Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Liekkö noissa kuulahäkeissä jotain vuosimallieroja? Omat kokemukset B5 aikakauden nivelistä, missä tuon asennolla ei ole ollut toimintaan vaikutusta. Tai sitten mennyt monta niveltä tuurilla oikein...
Tuohon nivelasiaan palatakseni, siitä kun tuli kyselyä jo muuallakin.
Aloittelin kardaanin laittoa ja totesin jo ensi vilkaisulla, että rasvat ovat kuivuneet ja sekaan on päässyt pölyä yms. Seegerit siis pois tieltä ja nivelet mukaan putsattavaksi.
Alla pari kuvaa aiheesta. Noista näkynee tuon kuulahäkin erilaiset viisteet eri puolilla häkkiä. Samoin näkyy sisäkehän erinäköiset tasopinnat. Kuvat kolmen konepesun ja höyrytyksen jäljiltä. AIka sitkeässä se rapa tuolla välissä on, joten ei ihme jos vähän takkuaa. Irtosi ainakin minulla lopulta ihan pyyhkeellä.
Kuulahäkissä näkyy selkeää kulumaa. Kuula on kaivanut itselleen pientä poteroa. Samoin parissa kuulassa näkyy selvää pintavikaa. Koitan silti kasata ja kokeilla. Lähtisin kasaamaan isompaa viistettä akselin puolelle, vaikka ei tuolla taida suurta merkitystä olla.
Kardaani putsatuilla ja rasvatuilla nivelillä paikoillaan. Seuraavaksi putkiston kimppuun. Pitäisi keksiä, miten lähtisi kateilta taaksepäin. Alkuperäinen on 59 mm ulkohalkaisijalla. Minkähänlainen möykkä on tiedossa, jos vetää suoraa torvea taakse asti? Alkuperäinen olisi tallessa, mutta se on maailman toiseksi painavin asia, joten joku keykäisempi ratkaisu olisi kiva..
Mulla on rapeessa 3,5" ränni ilman kattia ja yksi läpi hengittävä vaimennin. Pitäähän se ääntä mutta ei se sietämätön ole. Jos katit meinaat säilyttää niin itse kokeilisin ilman vaimentimia.
Katalysaattori ja iso absorbtiovaimennin olis varmaan aika hyvä yhdistelmä. Kaverin 944 turboon tein 3" putken yhdellä isolla RST-simonsilla (offset mallinen motonetista) ja kaveri valitteli jopa sitä, että ääntä ei tuu tarpeeksi. Toki se ääni siitä vähän voimistui kilsojen myötä, mutta kaiken kaikkiaan äänet jäi todella sopiviksi.
Minä ääntä varsin tarvitse. Ahvenistolla olisi kiva päästä ajamaan ilman jatkuvaa jännittämistä. Leimaa varten on yksinkertaisinta jättää katit paikalleen. Keveys on se suurin syy vaihtoon, mikä puoltaisi pelkkää hormia ilman raskaita pönttöjä. Tehojen esteeksi ne vaimentimet tuskin muodostuu. Näinköhän ikinä tarvii yli 400 hp.
Kuinkapaljon katti vaimentaa ? Mulla on ilman kattia koko putki 3" sisältäen yhen dynomaxin racebulletin, yhden dynomax "superturbo" ja yhden tavan simonssin lyhkäsen pätkän ja silti 93db ahveniston mittauksissa. En tiedä mikä on järkevä resepti mutta täyttä sontaa jos joutuu arvuuttelemaan että metelöikö liikaa vai ei...
Ei kai joku yksinkertainen rosterivaimennin paina kuin pari kiloa. Ne orkkiksethan on varmaan 15mm seinämävahvuudella ainakin painosta päätellen.
Katti ei hyvin paljon vaimenna kun ei sen rakenne oikein ole siihen suunniteltu. Oma ässä kun oli katti plus yksi vaimennin putkella niin katsuri hermostui että pitäisi olla kaksi vaimenninta. Ei riitä yksi iso vaan pitää olla kaksi eli määrä ratkaisee. Selitti jotain että toinen leikkaa matalampia ja toinen korkeampia taajuuksia eikä varmaan puhunut ainakaan ihan täysin paskaa. No se auto oli kyllä vähän kovaääninen mutta se olikin vapari ja tässä Arton putkessa nyt on joku hölmö solmu siellä putken alkupäässä joka vaimentaa itessään moottorin ääniä jo aika paljon.
Omat kokemukset ovat ainakin sellaisia, että se katti poistaa sen ikävimmän pörinän alemmilla kierroksilla. Mäkin olen kuullut tuota "ei yksi vaimennin voi riittää" porua, mutta kyllä se oikeasti riittää, jos se on hyvä. Porsaassa käytetty malli oli tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/1486...140220x500mm-3 ja tuolla äänet tosiaan jäivät todella maltillisiksi jopa ilman katalysaattoriakin.
Omassa 1.8T audissa simons catback oli vähän turhan äänekäs ilman katalysaattoria, mutta sen asennuksen jälkeen äänet muuttuivat juuri sopiviksi. Semmonen "amispörinä" katosi kokonaan.
Pääsulaketaulu aiheuttaa tikkuja kynsien alle. Yksittäisten liitimien sijainti on kaikkea muuta kuin selvää. Isot liittimet lösi paikkansa helposti. Nippu isoja punaisia piuhoja meni terminaaliin 30, mutta pienien sijainti ei nyt oikein aukene. Liekö insinööri liian yksinkertainen.
Yksi näistä on ainakin bensapumpun releennpiuha. Johdotuskaavio käskee tökkäämään sen nastaan 85/9. Jälkimmäinen on releen nasta, mutta taulussa ei ole tuota 85:tä. 85a löytyy kyllä. Sen lisäksi muutama keltamusta johto ainakin harhailee ilman paikkaa.
Joo noi scorpparin vetonivelet ei niin hirveitä maksa että ite en ainakaan jaksais jumpata yhtään. Nivelet romuun ja uutta tilalle ni ei tarvi ekan ratasession jälkeen olla taas keppiä purkamassa.
Putkia on tehty muutama noihin isokorisiin, 3" yhdellä tai kahdella vaimentajalla. Vaimentajien mallista ja sijoittelusta riippuen on joko hiljainen tai ei, en osaa antaa reseptiä tähän mutta jonkinlaista vaimennusta suosittelen.
Kuulat on pirun hyviä jos pihalla on sellainen iso ritsa/katapultti, voi kokeilla lentääkö kymmeniä vaiko satoja metrejä... ^_^ Tai sitten saunarannassa. Ja kaljapäissä tottakai.
Rupesin vanhasta muistista vetämään vetarin ulompaa niveltä pultilla ulos. Boorinoli vähän ruosteisen näköinen ja kun ei tuo suosiolla tullut, ruikkasin rost-offia perään. Seurauksena nivelen haljennut sisäkehä. En nyt äkkoä keksi, miten tuo muutenkaan purkautuisi, mutta menikö tässä nyt joku väärin?
Parempi että hajosi tuossa vaiheessa eikä autossa paikallaan. Otitko lukkorenkaan irti ennen kuin aloitit pultit ruuvaamisen? Näyttäis hajonneen juurikin lukkorenkaan urasta.
Kumi pois, rasvojen putsaus ja siellä on sakarat mistä saa painettua kasaan. Periaatteessa. Tuo on niin pehkaantuneen näköinen että lopputulos olis varmaan ollut ihan sama riippumatta lähestymistavasta.
Konehuoneessa taas hilluttu. Kaiken näköisiä päitä heiluu vielä vapaana. Yksi niistä kolme napainen, johon tulisi musta-sininen, ruskea-punainen ja ruskea johto.
Muita ihmetyksen aiheita on takaiskuventtiili, jonka toinen natsa on tyhjä. Toisesta lähtee letku lilaan letkuun. Oletan liittyvän kuskin jalkatilassa majailevaan purkkiin, jonka tarkoitusta en nyt ihan ole vielä keksinyt, mutta epäily kohdistuu tyhjäkäynnin säätöön.
Venakopan päässä on lähtö, jonka olen epäillyt olevan huohotusliitin.
Laatikosta löytyi myös sulakerasia, jolle en muista paikkaa.
Toi iso sulake on muistaakseni flektille. 500W 12 Voltilla on paljon Ampeereja. Taitaa olla sama mikä on saman aikakauden dieseleissä ollut käytössä. Tulee vasemman puoleisen iskaritorinin kylkeen kiinni.
Huohotusliitin on joku non-oem-viritys.
Tyhjästä alipaineletkusta lähtee miulta musta letku vesikaukaloon - voipi olla alipaineohjatun ilmastoinnin alipainesyöttö?
Kolminapaiselle liittimelle en löytänyt kotia - varmaan Audin ahtain 80-luvun konehuone. Näyttää sen verta öljymöhnäiseltä joten jostain koneen läheltä voinee etsiä. Miun sähkökuvat on sadan kilsan ajon päässä, joten ei pysty tarkistamaan.
Comment