Erinäisten tapahtumien seurauksena pihaan jäi seisomaan käyttöautona viime talven palvellut V8. Omat mieltymykset harrasteauton suhteen kallistuvat enemmän rata-ajoon kuin kruisailuun, joten ajatus eliittilötkön vaihdosta johonkin vähän rataystävällisempään alkoi kolkutella takaraivossa. Niin mukava kulkinen kun V8 onkin, 1800 ja rapiat kiloa massaa ja automaattivaihteisto vaparikasin jatkeena eivät varsin houkuttele radalle. Perverssiot ristesivät sopivasti erään klubilaisen kanssa, joten pääsi käymään niin, että eliittilötkö vaihtui vähän sporttisempaan versioon ja V8 vaihtui suurelta osin purettuun, siistikoppaiseen ja saastepaperein varustettuun 220VT:hen. Auto ei siis ole vähäpäästöinen, joten raudan saa ihan otteeseen asti, mikä vapauttaa hieman tuota tekemistä ja modernisointia.
Kävi vielä niin mukavasti, että V8 löysi nopeasti uuden kodin erään kolmannen Audi-harrastajan tallista, mistä olen varsin tyytyväinen. Auto taisi siis päätyä arvoiseensa ympäristöön.
Projektiaihio on konehuoneen sisältöä ja kylmästöinnin osia vaille kokolailla kokonainen, joskin pitkälle purettu. Paikoillaan autossa on suurinpiirtein enää luukut, ohjausvaihde ja voimansiirto, poislukien vaihteisto, rullaava koppa siis. Sain tuon palapelin tänään talliin ja osien levitys sekä tarkastus pitäisi aloittaa lähitulevaisuudessa (viikolla 44, vai miten se oli Jari ;) ).
Pata piti siis vielä löytää ja kävinkin yhtä jo Espoossa tutkailemassa. Ko. laitos oli nostettu pois urssin nokalta kunnostetun kokonaisen tieltä. Urssin uusi tekniikka on muuten peräisin samasta tallista kuin meikäläisen aihio ennen siirtymistään edellisen käsiin. Ostoilmoitus foorumeilla poiki tarjouksen kokonaisesta raadosta, joka oli jäänyt seisomaan bensapumpun sähkön kadottua johonkin. Siitähän tuli kaupat ja tekniikan luovuttaja pitäisi noukkia kotitalliin ensi viikon lopulla.
Suunnitelmissa on pitää auto ulkoisesti kutakuinkin vakiona. Sisustaankaan ei ole tarkoitus puuttua kuin ehkä korkeintaan vaihtamalla etupenkit sport-mallisiin, jos jostain sopivasti kävelee mustat nahkajakkarat vastaan. Alusta ja jarrut olisi tarkoitus käydä läpi ja kunnostaa/päivittää tarvittaessa. Tolppien ympäri on jo kiedottu joku jousisetti. Tarkempi tutkinta osoittanee, palaavatko ne paikoileen, vai vaihdetaanko tuoreempiin. Ufot vaihtunevat tekniikan luovuttajasta jo löytyviin 288 mm -kokoisiin G60-jarruihin, riippuen viritysasteesta. Jäähdytetyt originaalit saavat luvan jäädä taka-akselille.
Pannuhuoneessa vakioksi jää ainakin ruttu, nokat ja moottorinohjaus. Tarkoitus kun olisi saada autosta myös arkiajoon kykenevä. Mielessä olisikin RS2-osin suoritettu kevyt muutos tai sitten radikaalimpi setti, jolla saisi rataoloihin lisää hauskaa. Tämä päätös saanee jäädä odottamaan, ensin olisi tarkoitus tehdä auto muilta osin valmiiksi. Nyt kuunnellaankin käyttökokemuksia 20VT -pannusta arkiajossa eri vireysasteilla.
Edit:
Kävin ottamassa pari räpsyä kotimatkalla. Lisäilen tuohon kuvat.fi -palvelun kansioon sitä mukaa kun homma etenee.
Näytti koneelle jääneen kuva elimenluovuttajastakin. Aika rujon näköiset pellit, mutta siinäkin sisusta näytti kohtuulliselta ja pannuhuoneen sisältöähän tässä tarvittiinkin.
Kävi vielä niin mukavasti, että V8 löysi nopeasti uuden kodin erään kolmannen Audi-harrastajan tallista, mistä olen varsin tyytyväinen. Auto taisi siis päätyä arvoiseensa ympäristöön.
Projektiaihio on konehuoneen sisältöä ja kylmästöinnin osia vaille kokolailla kokonainen, joskin pitkälle purettu. Paikoillaan autossa on suurinpiirtein enää luukut, ohjausvaihde ja voimansiirto, poislukien vaihteisto, rullaava koppa siis. Sain tuon palapelin tänään talliin ja osien levitys sekä tarkastus pitäisi aloittaa lähitulevaisuudessa (viikolla 44, vai miten se oli Jari ;) ).
Pata piti siis vielä löytää ja kävinkin yhtä jo Espoossa tutkailemassa. Ko. laitos oli nostettu pois urssin nokalta kunnostetun kokonaisen tieltä. Urssin uusi tekniikka on muuten peräisin samasta tallista kuin meikäläisen aihio ennen siirtymistään edellisen käsiin. Ostoilmoitus foorumeilla poiki tarjouksen kokonaisesta raadosta, joka oli jäänyt seisomaan bensapumpun sähkön kadottua johonkin. Siitähän tuli kaupat ja tekniikan luovuttaja pitäisi noukkia kotitalliin ensi viikon lopulla.
Suunnitelmissa on pitää auto ulkoisesti kutakuinkin vakiona. Sisustaankaan ei ole tarkoitus puuttua kuin ehkä korkeintaan vaihtamalla etupenkit sport-mallisiin, jos jostain sopivasti kävelee mustat nahkajakkarat vastaan. Alusta ja jarrut olisi tarkoitus käydä läpi ja kunnostaa/päivittää tarvittaessa. Tolppien ympäri on jo kiedottu joku jousisetti. Tarkempi tutkinta osoittanee, palaavatko ne paikoileen, vai vaihdetaanko tuoreempiin. Ufot vaihtunevat tekniikan luovuttajasta jo löytyviin 288 mm -kokoisiin G60-jarruihin, riippuen viritysasteesta. Jäähdytetyt originaalit saavat luvan jäädä taka-akselille.
Pannuhuoneessa vakioksi jää ainakin ruttu, nokat ja moottorinohjaus. Tarkoitus kun olisi saada autosta myös arkiajoon kykenevä. Mielessä olisikin RS2-osin suoritettu kevyt muutos tai sitten radikaalimpi setti, jolla saisi rataoloihin lisää hauskaa. Tämä päätös saanee jäädä odottamaan, ensin olisi tarkoitus tehdä auto muilta osin valmiiksi. Nyt kuunnellaankin käyttökokemuksia 20VT -pannusta arkiajossa eri vireysasteilla.
Edit:
Kävin ottamassa pari räpsyä kotimatkalla. Lisäilen tuohon kuvat.fi -palvelun kansioon sitä mukaa kun homma etenee.
Näytti koneelle jääneen kuva elimenluovuttajastakin. Aika rujon näköiset pellit, mutta siinäkin sisusta näytti kohtuulliselta ja pannuhuoneen sisältöähän tässä tarvittiinkin.
Comment