Tylsää, kun kukaa ei laita incaarii ajoistansa... Eikö porkkikselta löydy goprota vai eikö vaa kehtaa laittaa ihmiste ilmoolle :) ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80q 1.8T jääratahauskuutin
Collapse
X
-
Mikäs niissä jarruissa tökki, liian vähän tehoa vai liikaa lämpöä?
Täytyy vissiin ens kesäks yrittää laittaa omakin vessa kuntoon, alkaa tovereiden kierrosenkat lähestymään pahaenteisesti. :)
Comment
-
Liian vähän tehoa. Ei riitä pohkeessa potku :)
Paremmat jarrut ja vähän reeniä niin uskoisin viitisen sekkaa tuosta olevan hyvinkin mahdollista parantaa. Ehkä vähän tiukemmat jouset vielä kaveriksi.
Moottori on hyvä vaikka ite sanonki :)
Comment
-
Moottori oli kyllä hauska :)
Tällä on ajettu viimeksi 2017 syksyllä Pärnun ratapäivillä. Öljynpaine oli koko päivän vähän tavallista matalampi, mutta en antanut sen häiritä, kun trailerikyydillä olin. Auto oli sen jälkeen ajamatta ehtimisen takia aika pitkään, koska öljynpaineongelma piti saada selville. Lopulta kärräsin sen yritystoimintani yhteistyökorjaamolle, joka irroitti ja purki koneen. Syy oli aika ilmeinen.
Kaikki muu oli ehjää laakereita myöten enkä käsitä miksei kaikki rojut olleet siellä virolaisella asfaltilla...
Nyt on kova draivi päällä, että tällä ollaan 3 vuoden tauon jälkeen taas Pärnussa. Peliaikaahan on vielä monta viikkoa. Lohko on koneistamolla ja kansi lähtee huomenna tsekkaukseen/pesuun/plaaniin. Uusi cromo-vauhtipyörä käy puntituksessa. Jospa ensi kuun alussa olisi pata kasassa ja hetimiten sitten keulallakin. Ainakin takajarrut pitää remontoida ennen katsastusta ja siellähän sitten nähdään mitä kaikkea muuta.
Tuossa käsitelty jarruhomma tuli ratkaistua niin, että laitoin joutavana hyllyssä olevat RS2 (= 993 carrera) -satulat ja lopputulos on kyllä sangen ok. Ne on vaan verraten painavat eivätkä monoblockit :|
Kesällä 2017 ennen kyseistä ratailua teetin yhteen vara-ahtimeen vähä modeja ja se on nyt TD06-20G billetti. Olikohan se nyt noin 52/54. Heräily ei merkittävästi kärsinyt.
Comment
-
Mielenkiintoinen ja itselle uusi projekti, piti kahlailla läpi alusta lähtien. Millä kierrosluvuilla näillä ahtimilla on ns. täysi hönkä päällä?
Comment
-
Itsekin huvikseni luin alkupuolta uusiksi näin 10 vuoden jälkeen. Aika kovasti joka käänteessä paistaa tiukalla budjetilla tekeminen. Tästä tuli kuitenkin pitoauto hauskuutensa puolesta niin nykyään ei ole ihan niin justiinsa kulujenkaan kanssa. Kunhan vaan pääsisi ajamaan :)
TD06 ei ole vielä vinalla käynyt. Bensalla 500Nm @ 3900rpm. Viinalla TD05HRA-16G 500Nm @ 3100rpm. Voi olla että palaan vielä tuohon pienempään, mutta katsotaan tämäkin nyt viinalla ensin.
Jos vielä repeää runkolinja, pitää tehdä jotain muutoksia. Joko Kenax tms custom pukit tai sitten uudempaan lohkoon siirtyminen. Siinä vaan tulee aika paljon oheista, kun osa letkutuksista ja koneen kannakointi jne jne menisi uusiksi. Toisaalta ei huvita tuota tilaakaan kovin moneen AEB-lohkoon ajella. Aika monta tuntia menee siihenkin kaikkineen.
Hain eilen poratun lohkon Kiteen koneistamolta. Vaihtoivat samalla apuakselin laakerit, ajoivat dekkitason ja viilasivat uudet männänrenkaat minun speksiin. Tulee nyt eri kampiakselilla kuin oli viimeksi ajossa (koska en löydä sitä toista..). Tässä kampurassa oli pieni oikomistarve ja kiillotuksen se sai myös.
Kansikin on jo takaisin kotona. NPS ansaitsee kiitosta rivakasta toiminnasta! Ennen hoitoa bensalla testaten totesin jo yhden venttiilin vuotavan ja siellä oli ruostepilkkuja seetissä.
Kiitos myös Arille kiiteeläisenä paikallisapuna. En olisi itse päässyt mitenkään viikolla käymään siellä, mutta hän varastoi alakerran osia hetkisen.
Nyt sitten vaan ehtimisen mukaan kokoonpanoa.Viimeksi muokannut porkkis; 30.7.2020, 10:12.
Comment
-
Vehkeet olis kasassa ja koeajettu. Ei ongelmia. Jarruja piti hieman elvytellä ja pitää vielä ennen ratailua hommata uudet palat - kuin myös vähemmän kulmikkaiksi jarrutetut renkaat.
Muutamaa kuukautta auki 10 vuotta sitten koko projekti sai alkunsa ja toteutettiin Pasin kanssa. Saman miehen kanssa läiskittiin uusi kone kasaan. Kerrassaan mainiota :)
Comment
-
On tämä kyllä hauska auto, vaikka itse sanonkin. Pärnu on taas koettu. Renkaiksi tuli R888R ja kierrosajasta lähti noin 1,5s aiemmasta.
Kytkin ei pitänyt. Osittain varmaan omista asennusmokista johtuen, esim ehkä turhan paljon rasvaa kytinakselilla. Laatikko kävi jo Pärnun jälkeen pois ja tavallisen S2-asetelman tilalle meni 707. Nyt pitää.
Jarrujenkin kanssa oli vielä aikamoinen episodi, kun alkoivat kalkkiviivoilla ennen reissua ravistamaan. Niukin naukin ehti senkin hoitamaan onneksi.
Valjastin vuosien jälkeen sähkösäädön ahtopaineelle (suutari ja kengät, jep jep). Se on ollut pois, koska kaasuläppä on ollut vikatilassa ja ei ole suostunut siksi ohjaamaan N75:ttä. Korjasin siis ensin kaasuläpän eikä siinä lopulta ollut muuta kuin tyypillistä jumitusvikaa. Ensin koko läppä pois kotelosta ja totesin, että pelkällä akselilla sopeutus menee läpi. Sitten vaan tarpeeksi rassausta, että liikui koko tyhjäkäyntisähkömoottorin alueen sulavasti. Sähkösäädöllä ja pestyllä ilmansuodattimella tuli 33 heppaa lisää muutaman viikon takaiseen verrattuna.
TD06:lla on nyt mitatusti reilu 10 heppaa enemmän tehoa bensalla kuin mitä oli TD05:llä oli viinalla. Pitää vielä vaihtaa isommat suuttimet, jotta nykysetupin voi laittaa etanolille, mutta eiköhän lopputuloksena kituminen lopu viitaten erään rallitähden repliikkiin.
Välitykset loppuu auttamatta kesken Kymiring-ajelua ajatellen. Tähänkin on resepti nyt mietittynä ja se ei ole 01E.
Comment
-
Itsellä oli b4 ensiautona ja nyt on alkanut projektiauto kiinnostaa. Haaveena on b3 tai b4 quatron ostaminen ja moottori swap olisi hyvikin kiinnostava projekti. Olenko käsittänyt oikein, että 1.8 AEB menee suoraan kasikympin vaihteistoon kiinni vai onko myös laatikko vaihdettu? Ilmeisesti auton saa myös rekisteröityä ongelmitta?
Comment
-
Kyllä saa. Alustan komponenttien ja jarrujärjestelmän tulee vastata vertailumallia, jonka tehon saa ylittää muistaakseni maks 20%. Näin vanhoja vehkeitä saa jo vähän virittää ihan luvan kanssa. Noita swappeja on tehty ja dokumentoitu useita, joten opintomateriaalia on tälläkin foorumilla paljon. Hakukone tulille ja lukemaan. Seuraavaksi Nettiauton peluuseen. :)
Comment
-
Auto keräsi vaihteeksi pölyä 3,5 vuotta, mutta nyt alkoi tapahtumaan. 01A-askien kanssa pelleily loppuu nyt. 01E:n keppituntumasta en ole koskaan tykännyt, joten se ei ollut oikeastaan edes vaihtoehto. Valurautaakaan en fanita.
Autoon on eilen pasi_ kanssa nostettu paikalleen B7 RS4 0A3 Getrag. Jokseenkin nostalgista, että 14 vuotta sitten saman miehen kanssa sepitettiin tähän samaan autoon AEB nokalle ja edelleen ruuvataan samaa autoa yhdessä. Kiitos Pasille :)
Sen verran mitä B6/B7 S/RS tullut ajettua, kyseinen laatikko tuntuu todella kivalta käteen. Kaiken lisäksi exceliin välitykset laittamalla piirtää lähes samaa viivaa kuin minun itse pähkäilemä 01A-sekotelma eri vaihteistoista rataspareja valiten:
Targetti on olla tämän kanssa Pärnussa ennen juhannusta. Ei ole suorastaan kiire, mutta vähän kuitenkin. Kardaani pitää lyhentää ja huoltaa, etuvetarit on täysi kysymysmerkki vielä, takamurikkaan pitää vaihtaa välitys 4.55 > 4.11, pakoputken kanssa voi olla jumppaa vaihteiston vaihdon takia, haltuun saamani brittivalmisteiset vaihteistonkannakkeet on mallia puolivalmiste ja ne pitää tehdä uusiksi, nopeusmittarin signaali pitää jostain generoida, jne jne jne.
Tuntuu että 20 harrastusvuodessa alkaa jo unohtamaan asioita kuten B3 quattron kardaanin ristinivelen koko ei tule ulkomuistista. Löytyisikö tähän apuja kenenkään pienestä muistikirjasta?
- 6 tykkäystä
Comment
-
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiTuntuu että 20 harrastusvuodessa alkaa jo unohtamaan asioita kuten B3 quattron kardaanin ristinivelen koko ei tule ulkomuistista. Löytyisikö tähän apuja kenenkään pienestä muistikirjasta?
Sain tämän tiedon sinulta irkissä kesällä 2004 kun omaani remontoin ja kirjasin silloin ylös.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Jos olisi minun rojekti, niin tarjoaisin kardaanin tänne:
https://snoy.fi/sn-cardan-nivelaksel...to-ja-korjaus/
Kertoisin että korjakkaa kaikki ja mitta tämä kiitos. Ainakin viimeksi kun tällänen juttu oli niin palvelu oli nopeaa ja sangen kohtuuhintaista.
- 1 like
Comment
-
En ole muka ehtinyt päivitellä tarinaa tänne, mutta paljon on tapahtunut ja auto on ikään kuin valmis tai ainakin siinä kunnossa, että radalle voi lähteä ajamaan vikoja ulos.
Kiitos Mikolle & pienelle muistikirjalle. Sellainen nivel tuli hommattua ja sopihan se. Kardaania piti lyhentää 52mm ja se tapahtui tutulla Nokone-konepajalla tässä paikallisesti. Siellä homma hoitui kokemuksella ja hienosäätöoikominen tapahtui samassa paikassa pillillä oikeista paikoista lämmittelemällä.
Käytin Ko-metilla espoossa valmiin akselin puntituksessa, mutta eivät tehneet sille yhtään mitään pl mittaus. Sataneljäkymppiä kelpasi kuitenkin. Vähän tuntuu koijatulta, mutta minkäs voit.
Kuvassa on keskilaakerin shimmailu menossa kotikonstein.
Noin periaatetasolla tuolta Okkimin mainitsemalta brittiperiltä en pysty ostamaan mitään. Sain vaihtokaupoilla haltuuni hänen tekemän 0A3 tassu&vivustokitin ja oli kyllä niin päin helvettiä kaikki kuin vain mahdollista. Lopulta tein vanhasta lootasta jigin ja silppusin kannakkeet ja tein ne uusiksi. Vivustokin on jotenkin vino (2/4/6 oikeammalla kuin P/1/3/5) eikä saa mitenkään mahtavasti kaaviota toimimaan, mutta tällä mennään nyt eka ratareissu. Askin päällä oleva linkkitanko on myös liian pitkä.
Kuvassa on mukana tullut spaceri joka kompensoi 5v ja 6v apurunkojen erilaisuuden näissä vanhoissa. Sen jälkeen oli enää senttitolkulla päin helvettiä kannake. Toinen puoli vain reilun viisi milliä ihme kyllä.
Kuvassa jigi on vielä vaiheessa. Valmiista ei löytynyt hyvää kuvaa.
Harkinnassa Coolerworx -shifteri ja varmaan pitää vivustotanko tehdä uusiksi myös, jotta olisi kaavio suorassa.......
Hommasin tosin B5/C5 01E-vivuston jo ihan sitä varten, että koriin tuleva muovikaukalo on oikealla pulttiajolla siinä, kun britin kitissä B6/7 osa on liian pitkä. Tästä tanko voisi olla parempi aihio ehkä.
Takamurikka vaati myös hoivaa, koska autossa oli 4.55 ja tämä aski on 4.11 -välityksellä. Kokonainen tasauspyörästö löytyi Pasi_:n varastoista ja sen kanssa homma lähti ehkä vähän laukalle eli ensin myrkyillä pesua, 2k-maalaus ja lisäksi vesipuhallus irto-osille. No näyttääpä hyvältä ja sisälläkin on yksi uusi laakeri ja värillä katsottu hammaskosketus ja mittailemalla esijännitys ja backlash-klappi. Torsenin takia laitoin taas W140 öljyn, mutta ensin kävin pienen shakedownin puhdistusöljyillä toteamassa ettei vollota.
Vetareiden kanssa on ollut vähän pähkäilyä ja jumppaa. Löysin lopulta omista varastoista unohdetut S2c:n takavetarit ja niihin yksi uusi sisänivel ja eikun ajoon. Samalla pystyin takatorseniin palauttamaan D11 V8:n omat 108mm laipat. Eteen tuli Saksasta uudet/kunnostetut B3 90 2.3 NG etuvetoisen kepit (108 sisä & pieni pyöränlaakeri). Laatikkoon tuli Nokone-special vetolaipat eli tripodinivelistä tehty näihin vanhoihin vakionopeusniveliin sopivat ja toisessa on pulssikehä nopeusmittaria varten. Laipat on puolellaan 5 milliä lyhyemmät kuin 0A3:n omat, kompensoimaan mitattua laatikon leveyseroa. Tässä taas yksi ihmetyksen paikka, että miksi britti myy jotain spaceria, kun on jo valmiiksi liian leveä loota eikä puhettakaan, että saisi alapalloa paikalleen ilman lyhyempää vetoakselia.
Nopeusmittarin anturi on 1.9PD:n nokkahall ja sille käyttöjännite tuli peruutusvalolta, kuten näiden vanhojen sähkökaavioissakin jopa on, vaikka sitä ko. johtoa ei reed-tyyppisen tehdasanturin kanssa ole käytössä. Toimii!
Tällä vetarisetupilla saavutin sen, että edessä ja takana on identtinen nivel sekä sisä- että ulkopäässä käytössä.
Kesäksi on aika pitkä lista kaikkea tekemistä, mutta toivon kovasti, että tällä nyt vähän pääsisi ajamaankin tallituntien ja investointien vastapainoksi.Viimeksi muokannut porkkis; 12.6.2024, 10:09.
- 6 tykkäystä
Comment
-
Kyllä tällä pääsi ajamaan. Kesäkuussa Pärnun keikka toteutui ja 71 kierrosta jäi plakkariin. Siellä akuutille päivityslistalle tuli ohjaustehostin, joka nyt jostain syystä muuttui vähän mutterimalliseksi hydrauliöljyn lämmettyä melko nopeasti. Tällaista en muistanut tässä aiemmin olleen.
Ratkaisuksi Opel Astran sähköhydraulinen tehostinpumppu, jonka johdosta apulaitejärjestely meni vähän uusiksi tehostinpumpun jäätyä pois. Kaveriksi tuli jenkkivaraosana yleismallin vaihteistojäähdytin tehostinöljylle. Kuvassa se näytti pienemmältä :)
Samalla vaihtui nokkaremmi ikänsä takia ja syyläri, jossa oli pari minivuotoa.
Aiemmassa viestissä näkyvä vetoakselin custom-sisälaippa ei ollut tiivis, kun en osannut koko asiaa sen kummemmin aiemmin ajatella. Ratkaisuksi pinnat puhtaaksi ja reinzosil nivelen ulkokehälle ja laipan kanttiin.
Ahvenistokin toteutui noiden päivitysten jälkeen. Kierrosmäärä lienee samalla tontilla Pärnun keikan kanssa. Tehtävälistalla on edelleen shifteri tai nykyisen parannus. Ei sitä saa mitenkään säätöihin, kun brittituotos on varmaan täsmätty vinksin vonksin olevien tassujen eli vinossa olevan vaihteiston kanssa toimimaan. Onneksi 3-4 toimii aika kivasti, mutta 2 on vaikea saada tupaan ja 5 ei oikein pysy.
Keikka meni kuitenkin sujuvasti ilman teknikaaleja ja 4 vuotta sitten yritetty kimppa-ajelu Pasin kanssa toteutui tällä kertaa erinomaisesti.
Seuraavaksi on varmaankin aika alkaa panostamaan tämän alustaan. Sieltä löytyy varmasti kierrosaikaa parantavaa potentiaalia. Laturi on myös pakko päivittää. 90A ei oikein riitä mitenkään enää sähkötehostinpumpun kanssa. Takamurikka vuotaa toistaiseksi selvittämättömästä paikasta. Ai niin ja jarrut alkavat olla seuraava sulake. Samallahan se varmaan olisi aika siirtyä viispulttijakoon. Paremmat penkitkin kyllä olisi hyvä homma. Oh well.. here we go again. Halpoja ovat nämä ilmaiset ratapäivät :)
- 10 tykkäystä
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiOh well.. here we go again. Halpoja ovat nämä ilmaiset ratapäivät :)
Comment
Comment