Pistetääs tämä omakin projekti tänne, kun tässä tulee rakentelun aikana varmaan kaikenlaisia kysymyksiä vastaan.
Auto on siis vm. 85 Typ81 quattro. Koneeksi tulee on VW Golfin 1.8 16V, joka on ahdettu. Kone oli itsellä jo edellisessä projektissa, että siihen ei suuria muutoksia tule. Auto tuli mulle osina, kun projekti oli aloitettu jo erään toisen clubilaisen toimesta, ja pohjan ruostevauriot oli melkein kokonaan jo korjattu. Pohja oli myös hiekkapuhallettu ja maalattu, mutta tarkoitus on vielä poistaa kiveniskumassat, ja vahvikehitsata pistehitsisaumat.
Alkuun nyt on tarkoitus sovitella osat ensin paikalleen, että näkee mihin tarvitsee kannakkeita, tms ja mistä saa ylimääräisiä poistaa. Sen jälkeen uudelleen purku ja auto grilliin. Lisäksi auto olisi tarkoitus saada pyörilleen niin pian kuin mahdollista, että näkee paljonko kaaria joutuu levittämään ja millä tyylillä. Pitäisi myös jostain löytää isot puskurit, ennenkuin pääsen sovittelemaan coolerin ja jäähdyttimen paikalleen.
Oville ei ollut vielä tehty mitään, ja niissä oli kaikissa alareunat aika heikossa hapessa. Puhalsin ja paikkasin ne. Jos joltain löytyy hyväkuntoinen hanttarin etuovi, niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tuo pääsi hieman vetämään lommolle, kun en taas muistanut alkuun, että pitää jäähdytellä kunnolla hitsauksen aikana.
Putkisto on mallia budjetti, eli käyriä ja suoraa putkea Marteliuksesta ja Biltemasta. Pönttöjä tuli kaksi, pieni läpivirtaava Simons, ja takapöntöksi kammiollinen Magnaflow. Putkisto on ekaan pönttöön asti 3.5" ja siitä supistuu kolmeen. Golfissa mulla oli 2 läpivirtaavaa Simonsin pönttöä, joilla äänet oli liian kovat, Ahveniston mittauksissa n. 100db. Toivottavasti tuo Magnaflow nyt vaimentaa paremmin, tai sitten joutuu vaihtamaan tuon ekan pöntön johonkin parempaan. Tuo 3.5" alkuputki vaati pieniä korimuutoksia, ja se koukkaa nyt vähän hanttarin jalkatilan kautta. Taka-akselin ylitys on yleismallin 3" ylitysosa, jonka joutui pilkkomaan 4 osaan ja sovittelemaan paikalleen. Melko ahdas tuo tila on, että saa nähdä koliseeko pahasti.
Alkuperäinen tankki oli kuulemma mätä, niin tein telineen Jazin turvatankille, joka tuli auton mukana. Tuonne pitää vielä hommata pumput, tehdä putket, ym.
Tästä jatketaan. Aikataulua ei ole, mutta ensi kesän ajosta ei edes haaveilla. Mitään kilpa-autoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan päivittää suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia tälle vuosituhannelle (tai edes 90-luvulle :) ). Näillä näkymin tulee jopa takapenkki paikalleen, kuten myös kaikki sisäverhoilut.
Auto on siis vm. 85 Typ81 quattro. Koneeksi tulee on VW Golfin 1.8 16V, joka on ahdettu. Kone oli itsellä jo edellisessä projektissa, että siihen ei suuria muutoksia tule. Auto tuli mulle osina, kun projekti oli aloitettu jo erään toisen clubilaisen toimesta, ja pohjan ruostevauriot oli melkein kokonaan jo korjattu. Pohja oli myös hiekkapuhallettu ja maalattu, mutta tarkoitus on vielä poistaa kiveniskumassat, ja vahvikehitsata pistehitsisaumat.
Alkuun nyt on tarkoitus sovitella osat ensin paikalleen, että näkee mihin tarvitsee kannakkeita, tms ja mistä saa ylimääräisiä poistaa. Sen jälkeen uudelleen purku ja auto grilliin. Lisäksi auto olisi tarkoitus saada pyörilleen niin pian kuin mahdollista, että näkee paljonko kaaria joutuu levittämään ja millä tyylillä. Pitäisi myös jostain löytää isot puskurit, ennenkuin pääsen sovittelemaan coolerin ja jäähdyttimen paikalleen.
Oville ei ollut vielä tehty mitään, ja niissä oli kaikissa alareunat aika heikossa hapessa. Puhalsin ja paikkasin ne. Jos joltain löytyy hyväkuntoinen hanttarin etuovi, niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tuo pääsi hieman vetämään lommolle, kun en taas muistanut alkuun, että pitää jäähdytellä kunnolla hitsauksen aikana.
Putkisto on mallia budjetti, eli käyriä ja suoraa putkea Marteliuksesta ja Biltemasta. Pönttöjä tuli kaksi, pieni läpivirtaava Simons, ja takapöntöksi kammiollinen Magnaflow. Putkisto on ekaan pönttöön asti 3.5" ja siitä supistuu kolmeen. Golfissa mulla oli 2 läpivirtaavaa Simonsin pönttöä, joilla äänet oli liian kovat, Ahveniston mittauksissa n. 100db. Toivottavasti tuo Magnaflow nyt vaimentaa paremmin, tai sitten joutuu vaihtamaan tuon ekan pöntön johonkin parempaan. Tuo 3.5" alkuputki vaati pieniä korimuutoksia, ja se koukkaa nyt vähän hanttarin jalkatilan kautta. Taka-akselin ylitys on yleismallin 3" ylitysosa, jonka joutui pilkkomaan 4 osaan ja sovittelemaan paikalleen. Melko ahdas tuo tila on, että saa nähdä koliseeko pahasti.
Alkuperäinen tankki oli kuulemma mätä, niin tein telineen Jazin turvatankille, joka tuli auton mukana. Tuonne pitää vielä hommata pumput, tehdä putket, ym.
Tästä jatketaan. Aikataulua ei ole, mutta ensi kesän ajosta ei edes haaveilla. Mitään kilpa-autoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan päivittää suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia tälle vuosituhannelle (tai edes 90-luvulle :) ). Näillä näkymin tulee jopa takapenkki paikalleen, kuten myös kaikki sisäverhoilut.
Comment