269x20 muistaakseni se takalevy. Kaikki urssit on samalla takasatulalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ81q 16VT projekti
Collapse
X
-
-
Aika mielenkiintoiset noi Sharanin jarrut, kun ei noudata konsernin normaalia linjaa. Paksuuskin on 26mm, "normaalin" 25mm sijaan.
Noissa 312mm levyissä on toi kitkapinnan korkeus niin korkea, et jää paljon käyttämättä noilla Wilwoodin paloilla. Golfissa mulla oli sellaset 312mm levyt ja kun levyt sorvattiin 285mm:ksi niin oli passelit noille paloille.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Teemu MAika mielenkiintoiset noi Sharanin jarrut, kun ei noudata konsernin normaalia linjaa. Paksuuskin on 26mm, "normaalin" 25mm sijaan.
Comment
-
Enpä tullut levyn paksuutta mitanneeksi, mutta sinne sujahtivat ihan mukisematta. En olisi järin huolissani siitä että jääkö kitkapintaa "käyttämättä" vai ei, paremminhan se jarru pysättää mitä ulompana se on navasta, ts. mitä isompi levy. Toki kaikesta voi tehdä itselleen neuroosin. :) Omilla seattibremboilla jää niinikään varmaan 10mm "käyttämättä" 323mm levystä.
Comment
-
AVJ:ssä on ne "pienemmät" 288mm 1LB etujarrut ja BFB/BEX-koneisissa taitaa olla sitten nuo "isommat" 312mm 1LT. Eli siis bensakoneisista vain 110kW AVJ:ssä ne pienemmät, isommat sitten noissa tehokkaammissa 120kW ja 140kW. Toi on sellasta 97% varmuudella totta olevaa mutua kun omaani päivittelin jarruja ja haaveilin "isommista" jarruista :) Etkastahan noihin löytyy se loput 3% totuudesta. Nuo siis 25mm paksuja B6:ssa ja B7:ssa onkin sitten 30mm paksuja (320x30).
Ja sen verran sikoossomia että aika maukkaan oloinen auto tulossa tästäkin :D
Comment
-
Mikäköhän on, kun en saa noilla uusilla paloilla kuin n. 18mm tilaa levylle? Männät on mun mielestä kierretty niin pohjaan mitä menee.
Levyksi hommasin Saabin 292x20mm takalevyt. Menee keskireiän sorvauksella ja jaon muutoksella. Niissä on jako 5x110, niin mahtaako olla huono asia, että jos vaan suurennan noita reikiä? Eli niin että pultti ei ole keskellä reikää. Navastahan tuo kuitenkin keskittyy.
Comment
-
Eiköhän levy pysy vanteen ja navan välissä vaikka reikä olisikin isompi. Jarrupalasta on helppo hivasta siivu pois - superkoneistus hoitaa hetkessä. Coupessa on edessä urkin palat (paksummat), koska coupen palaa ei saanut yellow stuffina. Superkoneistus ohensi sopiviksi.
Comment
-
Täytyy alkaa tässä pikkuhiljaa haalimaan myös puuttuvia alustan hilppeitäkin, vaikka kasaus onkin vielä jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.
Mitä pusliksi? Alkuperäistä vai jotain muuta? Tarkoitus on nyt samalla vaihtaa kaikki uusiin, kun on osat irrallaan.
Apurungossa ilmeisesti saa olla puslat kovempaakin materiaalia? Sinne voisin saada tehtyä itsekin puslat esim. POMista tai alumiinista.
Löytyykö tähän neloskoneeseen valmiita jäykempiä moottorin/vaihteiston tukia?
Comment
-
Tuollaiseen autoon ei missään tapauksessa orkkispuslia, IMO. Uretaanit/alumiinit on jo niin paljon helpommat asentaakin. Jos meteli ei haittaa, niin silloin voi laittaa kovat puslat alumiinista. Uretaanisillakin tulee pieniä hurinoita lisää, mutta nämä ovat niin suhteellisia asioita että ketä se haittaa ja ketä ei. Jos alumiinia haluat sorvailla niin tässä linkissä piirustus 034-motorsportin myymästä offset-alupuslasta. Tuolla saa apurungon paikkaa halutessaan siirrettyä. Jos ei moiseen halua ryhtyä, niin voi myös porata puslan keskelle reiän.
Comment
-
Joo, sama käy sekä eteen että taakse, sekä 4- että 5-sylinterisiin. Siirtämällä etuapurunkoa eteenpäin, saadaan etuakselille lisää caster-kulmaa. Se auttaa mutkaan ajettaessa siten, että renkaita kääntäessä ulkokurvin pyörän camber kääntyy enemmän negatiiviselle. Lisäksi siitä on se etu, että kun etuakseli siirtyy eteenpäin suhteessa auton koriin, muuttuu auton painojakauma enemmän takapainotteiseksi ja akseliväli pitenee. Nuo kaksi viimeistä asiaa ovat kenties aika vähäpätöisiä, koska muutos on suhteellisen pieni. Casteria täytyy kuitenkin saada revittyä kaikista paikoista missä sitä on saatavilla. :)
Comment
-
Eikö apurungon vieminen eteen ole sama kuin veisi iskaritolpan yläpäätä taakse? Lisää casteria siis. Sama pusla sopii eteen ja taakse, apurungot ovat uskoakseni samat 4 ja 5 cyl. Superflexillä on hyvät PU-puslat, mutta ne ovat kovin arvokkaat alumiinista sorvattuihin verrattuna.
[e] ja Terho kirjotti nopeammin
Comment
-
Eikö apurungon vieminen eteen ole sama kuin veisi iskaritolpan yläpäätä taakse?
Comment
-
Aika harvoin t85q/t89q autoissa pyörätkään on keskellä pyöränkoteloa eli siirrolla voi olla ihan jo visuaalisiakin perusteita. Kannattaa koekasata alusta vaikka ilman jousia ja saattaa tavoitekorkeuteen ja ihmetellä miten fillarit on vinksallaan vai onko. Etualapalloja on sitten kahta mallia valutukivarsiin. T89 sedanin (2.3 20V 7A) kanssa etupyörät on noin sentin taaempana kuin S2 coupen/B4:n alapalloilla.
Tehdas toi etutolppien yläpäitä selvästi taakse competition quattrosta jalostetussa kilpa-autossa. Tästä voisi olla näkemystä onnistuneesta modista myös Littoistenjärven rannalla.
Itse laittaisin alumiinia kelkkojen korikiinnityksiin kuten laitoinkin omassa 80-projektissa. Samat puslat menee kaikkiin kelkkoihin, mutta huomaa että 93 tuli M12 kiinnitys eteen eli kahdella reikäkoolla löytyy teollisesti tuotettuja.
Tukivarsiin urtsia tai jämäkämpää.
Samalla kannattaa miettiä miten kelkkojen avointa päätä tukisi ettei fleksaa.
Vaihteiston ja perän tuentaan on 034:llä kahta vakiokumia jäykempää vaihtoehtoa. Neloskoneen etukelkkakiinnityksen darth vadereille (mielikuva on selvä, jos moinen musta on lapasessa :) ei ole valmista tiukempaa korvaajaa, joten sovellettava. Tiukalla etukannakkeella ja vakiokumeilla hoidin itse homman.
Comment
-
Neloskoneisen tapauksessa moottorikin siirtyy eteenpäin epäkeskopuslilla.
Ehdottomasti kovat puslat apurunkoihin, tukivarsiin vähintään uretaaniset. Iskarin yläpäiksi Tepolta aluversiot, jos ei erikoisempaa ole suunnitteilla. Jäykempiä neloskoneen kumityynyjä en muista nähneeni, laatikon tyynyjä saa 034 motorsportilta.
Comment
-
Yläpäähän olikin ajatus, että laitan caster-säädön. Vähän samaan tyyliin mitä mulla oli Golfissa camper-säätö, mutta vaan pituussunnassa tuo säätö. Ja eipä sen tarvitsisi varmaan olla edes tuolla tavalla portaattomasti säädettävä, että riittäisi jos tuo nivellaakerin pesä olisi kiinteä ja iskaritolpan yläpäässä reikiä.
Campersäädölle ei taida olla yläpäässä tarvetta, kun alapäästä sen saa kuitenkin säädettyä?
Täytyy tuolta 034:lta hommata nuo Porkkiksen vinkkaamat vaihteiston ja perän kumit.
http://www.034motorsport.com/chassis...996-p-984.html
Nuo moottorintuet voisi sitten suunnitella itse, jos sellaisia ei ole tarjolla valmiina.
Kannattaa koekasata alusta vaikka ilman jousia ja saattaa tavoitekorkeuteen ja ihmetellä miten fillarit on vinksallaan vai onko.Viimeksi muokannut Teemu M; 29.3.2011, 10:40.
Comment
-
http://www.bufkinengineering.com/suspension.htm
Tuolla hyviä kuvia ralli-Quattrosta, tuossa näkyy ensimmäisessä kuvassa vähän rujompi toteutus caster-muutoksesta. :)
Comment
Comment