1.8S on typ89:ssä tarkoittanut sekä kaasaria että monoruiskua, eli molemmat oikeassa ;). Vaihtui jossain välissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80q 1.8T jääratahauskuutin
Collapse
X
-
Vieras
-
Pitkän viikonlopun puuha-aika kului muiden vehkeiden kimpussa. Jotain silti on tapahtunut tällekin. Ensinnäkin tutkin tuota 3.2 motronicia ja totesin että käytän mielummin vähän uudempaa 3.8:aa, joka löytyy alkaen vm 97. Se on ennestään tuttu ja sen puukottamiseen minulla on riittävät resurssit olemassa. 3.2:n kanssa menisi nykytilanteessa isosuutinjutut turhan työläiksi. Niinpä hommasin ebaysta johtosarjan uudemmalle boksille ja harrastajatoverilla pitäisi olla myös boksi tarjolla.
Kliksuttelin ebaysta myös uuden lambda-anturin, vanhassa oli vuosileima 95. Se meni suoraan roskiin.
ABS-anturit löytyi foorumilta käytettynä sopuhintaan, joten se asia on nyt kaiketi hoidossa myös. Korjaan siis ABS:n. Saahan sen napista pois tarvittaessa.
Niin ja nokkiakin tarjottiin sopivalla oravannahkadiilillä, joten pannaan nyt sitten sellaisetkin. Kyseessä cat cams 1003652, joka on ko. tehtaan reippain vaihtoehto hytikkakupeille. 226/238 millistä milliin ja 9,25/11 max nostot. Josko vehkeet noiden kanssa hengittäisi niin ettei kummoisia ahtoja kaivata. Essonbaari-asteet (@0,1mm) ovat 267/280. Autohan ei ole vähäpäästöinen, joten vähän reippaammatkin nokat menee vielä ongelmitta päästötesteissä.
Keräilin vähän myös tarvittavaa osalistaa ja pohdin vielä moottorin avaamista. Se on vaan niin, että sellainen 1500e menee tuosta vaan, jos lähden avaamaan. En siis ole vieläkään sitä mieltä että avaisin. Haaveet tahkolle tulemisesta tällä voi myös unohtaa, jos konetta lähtee rakentamaan nippeleistä. Veivit itsessään ovat todella halpoja, mutta kaikki kerrannaisvaikutukset mukaan lukien rahaa palaa aika paljon.
Taidan myös päätyä käyttämään toveri Nuutiselta yli jäänyttä nuorisopuskuria edessä. Vaikka design ei ole omaan silmääni hirmu hyvin koskaan oikein sopinutkaan, on tuossa kuitenkin monta puoltavaa seikkaa: nykyinen rikki, kuulerille tilaa ja iso ilma-aukko, oikean värinen ja kiiltävä, jääradalla hullua kyytiä saanut lukemattomia kertoja & edelleen ehjä, sopii tehtaan kiinnikkeisiin ilman harrastamista, edullinen.
Lähipäivinä pitäisi saada kone sijoilleen. Perjantaina moottoria jo peseskelin ja purin ylimääräiset kamat siitä irti. Samalla tuli soviteltua kannakkeita ja todettua että tyhjästä saa nyhjäistä. Keulatuki sopii paikalleen, ei tarvise kuin yhden holkin. Sinänsä turha kampe sovituksen jälkeen, koska pitää todennäköisesti rakennella kuitenkin custom. Sivukannakkeista sopii yhteensä 1 pultinkohta.
Toivottavasti pakosarjan ja ahtimen laippa tulee lähipäivinä niin saan mallattua ahtimen paikan ja nykäistyä sitten taas moottorin pois nokalta ja vaihteiston atomeiksi.
Comment
-
ootko nähny painajaisia reikäisestä lohkosta ku rupesit kelaileen veiviasiaa? Niitä kinukkiveivejä saa esim us-partsilta alta 400e. Nehän ei sit käy ihan suoraan koska männäntappi on vakimukeissa 19mm ja veivi kapenee tapin kohdalta. Eli kiinakanget menee koneistukseen... Vakio mukit kyllä kestää noi voimat...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viestiLaakerit? Muut tiivisteet? Kansityöt? Kun koneen leväyttää, tekee helposti samalla sitten muutakin hiplausta, kun se kerran auki on. Siinä sitä hintaa äkkiä kertyy. Nimim. 5-sylinterisen juuri avannut..
Taitaapi luugerit vaihtua alakautta :)
Comment
-
kyse oli siitä, että mitä osaa joutuu uusimaan PAKOSTI, jos kanget vaihtaa. Saahan sinne ostaa mitä romua tahansa, jos budjetilla ei ole kattoa. Tässähän oli tarkotus pysytellä matalalla budjetilla. Ite vaan annan oman suositukseni kankien vaihdosta. Tuplaa meinaan budjetin jos se veivi räpsähtää... Mutta joo ei siitä enempää
Comment
-
Hetkinen, mistäs padasta tässä nyt puhutaan? Yksi puhuu kansipahvin vaihdosta, toinen alakautta vaihdosta..
Tulipahan mieleen, noista 'lisäkustannuksista' jäi pois tasapainotus, jos veivien vaihtoon ruvetaan. Pyöriihän se kone ilmankin, mutta vähän hölmöä se on jättää tekemättäkään, kun kerran auki on. Sama juttu noiden muiden osien kanssa. Onhan se vähän hölmöä vaihtaa vahvempaa osaa ja jättää kuluneet laakerit sulakkeeksi..
Itse ainakin teen mielummin kerralla kuntoon. Ymmärrän oikein hyvin tuon porkkiksen filosofian olla mielummin kokonaan avaamatta pataa, jos kerran budjetilla mennään. Nythän ilmeisesti tingitään väännöistä. Nämä nyt on näitä näkemyseroja..
Comment
-
Että vain itse tekemällä voi oppia? Väitän vastaan..
Tasapainotuksesta löytyy juttua esim.täältä. Jos muu ei vaihdu kuin kanget ja massoihin ei kosketa, ei tuo tasapainotus kai niin pakollinen ole. Olettaen, että kanget on sen yleisesti ilmoitetun 1g massan sisään saman painoiset.
Edit:
Köh.. Tuli keskusteltua aiheesta toisaalla ja sieltä tuli vähän eri näkemys. Kiertokankien alapäähn on pyörivää massaa, joten kankien vaihtuessa olisi paketti hyvä tasapainottaa. Lupasi toimittaa jossain vaiheessa kotimaan kielistä materiaalia aiheesta..Viimeksi muokannut arto s; 11.12.2010, 21:18.
Comment
-
Noniin otetaanpa rauhallisesti :)
Kankien vaihdon kerrannaiskuluiksi laskin juurikin koneistustyöt, männänrenkaat ellei jopa männät, runkolaakerit, veivilaakerit, tiivistesarjat, ohjurien vaihto, venttiilityöt jne jne eli en tosiaan niitä pakollisia minimikustannuksia vaan jos koneen avaa, tehdään sitten samalla siitä niin uutta vastaava kuin tapana on. Puntaroin siis tuota hommaa kustannuksineen ja tulin siihen tulokseen että ei helvetissä, ei tähän vehkeeseen. Ei nyt. Veivilaakerit vaihdan ihan vaan siksi että koneella on ajettu jo aika paljon ja se tuntuu minusta siitä johtuen fiksulta. Muuten en tekisi sitäkään.
Veivithän itsessään kyllä menisi budjettiin ihan helposti, mutta ei se kaikki mitä ne aiheuttaa.
AEB:n veivi ei ole mitenkään hoikempi kuin esim 20vt 5syl. Siinä menee 100Nm/pytty nakuttamatta ihan tuosta vaan koska vaan. Olen säätänyt yhden 120nm/pytty vakioveiveillä eikä se ole tietääkseni pettänyt. Siihen en ota mitään kantaa millaisia linnnunluita uudemmissa on tai kuinka moni on paskoilla säädöillä tms saanut omia veivejään mutkalle. Nakutusta ei kestä mikään.
Eiköhän siis tiivistetä tämä veivihomma tähän:
"ajomiehet ajaa, jännittäjät jännittää"
Ainiin jarrupääsylinterin ja imusarjan väliin mahtuu sormi, joten ei ainakaan tämän minisylkyn kanssa ole mitään ongelmia :) Yksi putki piti taivutella uuteen uskoon.
Comment
-
mittaappa huvikses ne sun vitoskoneen mäntä/veivi paketit ja kato montako grammaa on keveimmän ja painavimman välillä. Tollasessa 7000r/min kiertävässä perusmottorissa ei muutaman gramman heitot vaikuta paskan vertaa. Aivan turhaa tolla viritysasteella ruveta repimään kampuraa pois. Ite 3-4 kampuraa tasapainottanu ja ne on tehtaalta ollu 2-4g sisällä. Riittävin toimenpide on valita kevein mäntä/painavin kanki yhdistelmä ja saada näin ne lähimmäks samaa painoa.
Comment
-
Mites noissa jääratagummeissa on muuten halkaisijassa eroa? Että onko 16" paljokin isommat kuin 15" tai 14"?
Comment
-
Joo, yleisimmät koot piikkirenkaissa ollu muistaakseni 145/90-15" ja 145/80-16". 13" ja 14" on sitten kehältään pienempiä.
Pienempien saatavuus on nykyään vähän heikompaa, joten vanteiden hankinnassa kannattaa huomioida se että nykyään ostetaan uutena hyvin paljon 16" renkaita ja niitä jää sitten harrastekäyttöön kohtuu hinnalla. Uusien hinta pyörii renkaasta riipuen 400€/kpl ja käytettynä niitä saa kunnosta riippuen 50-100€/kpl ja niillä tulee harrastusmielessä ihan hyvin toimeen...
Eikä sitä tehoa ole koskaan liikaa edes (varsinkaan) jäälle. :)
Todellisuudessa kunnon piikkirengas syö tehoja tosi paljon. Asian huomaa helposti jos yrittää työntää autoa piikit alla vaikka tallissa missä piikki ei edes vielä ns. pure mihinkään...
Comment
-
Kiitos tiedoista. Mulla on yks setti 15" itellä, en oo tajunnu noita profiileita katsoa ikinä. Jos jarruja sais hiukka pienennettyä niin menis kyllä 16", ja 145/80-16" kehä on parin millin sisään sama kuin 205/50-17" mitkä nyt pyörii alla. Toki sitten on vielä ne piikit. Että teoreettisia mahdollisuuksia olis tuollaisten 16" sopimisesta meikäläisenkin (ja miksei porkkiksenkin) kippoon.
Comment
-
Yleispätevä piikkirengasmitoitus on itellä ollu nykygummeis 15 - 16" muutos milleiksi. 650 halkaisijainen + piikit 10mm on ns täyskorkee ja edessä (typ89) -30 madalluksella ei mahdu sisäänjoustoissa pyörimään ( tulee jarruefekti ) ja tietysti ET-luku vaikuttaa renkaan sijaintiin pyöränaukossa. Jos 620 korkeeta löytää, se parempi vaihtoehto, 16" ei vaan taida tätä kokoa olla. Porkkis ja Grossi kyl tuntee sen punaisen millä täälläpäin piikeillä ajettu.
Tekee sitte rumasti kaunista jäkeä ku etufillari vinossa menee sisäänjoustot pohjaan ;)
Korjata saa millimetrejä, eihän näin vanha jaksa enää muistaa mikä tauti se on kun ei enää muista, varmaankin se korjaantuu viagralla ;)
Comment
Comment