On kyllä maukkaan näköinen. Hieno!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80q 1.8T jääratahauskuutin
Collapse
X
-
Vieras
Hienoksi on menneet jäärata-autot siellä suunnalla. Joku jo kysyikin, että uskaltaako tolla enää penkkaan nojata tai radalla ottaa riskiä. Ja stänssiähän on just se, mikä kipurissa pitääkin :)
Comment
-
Kiitoksia vaan kehuista. Kai tässä mentiin ihan oikeaan suuntaan muutoksissa :)
Ei ole tarkoitus mennä radalle autoa säästelemään. Etupuskurin kanssa olen jo asennoitunut siihen, että se ei ehkä ole pitkäikäinen. Latvian tuotantoa on ja edullinen. Pohjatyöt meni kahteen mieheen ehkä neljässä-viidessä tunnissa siihen, joten sydän ei itke verta, vaikka pitäisikin tehdä sama uudelleen. Yllättävän paljon meni aikaa valo/ritiläkiinnitysten aukkojen tekoon. Ehkä suunnilleen saman verran hiontaan&kittaukseen.
Camberi on vähän alle kolmessa, mutta pitäisi kasvattaa asfalttiradalle.
Comment
-
-
On kyllä ihan eri maailmasta nykyään. Kuten sanottu, niin ei uskois samaksi autoksi. Aattelitko etupyörien casterille tehdä mitään? Yleensä en punasista kasikympeistä tykkää, mutta tähän sopii. Edellisessä lookissa olleet nuorisovalot olisi olleet raikkaammat, vaikka pitänee olla tyytyväinen, ettei jokaisessa niitä näe. Koititko muuten edes niitä kasvojenkohotuksen jälkeen? Tuliko myös konepelti Latviasta ja paljonko kustansi?Viimeksi muokannut Carpio; 14.10.2014, 21:59.
Comment
-
-
Onko coiloverit osoittautuneet onnistuneeksi jäykkyyksien ym suhteen. Oman casteri modin tiimoilta pakko tehdä jotain. Pistitkö muistiin paljonko KW:n sarjassa kääntövarsia oli madallettu? Sisäpään nosto linee kuitenkin varmempi (=helpompi muokata tarvittaessa)Viimeksi muokannut hiloran; 15.10.2014, 21:04.
Comment
-
Jaha olenpa missannut tuollaisen kysymyksen. Coilit voisivat olla asfalttiradalla jäykemmätkin, mutta näin yleiskompromissina ihan ok. 400 paunaiset etujouset on kyseessä.
Muistaakseni 15mm on tuo KW:n tekemä muutos, mutta tähän kannattaa vähän varauksella suhtautua. Itselläni tulisi hankaluus kannen takaa lähtevän lämppäriletkun kanssa sisäpäiden nostossa, joten se ei oikein houkuttele.
Kauan sitten hankittu sprinterin tarvikekuuleri eksyi viimein keulalle. Sille tuli myös tehtyä sellainen kotelointi, että pitäis olla hyvä. Käytännössä kaikki puskurin keskeltä ala-aukosta menevä ilma on pakotettu kuulerikennon läpi. Jaksan tästä aiheesta lätistä aina kaikille muille niin koitetaan nyt olla esimerkillisiä :)
Odotan mielenkiinnolla kesäkelien jäähdytyksen suorituskykyä. Liitekuvassa on vanha 550x140 kiina ja nykyinen valeo vertailussa. Valeon pillit sisältä ovat esimerkilliset ja niitä on paljon. Odotukset ovat aika korkealla.
Samalla syyläri muutti hieman taaemmas tai paremminkin pystympään ja siitä johtuen apulaitehihnalinja meni uusiksi. Viskon hihnpyörä on ollut aiemmin käytössä, mutta ei ole enää. Painaa muuten laakereineen yli 700g :) Laitetaan vielä tänne muistiin, että ilman viskon pyörää sopiva hihna on 5pk1183.
Kuulerin vaihdon jäljiltä on vielä puskurin ritilät silpomatta. Pitää kerätä henkistä pääomaa s2-ritilöiden leikkelyyn..
Etunavoiksi vaihtui B4/coupe-navat. Sentti puolelleen tuli lisää raideväliä, joten sain myös nuo jo kauan sitten hankitut et42 leggerat alle. Nykyisellä camber-setupilla otti raidetangonpäähän kiinni kapeilla navoilla. Vanteet saavat palvella yhdistettyinä kesärata- ja talvivanteina, josko saan joskus hommatuksi jotkut semit kesäratailuun.
Päälle tuli 195/55-16 wi31 kumhot. On muuten aika paskat renkaat premiumiin tottuneelle :)
Napamuutoksen yhteydessä piti laittaa myös coupen jarrulevyt tilapäisratkaisuksi. Jarrupäivitys on edelleen vaiheessa, joskin se on nyt nytkähtänyt vihdoin eteenpäin. Ehkäpä senkin tässä kevään mittaan saa maaliin. Mitään erityisen massiivista ei ole tulossa, mutta kevyttä kylläkin. Katotaan tulisiko toimivaakin. Tästä lisää vaikkapa seuraavassa päivityksessä joskus.
Viikko sitten oli aika kuvauksellinen keli niin tuli muutama ruutu käytyä näppäämässä:
Kuvailua aurinkoisena talvipäivänä 2015
Taisi jääratailukausikin taas jäädä kovin lyhyeksi eli mahdollisesti yhteen kertaan.
Äksönkuva
Äksönvideo Sehän pieree tulta :)
Kuvasta ja videosta kiitos kuvaajilleen.Viimeksi muokannut porkkis; 22.2.2015, 11:49.
Comment
-
Piti käydä lentokentällä kokeilemassa kestääkö vaihteisto paikaltaan yrmäytystä. Kesti se, kun oli ensin vähän kosteaa ja toisella yrittämälläkään pito ei mikään erityisen mahtava ollut, vaikka asfaltti oli silloin silmälle kuiva - kylmä tietty myös. Ehkä 205 leveillä katurenkailla on myös jotain osuutta asiaan.
Mailiahan tällä ei lyhyistä välityksistä johtuen ole mitään tolkkua ajaa, joten ihan varttimailimielessä tuli käytyä. Siksi lähtö oli tärkeässä roolissa.
Olen joillekin jo sanonut, että tämän vehkeen moottori alkaa olemaan valmis enkä näe merkittäviä tarpeita jatkokehitykselle. Suljetun alueen säätöjen suorituskykykin alkaa olemaan myös mielestäni ihan kondiksessa:
Varttimaili 11.768s järjestäjän valokennomittauksella
Performance Boxista:
Varttimailin loppunopeus 200,1kmh
0-100 4.4s (2 vaihtoa, siksi vähän hitaan puoleinen :)
100-200 7.7s
Tarkkasilmäiset huomaavat yllä olevissa on muutaman kymmenyksen epäloogisuuden. Pbox näytti varttimailiksi 12,1s..
Vitosvaihde on rajoittimessa @ 237,4kmh noin 860m kohdalla, joten en saanut edes seisovaa kilsaa ajettua (pbox). Kauhee pettymys :)
Comment
-
Tämän auton menohalut näyttää sellaisilta, että tuon tekniikan siirrettävyys pokkimoottoriseen voisi kiinnostaa :) vai kuinka on tuo tekniikka, sopiiko daily driveriin, vai onko liikaa "sitä sun tätä" vähän väliä?
Comment
-
Eihän se nyt ihan sellaisenaan istu. Apuakselittomista 06A-pannuistakin on kuitenkin tehtävissä olennaisilta osiltaan täysin identtinen. Minäkin voin sellaisen tehdä vaikka avaimet käteen, mutta kovin edullinen reitti se ei ole :)
Tämä auto kulkee jatkossa ratapäiville kärryn kyydissä, koska en pysty luottamaan siihen, että ajamalla pääsee kotiin. Edelliset keikat olivat kemoran kesärata, josta piti nilkuttaa 60kmh vesipumpun hajottua ja 2014 talvella levisi lämmityslaitteen kenno jääradalla lähemmäs 100km päässä kotoa. Mielummin suosiolla vaan traileroimaan, kun sellainenkin tontilta löytyy.
Pboxin numeroista näyttäisi esson baarissa kovasti käsitelty 80-120 olevan 2.2s.
Comment
-
Ei tankki täynnä vaan kunnossa, jossa oltiin lentokentällä. En keksinyt perusteita mennä täydellä tankilla, jos tarkoitus on katsoa mihin varttiaikaan auto pystyy...
Nykyisessä asussaan ei ole painojakaumasta faktatietoa, mutta voin arvata, että noin 55-57% edessä tankki täynnä kuski sisällä. Vanhasta kokoonpanosta faktaa on painavilla etujarruilla, painavalla etupuskurilla ja peltisellä konepeitolla -> 59%. Silloin oli 1341kg totaali, kun tankista puuttui noin 15kg ja olin itse sisällä. Kymppejä on lähtenyt auton painosta sittemmin ja tosiaan nyt kentällä tankissa oli vain vähän ainetta.
Comment
-
Pitkästä aikaa olisi mahdollisuus päästä asfalttiradalle eli kerhopäivänä olisi ajatus olla tämän kanssa paikan päällä. Sitä silmällä pitäen on pitänyt tehdä pieniä päivityksiä.
Öljy on pyrkinyt tiukoissa kaarteissa kiipeämään niin pahasti, että joskus on summeri pärähtänyt paineen puutetta. Ei ole onneksi silti tapahtunut veto päällä. Tähän vaivaa tuli tehtyä evoluutiomalli öljypohjasta ja vaihdettua paikalleen. Aika näyttää miten toimii. Samalla vaihtui lähes umpinainen peltinen välipohja pois ja originaali muovinpala meni takaisin paikalleen.
Pientä haastavuutta öljypohjan vaihdossa tietysti oli kuten se, että kone+laatikko ovat tässä pelkästään kelkassa kiinni ja kelkka on otettava pois tieltä. Lisäksi varaosahyllystä ottamani öljypohja oli jonkin verran tärvätty ahtimen öljynpaluun osalta. Toinen kierteistä oli moro ja tasopinnassakin on iso monttu. Nämä huomasi tietysti vasta asennusta viimeisteltäessä :(
Homman kruunasi kiinalaisen helicoil-sarjan tapin lohjettua ennen kuin alkoi edes leikkaamaan. Ja eikun m8 kääntämään.
Imuputki on muuten aika kaukana öljypohjan lattiasta tehtaan jäljiltä. No eipä ole enää.
Bonuslöytö oli öljysihdistä löytyneet venttiilivarren kumin jäänteet! Kiva kiva. Pitänee ottaa puhelu kansiukolle, että mitäs tämä peli nyt oikein on :)
Noh josko nyt ratapäivä vielä menisi vaikka siellä yksi tai useampi venavarren tiivisteen teräskehä nyt oletettavasti vispaa eestaas. Auto on tästä ja tai jostain muusta syystä alkanut vähän tekemään sinisiä tuprautuksia. Kai sitä jo joutaa uuden moottorin kohta tekemäänkin :)
Epäilen vähän ahtimenkin laskevan läpi. Niin hulluilla ylikierroksilla se menee, että huoltoväli lienee aika lyhyt.
Tänään on aika kulmasuuntaukseen. Sitä on valmisteltu kotitallimittauksilla ja olettaisin, että cambereihin ei enää tarvitse koskea. Kunhan laitetaan vaan koneessa auraukset hyvin. Camberia on nyt aika reilun puoleisesti, mutta tuskin radalle ainakaan yhtään liikaa.
Hain aiemmissa kuvissa näkyneille talvi-leggeroille federal rsr:t. Katotaan millaiset itämaan ihmeet ovat.
Ratareissussa vielä mietityttää, että pääsenkö tämän kanssa melurajasta läpi, vai tuleeko katsomokeikka :(
Ai niin etujarrut olisi vieläkin vaiheessa ja ne pitäsi tässä nyt lähipäivinä saada valmiiksi asti. Jännä nähdä tuleeko niistä muutakin kuin erittäin kevyet.
Comment
-
Oikein hyvä että edistyy ja pääsisit Ahvenistolle! :) Taidan kinuta parin kierroksen kyydit tämän kanssa jos vaan tosiaan pääsee radalle. Se samainen meluraja vähän arveluttaa itelläkin ässän kanssa.
Comment
-
-
Oli federalit alla. Ihan lupaavan oloinen on alustasetuppi ja rengastus nyt. Vielä ne jarrut...
Ohessa on jarrustatusta kuvina. Meinasin maalata keskiöt ihan jollain lämmönkestomaalilla aikataulupaineista johtuen. Anodisointi olisi tietty oikeampi tapa, mutta ei nyt ole mahdollista. Vanteen alle tai muihin kiinnityspintoihin ei tietysti maalia tule.
Homma voi failata vielä ainakin kellumattomaan kiinnitykseen, liian pieniin mäntiin (takasatulat alunperin) ja liian pieniin paloihin. Ja varmaan vielä johonkin muuhunkin. Noh kokeiltava on.
Kai ne ainakin suht keveät ovat. Aika pienetkin toki eli 304x28. Tarkoitus on saada 16" peltipyörä menemään päälle.
Suuret kiitokset useampaankin suuntaan harrasteavusta liittyen alumiiniosiin.
Comment
-
Comment
-
No eihän ne nyt ihan radalla hyvät jarrut kuitenkaan ole. Ilman ABS:ää ei tarvinnut kovin pelätä pyörien lukkiutumista, vaikka vähän reippaamminkin painoi poljinta :)
Onpa protoiltu ja todettu, että taaskaan ei kannattanut. Jarrut menevät päivityslistalle, mutta kelpaavat nyt tuollaisenaan kuitenkin tovin.
Ratailu meni pääosin ihan hyvin. Yksi ahtoletkun irtoaminen hyydytti auton. Vähän enemmän hommaa kehittyi odottamattomasta lämpöongelmasta eli tehostinöljyn lämpö kiipesi 150C paikkeille. Ensin petti läpivietinkumilla joskus korjattu oma tehostinsäiliön korkki ja kun ei tarpeeksi korvien välissä raksuttanut niin sulatin sitten kaverilta lainatun korkin seuraavalla sessiolla...
http://anttiaho.kuvat.fi/kuvat/ACF/A...8/IMG_4250.JPG
Pikakorjauksena läheisestä varaosaliikkeestä kupariputkea pari metriä ja meno jatkui siltä osin ilman ongelmia. Vähän taisi kuumaa olla öljy silti edelleen, kun sulatti tilapäisen huonotinöljynerottimen #2.
Jotain suli myös ohjausvaihteesta, koska ohjaus tuntuu nyt vähän oudolta. Noh remontti on ikuista.
Puntarilla tuli myös käytyä ja näyttäähän tuo olevan ihan mukavassa painossa jo nyt, mutta kevennys jatkuu. Tankki oli mittauksessa piripinnassa eli trailerikyydissä tankattu ja ajettu tasan trailerilta mittapisteelle.
Pientä päivitystä tarvitaan bensapuolella. Pitkän oikean jälkeen vajaalla tankilla (<20L) veto loppui muutamaan otteeseen mutkasta avatessa. Ei kivaa.
Ahveniston aika 1:38.9 todella ruosteisten rata-ajotaitojen kera. Ehkäpä tästä taas useammin pääsee radallekin kuskia ja autoa kehittämään. Federalit kestivät hyvin ja pitoa on mielestäni ihan mukavasti.
Äksönfotoja (kiitos kuvaajille :):
http://anttiaho.kuvat.fi/kuvat/ACF/A...8/IMG_4187.JPG
http://anttiaho.kuvat.fi/kuvat/ACF/A...8/IMG_4286.JPG
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_6647-125.jpg
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_6650-126.jpg
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_6682-131.jpg
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_6647-125.jpg
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_6958-173.jpg
http://razur.pp.fi/images/image/ACF_...G_7060-184.jpg
Comment
Comment