Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 --> Sähköaudi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viesti
    Jos autossa on vahvaa sähköä tarjolla, niin mahtaisiko sähkötoimisissa kylmälaitekompressoreissa olla parempi hyötysuhde kuin hihnavetoisissa?
    Hmm. Mielenkiitoinen ajatus. Luulisi niin olevan, koska silloin kompuran voi suunnitella toimimaan optimaalisesti yksillä kierroksilla, kun taas autossa sen pitäisi toimia välillä 1000-7000rpm.

    Tuon mekaaninen ratkaisu ei kuitenkaan ole huono, kun normaaliajossa se on vapaasti laakeroitu eikä kuormita.

    Yritän päästä helpolla ja valitsen tuon mekaanisen kompuran tien. ;-)

    Comment


    • #62
      Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
      Vinkiksi tuohon laatikon etsintään, kannattaa haeskella 01e-tyyppistä askia, koska v-kasia on saanut sillä jo tehtaalta. On myöskin kestävämpi kuin esim. 01a. Ensinmainittuun askityyppiin on saatavilla suoraan sopivat vaihdevivustot, kardaani ja askin kiinnikkeet. Säästyy monelta ongelmalta. Sekä 5- että 6- vaihteiset sopii yhtälailla. Lähinnä näitä varmaan on irtonaisena 91-96 mallisista s4 ja s6 autoista.
      Jep. Sopiva 01E laatikko löytyi tällä viikolla ja sen kanssa eteenpäin... pitää vaan saada se haettua jossakin vaiheessa uuteen kotiin.

      Mitähän tommonen laatikko painaa, jos sen laittais matkahuollon kyytiin?

      Comment


        #63
        Ei ne ota sitä, painaa karvan vajaa 80kg. Testattu on. Matkiksella kuulemma ehdoton maksimi yhdelle paketille 50kg, ymmärtää tietysti sikäli kun kuskit joutuu niitä käsittelemään käsin.

        Comment


          #64
          016-loota painaa noin 80 kg, joten olettaisin että niillä nurkilla. Jos bussikyytiin sen haluaa laittaa, joudut tyhjentämään nesteistä ja pakkaamaan niin, ettei se sotke muita paketteja. Roskasäkki ei kelpaa, eli joku muovilaatikko tms olisi käynyt.. Tälläiset ohjeet sain paikallisesta, kun joskus jotain Opelin lootaa koitin lähetellä..

          Comment


          • #65
            Itellan rahdilla tuli Audin automaattivaihteisto ovelta ovelle vajaalla satasella. Alkaa olla varteenotettava vaihtoehto siinä vaiheessa kun ajokilometrejä kertyisi useita satoja.

            Comment


            • #66
              Projekti on edennyt taas hitusen.

              Nyt on taajuusmuuttajasta tehty pelkkä invertteri ja saatu se samalla kevenemään n. 60kg --> 32kg.

              Manuaalilaatikoksi löytynyt 01E (CBL) on myös saatu kotiutettua ja nyt pitäisi aloittaa vaihteiston sovittaminen autoon ja sähkömoottoriin.

              Seuraavat hommat:
              - vaihdelaatikon sovitus vanhan kiinnityspaikkoihin
              - vetoakseleiden sovitus laatikkoon (V8 laatikko 018 on vetoakselin laippojen kohdalta n. 20 cm kapeampi kuin 01E)
              - kardaanin sovitus (kardaaniin joutuu tekemään n. 25 cm jatkon, koska 01E on niin paljon lyhyempi)
              - moottorin sovitus vaihdelaatikkoon
              - moottoripukin teko

              Jos on jollakin on jotain ajatusta pidemmistä V8:iin sopivista etuvetoakseleista, niitä otetaan mielellään vastaan.

              Ps. Vaihdelaatikossa ykkönen ja kakkonen ei mene päälle, mutta tämän...
              http://www.youtube.com/watch?v=wyMuF_JI8Jo&NR=1 (Innerworkings and issues of an Audi transmission)
              ...videon perusteella tuskin siellä mitään irtonaista metallia on liikkeellä.

              Comment


                #67
                V8 4.2 manuaali on ollut 01E:llä joten suoraan sopivat osat on olemassa.

                Comment


                • #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                  V8 4.2 manuaali on ollut 01E:llä joten suoraan sopivat osat on olemassa.
                  Niin on ollut, onko ajatusta mistä sellaiset löytäisi nopeasti? ;-)

                  V8 manuaalin kardaanin osanumero on 441 521 101 E, vetoakseleiden 441 407 271 P (vasen) ja 441 407 272 P (oikea).

                  Kardaaniksi voisi sopia 200tq kardaani 443 521 101 B, joka pitäisi olla 1492mm pitkä. Se olisi sopivasti n. 25 cm pitempi kuin V8:n alkuperäinen.

                  Comment


                  • #70
                    Toinen kotimainen ruosteessa... Luopuiskohan edes toinen omistaja vetareista ja kardaanista, jos kauniisti kysyis? ;-)

                    Comment


                    • #71
                      Mielenkiinnolla seuraan kyllä tätä projektia ja odotan valmistumista.
                      Hatunnosto erittäin omintakeisesta ideasta ja onnea projektille!

                      Comment


                      • #72
                        Kiitos kannustuksesta. Ei tämä niin omintakeinen ole, maailmalla näitä on paljon ja suomalainen projekti http://www.sahkoautot.fi/wiki:volvo760 sai uskomaan, että tämmöisen voisi saada muutoskatsastettua Suomessakin. ;-)

                        Comment


                        • #73
                          Alkuperäinen kirjoittaja Topau Näytä viesti
                          Niin on ollut, onko ajatusta mistä sellaiset löytäisi nopeasti? ;-)

                          V8 manuaalin kardaanin osanumero on 441 521 101 E, vetoakseleiden 441 407 271 P (vasen) ja 441 407 272 P (oikea).

                          Kardaaniksi voisi sopia 200tq kardaani 443 521 101 B, joka pitäisi olla 1492mm pitkä. Se olisi sopivasti n. 25 cm pitempi kuin V8:n alkuperäinen.
                          Nyt pääsin taas lähes kuukauden tauon jälkeen käymään tallissakin ja sovittamaan laatikkoa.

                          Tulokset:
                          - Oikean puolen vetoakseli n. 17 cm liian lyhyt ja vasen n. 25 mm. Eli vain oikean puolen vetari menee vaihtoon. :-)
                          - Tarvittava kardaani n. 152 cm eli kakssatkun 1492 mm pitkä pitäisi käydä pienellä sovitteella.
                          - Turvonnut etusormi, kun se jäi laatikon ja rungon väliin (liikaa intoa tauon jälkeen ;-)

                          Comment


                            #74
                            Mites tää etenee?

                            Comment


                              #75
                              Onko tuo Vaconin tamu marinekäyttöön tehty (lakatut piirilevyt yms.)? Muuten saattaapi tulla ajanmyötä kosteuden kanssa ongelmia. Tosin pakkasia varten tamulle joutunee joka tapauksessa laittamaan lämmitysvastukset. Ja sitten vielä laitat jarruvastukset, niin saa kabiiniinkin lämpöä :).

                              Comment


                              • #76
                                Voisin tulla katsomaan jos saa. Laita vaikka privalla puhelimesi numero niin soittelen jos sopii tutustuminen sähköaudiuprojektiin.

                                Comment


                                • #77
                                  Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                  Mites tää etenee?
                                  No vähän joulutauolla on ollut, mutta jotain pientä kumminkin...

                                  - pitempi kardaani löytyi (ja sen tukilaakeri sopii suoraan V8:n pohjan kiinnikkeisiin)
                                  - tuli todettua, että laittamalla myös oikealle puolelle vasen etuvetari riittää pienehköt laippasovitteet (etuvetari on tulossa jossain Ruotsin lautalla)
                                  - Fly-by-wire kaasupoljin tuli hommattua (kotoisin -04 vuosimallin Golfista, tarkemmin 6Q1 721 503 C), liikematka tuossa on kyllä varsin lyhyt - saa nähdä pitääkö hommata parempi

                                  Jos joku on sattunut tutkimaan sähköisen kaasupolkimen toimintaa, niin kiinnostaisi esim. kuinka oikosulku- ja katkostilanteet on hoidettu?

                                  Seuraavana pitää alkaa sovittamaan konettaa sekä kardaania ja vetareita laatikkoon. Kohta se kaikki jännä vasta alkaa. ;-)

                                  Comment


                                    #78
                                    Tuollaisissa erikoistilanteissa on varmasti viisainta hoitaa niin että meno katkeaa. Tulee vähiten vaurioita, luulen.

                                    Comment


                                    • #79
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                      Tuollaisissa erikoistilanteissa on varmasti viisainta hoitaa niin että meno katkeaa. Tulee vähiten vaurioita, luulen.
                                      Ohitustilanne on sellainen, jossa ei vedon haluaisi katkeavan pienen katkoksen takia - eikä se liukkaalla kelillä risteystä ylitettäessäkään liene kovin mukavaa.

                                      Laitoin flickr:iin kuvan kaasupolkimen sisälmyksistä, jos jotakuta kiinnostaa.

                                      Comment


                                      • #80
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                        Onko tuo Vaconin tamu marinekäyttöön tehty (lakatut piirilevyt yms.)? Muuten saattaapi tulla ajanmyötä kosteuden kanssa ongelmia. Tosin pakkasia varten tamulle joutunee joka tapauksessa laittamaan lämmitysvastukset. Ja sitten vielä laitat jarruvastukset, niin saa kabiiniinkin lämpöä :).
                                        Jep. Lakatuilla piirilevyillä tuo tamu on.

                                        Comment


                                          #81
                                          Jos joku on sattunut tutkimaan sähköisen kaasupolkimen toimintaa, niin kiinnostaisi esim. kuinka oikosulku- ja katkostilanteet on hoidettu?
                                          En tiedä tarkalleen, miten VAGineissa on, mutta polkimessa on yleensä yksi tai kaksi kytkintä potentiometrin lisäksi. Toinen kytkin on heti alussa ja toinen jossain 10 asteen tms. tuntumassa. Kytkimillä saadaan kevyttä varmuuslogiikkaa tyyliin toka kytkin ei saa kytkeytyä ilman ensimmäistä ja potikan lukema pitää olla linjassa toisen kytkimen kytkeytymiseen tms. Ensimmäinen kytkin voi sitten olla jarrun kanssa sarjassa, jolloin saadan meno katki jarrulla väkisin.

                                          Sillä toisella 10 asteen tms. kytkimellähän saa myös "vajaakaasutiedon", jos potikka ei anna mitään. On joko nolla kaasua tai se 10%. Potikan oikosulunhan saa huomioitua, jos normaalisti käyttää esim. 5V:stä vaikka vain 1-4V. Yli sen on aina oikari ja alle varmuuskytkimien ollessa kytkettynä on avoin piiri.

                                          Täysin varmaahan ei saa millään, jos kaikki hajoaa. Silloin ilman muuta veto kylmästi pois.

                                          Comment


                                            #82
                                            Niissä on kai myös kaksi potentiometriä "ristiin". Kun toisen resistanssi on minimissään kaasu pohjassa, on toisen maksimissaan.

                                            Comment


                                              #83
                                              Tuossa SSP:ssä selvitetään ainakin yhdentyyppisen sähkökaasupolkimen rakenne. Varmaan niitä on muunkin laisia.

                                              Comment


                                                #84
                                                Siinä kohtaa kun "evoluutio" lötköön sähkökaasun pistän, taidan metsästää jo valmiiksi koriin istuvan, diesel mallistahan noita potentiometri polkimia on taidettu käyttää. Toki tämän projektin laajuuden huomioon ottaen, yhden polkimen paikoilleen sovittaminen ei tunnu missään ;)

                                                Comment


                                                  #85
                                                  Kaikki tdi:t on sähkökaasulla.

                                                  Comment


                                                    #86
                                                    BMW:n käsittääkseni ensimmäinen sähkökaasusysteemi joka toimii aivan täysin ja turvallisesti, vaikka suht yksinkertainen onkin:
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #87
                                                      Kiitokset! Herra Ristitulen linkin kautta löysin sattumalta SSP 223:n, jossa on kuvattu Lupon kutakuinkin vastaava polkimen toteutus kuin tuo Golfin poljin. Varmaan noissa lapuissa jossakin Golffin poljinkin on kuvattu, mutta tämä riittänee tällä erää.

                                                      Sen kuvauksen ja ideoiden pohjalta ajattelin tehdä seuraavanlaisen toiminnan:
                                                      - potentiometri ohjaa kaasua, ja normaalit katkostilanteet huomataan
                                                      - lisäksi käytetään jarrupolkimen kytkintä esim. pudottamaan tehoa (jolloin jarrulla voi hidastaa sopivaan nopeuteen jos kaasupoljintieto päättää mennä täysille)
                                                      - lisäksi yritän saada polkimesta esille tiedon, jolla taajuusmuuttajalle saadaan tieto siitä, että kaasupoljinta ei ole painettu

                                                      Näillä lääkkeillä tuon pitäisi olla suhteellisen turvallinen.
                                                      Viimeksi muokannut Topau; 12.1.2011, 23:02. Perustelu: Kirotusvireitä

                                                      Comment


                                                      • #88
                                                        SSP 210:ssa on kuvattu Golffin polkimenkin E-GAS toteutus:

                                                        Click image for larger version

Name:	E-GAS.jpg
Views:	1
Size:	36,7 Kt
ID:	1599908

                                                        Comment


                                                        • #89
                                                          Jotain pientä taas tekeillä tauon jälkeen...

                                                          Edellisten kommenttien jälkeen tapahtunutta:
                                                          - moottorikytkin on tehty (sähkömoottorikytkyn ja kytkinlevyn risteytys)
                                                          - moottoripukin puumalli sovituksessa (levy on tarkoitus tehdä 8-10mm teräslevystä ja muut osat 60x40x3 RHS-putkesta ja 60x40x3 U-profiilista)
                                                          - vetoakselien sovituslimpuista mitoituskuvat piirretty

                                                          Jotain kuvatuksia...
                                                          http://www.flickr.com/photos/4125782...7625258445464/
                                                          Viimeksi muokannut Topau; 26.2.2011, 00:57. Perustelu: Kirotusvire

                                                          Comment


                                                            #90
                                                            Hymyilyttää ajatus kun miitissä sanotaan et näyttäkää nyt mitä pellin alta löytyy. Tai sit joku pyytää apuvirtaa, montako volttia sais olla? :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X