa. Ja kyllä vaan tulee jäykemmät. Kun kierroksia poistetaan, joutuvat loput kierrokset taipumaan suhteessa enemmän -> jousen kokonaisjäykkyys kasvaa.
Comment
-
-
-
Miultahan joutaa konsonanttikakkosen alusta tässä ennen talvirengaskelejä. Olisko siinä mitään ideaa typ89 erikois-1.8T-henkilöauton alustaksi? Luultavasti siinä on alla H&R:n Cup-kitti Bilsteinin pumpuilla, madallus luokkaa 50mm. Mitään tarkempaa jousituksen palikoista mulla ei vielä ole mutta H&R on vahvin veikkaus.
Comment
-
Pannaanhan pieni apdeitti reilun puolen vuoden jälkeen. Tahkon keikka jäi nyt tänä vuonna väliin aikataulusäätöjen takia. Eilen se homma ei enää harmittanut yhtään, kun pääsi ekan kerran piikkirenkailla ajamaan täysillä.
Autoon on vaihdettu vakiojarrut takaisin, että 15" talvipyörät ja 14" piikkipyörät mahtuvat olemaan. Jarrut sitten tietysti muodostuivat jäällä ongelmaksi, kun pitoa on ja jarruja ei... Tuohon hommaan ei oikein taida viisasta lääkettä olla olemassa, koska pikkujarruilla pitää hoitaa talvikauden kaikki ajelut. Ihan kisapalat ja sellaiset siis eivät tule kyseeseen, kun pitää toimia kylmänäkin.
Eilen tuli taas ihailtua kuinka lujia moottoreita ovat tehtaalla aikoinaan tehneet. Ihan kunnon rääkkiä annoin eikä se vaan hajoa :) Vähän jopa yliahdoille pyrkii ajoittain, mutta silti vaan palikat pysyy lohkon sisällä. Rajoitin on 7800:ssa ja siellä kone pyöri eilen monesti ja pitkään.
Öljynjäähdytyksen kanssa oli pieni ongelma jokunen viikko sitte kouvolan peltojääradalla. Termostaatin auetessa öljynpaine putosi nollaan. Onneksi ko. tilanteessa ei ollut veto päällä vaan kaasu juuri nostettu. Vaurioilta siis vältyttiin. Hetken jäähdyttelyn jälkeen paineet taas löytyivät. Tuohon en ole keksinyt muuta syytä kuin kennossa kesän jäljiltä olleet 10w60 tws motorsportit. Jospa ne ovat -15..-20 pakkasessa niin jäykkänä ettei tavara yksinkertaisesti liiku yhtään. Todennäköisesti tuolla termostaatti oli kesän jälkeen ensimmäistä kertaa levällään.
Tuon keikan jälkeen purin öljytermostaatin ja pakotin tallilämpimässä autossa kierron kennolle poistamalla jousen ja pönkkäämällä termarin sylinterinsä pohjaan. Termostaattipatruunan kyljessä olevat aukot määräävät mihin pohjan suunnasta tuleva paine menee ja patruunan kärjessä oleva elementti painaa patruunaa syvemmälle, kun riittävä lämpö saavutetaan. Vekotin on samanlainen kuin monissa 5syl vauhtimalleissa.
Kierto toimi hyvn kennon kautta ja näin tws on laimennettu 5w50 ralliformulan sekaan. Eilen -10C radalla ei ollut vastaavaa ongelmaa ja öljyn lämpö pysyi hienosti 120C tuntumassa.
Pikkuvauhdeissa auto oli piikeillä erittäin puskeva. Takavakaaja on nyt irti ja etuvakaaja paikallaan. En tiedä kokeilisinko seuraavaksi ilman etuvakaajaa vai takavakaajan kanssa. Kuitenkin melko kallisteleva tuo on nykyiselläänkin, joten vakaajattomuus ei varmaa ole pelkkää plussaa. Isommissa vauhdeissa on nyt tällaisenaankin melko yliohjaava tai ainakin herkkäperäinen ja oikeastaan juuri hyvä omaan makuuni. Noin 175 km/h oli Rautjärven radalla huippunopeus ja siinä alkoi olemaan jo vähän sellaista menemisen meininkiä :)
14" vannesarjoja mulla on nyt 2kpl ja toiset odottavat vielä piikkirenkaita. Haku on jatkuvasti päällä. Nykyisistä 2 on kohtuullista ja 2 aika väsynyttä. Saa tarjota kaikenlaisia 14" piikkejä! Voin ostaa inhimillisesti hinnoiteltuja käytettyjä bfg/michelin/pirelli -renkaitakin enkä pelkästään näitä kotimaisia pinnoitettuja...
Tällä hetkellä jääratafiilis on vähän sen suuntainen että mahdanko jaksaa enää ihan äkkiä siviilirenkailla lähteä. Voin suositella kyllä lämpimästi muutaman satasen sijoitusta jääpyöriin sellaisille, jotka tykkäävät jääradoilla käydä.
Pannaan pari fiilistelykuvaa vielä liitteeksi.Viimeksi muokannut porkkis; 19.2.2012, 12:13.
Comment
-
On se kyllä vahva kone. Enpä usko että on enää mieltä mennä siviilirenkailla. Piikkirengas kyydityksen jälkeen tuntu että oma auto sutii vaan paikallaan. :)
Sanoit ettet meinannu ajaa kahtasataa rautjärvellä mutta ei siellä urku auki ihan niin kovaa pääse. Ensimmäisen kierroksen 140kmh ja viimeiset 175kmh. Siitä se vauhti ei enää luultavasti kauheita nouse. Vaikka kolmosen vaihto on niin suorakytkentä ja nopea kun voi olla. :D
Comment
-
Nappaa kokeeksi etuvakaaja pois pelistä. Itse jätin molemmista vakaajista toisen koiranluun kotiin Tahkon reissuun lähdettäessä ja osoittautui toimivaksi. Itselläni toki merkittävästi jäykemmät jouset. Mutta toisaalta eipä se kallistelu piikkirengastuksella niin haittaa.
Comment
-
Kyllähän Tahkollakin jääpiikkifiiliksestä sai esimakua, kun 40euron Sierrat veti tuhatta ja sataa meidän Audeista ohi :) Mutta kyllä piikeillä alkaa pääsemään niin kovaa, että alkaa kaaret ja kypärä olemaan paikollaan, varsinkin jos ihan jäärännissä vedetään...
Eli taidan ostaa ensi talveksi Starletin...
Comment
-
Ilmeisesti se Sierra jonka pakokaasuja haistelin Terhon erikoishenkilöautoa ohjastaessa oli rikki, koska ei se karkuun mennyt ennen peräkurvin tiukkaa kääntöä. Eli pahuksen hyvin toimi mukamas puskeva laite ilman vakaajia jäällä. Oli oikeasti mukavaa työntää pari kierrosta ennen kuin mennään liian kovaa - silloin ei kuulu ajaa kaverin autolla.
Comment
-
Joo unohtui mainita tuo kolmosvaihteen ongelma eli nyt mulla on molemmissa harrasteautoissa sama tilanne. Kolmonen alkaa tuuttamaan varattua, kun vehkeet on ajanut reippasti kuumaksi radalla. Valitsin kyllä kesällä tähän lootaan käytetyn joskin silmällä katottuna ihan priiman kolmosen synkrorenkaan. Tuolla kouvolassa alkoi temppuilemaan ja nyt taas, kunhan lämpesi kunnolla. Meneehän se silti pesään, kun Panee. Kerran taisi vaan olla menemättä.
Pitänee koittaa seuraavaan ratailukeikkaan ottaa toinen koiranluu edestä irti ja kokeilla. Se on maalaisjärjellä kuitenkin pikkuvauhdeissa merkittävämpi muutos kuin takavakaajan asentaminen.
Näillä käytetyillä pinnoitetuilla piikeillä ei kyllä tarvitse miettiä kypäriä ja turvakaaria. Todella pahasti pitää hölmöillä että kattokerho kutsuisi. Vastaava riski on olemassa siviilikumeillakin, jos vauhtia saa paljon. Tilanne voi olla toki eri, jos on tehdasuutta merkkikumia alla. 400e/kpl pitää huolen siitä, että mulla ei tule moisia olemaan.
Comment
-
Olli: Kiitokset, otan tuon suurena kohteliaisuutena. :) Itse asiassa yllätyin itsekin, miten paljon puskevampi oli c4 panssarivaunu taas kun pitkästä aikaa kävin Hämeenkyrön radalla kokeilemassa. Vielä on onneksi muutama ässä hihassa tuon alustan & voimansiirron suhteen, jotta saadaan laitteesta vieläkin ajettavampi.
Vielä noista vakaajista sen verran, että vakaajan ikävä sivuvaikutushan on se, että se heikentää pitoa sillä akselilla jolle se on asennettu. Erityisesti jäärataolosuhteissa, kun on epätasaisuutta aina jonkun verran, on mielestäni hyvä että pyörät pääsevät seuraamaan radan pintaa mahdollisimman itsenäisesti. Näin saavutetaan maksimaalinen pito.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 19.2.2012, 21:04.
Comment
-
Täytyy siis pyrkiä Hämeenkyröön synkronoidusti. Täytyy vaan olla tarkkana, ettei lipsahda kilvanajon puolelle. :)
Comment
-
14" vannesarjoja mulla on nyt 2kpl ja toiset odottavat vielä piikkirenkaita. Haku on jatkuvasti päällä. Nykyisistä 2 on kohtuullista ja 2 aika väsynyttä. Saa tarjota kaikenlaisia 14" piikkejä! Voin ostaa inhimillisesti hinnoiteltuja käytettyjä bfg/michelin/pirelli -renkaitakin enkä pelkästään näitä kotimaisia pinnoitettuja...
Comment
-
Ollaanpa Matti yhteyksissä noista.
Sekin unohtui kertoilla aiemmin, että pakosarja ratkesi syksyllä, kun ei tullut tukia rakennettua ja oli epäilys ettei niitä tarvita. Jälkiviisaana voi sanoa että tarvitaan. Korjautin pakosarjan hitsarilla ja muutama kuukausi meni ok. Tässä sydäntalvella se alkoi taas vuotaa eli oli ratkennut ja viime vkl jääratailun jälkeen vuotoa on jo niin paljon, että huomaa ahtimen heräämisessä selvästi. Loppuvaiheissa jäällä lienee ollut tehoakin noin 10% hukassa. Kerhon dynopäivillä huomattiin edellinen ratkeaminen ja tuli silti mitattua. Häkellyttävän paljon siirtyi herääminen ihan paperillakin katsottuna aiempaan mittaukseen verrattuna.
Sarja on tällä hetkellä irti ja korjattavana taas. Viime kerran jälkeen duunattu tuki ei ollut selvästi riittävä, joten nyt tarvitsee panostaa siihenkin osastoon lisää.
Tämä ei sitten ole kritiikkiä sarjan tekijää kohtaan. Hän kehoitti tukemaan sarjan heti, mutta päätin olla kuuntelematta...Viimeksi muokannut porkkis; 22.2.2012, 09:24.
Comment
-
Ei oikeestaan pysty sanomaan eli sieltä täältä. Koville se selvästi joutuu. Noh se on taas sulateltu nippuun ja pistin äsken paikalleen. Pahiten ehkä oli sellaisesta kohdasta, jossa hepattu viereisiä putkia toisiinsa kasauksen aikana, mutta heppiä ei ole leikattu jälkikäteen auki. Oli ihan repinyt palan irti toisesta putkesta. Siihen ei olis tainnu paremmat tuet auttaa.
Pitää koittaa puuhata vielä evoluutio tukiraudalle, jos se nyt sitten kestäis paremmin. Jos vielä leviää niin taidan teettää kuumalujasta uuden satsin. Ehkei sekään autuaaksi tee, mutta ainakin paperilla hyvä idea.
Comment
Comment