Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Saattaa jäädä iteltä tekemättä nuo gatebil-kuviot. Sen verran tuli motoparkin sateella reenattua ettei ole ihan helppoa hommaa :)
Kuivan kelin schladiin tarttis tehotkin tuplata...
Tommillakin taisi olla ihan tervettä itsesuojeluvaistoa, koska juuri silloin löystyi takaa alapallo ja autosta tuli vähän hankala :)
Neljää mustaa tuli ihan nopeilla kierroksilla ilman mitään kikkailua eli tuossa mennään mun mittapuulla tasan täysillä. Kori kallistelee ihan liikaa, mutta siihen on nyt toivottavasti lääkkeet. Tein jo etutolpat maalausta vaille valmiiksi eli jenkaosat on hitsattu kiinni ja askartelin alalautaset.
Sen lisäksi nyt on vaiheessa myös se homma miksi koko coil overit tarvitaan eli etupään caster-kulman lisäys. Tällä hetkellä ollaan kuvien mukaisessa tilanteessa sillä erolla että kävin vielä massat ja maalit poistamassa tulevien hitsisaumojen läheisyydestä. Huomenna voisi alkaa liimailemaan kalikoita kiinni. Säätöjä ei ole yläpäähän tulossa.
Matkahuollossa odottaisi S2 coupen H&R jousisarja, josta takaset ajattelin ensin laittaa kokeeksi taakse. Saatan kokeilla etusiakin siellä jos ei vielä jäykkyys miellytä. Auto on ollut tähän asti perä aika tavalla pystyssä, mutta toivottavasti jatkossa ei ainakaan pystymmässä kun laitan takana olleet etujousilautaset hyllyyn ja edessä olleet takalautaset sinne mihin ne kuuluvatkin. Previous owner syndrome...
Toivon mukaan jäykistyksillä auto muuttuu myös rauhallisemmaksi jarrutuksissa.
Pari uutta rengasta tuli tänään. Voisi ensi viikolla vaihdattaa alle ja pitää sormet ristissä, että vanteet ovat edelleen pyöreitä.
Ruotsista purkamolta on myös matkalla V8:n Torsen-takamurikka, jos sen kanssa olisi ensi talvena jäällä lisää pitoa. Eipä tuosta liene kesälläkään haittaa.
BFG:n piikkipyörät pitäisi myös saada perjantaina. Tarttis vielä puhalluttaa ja maalauttaa niiden kaveriksi tulevat peltivanteet. Vanhat piikit joutanee sitten myyntiin.
Tutkailin mitä KW on tehnyt muokatessaan S2-tolppia, mutta siinä vaiheessa minulla oli jo nämä kierreholkit. Seuraavaksi ajattelin hyödyntää olemassa olevat taka-akselille ja tilata lyhennyksen verran pidemmät. Vaan takapamppupa on männästään myös niin paljon paksumpi ettei tämä 50mm jenkainen kierreosa olisi taakse sopinut. Toisin sanoen etuiskarin korkkia ei voi käyttää takana. Päädyin siis sekä aikataulun että sorvarin vaivaamisen vuoksi nyt tekemään nämä valmiiksi ja tehdään vaikka 2013 kesäksi sitten uudet tolpat tuokin asia optimoiden.
Toisaalta tämä auto ei tarvitse olla välttämättä erityisen matala ja mikäli jousitus on nyt sopivan napakka ei raidetangon korkeus ehkä ole mikään ainakaan merkittävä ongelma.
Asennetaan siihen kohtaan, mihin normaalisti kiinnitetään raidetankojen sisäpäät. Raidetangot sitten noihin ylempiin reikiin. Tuossa taisi olla 45mm korotus. Bumpsteer toki hieman muuttuu siitä syystä, että tukivarsien kulma muuttuu madallettaessa, mutta tuon kalikan ansiosta pienillä madalluksilla pitäisi bumpseerin ohjata pyörää haritukselle, eikä auraukselle kuten se muuten tekisi.
Toisaalta tämä auto ei tarvitse olla välttämättä erityisen matala ja mikäli jousitus on nyt sopivan napakka ei raidetangon korkeus ehkä ole mikään ainakaan merkittävä ongelma.
Eikös tämä jäälle kumminkin ole ensi sijaisesti valmisteltukin. ei ehkä ole ollenkaan huonokaan piirre tuolloin jos jousien painuessa reilusti -> auraus lisääntyy. Tietysti jos aurausta tulee reilusti niiauksessa, niin alkaa ehkä olla jo huonojakin piirteitä. Mutta kannattaa tuo kyllä kokeilla jäällä ennen kuin tuomitsee suuntaan taikka toiseen. Tiedän että vastaavaa muutosta on tehty tarkoituksellisestikin, siis että niiauksessa tai kovassa röykyssä ohjaukseen saadaan lisää aurausta.
Rally racesta ostettu 50mm ulkohalkaisijan laakeripesä + laakeri + erikoismutteri holkilla M14x1,5. Parihinta taisi olla 90e. Tuollaisen pesän voi halutessaan hitsata myös orkkisreikään, kun on siihenkin oikean kokoinen. Rasvanipan kanssa vaan siinä tapauksessa on vähän miettimistä. Minulla on tuulilasikaukalossa nipat.
No nytpä se on paikallaankin ja kyllähän se autoa muuttaa. Vetopitoa mutkasta ulos on enemmän ja esim suoralla liukkaalla tiellä reippaasti kiihdyttäessä = sutiessa perä on myös rauhallisempi. Tekee mielellään sellaista rauhallista puolelta toiselle vaapuntaa kuten isohko takaveto asfaltilla piirtäessä. Ihan suositeltava modi. Harmillisesti en ole jääradalla päässyt vielä kokeilemaan, mutta uskoisin pitäväni muutoksesta sielläkin.
Foorumilta löytyy myös kirjoittamani ohje torsenin asentamisesta takamurikkaan. Ei tarvinnut S2 takavetareita välttämättä.
Tuli kesällä ostettua "uudet" talvirenkaat. On noilla muutama ralli ajettu, mutta tähän käyttöön ovat vallan mainiot ja toivottavasti myös kestävämmät kuin suomalaiset uusiomallit. Tuli vanhasta sarjasta lopulta räjäytettyä yksi, kun pyörähti vanteella ja repi sisärenkaan venttiilin irti. Ulkorengashan ei sitä kestänyt. Noin ainakin luulen tapahtuneen. Piikkien makuun kun viime talvena vähän ehti pääsemään, ei paluuta oikein enää ole. Haittapuolena todettakoon ettei myöskään kiinnosta enää lähteä väsyneillä siviilirenkailla jäälle eli esim kerhon päätapahtuma jäi nyt väliin.
Kesäksi on myös jotain uutta jo suunnitteilla eli pari aika kulunutta R888 on hallussa, mutta eivätpä tulleet maksamaan mitään. Kaveriksi pitäisi hankkia pari uutta, kun tuskin käytettyjä mistään löytää. Renkaille on hommattuna ison ET:n superleggerat. Painavat muuten 6,5kg kappale! Vanteita pitää vähän sorvarikaverin kanssa pyöräyttää reilujen kanttariosumien takia ja sitten maalailla. Koko on 16", joten myös kesäjarruja pitää vähän pienentää. Haaveissa olisi 16" ympäri vuoden paitsi kesäsiiviileinä saa palvella nykyiset 17" BBS jatkossakin. 16" piikkihommat mahdollistaisivat edullisemmat ja hyvin saatavilla olevat talviharrasterenkaat, mutta edellyttänevät myös B4 etulokasuojat. Ja etulokasuojat edellyttävät puskurin vaihtoa ja tilavampi puskuri mahdollistaisi välijäähyparannuksen ja ja ja ja. Kevennyskin olisi mielessä. Kierre on valmis :)
Pääsisipä ainakin kesäjarru/talvijarru-rumbasta eroon. Hämmentävä usein on kevät tai syksy, että saa olla niitä veivaamassa.
Pannaan vielä pari kuvaa valmiista yläpäämodeista. Tuli askarreltua tuollainen poikkitukikin vesikaukalon puolelle. Saattaapi olla aika viraton, kun ei ole linjalla edes, mutta ei kiinnostanut alkaa akkua siirtämään samassa yhteydessä. Tuubi on alumiinia ettei ole järin painava.
Raidetankoaukkoja sahailin vähän isommaksi, kun tahtoi raidetangot ääriasennossa tavata aukon reunaan. Myös ylälaakerin ja ylälautasen väliin meni pieni spaceri, kun tahtoi lautanen ottaa koriin kiinni niin ikään ohjauksen ääriasennossa.
Ainiin tulihan tämä Botniaringin kerhopäivänä punnittuakin, ja tulos oli seuraava ilman kuskia:
etu vas 373, oik 371
taka vas 259, oik 245
yhteensä 1248kg, edessä 59,5%
Ja meikäläisen kera:
415 377
290 258
1341, 59%
Tankista puuttui noin punnitessa noin 10-15kg. Etupään keventäminen ei varmaan huonontaisi kokonaisuutta.
Täällä on jotain ratailuräpsyjä eri keikoilta, kun kamera on ollut läsnä ja useampi henkilökin paikalla.
Noilla piikeillä pitäis taas vähän lujempaa päästä. Miten meinasit piikkirenkaat 16":sena mahuttaa pyörimään? Onko ihan pöljää jos laittaa spacerit eteen jotta säästyis napojen vaihdolla. Suunnitelmisa itekkin vaihtaa isompaa rengasta/isompia jarruja, loppuu nimittäin pahasti nuo jarrut jo vakio aeb:llä.
Itse asiassa ei nuo lumipyörinä nyt pidoltaan niin uskomattomat ole. Vanhat roketit olivat ihan ok, mutta timit kuraa. Toivon noilta enemmän kestävyyttä. 16" olisi sitten helpommin saatavissa jääkuviolla/piikeillä myös renkaita, joka on yksi plussa lisää 16"-projektissa.
Mun kesäjarrut saattaisi olla myynnissä. Olen miettinyt nyt tuota jarruasiaa jonkin verran ja todennäköisesti en saa nyt kesäisin käytössä olleita focus RS:n levyjä hyödynnettyä uudessa suunnitelmassa. Joka tapauksessa ne pitäisi ainakin pienentää. G60+324mm "bolt on" -satsi siis on luultavasti jouten, jos jotain kiinnostaa.
Halvin ratkaisu taas olisi tietysti vain pienentää noita levyjä kymmenisen milliä ja hommata uudet adapterit satuloiden ja nilkkojen väliin.
Spacerijuttujakin olen kyllä pohtinut, mutta en tiedä onko siellä sen autuaampaa ratkaisua tarjolla.
Ei haittaisi, jos jarrutkin kevenisivät samalla, kun muutoksia alkaa tekemään...
Taakse pitäisi sopivalla offsetilla 16" istua ja edessä ei liene ongelmaa, jos laittaa B4:n isommat kaaret.
Lisätään vielä editillä vastaus Mikalle, kun unohtui. Seiskan leveät ovat ja ET42. Vissiin Mondeo-mitoituksella. Keskitysrenkaatkin tarvii jostain hommata, OZ-spesiaalit.
Niin ja kestävä on moottori :) On sillekin suunnalle suunnitelmia, mutta edellyttäisi toisen harrasteen saamista satunnaiseen käyttöajoon kakkosauton virkaa hoitamaan ennen kuin tätä voi alkaa paljon projektoimaan.
Jos en ihan väärässä ole niin 16" piikkipyörän halkaisija on sama kuin 15", vähän matalampi profiililtaan. Itselle sillo joskus leggeroihin otin soviterenkaat ihan Vianorin kautta. Semmoiset alumiiniset lukkorenkaan kera.
Pitäis joku projektointi ilta tulla vaikka pyörähtämään jos siinä tallissa jotain touhuilet.
Pirelli ilmoittaa 15":lle halkaisijaksi 615 mm ja 16":lle 650 mm. Sama taitaa päteä myös misukkaan.
Omassa projektissa takapään pyöräkoteloita on kasvatettu sellaset 3-5 cm ja silti oli piikkien rantuja sisälokarissa. Tosin ajetaan varsin matalalla autolla.
Silti jos vain mahdollista, kannattaa siirtyä 16" piikkipyörään. Saatavuus on tosiaan huomattavasti parempi. Käytettyjä misukoita ja pirellejä saa ihan kohtuu hintaan ja niillä ajaa paljon pidempään kuin millään pinnatuilla. Pinnatut saattaa toimia ja kestää jossain kevyessä 2-veto autossa, mutta ei raskaassa nelikossa.
On vähän jäänyt päivittämättä. Jotain on kuitenkin tapahtunut, vaikka mennyt kesä onkin vietetty lähinnä lastenhoidon merkeissä.
Ennen kevään jääratapäivää sattui vahinko viimeisen illan pikakorjauksessa, joka päättyi turbiinisiiven tuhoon. Siivenkappaleita löytyi sitten palotiloista ja joka paikasta... Ihan peiliin sai katella.
Noh uusi moottori oli sitten ikäänkuin pakko duunata vaikka nyt jälkikäteen ajateltuna olisi vaan pitänyt hommata jostain ehjä avaamaton vakio, heittää nokalle ja jatkaa vanhaan tyyliin. Vapaa-ajan vähyydestä johtuen startti venyi nimittäin elokuulle asti. Tästä syystä meikäläistä/autoa ei ole tapahtumissa nyt näkynyt.
Koneeseen tuli isomman porauksen CP-männät ja kiinakanget ja sensellaista. Pakosarja on nyt AMW:n "kuumaluja" rst-valmiste vanhaa mallina käyttäen. Vanha sarja löysi vastaavasta projektista uuden kodin aihiona pohjanmaalta.
Kesäjarrut tuli myytyä ja tilalle on tulossa jotain merkittävästi kevyempää ja sen verran pienempää, että 16" pyöräkokoa voi käyttää. Viitaten siis noihin keväisiin juttuihin erityisesti. Satulat, levyt ja keskiöihin alulimppu on hommattuna ja keskiökuvakin olemassa, mutta siinä vielä tämän hetken status. Tähän voisi palata, kun pääsen sovitushommiin asti ja keskiötkin ovat olemassa. Vanha jarrulevy+satula+palat+adapteri painoi 15,2kg per puoli.
Kori alkaa olemaan vähän väsynyt ja se vaatisi huomiota melko tavalla. Käytännössä ainakin terveemmät ovet ja maalaushommia merkittävästi. Katsastuksessa vastikään pyysin koputtelemaan pohjaa ja helmoja. Ne eivät ole aivan lohduttomia, mutta vaatisivat siellä täällä ainakin puhdistusta ja uutta maalia ja massaa jne jne.
Ostin tänään konevikaisen B4q sedanin. Tai siis avulias agentti osti puolestani. Kiitokset siitä. Tarina tulee siis kattamaan vielä evoluutioversioita, mutta sen osalta on vielä odottelua tiedossa. Mahtuupa sitten ainakin ne 16" piikit :)
Hihi :)
Jos omaansa saa vähän kehua, niin on tämä auto kyllä hauskan puoleinen :)
Nykykuosissa jatketaan nyt varmaan vuoden verran vähintään vielä. Suunnitelmia toki pitää olla ja kyllähän niitä onkin.
Kokoonpano toimii nyt aika kivasti. Kaasunvaste on lähes häkellyttävä ahdetuksi. Takatorsen on kiva. Kesken mutkan vaikkapa märällä asfaltilla vehkeen saa halutessaan poikittain pienellä kaasun lisäyksellä, jos kierroksia on vaan sopivasti. Lisää voimaa jos haluaisi, pitäisi vaihtaa ainakin pakoputki, välijäähdytin ja ilmansuodatin. Muutama kymmenen heppaa voisi olla vielä kaiveltavissa. Ehkä kaivelenkin...
Ilmansuodatinkotelossa lähtöpuolella on nyt max-tehon kierrosalueella noin 10kpa alipaine, joka on erittäin merkittävästi. Taannoisella penkkireissulla yhden vedon aikana imulämpö nousi 20c->64,5c eli ihan biturbojengissä ollaan siltä osin :)
2,5" putkenkaan ei pitäisi enää olla mitenkään tehtäviensä tasalla eikä se varmaan olekaan. Downpipestä painemittaus silti antoi vain 0,3bar. En oikein silti luota putken kyljestä tehtyihin painemittauksiin, koska virtaus putkessa sotkee hommaa. Custom auto craftin putkisto on joka tapauksessa selvästikin aika mainio.
S2-kytkin ei tahdo oikein pitää. Ihan hyvä niin, koska seuraava sulake olisi varmaan tyypiltään 01A.
B4-rintamalla ei mennyt ihan odotetusti. Ensinnäkin edellisessä päivityksessä mainittu vekotin ei ollutkaan konevikainen. Pientä lämpöongelmaa kyllä oli, mutta ostoagenttini fiksasi ne jo ennen auton noutoa. Kiitokset siitä hänelle. Korin kunto ei oikein vastannut myyntipuheita, joten auto meni pikkukorjauksien ja katsastuksen jälkeen suoraan myyntiin. Käsittääkseni meni jääratahauskuuttimeksi :)
Myydyn tilalle tuli ostettua Janilta joutavaksi jäänyt B4. Se on huomattavasti asiallisempi koriltaan tai oikeastaan kaikilta osin. Pikkufiksauksien jälkeen auto toimittaa nyt vara-auton virkaa. Kyseessä on perusmalli neloskoneella = ei turhaa painoa ja lyhyet perävälitykset = hyvä leluaihio.
Puheet ja suunnitelmat on kai tehty pyörrettäväksi. Lyhyen jääratakauden jälkeen tuumasin, jos auto kuitenkin voisi olla vähän siistimmässä kunnossa. Noh siinähän se taas koko kesä vierähti mukavasti. Autossa on siis uusi maali niskassa ikkunalinjan alapuolisessa osassa. Pohjat tuli hierottua itse, joten ei mikään näyttelypeli ole, mutta ihan ok kaikin puolin.
Keula sai samalla uutta ilmettä ja kevennystä tuli itämaisten ohutpeltilokasuojien, kuitupuskurin & kuitukonepeiton muodossa. Henkisestä ja fyysisestä tuesta erityiskiitos Mikalle ja Mikalle.
Tekniikkapuolta on nyt päivitetty 3" PN-pipes -pakoputkella, mutta välijäähypäivitys ja ilmansuodatinjutut ovat vielä vaiheessa. Harkinnassa on joko testata hankittua ABY-suodatinkoteloa (+27% suodattimen pinta-ala) tai sitten siirtyä suosiolla nuorisotötteröön.
Comment