Harrastelen muiden vehkeitä aika kiitettävän paljon, mutta välillä löytyy aikaa ja intoa puuhata jotain itsellekin. Pidempään mielessä on pyörinyt competition quattro + 1.8T -tyylinen paketti. Tässä nyt auto on vanhempi, mutta perusajatus on kuitenkin sama. Aiemmin olen vähän karsastanut 1.8T:tä projektimoottorina, mutta parin vähän tehokkaamman säätöhomman jälkeen mieli on muuttunut. Ihan hyvä peli, kunhan kyljessä on jotain muuta kuin K03 tai K04 -tukos. Hei, älkää suuttuko :)
Kipinä hommaan tuli oikeastaan Rovaniemen jääratareissulla, kun rikoin S2:sta aidon RS2-puskurin ja takapuskurikin meni maalarille. Kruunasin talven vielä särkemällä silloisen käyttis-Octavian takapuskurin Joutsassa. Vähän liian kallista jääratahauskaa meikäläiselle, joten S2 ei ainakaan enää jäälle mene. Tahkollahan olin erikoiscaravellella, josta edellinen projektijuttunikin on.
Vastaan käveli sopivasti oikealta ohjattava kytkinvikainen A4 1.8T '96. Päätin ostaa auton purettavaksi ja pitää siitä itse moottorin. Nyt alkaa A4 olemaan aika puhdas. Kiitos vaan osien ostajille. Tätä kautta myös moottori muodostuu edulliseksi.
Varsinainen auto löytyi paikalliselta harrastajalta. Siihen on alustaa remontoitu ja leimalle tehtävien hommien lista on melko lyhyt. Takaiskuna jälkikäteen tosin ilmeni että autossa ei ole ABS-antureita. Aika jännä ettei ole varoitusvaloakaan. Melko arvokas anturikierros pitäisi siis jostain kehittää... Tämä asia nostattaa V-käyrää tällä hetkellä ihan jonkin verran.
Miksi sitten t89 eikä B4?
-käveli sopivasti vastaan
-halpa
-1170kg omamassa
-lyhyet 4.55 perät, samat tosin 4cyl B4:ssäkin
-ei vähäpäästöinen
-voi paiskoa auravallien välissä ja läpi eikä tule kyynel vaikka puskurit ja maalit kärsii
Moottorispeksiä
-AEB
-Motronic itse säädettynä
-Mitsu TD05H-16G EVO6(.5) RS Tommi Mäkinen -mallista ahdin, 48/49mm, 10.5cm2 jaettu, titaaniseosakseli
-Deka 630cc@4bar, E85 valmius
-nokkapolitiikka vielä avoin, saa tarjota (edullisia)
-pakosarja vielä avoin
-Alla oleva 2,5" custom auto craft putkisto
-S2 välijäähdytin
-S2 kytkinpaketti
-Tehotavoite suljetun alueen käyttöön noin 350hv
Moottoria ei ole tarkoitus sen kummemmin availla. Teen vaan järkevät säädöt ettei pata korkkaa. Kiertokangen laakerit ja pultit olen ajatellut vaihtaa ihan vaan varmuuden vuoksi. Samalla tulee tarkastettua öljyimusihdin puhtaus.
Ajatus on käyttää S2:n suodatinkoteloa. Katsotaan onko mahdollista rakentaa pakosarja Mitsun kanssa niin, että kotelo mahtuu. Nuorisosuodattimia en käytä kuin pakon edessä. Moottorin oikea kylki on kyllä starttia lukuunottamatta hyvin tyhjä tässä tapauksessa, joten voisi onnistuakin. AEB:n ilmastoinnin kompressorin ja moottorituen irroittamisen jälkeen tilaa on paljon. Kone tulee kiinni etukelkkaan 1.8E vanhoilla/vanhoista rakennetuilla kannakkeilla.
Aiemmin tallissa seisoi t81q, johon oli ajatus tehdä vireä 2.0 16V. Se homma kaatui aika/raharesurssipulaan ja myin rakennussarjan eteenpäin hyvään kotiin. 16V:n olisin voinut rakentaa nyt tähän koriin, mutta enpä taida koska siitä tulisi taas kallis ja tarkoitus on raaskia joskus vaikkapa myydä tämä lossi. Jos teen kuten tapanani on, kuluu rahaa järjettömästi ja auton myynnissä koskaan ei olisi mitään ideaa. Nyt mennään siis eri reittiä.
Tällä hetkellä mennään sellaisessa tilanteessa että AEB on irti A4:stä ja 1.8E on irti 80:stä vaihteistoineen. Laatikko pitää ottaa seuraavaksi auki, koska kytkinakselin laakerointi huutaa. Toivottavasti ei muodostu arvokkaaksi laatikon remontti. Laatikkorempan jälkeen alkaa AEB:n sovittelu nokalle. Vanhoja projekteja tutkineena on ilmeisesti imusarjan ja jarrupääsylinterin konflikti väistämätön. Pitää keksiä jotain.
Akun taidan 80:ssä siirtää taakse ja akkukotelon rälläköidä mäkeen. Ehkä konehuoneen voisi maalata samalla vaikka mitään hienostelua tässä ei ole tarkoitus harrastaakaan.
Aikataulu on sellainen, että tällä on tarkoitus tulla kerhopäiville Tahkolle. Ei siis mikään iisakin kirkko.
Aiheeseen liittyviä ylijäämäosia myytävänä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94223
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94194
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=93929
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=93064
Kipinä hommaan tuli oikeastaan Rovaniemen jääratareissulla, kun rikoin S2:sta aidon RS2-puskurin ja takapuskurikin meni maalarille. Kruunasin talven vielä särkemällä silloisen käyttis-Octavian takapuskurin Joutsassa. Vähän liian kallista jääratahauskaa meikäläiselle, joten S2 ei ainakaan enää jäälle mene. Tahkollahan olin erikoiscaravellella, josta edellinen projektijuttunikin on.
Vastaan käveli sopivasti oikealta ohjattava kytkinvikainen A4 1.8T '96. Päätin ostaa auton purettavaksi ja pitää siitä itse moottorin. Nyt alkaa A4 olemaan aika puhdas. Kiitos vaan osien ostajille. Tätä kautta myös moottori muodostuu edulliseksi.
Varsinainen auto löytyi paikalliselta harrastajalta. Siihen on alustaa remontoitu ja leimalle tehtävien hommien lista on melko lyhyt. Takaiskuna jälkikäteen tosin ilmeni että autossa ei ole ABS-antureita. Aika jännä ettei ole varoitusvaloakaan. Melko arvokas anturikierros pitäisi siis jostain kehittää... Tämä asia nostattaa V-käyrää tällä hetkellä ihan jonkin verran.
Miksi sitten t89 eikä B4?
-käveli sopivasti vastaan
-halpa
-1170kg omamassa
-lyhyet 4.55 perät, samat tosin 4cyl B4:ssäkin
-ei vähäpäästöinen
-voi paiskoa auravallien välissä ja läpi eikä tule kyynel vaikka puskurit ja maalit kärsii
Moottorispeksiä
-AEB
-Motronic itse säädettynä
-Mitsu TD05H-16G EVO6(.5) RS Tommi Mäkinen -mallista ahdin, 48/49mm, 10.5cm2 jaettu, titaaniseosakseli
-Deka 630cc@4bar, E85 valmius
-nokkapolitiikka vielä avoin, saa tarjota (edullisia)
-pakosarja vielä avoin
-Alla oleva 2,5" custom auto craft putkisto
-S2 välijäähdytin
-S2 kytkinpaketti
-Tehotavoite suljetun alueen käyttöön noin 350hv
Moottoria ei ole tarkoitus sen kummemmin availla. Teen vaan järkevät säädöt ettei pata korkkaa. Kiertokangen laakerit ja pultit olen ajatellut vaihtaa ihan vaan varmuuden vuoksi. Samalla tulee tarkastettua öljyimusihdin puhtaus.
Ajatus on käyttää S2:n suodatinkoteloa. Katsotaan onko mahdollista rakentaa pakosarja Mitsun kanssa niin, että kotelo mahtuu. Nuorisosuodattimia en käytä kuin pakon edessä. Moottorin oikea kylki on kyllä starttia lukuunottamatta hyvin tyhjä tässä tapauksessa, joten voisi onnistuakin. AEB:n ilmastoinnin kompressorin ja moottorituen irroittamisen jälkeen tilaa on paljon. Kone tulee kiinni etukelkkaan 1.8E vanhoilla/vanhoista rakennetuilla kannakkeilla.
Aiemmin tallissa seisoi t81q, johon oli ajatus tehdä vireä 2.0 16V. Se homma kaatui aika/raharesurssipulaan ja myin rakennussarjan eteenpäin hyvään kotiin. 16V:n olisin voinut rakentaa nyt tähän koriin, mutta enpä taida koska siitä tulisi taas kallis ja tarkoitus on raaskia joskus vaikkapa myydä tämä lossi. Jos teen kuten tapanani on, kuluu rahaa järjettömästi ja auton myynnissä koskaan ei olisi mitään ideaa. Nyt mennään siis eri reittiä.
Tällä hetkellä mennään sellaisessa tilanteessa että AEB on irti A4:stä ja 1.8E on irti 80:stä vaihteistoineen. Laatikko pitää ottaa seuraavaksi auki, koska kytkinakselin laakerointi huutaa. Toivottavasti ei muodostu arvokkaaksi laatikon remontti. Laatikkorempan jälkeen alkaa AEB:n sovittelu nokalle. Vanhoja projekteja tutkineena on ilmeisesti imusarjan ja jarrupääsylinterin konflikti väistämätön. Pitää keksiä jotain.
Akun taidan 80:ssä siirtää taakse ja akkukotelon rälläköidä mäkeen. Ehkä konehuoneen voisi maalata samalla vaikka mitään hienostelua tässä ei ole tarkoitus harrastaakaan.
Aikataulu on sellainen, että tällä on tarkoitus tulla kerhopäiville Tahkolle. Ei siis mikään iisakin kirkko.
Aiheeseen liittyviä ylijäämäosia myytävänä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94223
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94194
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=93929
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=93064
Comment