Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81q 16VT projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Pitäis alkaa nyt tekemään uutta imusarjaa, niin jos täältä löytyis hieman vinkkejä. Eli AMW:n osista lähdetään kasaamaan ja 3B:n imusarjasta käytän laipan ja 4 runneria. Kannattaako imusarjan sisälle laittaa imutorvet? Jos, niin miten ne mitoitetaan?

    Auton kanssa ollaan tällä hetkellä kuvien näyttämässä vaiheessa. Etupalkin tein putkesta ja muokkasin moottorin etukannaketta, jotta sain coolerille paremmin tilaa. Syylärin luultavasti teetän mittojen mukaan, jotta saan tuonne niin ison mitä mahdollista. Coolerin ja triggeripyörän väliin ei jää tällä hetkellä kuin 50mm, eli voi olla että cooleria joutuu vielä tuomaan eteenpäin että saa syylärin mahtumaan. Cooleri on sovitettu orkkis puskurin kanssa, jota on hieman leikelty alareunasta, mutta voi olla että että joutuu leikkelemään vielä lisää, jos tila ei riitä syylärille.

    Löytyiskö muuten joltain kuvaa miten valot on alunperin kiinnitetty. Etkassa näkyy joku kiinnitysrauta, mutta mihin se rauta tulee kiinni?
    Attached Files

    Comment


      #32
      Triggepyörän kun siirrät vaikka sinne vauhtipyörän ja lohkon väliin niin saat kummasti listää tilaa syylarille.

      Comment


        #33
        Imutorvien laittamisen kannattavuudesta tai niiden muusta mitoituksesta en tiedä, mutta tietenkin se vaikuttaa runnerien teholliseen pituuteen joka taas vaikuttaa siihen millä kierroslukualueella se toimii ns. parhaiten. Jotain laskukaavoja voin katsella kunhan pääseen kotiin alan kirjallisuuden ääreen.

        Itse saattaisin harkita ohuempaa cooleria. Coolerin kasvattaminen paksuussuunnassa ei lisää merkittävästi jäähdytystehoa, virtausta kylläkin. Tuo köntti näyttää omiin harjaantumattomiin silmiin kyllä sellaiselta että jos alle tuhannen hevosen pysytään niin varmaan mahtuu ilma läpi vähän ohuemmastakin. :)

        Comment


        • #34
          Toi triggeröinnin siirto vois kyllä olla hyvä vaihtoehto, varsinkin kun siellä on jo osatkin valmiina.

          Tuo cooleri on muistaakseni 600x300x76. Ainakin joissain tuuninkikaupoissa tuon paksuisia coolereita mainostetaan 5-600hp tehoille. No tuolla nyt ainakin mennään kun se on sinne jo soviteltu. =)

          Comment


            #35
            Etuvalot on kiinni siinä pystypellissä jonka oot laikannut irti :)

            Edullisin tapa maksimoida kuuleri pystysuunnassa on ostaa toinen vastaava kiina ja liimata/liimauttaa sitä tuohon jatkoksi.

            Jos 60-2 triggeri on ok niin Tepon ehdottamaan linjaa ihan selkeesti kannattaa edetä. Käytettävissä on luotettavia bolt-on tehdasosia.

            Comment


            • #36
              Etuvalot on kiinni siinä pystypellissä jonka oot laikannut irti :)
              Tuleeko ne kiinni pelkästään siihen pystypeltiin, vai tuleeko ne myös kiinni tuohon lukkopeltiin? Ajattelin tehä valoille uudet kiinnikkeet, mut pitäis jotenkin saada ne ensin oikealle kohdalle.

              Comment


                #37
                Kyllä ne lukkopellissäkin on kiinni. Sellaiset kiinnikeraudathan sinne tulee väliin eikä umpio suoraan koriin.

                Comment


                • #38
                  Kerros Teemu sitten millä tavalla ja miksi muokkasit/rakensit imusarjaa.. Tieto kelpaisi meikäläisellekin kun 200 turbon (5-pyttysen) imusarja pitäisi sovittaa PG lohkoon :S

                  Comment


                  • #39
                    60-2 ja hestec..
                    Imusarjan sovittaminen lohkoon on jo vähän siinä ja siinä:)
                    20vt sarja 16veehen, niin se yhen pytyn pätkä pois kaasulapän päästä.
                    Jos 8v vs 10v niin sama juttu, laikalla poikki.

                    Comment


                      #40
                      Tossa näkyy umpioiden alakiinnikerautoja. Syyläriksi itte mallaisin tuota B4 TD syyläriä, juurikaan isompaa tuonne ei mahdu lamppujen väliin.

                      Comment


                        #41
                        Tässä vielä yksi kuva umpion kiinnityksestä.

                        Comment


                        • #42
                          Kiitoksia noista valon kuvista. Kyllä ainakin muistelisin nähneeni tuollaisen raudan jossain laatikoissa.

                          Kerros Teemu sitten millä tavalla ja miksi muokkasit/rakensit imusarjaa
                          Tosiaan pää pois ja laippa vaan tilalle. Tuollainen se oli Golfissa. Tässä piti läppä saada toiseen päähän, niin pitää tehdä uusi.

                          Comment


                            #43
                            A. Graham Bell on kirjassaan Forced Induction Performance Tuning runneriasiasta sitä mieltä, että sillä on oleellinen merkitys myös ahdetunkin moottorin käyttäytymiseen. Vapaasti suomennettuna runnerin halkaisija määrittää huipputehon kierrosalueen ja runnerin pituudella määritellään käppyrän muoto. Periaatteena pidempi runneri -> alemmas tehoa ja toisinpäin. Katu/rallikäyttöön hän suosittelee runnereita jotka ovat n. 350-400mm pitkät ja joiden halkaisija moniventtiilikoneessa on 0.99-1.05 x imuventtiilin halkaisija. Runnerin pituus mitataan venttiilin seetiltä plenumiin saakka.
                            Rata/kiihdytyskäyttöön sitten runnerin mitta 260-300mm ja halkaisija 1.12-1.18 x imuvena.

                            Plenumin koko pitäisi hänen mukaansa olla luokkaa 0.8 - 1.5 x moottorin iskutilavuus, joskin kirjassa todetaan ettei plenumin koko ole erityisen kriittinen ellei imusarjaan ole pultattuna roots-puhallinta.

                            Tuolla mitoitusohjeella Audissa on vakionakin aika ronskin kokoinen runneri, mutta mene tiedä.

                            Comment


                              #44
                              Audin neliventtiilikannen runneri on lyhyehkö, mutta poikkipinta-ala on aika hyvin kartalla poislukien venttiiliohjurin kohta kannessa. Kun puhutaan koneesta jossa rajoitin on siinä 7000-8000 kierroksen tienoilla. Kannen imukanavan koko imusarjan päässä on 1300-1400mm2 luokkaa ja kanavan jakauduttua kahtia noin 600-650mm2 tienoilla. Ohjurin kohdalla pinta-ala putoaa vajaaseen 500mm2. Ja seetirenkaan sisähalkaisikin voi olla hieman pienehkö venttiililautaseen verrattuna jos haluaa koneen laulavan kirkkkaasti myös ylärekisterissä. Tai sitten ei.

                              Comment


                              • #45
                                3B:n imusarjan, josta siis käytän laipan suutinreikineen, kanavien reikien PA on 1160mm2 kannen päästä ja KR:n imuventtiilin PA 804mm2. Lähden tuosta laipalta eteenpäin alumiinikäyrällä, joita amw:llä on 35x1.5 (PA=804mm2) 40x2 (PA=1017mm2) 45x3 (PA=1195mm2). Eli tuon mitoitusohjeen mukaan tulisi käyttää tuota pienintä putkea, mutta onko kuitenkin parempi tähdätä tuohon kanavan pinta-alaan? Onko jotain muuta paikkaa mistä saa alumiinikäyriä kuin amw?

                                Laitetaan tuon AMW:n kotelon tilavuuskin tähän, jos joku sellaista tietoa joskus tarvitsee, eli se on 3300cm3.

                                Comment


                                  #46
                                  ethän lähde suoraan käyrällä, koska se on pyöreä ja kannen reikä ei.

                                  Comment


                                  • #47
                                    AMW:ltä otan suoran putken josta toinen pää on muokattu ovaaliksi vastaamaan imusarjan laipan muotoa. Siitä sitten käyrällä eteenpäin kotelolle.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Paljonko on tuon 3B:n imusarjan laipan reiän PA?

                                      edit: laipan reiän PA on 1157mm2. Ja jos laskee imuventtiilien koon niin se on 1608mm2. Siis 2 kpl. Seetin kohdalta on ties pienempi ja varsikin virtausta pienentää. Miten tuo graham bell tarkoittaa tuon laskemisen? yksi vai kaksi venttiiliä?

                                      Oma kirja on lainassa niin en voi katsoa.
                                      Viimeksi muokannut jarski79; 12.1.2011, 17:57. Perustelu: Kävin mittaamassa

                                      Comment


                                        #49
                                        3B:n imusarjan laipan reikä olikin pienempi mitä muistelin. Wagnerin imusarjassa näyttää olevan pari milliä leveämpi sekä korkeampi reikä.

                                        Eiköhän se belli tarkoita kanavan kokoa per venttiili eli kahdelle imuventtiilille yhteinen runneri pitäisi olla vähintään luokkaa 1400-1500mm2 pleenumin päässä. Siitä sitten optimitapauksessa kartiomaisesti tasaisesti supistuen imukanavan pienimpään kohtaan venttiiliohjurille (n. 80% imuventtiilin pinta-alasta), ja siitä taas hieman suurentuen seetille. Mitä vähemmän ylimääräisiä poikkipinta-alan ylös alas sahaamisia, sitä parempi virtauksen kannalta.

                                        Jos näitä kanavia ja muutenkin moottorin henkitystä haluaa enemmän pähkäillä niin 45 taalalla saa pro-luokan ohjelman nimeltä PipeMax. Ahtopainetta ohjelman nykyversio ei ymmärrä, mutta vapaastihengittävän mitoitustavat pätevät hyvin pitkälle myös ahdettuun.

                                        Comment


                                          #50
                                          pelkkiä virtauslaskuja katsomalla ei kyllä pääse puusta pitkään, melkeen tekisin sellasen että sopii, ja hieroo sitten sen minkä pystyy. Vai osaako se pipemaxi ottaa esim. tämmöset asiat huomioon?
                                          http://www.youtube.com/watch?v=0ft7W_2PbYI

                                          Comment


                                            #51
                                            On kaksi täysin eri asiaa mitoittaa runnerin pituudet/imukanavan koot ja sitten taas pähkäillä miten niitä runnereita saa ruokittua symmetrisesti. Pipemaxia käytetään mitoitukseen plenumista sylinteriä kohti ja sieltä pois, ei siihen miten ilma käyttäytyy pleenumiin tullessaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Oisko jollain kuvia tollaisen kaksi-kammioisen imusarjan sisältä. Lähinnä kiinnostaa, että miten noiden kammioiden liitoskohta on tehty/kannattaa tehdä.

                                              Netistä ei paljon löydy kuvia noiden kammioiden sisältä. Tuossa muutamia.

                                              http://www.jasperintegration.com/manifold%20029.jpg
                                              http://i40.tinypic.com/9r28fm.jpg
                                              http://forum.vwsport.com/pics/data/500/medium/taper.jpg

                                              Missä kohtaa tuo kammioita yhdistävä kolo kannattaa olla verrattuna runnereihin? Joissain se on 90-asteen kulmassa ja joissain suoraan päällä.

                                              Virtauksista en paljon mitään ymmärrä, mutta jotenkin ainakin tuo viimeinen näyttää aika ahdistavalta ratkaisulta.

                                              Comment


                                                #53
                                                Mun silmään toi vimppa(Repon tekele?) näyttää noista parhaimmalta. Tuossahan ilma joutuu hieman kiertämään ja samalla paine/ilmamäärä jakautuu tasaisemmin joka sylinterille. Käsittääkseni virtauksella alkaa vasta olemaan merkitystä varsinaisessa imukanavassa kunhan tosiaan toi kammioiden välillä oleva ilmarako on tarpeeksi suuri.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tuo kahden kammion välinen rako/railo ei tarvitse olla kuin hieman kaasuläppää isompi pinta-alaltaan. Runnereihin nähden tuo raon kohta ei muistaakseni ole niin kriittinen, kun sitä joskus viisaammilta kyselin...

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Välillä vähän korihommia. Alkuun oli tarkoitus käyttää lasikuituisia kopioita urkin takakyljistä ja etulokareista, sekä 90:sen isoja puskureita. No suunnitelmat muuttu kuitenkin matkan varrella ja tein hieman toisenlaiset levitykset. Nuo lasikuituosat ja puskurit on nyt ylimääräisenä jos jollain on tarvetta.

                                                    Kaariksi tuli mk1 Golfin kaaret ja pokkautin tollaset vähän leveämmät ja alemmas tulevat helmat. Helmat on myös vähän paksummasta tavarasta kuin orkkikset, niin jos nuo myös hieman jäykistäisi autoa.
                                                    Etulokaria on jatkettu myös edestä hieman alemmas ja myös takahelmaa on laskettu vähän alemmas. Puskureiksi on tarkoitus tehä jotku melko pienet jotka ei tule ollenkaan auton sivulle, eli sen takia on poistettu sivusta nuo kiinnitykset. Tinausta ois tarkoitus harjoitella ja hakea noi sillä lopulliseen muotoonsa.

                                                    Etuhelmaksi pitäis vielä keksiä jotain orkkista muhkeampaa. Oisko ehdotuksia mistä autosta vois löytyä aihio muokattavaksi?

                                                    Seuraavaksi sitte pitäis rakentaa grilli ja kipata auto ympäri.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      On se kyllä jo kivan näkönen.
                                                      Tulisko paha jos vaihtais typ89 ovenkahvat? Olis virtaviivasempi? :D

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Hienon näköistä jälkeä ja hyvän maun mukaiset helmat. Oikein hyvin passaa. :)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ei ollenkaan pahan näköinen, minusta parempi noin mitä urkin levityksillä :) Passaisko siihen kuitenkin pikkupuskurit ja etuhelmaksi samaan tyyliin jatkettu pikkupuskurin spoileri?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Siisti kyllä, ei käy kieltäminen! Onko mun silmis vikaa vai miks tos viimeses kuvas näyttäs takapyörä harittavan?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              On se mahdollista, että tässä vaiheessa projektia ei oo vielä pyöränkulmat täysin säädöissään.

                                                              Mutta kerrankin vähän erilaista Rapé-muotoilua, ei pöllömpi ollenkaan!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X