Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 --> Sähköaudi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä se on ankeaa olla ilman lämmitystä, ellei ajele vain kello 12-16 niinä päivinä ku on yli 23astetta lämmintä ja aurinko paistaa.

    Käytä ilmastointia lämmitykseen? Vaatii vähän kuristimien muutosta ja nelitieventtiilin. Sen saa siis toimimaan viilennyksessä sekä lämmityksessä. Osia voi vaikka anastaa tehokkaammista romutustuomion saaneista ilmalämpöpumpuista.

    Comment


    • Tuo ajatus siitä pelkästä huurteenpoistosta oli ihan hyvä ja piti vähän kaivella noita vaatimuksia. Huurteenpoisto näyttää tarkoittavan jotain semmoista, että ikkuna on huurtunut pakkasen takia eli kyllä siinä lämmitys täytyy olla. 90-luvun vaatimukset alkavat jo määrittelemään -18 asteessa tapahtuvista testeistä, mutta ei varsinaisesti olisi vaatimus vielä tälle.

      Ei sitä nyt kuitenkaan katsastettua saa ilman tuota, joten ei muuta kun hommiin. Nyt on taas muutenkin aikaa, joten pitäisi saada taas projektia kohti leimaa.

      Ps. jostain syystä foorumi oli lopettanut laittamasta sähköpostia uusista vastauksista, joten näin nuo viimeisimmät vasta nyt

      Comment


      • Loma se on hienoa aikaa, kun saa pakertaa taas vähän tätäkin eteenpäin... ;-)

        Lämmitys on nyt sitten tulossa vesikiertoisena ja pannu kuumenee jo. Pannu on vanha 2kg jauhesammutin ja siihen on hitsattu tarvittavat yhteet sekä paikat termostaateille ja kahdelle defan lohkolämppärin vastukselle.

        Ja tämmönen siitä tuli (ennen eristeitä):
        http://www.flickr.com/photos/4125782...7625258445464/

        Laitoin moottorin jäähdytysveden lämpötilananturin tilalle 220 Ohmin vastuksen, mutta ei vielä alkanut tulla kabiiniin lämmintä. Siis sen anturin tilalle, joka on kuskin puolen kannen etupäässä heti ison vesiletkun tyvessä.

        Olisko kellään tietoa (tai arvausta) että miten tämän mallinen ilmastoinnin paneeli toimii? Onko jotain asetusta millä sen saa pakkolämmittämään?
        http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464

        Comment


        • Eikös tuossakin ole "HI" asento, kun rämpyttää sitä kuumemmalle-nappia riittävän pitkään?

          Comment


          • Joo on HI asento, se tulee 29 asteen jälkeen. Sitäkin kokeilin, mutta ei auttanut asiaan. Ja samoin koitin sitä tuulilasille puhallusta. Tuosta ei saane nappuloilla veden lämpötilaa, kuten uudemmissa?

            Ja enpä muuten testannut tuota lämppäriä silloin kun se pihaan hain, joten ei ole mitään tietoa, että pitäisikö sen edes toimia. :-(

            Comment


            • Kyllä sieltä veden lämpötilan saa, mutta ei ole suoraan asteina. Onko tässä ongelma nyt se, että paneeli ei suostu laittamaan puhallusta vai se, että lämpöläppä on kiinni ja ei tule lämmintä sisään?

              Comment


              • Hyvä tarkennus... puhallus toimii ja sitä saa säädettyä LO ja HI nappuloilla, mutta puhalluslämpötila ei muutu vaikka kiertovesi on kuumaa ja vedenlämpötilananturia on huijattu (toivottavasti riittävästi).

                Comment


                • Kyllä sieltä pitäisi manuaalisesta kuumaa tulla. Eihän siellä ole mitään sulkuventtiiliä matkalla? Lämpöläppäähän ohjataan moottorilla, joten se kannattaa nyt etsiä ja katsoa, että liikkuuko. Jos laittaa LO niin pitäisi (?) liikkua täysin auki kylmälle ja HI täysin auki kuumalle. Ainakin näin tekee kaikki tähän asti vastaan tulleet laitteet, mutta silti tuo kysymysmerkki.

                  Comment


                  • Eikös tuossakin saa vikakoodit luettua ilmastoinnin näytöltä? https://www.audiclub.fi/audifinns/sh...d.php?t=30905&

                    Tuolla on kaikenlaista aiheeseen liittyvää juttua. Itse elvytin C4:sta läppämoottorin ketjun ohjeiden avulla. Vikana oli, että ei tullut lämmintä lainkaan. Vikakoodina oli lämmönsäädön läppämoottori. https://www.audiclub.fi/audifinns/sh...&postcount=354

                    Comment


                    • Tuo C4 on sukupolvea tuoreempi laitos, mutta yhtäläisyyksiä toki löytyy. Hmm... eihän tämä -89 malli tartte alipainetta noille läppämoottoreille? Onhan sähköiset, onhan?

                      Comment


                      • Pikkukorissa tuon mallisella paneelilla varustettu ilmastointi käyttää alipaineella muita läppiä, paitsi lämmönsäätöä. Isokorisessa koko systeemi on hieman erilainen, enkä muista ulkoa miten siinä oli säätömoottorit.

                        Comment


                        • No nyt toimii. Alipainetta se oli vailla. Koko alipaineletkujen viidakkohan paljastui kun otti konehuoneen puolelta sen suojamuovin pois.

                          Nyt sitten 12V alipainepumppua etsimään, kun tuo 220V ilmalämpöpumpun tyhjiöimiseen tarkoitettu on vähän turhan isokokoinen tuonne konehuoneeseen - vaikka mahtuu toki. ;-)

                          Comment


                          • Keskuslukituksen pumppu vois olla toimiva?

                            Comment


                            • Hyvä idea. Se voisi hyvinkin toimia. Oliskohan kenelläkään pirkanmaalla joutilaana moista, niin voisi kokeilla? Olisko semmoiseen olemassa jotain speksiä eli esim. mihin alipaineeseen se kykenee? Siihen voisi laittaa pienen alipaineakun, jos ei tuotto muuten riitä. Tosin voisi kuvitella, että ilmastoinnin läppien kääntö on kevyempi operaatio kuin neljän oven keskuslukitus.

                              Comment


                              • Vaatiiko noi läpät jatkuvan alipaineen? Eikös noi keskuslukituksen pumput oo herkkiä hajoamaan jos joutuvat pidempään työskentelemään kerralla..?

                                Comment


                                • Mäntsälä ei oo Pirkanmaata, mutta mulla on pari tuollaista hyllyssä. Alipaineakkuja siitä autosta todennäköisesti löytyy jo originaaliasenteisena, ellet ole purkanut pois. Kyllähän ne läpät "jatkuvan" alipaineen vaatii, mutta koska ovat kuitenkin käsittääkseni jollain tapaa servo-ohjattuja, se alipaine menee venttiilien kautta.

                                  Comment


                                  • tai c4 mallista koneen kyljestä turha alipainepumppu.

                                    Comment


                                    • Vähän hankalaa virittää sillä pumpulle sähköllä pyöritettävä nokka-akseli.

                                      Keskuslukon pumppu voisi toimia, siinähän on sisäinen painekytkin. Siinä taitaa olla myös aikakatkaisu, jos letku on puhki, joten se pitää ehkä poistaa.

                                      Comment


                                      • Eipä tunnu tarvitsevan jatkuvaa alipainetta ainakaan siihen, että pysyisi puhallus ikkunalla. Lisäksi lämpötilansäätökin toimii jostain syystä ilman alipainetta.

                                        Ja jos pistää hivenen alipainetta (Bilteman käsikäyttöisellä siirtopumpulla), niin kolme kertaa pystyy vaihtamaan puhalluksen paikkaa välillä tuulilasi tai "syliin". Eli eivät näytä läpät kovin paljon ilmaa tarvitsevan. Luulisi keskuslukituksen pumpun riittävän. Tuo nyt saa luvan kelvata muutoskatsastuksessa tuollain ja etsin pumpun myöhemmin, sitten kun on leima.

                                        Sitten seuraava vaiva... pakkivalon kytkin. Liitin on tämmönen (siis irroitettu laatikosta), mutta en millään löydä sen vastaliitintä http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464

                                        Etkan mukaan sen pitäisi olla automaattilaatikon johtosarjassa, mutta ei näytä olevan - ainakaan enää. ;-) Olisko tietoa, että mihin liittimeen ja pinneihin tuo menee. Quick and dirty vaihtoehto on vetää uusi johto suoraan pakkivalolle, mutta jos jollakin olisi jotain vinkkiä niin en vedä vielä.

                                        Comment


                                        • Lämpötilan säätö on varmasti sähköllä, koska siihen tarvitaan vähän enemmän tarkkuutta. Ainakin pikkukorisen vanhemmassa ilmastoinnissa se on ainoa sähköllä toimiva säätö.

                                          Comment


                                          • Pakkivalon johtosarjakin sitten löytyi, mutta ei tullut voittoa sitä kautta. Vaikka vaihteistonohjausboksi on kiinni (poislukien johtosarja 11, joka menee moottoritilaan), niin eipä tullut pakkivaloille sähköä. Pari tuntia mittailua ja johtojen etsimistä sai riittää ja pakkivalojen ohjaus on tehty malliin nopeasti. Kontin puolelta pakkivalon johto poikki ja siihen erillinen johto kohti keulaa. Keulassa sitten taajuusmuuttajan relelähdöllä ohjaus.

                                            Viimeiseksi ratkaistavaksi jää sitten se nopeusmittari... nopeusmittari ei tunnu pelittävän vaikka vaihdoin tuohon manuaalilaatikkoon sen automaattilaatikon nopeusanturin (012409191G) eli kolminapaisen mallin. Manuaalimalleissa on Etkan mukaan eri anturi (012409191D). En tosin tiedä, että onko automaattilaatikon vetarin tyngässä oleva magneettikiekko erilainen kuin manuaalilootassa eli voiko se edes toimia tuolla automaattilootan anturilla. Varmaankin automaattiin on tarvittu tarkempaa nopeusmittausta ja siksi tuo erilainen systeemi.

                                            Olisko tietoa, että mistä automaattilaatikon boksi saa sähkönsä ja pitääkö motronic olla myös johtosarjassa kiinni, että nopeusmittari toimisi.

                                            Ja sitten sarjassa epätoivoista...
                                            Mitähän katsuri sanoisi polkupyörän nopeusmittarista autossa? Magneetti kiinni vetarin laippaan ja johto sisälle. ;-)
                                            Viimeksi muokannut Topau; 22.7.2013, 15:53. Perustelu: typo

                                            Comment


                                              Ainakin vanhemmissa autoissa on kelvannut polkupyörän mittarikin, miksei siis tässäkin.

                                              Comment


                                              • Vedät tamun ohjauspaneelin sisälle ja laitat taulukon, että mikä taajuus vastaa mitäkin nopeutta. :)

                                                Comment


                                                • Keskuslukituksen pumpun käyttäminen jatkuvalla syötöllä on omaan makuun vähän ongelmien manaamista. Se kun on rattailtaan, materiaaleiltaan ja jäähdytykseltään suunniteltu vain satunnaiseen lyhyeen kertakäyntiin.

                                                  Comment


                                                  • Keskarin pumppu ei jatkuvaa käyttöä kestä, mutta jos sen käynnin varustaa painekytkimellä ja ilmastoinnin järjestelmä ei vuoda, niin en näe ongelmaa.

                                                    Comment


                                                    • Joo, sille tulisi kyllä kilometrit täyteen nopeesti, jos se jatkuvasti pyörisi.

                                                      Pasille: Se paneeli on jo konttorissa, mutta sijoitus on entsen vaihdekepin paikalla. Nopeusmittarin pitäisi vissiin olla jotenkin kiinteästi asennettu ja helposti nähtävissä, eli se ei saane roikkua johdosta ratin ympärillä. Taustavalohan siinä on jo, joten kyllä se tuohon käyttöön varmaankin sopisi. Onhan se tosin ruma kuin rullatuoli, mutta väliaikaisena ratkaisuna... Pystyyhän siihen näytölle laittamaan myös rpm:n jolloin siitä on muistaakseni myös jättämä kompensoitu. Jos sen jättäisi lopulliseksi nopeusmittariksi, niin sen nopeuden saa kyllä näkymään siihen oikeina numeroinakin pienellä softamuutoksella.
                                                      Viimeksi muokannut Topau; 22.7.2013, 18:06. Perustelu: typo

                                                      Comment


                                                      • Onko se nopeusmittari edes toiminut? Audihan oli keksinyt sähköviat jo tuohon aikaan. Ei olisi ensimmäinen mittaristovikainen. Uskoisin että Lempääläisessä autotallissa tehdään luotettavampia sähköistyksiä kuin Audin tehtailla.

                                                        Comment


                                                        • Heh! Kiitoksia luottamuksesta... kyllä se toimi silloin kuin sen kotiin ajoin, mutta rikkomaan olen sen kyllä pystynyt. Linkin kuvassa mittaristo mallia hetivalmis... riittäisiköhän, jos sen laittaisi kakspuoleisella kiinni? ;-)
                                                          http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464

                                                          Comment


                                                          • Ei nopeus mittari katsastusta estä, nopeusmittari ei kuulu katsastus ohjelmaan, koska sen tarkkuutta tai muutakaan tekniikkaa ei voida konttorilla todentaa oikeaksi tai sen enempää vääräksikään. Eli ei tarvi toimia katsastuksessa.

                                                            Comment


                                                            • Trafin ohjeen mukaan, mikäli nopeusmittaria ei ole tai se ei toimi seuraa korjauskehoitus.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X