Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 --> Sähköaudi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuli rakenneltua erittäin quick and dirty -tyyppinen akkulaturi ja kokeiltua sitä muutamalla akulla:
    http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464

    Laturista puuttuu vielä akkujännitteen mittaus, jotta jänniterajan voi säätää tarkemmin. Jännitetakaisinkytkennällä laturista tulee oikea CC/CV-tyyppinen laturi, jolloin lataus alkaa virtarajaa vasten, kunnes jänniteraja tulee vastaan.

    Comment


    • Ohjaus-/jarrutehostin ja ilmastoinnin kompura on nyt saatu pyörimään sähköllä.
      http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream

      Moottoriksi ostin sitten kuitenkin 1.1kW koneen, jotta voima rittäisi. Ainakin ensikokeilussa voima riiitti irrottamaan maahan jäätyneet eturenkaat eli hyvin näyttäisi toimivan.

      Lisäksi akkulaatikon tekeminen on aloitettu myös...
      http://www.flickr.com/photos/4125782...n/photostream/
      ...ja huomenna on tarkoitus laminoida tuon ulkopintaan lasikuitua.

      Akkulaatikkoon mahtuukin vain 2/3 akuista, kun pitkittäiset runkopalkit tulee molemmin puolin sivuilla esteeksi ja en halunnut alkaa niitä pilkkomaan. Eli nyt laatikkoon tulee mahtumaan vain 31 akkua. Loput akut pitänee laittaa sitten kontin etulaitaan takapenkkien selkänojaa vasten.

      Comment


      • Mielenkiintoista. :) Mitenköhän paljon toi apulaitteiden pyörittäminen lyhentää toimintasädettä?

        Comment


        • Se riippuu siitä, että miten tulee lopulta ohjatuksi tuo apukone. Myöhemmin ajatuksena on pienentää pyörintänopeutta auton nopeuden kasvaessa, mutta tällä hetkellä on kiinteä nopeus ja näytti moottorivirta olevan n. 1.8A, kun ei veivaa rattia (nimellinen tuolle koneelle 2.6A). Tehokerroin apukoneella on 0.78.

          Nyt tuo oli roikan perässä, mutta mittaan tarkemman tehonkulutuksen sitten, kun laitan sen toimimaan DC:llä. Karkeasti arvioituna kiinteällä nopeudella 10-15% lyhentää sädettä, jos max. 80% akun kapasiteetista (12kWh) käytetään.

          Comment


          • Olisiko tuota moottoria järkeä ohjata hydraulipaineen perusteella? Jarrupuolellahan on jo paineanturi, sitähän voisi käyttää ohjaamaan moottoria. Mutta voikohan ohjaustehostimen puolella tehdä samoin? Ohjaustuntumahan siinä voi vähän kärsiä, mutta ei aika helppohan tuollainen olisi kokeilla. Ilmastoinnin kanssa sama juttu, kun magneettikytkin avataan, pysäytetään moottori. Siinä ei tietysti hirveästi säästä, kun pyöritetään pelkkää hihnapyörää. Mutta eipä se tuo invertterikään ihan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella toimi pienillä tehoilla, tosin häviötkin on aika vähäiset. Tai sitten joku Opelin sähköhydraulinen tehostin, jota on käytetty yleisestikin harrastepeleissä.

            Comment


            • Joo kyllä hydraulipaineen mittaus on hyvä ajatus ja jos paineelle on anturi joka antaa jotain paineeseen suhteutuvaa jännite- tai virtasignaalia, niin silloin voisi käyttää tamun PID-säädinsovellusta. Se pitäisi paineen haluttuna. Mutta sille pitäisi varmaankin olla sitten mittaus sekä ohjaustehostimen puolelta että jarrupuolelta.

              Lisäksi pitää ottaa vielä ohjaus kompuran magneettikytkimeltä, jotta kierrokset voi laittaa tappiin, kun ilmastointia tarvitaan.

              Edit:
              Enpä muuten löytänyt ETKAsta tuota paineanturia. Missähän semmonen sijaitsee?
              Viimeksi muokannut Topau; 12.2.2013, 00:26.

              Comment


              • Mahtoikohan se anturi olla jarrutehostajan yhteydessä?

                Comment


                • Joo, siinähän se tehostimen kyljessä on. Mitenhän alhaalle tuon pumpun kierrosnopeuden voisi laskea, että painetta saataisiin ylläpidettyä? Jarrun kohdallahan tuo on täysin tyhmää touhua, koska siellä on painevaraaja, mutta ohjaustehostimen tapauksessa voitaisiin varmaan tiputtaa pyörimisnopeutta aika alas varsinkin tasaisessa ajossa. Tuollahan syntyisi portaaton Servotronic helposti. :) Varmaan tuon paketin askelvasteesta saa riittävän nopean, että se reagoi ratin kääntelyynkin.

                  Olisiko ohjaustehostimen puolelle laitettavassa painevaraajassa mitään mieltä? Mitenhän siellä paineet pysyy ja missä kohtaa ylipainekierto on?

                  Comment


                  • Tuo anturi on vissiin 443919081 ja se näyttää olevan tosiaan on-off tyyppinen. Se ilmeisesti sytyttää merkkivalon, jos paineet laskee?

                    Moottorin pyörityslogiikka voisi toimia siten, että jos tuon painekytkimen tieto katoaa, niin sitten kierrokset hetkeksi isommaksi, muutoin pöyrimisnopeus seuraa auton nopeutta (käänteisesti). Sitten pitäisi varmaankin vielä hoitaa joku suodatus tuolle signaalilla, jotta valot ei vilkahtele turhaan.

                    Comment


                    • Joo, anturi kytkee, kun paine laskee. Suodatushan on helppo tehdä tai sitten jätät merkkivalon johdon irti ja käytät anturia vain tuohon käyttöön. Loppujen lopuksi jarrupainehälytys on melkoisen turha.

                      Comment


                      • Kompuraahan tuo ei jaksa pyörittää niinkuin MikaJ tuolla aikasemmin jo totesi.

                        Comment


                        • Olisko tuohon jotain faktoja tueksi? Esim. tyypillinen ilmalämpöpumppu tuottaa kylmää melko paljon jo 1kW teholla, mutta kompuran tyyppi taitaa olla mäntäkompura tässä tapauksessa (esim. http://youtu.be/w3aqgpKz5nI). 1.1kW koneesta saa yli 2kW irti lyhyitä aikoja (minuutteja) ja tehontarvetta voi säätää pyörimisnopeudella.

                          Lisäksi tässä helpottaa se, että en ole Nevadaan tarvittavaa kylmennystä hakemassa. Uskoisin, että kyllä sillä jotain kylmää saa aikaan.
                          Viimeksi muokannut Topau; 14.2.2013, 00:20. Perustelu: typo

                          Comment


                          • Kodin ilmalämpöpumppu on vähän eri asia kuin auton ilmastointi. Autossa kun pitää olla tehoa julmetusti, että se viilenee nopeemmin kuin seuraavaksi päiväksi.

                            En tiedä minkä kokoluokan kompura V8:ssa on, mutta epäilisin että suurinpiirtein tätä luokkaa:
                            http://www.sanden.com/originals/imag...erformance.pdf

                            Comment


                            • Tuo voi osua hyvinkin kohdalleen. Tässä http://www.nrel.gov/docs/fy00osti/28960.pdf dokumentissa on arvioitu ilmastoinnille kuormitukseksi 1-3kW.

                              Comment


                              • Akkulaatikko koossa ja sulanapitokaapeli kötöstelty paikalleen.

                                http://www.flickr.com/photos/4125782...n/photostream/

                                Tuli myös laskeskeltua uusiksi akkujen säilömistä. Jos akkukotelon kantta korottaa 6 senttiä, saa kaikki akut mahtumaan laatikkoon.

                                Comment


                                • Oletko saanut sponsori apuja tms?.. Tuosta projektista voisivat olla jopa ulkomaiset autolehdet kiinnostuneita?
                                  Hieno ja mielenkiintoinen projekti!! Ja sanoisinko että, tulevaisuutta.=)

                                  Comment


                                  • Sponsoriapuina sain tuon FR8 tamun, jonka pelastin romutukselta, mutta muuten ei apuja. Sponsoroinnit aiheuttaa monesti aikataulupaineita. ;-)

                                    Onhan näitä kotteroita muunneltu maailmalla, esim. http://www.evalbum.com/3899 löytyy A4 quattro ja samalta saitilta jokunen pikkukakkonen.

                                    Edit:
                                    ...ja toki Metricmind pitää mainita www.metricmind.com/audi/main.htm
                                    Viimeksi muokannut Topau; 14.3.2013, 22:48. Perustelu: Metricmindin A6 lisätty

                                    Comment


                                    • Nyt se kottero on vihdoinkin nipussa ja liikkuu akkujen voimin... aiemmin arvioitu 50 työtuntia olikin yli 150 tuntia. Pelkästään akkujen latominen, välijohtojen tekeminen, kontaktorin ja sulakkeen kytkentä vei 12 työtuntia. No nytpähän tietää miltä tuntuu puristella kokonainen työpäivä keltaisia abikoja. ;-)

                                      http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream

                                      Comment


                                      • Hienoa!!! Noissa abikoissa. Olisiko juotos ollut varma, Noin niinkuin pitkäaikaiseen liitokseen? Mutta varmaan hyvä noinkin.

                                        Comment


                                        • Asiallista että olet jaksanut tehdä projektin tähän vaiheeseen, etkä ole jättänyt kesken. Mahtoi olla kiva fiilis ajaa sillä? :)

                                          Comment


                                          • Kerro sitten mitä saat toimintasäteeksi.

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                              Asiallista että olet jaksanut tehdä projektin tähän vaiheeseen, etkä ole jättänyt kesken. Mahtoi olla kiva fiilis ajaa sillä? :)
                                              Häh! Tuliko jollakin mieleen, että tämä voisi jäädä kesken. No okei, mä oonkin varmaan ollut ainut, joka on uskonut tämän menevän maaliin. ;-)

                                              Hieno oli tosiaan tunne ja on vähän kuin sähkötrukilla ajelis.

                                              Pitäis vielä löytää liitynnät nopeusmittarille, kun tuli ne johdot poistettua moottorin irroituksen yhteydessä liialla innolla. Olisko jollakin kytkentäkaaviota tuolle mittaristo-osalle? Ymmärtääkseni S4:n manuaaliaskin (eli 01En) nopeusmittaussignaali pitäisi kelvata tuolle mittaristolle ihan sellaisenaan.

                                              Comment


                                              • Sulta on hyvä tulla kysyyn apuvirtaa..=))))
                                                Tai jos käy joskus hassusti et, pyydät joltain apuvirtaa, voi toisen auton laturi huutaa armoa..=)) Vai saiko tuosta otettua 12v ?

                                                Comment


                                                • Hienoa että sait tämän liikenteeseen. :) Nopeussignaali on tavannut olla valko-sinisessä piuhassa, mutta se ei taida yksin riittää?

                                                  Comment


                                                  • Paljonkos on vielä tekemistä jotta tämän laitteen saat kilpien väliin? Tämä tekniikka paketti saattaisi muuten herättää mielenkiintoa tulevan kesän lötkö miitissä ja monessa muussakin miitissä.

                                                    Comment


                                                    • Ja tuo vero-asia kiinnostaa kans.. Dieselverolla?
                                                      tyyppi hyväksyntä?

                                                      Comment


                                                      • Ei moottorin vaihtoihin ennenkään ole tyyppihyväksyntiä kaipailtu.

                                                        Comment


                                                        • Aha.. Tuli vain mieleen kun käyttövoima vaihtuu.

                                                          Comment


                                                          • Aihio on kuitenkin vuodelta -89, niin ei siihen kyllä tarvita minkään sortin tyyppihyväksyntää oli sitten diesel, sähkö tai joku muu käyttövoima kyseessä.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja satanen Näytä viesti
                                                              Ja tuo vero-asia kiinnostaa kans.. Dieselverolla?
                                                              tyyppi hyväksyntä?
                                                              "Sähköautolla käyttövoimaveron määrä on 1,5 s/päivä/jokainen alkava 100 kg.
                                                              Perusveron korotuksen myötä minimiveron määrä on 43,07 €/vuosi 1.1.2013 alkaen.
                                                              Perusvero määräytyy 1.1.2013 alkaen muunnossähköautoille minimin, eikä enää painon mukaan."

                                                              Siten tälle perusvero on tämän vuoden alusta 43,07 eur/vuosi ja päälle käyttövoimavero n.110 eur/vuosi. Ymmärrykseen ei tosin mahdu, että miksi hybridi-autolla vastaava on 0,5 s/päivä ja täyssähköisellä 1,5senttiä. Mutta ei kai pitäisi valittaa, kun ei enää diesel-veroa tartte maksaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X