Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AUDI A8 ABZ tilalle AKH

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AUDI A8 ABZ tilalle AKH

    Onko kenelläkään tietoa saako 95 vuoden ABZ (A8 4.2) tilalle asennettua AKH (S8 4.2). Autossani on 4-lovinen automaatti. Olen suunnitellut tollasta keulalle kun eivät ihan hulluissa hinnoissa ole ja rahaa on palanut auton muihin osiin kohtalaisesti. Eli lisäikää ja fiilistä hakemassa.

    #2
    Tuolla on samansuuntainen swappi tehtynä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=80739

    Comment


    • #3
      Alusta ja jarrut S8 vastaavaksi niin eihän siinä. Tuoreemmankin S8 360hv menee vielä nippa-nappa teho-painosuhteen osalta.

      Comment


      • #4
        niin, kunhan alusta vastaa vastaavan tehoisen /mallisarjan suurimman (+20% sisällä) niin saahan sinne tuommoisen laittaa.
        muutoskatsastukseen tarvitset :
        -maahantuojan speksilapun missä lukee että akh täyttää autosi korin mukaisen pakokaasuvaatimusnormin, esim eu3

        -maahan tuojan valtuuttaman virallisen tahon tekemän selvityksen auton eroista jarrujen jne osalta (ts. mitä isompaa/parempaa on ollut S8-mallissa)
        -yllämainitut osat ja niille liikkeessä suoritettu tarkastus ja siihen kuittaus.

        näin ainakin jos mennään ihan lakipykälien mukaan.

        muutoskatsastuksessa sit vain ihmetellään paperit ja mitataan käytönaikaiset pakokaasut niinkuin normi vuosileimassa.

        sulle tulee sit kanssa vähän ongelmaksi se ajonesto, eikös akh:ssa ollut eri eku kuin abz:ssa -> paras toiminta motin omalla ekulla -> mutta väärä ajoneston koodaus -> merkkiliike voi vain sopeuttaa

        ps. akb -> akh modi eikai vaadi tuommoista järjetöntä moottorin mekaanista muokkausta kuin mitä jouduin omassani harrastamaan - samaa peruskamaa nämä uudemmat koneet.
        Viimeksi muokannut repsa; 28.11.2010, 18:26. Perustelu: lisäys

        Comment


        • #5
          Käytännössä tilalle tuleva motti tuoreempaa vuosimallia kuin alkuperäinen ja sitten tosiaan nuo alusta ja jarrumuutokset. Tuo 7kg/kW tehopaino näissä asioissa monesti unohtuu ja 360hv se tekee 1853kg omapainoa minimissään eli tuo facelift S8 kone on käytännössä tehokkain mitä tuohon saa laittaa. Esim RS6 kone ei mene sitten millään ilveellä laillisesti.

          Comment


          • #6
            ei katsuri sitä silti usko että on tuoreempaa vuosimallia, vaikka onkin yleisesti autoharrastajien tiedossa, ja kohtuullisen simppelisti vaikka vag-vikistä katsottu.

            katsastusvirkailijat nykypäivänä ovat melko varovaisia (väärinkäytösten takia) noissa moottorin tiedoissa, ja siksi useimmiten vain maahantuojan kirjoittama lappu kelpaa. Tällöin vastuu moottorin tiedoista siirtyy dokumentin toimittaneelle taholle, eikä katsurille (ja täten konttorille -> trafi ei vie toimilupia).

            (Jos oisin ite leimasetä vaatisin aina kunnollisen dokumentaation - ja ei sen takia ole itselle tuottanut ongelmia kaivaa oikeita tietoja esille noissa leimajutuissa - kun ymmärtää miksi niitä tarvitaan)

            Comment


            • #7
              Juu kyllä siitä dokkari pitää olla. Eli maahantuojaan yhteyttä kun luovuttaja on löytynyt ja motin tai auton sarjanumeron perusteella mustaa valkoiselle.

              Ei tuon kuitenkaan kovin monimutkainen prosessi pitäisi olla. Tekniikan osalta A8 -> S8. Molempia ajaneet voisi muuten mainita ohimennen minkä verran lisäfiilistä ja menoa tuo 40-60hv tuon kokoiseen autoon tuo? Eri tavallahan nuo ässien koneet laulaa kierroksia kuin vakio ABZ.

              Comment


                #8
                Onhan se nyt +20% eli luulisi tuntuvan aikasta reippaastikin. VRT: vähennä painosta 20% niin saat ~ saman hyödyn.

                Comment


                  #9
                  Itse asiassa painon pudotus on hyödyllisempi tapa, se kun vaikuttaa myös hidastuvuuteen, ohjattavuuteen yms..

                  Comment


                  • #10
                    Niin tuossa pitää vain huomioida se että teho otetaan noista vehkeistä aika pitkälti kierrosten kautta. ABZ maksimiteho 300hv @ 6000rpm, AKH 340hv @ 6600rpm. Vääntöhän noissa ei muutu kovinkaan merkittävästi. En tiedä sitten kierrosherkkyydestä ja yleisestä luonteesta. Tuo ABZ kun on aika "tylsä" tapaus. Kierrokset menee tasaisesti ja missään vaiheessa ei tule oikein mitään fiilistä... Numeroina 0-100km/h näyttäisi paranevan A8 -> S8 muutoksella 0,5s luokkaa (7,3s -> 6,8s). Vaihteiston softa on kai eri mutta en tiedä miten lähelle ABZ koneisen sporttisoftalla pääsee sitten ässän askin käytöstä.

                    340hv variantti lienee helpompi istuttaa ABZ tilalle kuin uudempi 360hv motti. Tuoreemmassa on käsittääkseni mm muuttuvaa venttiiliajoitusta ja muuta hilpettä joten istuvuus esim sähköihin ym voi olla vaikeampaa kuin saman ikäluokan ässän koneessa.

                    Joka tapauksessa mielenkiintoinen hanke ja seuraan mielenkiinnolla.

                    Comment


                      #11
                      Tekee muuten aikas höpöä se viimeinen tonni ennen rajoitinta tuollaisella kevyesti kiertävällä kasilla. Plussan pata nojaa rajoittimeen 7200rpm kohdalla ja meteli putkistosta on tietysti sen mukaista. Hengitys lienee kunnossa kun vieläpä potkuakin ihan hyvin vielä tuolla 6000-7000 alueella vaikka huipputeho tuleekin jo 5700 kohdalla.

                      Eri asia sitten onko tarkoituksenmukaista tai tyylikästä rankoa automaattivaihteista A8:a päin rajoitinta kuinka usein...

                      Comment


                      • #12
                        Tuota miettinyt joskus itsekin. Vähän samaa kategoriaa kuin vetää kasilla kahva edellä q-hauskaa kun kyseessä kuitenkin "hillitty ja arvokas" edustuslaiva.

                        Tässä tuon ABZ käppyrät:

                        http://www.sjmautotechnik.com/troubl...aph.html#4_2v8

                        ABH koneen käyrät löytyy tuolta kanssa ja nähtävästi muuttuvapituuksisella imusarjalla tuohon saadaan tuo vääntö nousemaan jo aikaisemmin kuin perinteisemmällä tekniikalla. 6k jälkeen tuo kyllä ainakin nyykähtää äkkiä jos tuota on uskominen.

                        Askihan on tomaatissa pitkä. 5-lovinen tippari juoksee about 120 kakkosella jos rajoittajalle kierrättää. Ässän kanssa tietysti vielä jonkun matkaa pidemmälle.

                        Comment


                          #13
                          Mulla oli ABZ koneinen ja porukoilla AKG koneinen. Ei voinu verrata samana päivänä noita esim kierrosherkkyyden suhteen. Toi AKG ottaa kierroksia paljon vikkelämmin.
                          Ollaan pohdittu, että olisko siihen jokin lastu laitettu. Tehoahan ei tule lisää, mutta kierrosherkkyyteen tuolla lienee vaikutusta.

                          Comment


                            #14
                            Ei kai lastu vaparissa vaikuta kierrosherkkyyteen, moottorin hengitys ja rakenne vaikka nokkakoneiston osalta kylläkin.

                            Comment


                              #15
                              luulis, että sähkökaasullisissa saa vähä luonnettakin lastulla muutettua, varsinkin jossain edustuslullassa, missä se räjähtävä tehontunne ei ole se tärkein asia tehtaalta tullessa.

                              Comment


                                #16
                                Askin ohjelmaa käpälöimällä varmaan enemmän vaikutusta josko edes on mahdollista. Kikkaria kireemmälle ja vaihdot nopeammiksi ja isommille kierroksille.

                                Comment


                                • #17
                                  Painoa saa pudottaa melkolailla jotta siitä on jotain konkreettista hyötyä suorituskykyyn, mutta hyvin vähällä pilppomisella saa pilattua auton äänen- ja lämmöneristyksen. Ja jotenkin sotii A8 perusolemusta vastaan sen riisuminen. Kyllä niitä riisuttuja tuninki vehkeitä liikkuu ihan tarpeeksi.

                                  Comment


                                    #18
                                    No juu. Lähinnä heitin välihuomautuksen kun tuli puheeksi voimanlisäyksen ja painonpudotuksen korrelaatio. A8 ei todellakaan ole ensimmäinen aihio rataraketiksi. Halusin vaan korostaa painon merkitystä suorituskykyyn ja hallittavuuteen yleensä.

                                    Comment


                                      #19
                                      asiasta moottorisahaan, eikö just A8 olis ihan kiva rataleluaihio. Spaceframe taitaa olla aika vääntöjäykkä rakenne? ja eihän tuo alumiinikorikaan mikään oikein raskas konstruktio ole. Tosin joutuuhan _kaikesta_ mukavuudesta sitten tinkimään, kun ratalelun tekee. Eli kaikki varusteet vain hiiteen. Luulis, että noilla tuo lulla kevenis "muutaman" kilon :) Kuka uskaltaa uhrata lullansa, että saatais selvää tosta soveltuvuudesta, onhan tehdaskin käyttäny D11:sta ja T44:sta rata-autona... :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jonus(?) taisi Norjassa(?) rakennella tai ainakin olla työn alla S2 tilalle se A8 perustuva viritys...? Muistelen että ne sai ainakin huhujen mukaan siitä lotjasta yllättävän kevyen. En tiedä miten radikaalein toimin...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Allekirjoitan Koopikan lauseen täysin! Omistamani A8 on todellakin korirakenteeltaan vääntöjäykin mitä mulla koskaan on ollut. Ja kun ottaa huomioon että auto on kuitenkin luokassaan melko kevyt. Tein positiivisia havaintoja renkaita vaihtaessa. Isolla hallitunkilla yksi nurkka metrin korkeudelle ja silti kaikki luukut ja mitat pysyy kuin massa makaisi. Ei voi verratakkaan esim. vuosia sitten omistamaani Lincoln TownCariin, joka sentäs oli erilliselle rungolle kasattu auto.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos tästä ny oikein tajusin, niin ne sai lauhdutettua ton kasin 1050kg vaikka oli patarauta vitonen konepellin alla...:
                                            http://www.zatzy.com/projekt/318618-...tro-turbo.html

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos tästä ei konkreettisempiä projektin aineksia ala näkymään niin lukko napsahtaa kiinni.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei laiteta lukkoon. Ostin S8 raadon ja homma saa jatkua. Päivittelen parin viikon sisään tapahtumia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin, projekti voisi olla ehkä aiheellinen nyt vetästä ilmoille taas.

                                                  Löytyy puretun (itse purin) S8 4.2(AQH) 2001 tekniikka, jota suunnittelen A8 4.2(ABZ) 1995 autooni.

                                                  Heränneitä fakiirin piirteitä omaavia kysymyksiä ja ajatuksia:

                                                  Mitä kaikkea 95 A8:iin pitää vaihtaa jotta saisin AQH:n(360hv) moottorin ABZ(300hv) tilalle? 1995 A8 oli vielä ODB-väylä ja 2001 S8 on jo Can-väyläinen.

                                                  Onko tosiaan niin että joutuisin vaihtamaan sähköt(n.100km johtoja), mittariston, kaikki ecut, vaihteiston, kaasupolkimen, jarrut, herraties mitä lie sivuttaiskiihtyvyysantureita. Hyi mikä ajatus!

                                                  Vaihtiksina ajatuksen tasolla:

                                                  a) Siirtää AKH ABZ:n tilalle ja saada automaattiloota juttelemaan tuon kanssa. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
                                                  b) Yhdistää ABZ ja AKH osia, eli rakentaa tehokkaampi moottori?

                                                  c) Kertokaa toki ehdotuksia? Verkonpainoksi?
                                                  Viimeksi muokannut kallio53; 5.10.2012, 21:02. Perustelu: Moottorin koodi oli väärä, AQH oikea.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    privalla tunkattu, postaile tänne ideariihestä parhaat palat.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      S8 raadosta jäljellä jarrut ja moottori (AQH), jotka menossa vasta hankittuun sydämettömään S6:een. Tästä lisää raportointia jos jaksan riipasta jotain kasaan. En kovin pian, mielummin tekee kuin raapustaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Paljonko ajettu tuo AQH? Itellä oli 215k ajetusssa AQH:ssa venavarren kumit täysin finaalissa. Vaihdoin ne ja öljynkulutus putosi 1/10 alkuperäisestä. Jos alkaa olla samoja lukuja, voisi olla hyvä vaihtaa ne kun kone on irti? (Voin paljastaa, että se ei ole ihan kauhean kiva homma tehdä kone paikallaan, projektiosiossa kuvaus aiheesta).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä se on ennemmin vuodet kuin kilsat mikä noiden tiivisteiden päälle käy.
                                                          Juu,kannattaa vaihtaa monta muutakin tiivistettä kone irrallaan.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X