Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kävin Lakalaivan Euromasterilla pyöräyttää kulmat. Kaikki muut saatiin kuntoon paitsi Casterit, mulla on etutolpat vaihdettu niin ei saatu kohdilleen. Säädöt tapissa iskarin yläpäästä niin silti jäi miinuksen puolelle. Ei vaikuta muuhunkuin ettei ratti palauta. Hintaa tuli 75€ ja työ kesti tunnin.
Laitoin Picasaan parit kuvat kytkimen ilmauksesta ja nykyisestä vahvari setupista, sekä tietenkin auto pestynä ja vahattuna. Ostin Tampereen Powersetiltä GroundZeron GZTA 512X kuusikanavaisen vahvistimen. Johdotin sen 1/2 kanavat eteen, 3/4 kanavat taakse, nämä siis täydellä taajuusalueella pasiivisena jakosuodattimille. Sitten tein kaksi 8" freeair subbaria kanaville 5/6 ja niiden ohjaamiseen käytän vahvistimen alipäästösuodatinta. Vielä on tasapainot säätämättä mutta tollain nopealla käyttöönotolla niin vaikuttaa erittäin lupaavalta. 2x8" paikkaa erittäin hyvin etupään pieniä alapään kajareita.
Tämä auto kun tuli aikoinaan mulle ja alustan asetuset oli ex-omistajan jäljiltä, niin se oli aivan sairaan hyvä ajaa. Myöhemmin laitettiin kaverin pajalla säädöt "oikeaoppisesti" ja viimeistä huutoa olevilla suuntauslaitteilla, taisi olla joku tukivarren vaihto siinä samalLa tai jotain...niin omaan makuun muuttui paljon huonommaksi. Kyllä se ihan oikealla tavalla käyttäytyi, mutta jotenkin rauhattomampi ja loiva liikkeinen.
Hannun jäljiltä tuossa oli todennäköisesti pistetty jotain kulmia ikäänkuin yli ahneesti. Ei tullut vaan katsottua lähtötilannetta tarkemmin ennen säätöä, kun jälkikäteen vasta ilmeni, että nuo hyvät ominaisuudet katosi virallisilla säätöarvoilla. Todella suntavakaa oli ajaa aiemmin, ei hirveästi reagoinut uriin/kallistuksiin ja ennenkaikkea erittäin ahnaasti kääntyi mutkiin. Siihennähden ettei rauta puolella ollut mitään hifiä ajo-omituisuuksiin liittyen niin tuolla pystyi päästämään mutkiin aivan tolkuttoman lujaa, kunhan oli vaan hieman veto päällä. Lähes mikroautomainen käytös vaikka auto tuollainen keulapainoinen möhkö.
Itseasiassa käytös oli silloin lähempänä minulla ollutta bit ässää kw alustalla ja ultraleggeroilla, kun yhtäkään urssia mitä olen ajanut. Tätä on tullut kummasteltua joskus jälkeenpäin. Tottahan ne alustan säädöt vaikuttaa paljon, varsinkin tällaisilla painojakaumilla oleviin vehkeisiin, mutta yllätti miten paljon huonommaksi se meni tehdassäädöillä.
Mullahan on 3/4 tukivartta vaihdettu sinun jälkeen autoon ja vanteet on puolituumaa kapeammat. Sanoisinko että vanteen kaventaminen teki uraherkkyyttä, mutta nykyalustalla ja säädöillä yksi parhaista autoista mitä olen ajanut. Auton käytös ei muutu kuormituksen mukaan, viikonloppuna oli 3 ihmistä ja täystankki löpöö painona niin en huomannut mitään eroa yksin ajeluun.
Mitä aurauskulmien säätöön tulee niin auto kulkee entistä vakaammin ja takapään iskarin puslan natinakin loppui.
Yritin pistää murheeni N75 foorumiin, mutta oli näköjään suljettu keskustelu. Joten laitan murheeni tänne. Elikkäs epäilen että pässi tai N75 on tiensä päässä. Vedossa kilon paremmalla puolella auto pätkäsee, ei kovin mutta pätkäsee. N75 venttiilin vastus on 28,5 Ohmia eli sen verran mitä foorumilla on kirjoteltu, että ehjän pitäisi olla. Sekä venttiilille tulee virrat päällä, jännitettä 11,5 volttia. Olen huomannut että kovassa kiihdytyksessä sekä tasaisella kaasulla noin 1 barin ahdolla alkaa kuulumaan sirkutusta. Se ääni voisi olla ilmapatsas tai hukkaportti joka nypyttää.
Sitten itse kymysys. Missä on N75 ohjaus? Millä taajuudella sitä ohjataan? Eräässä keskustelussa oli puhuttu että 20 Hz taajuudella, elikkäs sirkkuttavasta äänestä päätellen hyvin lähellä tuollaista taajuutta. Se vielä lisäyksenä että ei ole tulppien kuopissa öljyä, ne on kireellä ja sytkässä ei ole vikaa.
Yhtä asiaa en vielä ole koittanut ja se on ajaa N75 irtikytkettynä, silloin olisi 0,6 ahtoja, mutta kun vika ilmenee 1,0 yläpuolella niin se on niin ja näin...
1bar paineilla voi jo ehtoopuolella oleva ahdinkin ruveta sirkuttamaan, ja taas jos veto ns "heijaa" niin vaihtaisin ihan varuiksi bensapumpun, jos sen vaihtoajankohdasta ei ole tietoa.
Juup näin on. Lähden varmaan sellain ruotimaan hommaa, että tilailen loppuviikosta uutta osaa (N75, pässi) sitten ihmettelen lisää. Kyllähän toi auto hyvin kulkee "pinta kaasullakin."
Pässin vaihtaisin itse ekana, kuulostaa hyvin samanlaisille oireille, mitä minulla oli urssissa. Pässistä oli kalvo rikki ja se toimi miten sattui. Tuli juuri tollaista nyhtämistä ja vaihteiden vaihtojen yhteydessä töksähtelyä koneen puolesta.
Tepolta tilasin 710N:n ja oli kuin eri auto sen jälkeen :)
Tammerfix myllytti auton ja päälle laitettiin autoglymin hd vaha.
Nyt syksyllä alkaa taas remppajakso autolle. Noin 10 tkm kesällä tekivät tehtävänsä taas kerran. Listalla on ainakin, venttiilikopan tiiviste, nesteiden vaihto, öljyt yms suodattimet, sitten kaiken näköistä muuta korjailtavaa roppakaupalla.
Nyt on autoon vaihdettu N75 ja siihen liittyvät letkut, vanhat olivat hapertuneet erittäin heikoiksi. Yritän tehdä foorumille opasta noista yleisimmistä venttiileistä ja mittareista. Täältä ei sellaista selkeää kokonaisuutta ole löytynyt tosin voin tehdä sen vain AAN-moottorille.
Ai niin, ja autohan oli taas sisältä läpimärkä. Nyt tosin saattoi löytyä syykin. Hantin jalkotilassa on pieni reikä, ilmeisesti siinä on ollut kiinni jonkin sortin letkuklemmari tai johtonippu läpipultilla ja pultti on kadonnut.
Päivitystä aiheeseen. Luin vikakoodit autosta... Olisi pitänyt aikoja sitten jo tehdä. Yksi vika löytyi "01262 lisätietona 31-10. "Solenoid valve for boost control N75 - Open or short to Ground, Intremittent." Viittaisi tuosta "lyhyenä maahan" tiedosta päätellen johtovikaan. Jos joku joskus mittaillu ja korjannut niin lykkää viestiä.
Sellaista tiedustelisin että mitä ajotietokone näyttää bar -valikossa sytytysvirrat päällä ollessa? Itsellänin välillä lukee 1,0 ja välillä 1,1. Onko merkitystä mihinkään?
Projekti on edennyt kuin täi tervassa. Tänään laitettiin uusi tuulilasi, alkuperäisen mallinen vihreä yläreuna, vuoden takuu lasilla ja 3 työllä. Kyllä kelpaa ajella kun näkee lasista läpi...
Hei onko foorumilla sähkömiehiä (naisia) jotka osais selvittää ja lukee tuota N75 johto vikaa?
No niih... Tällä viikolla tapahtunutta. Pesin konehuoneen, täytyy pestä uudemman kerran sillä liian heikko liuotin ja edelleenkin likainen. Tänään myös vaihdoin venttiilikopantiivisteen ja siinä kävi sitten pahemman kerran... Tulppakaivojen välissä ollu pultti katkes kiristyksessä. Huvittavintahan tässä on se että kalibroidulla momenttiavaimella kiristelin 10 Nm kireyteen. Ei siinä kai mitään. Leuka rintaan ja huomenna varaosatiskille ja sen jälkeen sormet ristiin että saan pultin pois kannen sisältä. Joku on joskus käyttänyt hiukan liikaa voimaa sillä ei se noin sais katketa.
Sitten tuo iän ikuinen N75 ongelma. Tänään mittasin sulakkeen ja N75 maan välisen johdon. Maksimissaan vastusta saa olla 0,5 ohmia, siellä oli 0,4. Eli sen puolesta pitäis olla ehjä johto. Tutkin enemmän noita johtokaavioita niin N75, tyhjäkäynti ja bensahöyryjen kierrätin on samaa sulaketta ja maata käyttävä yksikkö. Eli periaatteessa viallinen bensahöyryjen kierrätin tai tyhjäkäynti venttiili (N71) voi aiheuttaa ongelmia ahtopuollella. Varsinkin toi höyryjen kierrättäjä haistelee mitä N75 tekee ja sen mukaan päästää höyryjä imupuolelle.
Jos pultti ihan vaan heikkouttaan katkesi niin lähtenee samalla kikalla kun itse otin yhden puolapaketin katkaistun natsan pois. Porasin sopivan pienellä terällä vähän matkaa reikää ja naputtelin vasaralla torx avaimen reikään. Tuo oli siis ihan sormitiukkuudessa ja kierre oli ehjä.
Jos pultti ihan vaan heikkouttaan katkesi niin lähtenee samalla kikalla kun itse otin yhden puolapaketin katkaistun natsan pois. Porasin sopivan pienellä terällä vähän matkaa reikää ja naputtelin vasaralla torx avaimen reikään. Tuo oli siis ihan sormitiukkuudessa ja kierre oli ehjä.
+1. Samalla tyylillä tullut muutama katkennut pultti poistettua harrastelaitteista.
Ei ollut kovaa kiinni. Venakoppa auki ja pyörittelin sormin auki. Onneksi. Ai niin, marmorilta uudet pultit sinne 23€/2 kpl.
Rakensin alkuperäisen ilmanputsarikotelon keulalle, ettei imis kaikkea vettä ja lunta niinkuin vanha tuppasi tekemään. Imuäänet katos melkein kaikki, vähän jopa nauratti kun lähdin tallilta ajelemaan kotia kohden. Jos ei tietäis että on turbokone niin ei uskois. Kamerakin oli mukana, mutta siinä työntouhussa unohdin kuvailla rakentelua. Jos ensi kerrralla muistaisi.
Olen noita N75 johtoja mittaillu ja vielä ei ole vikoja tullut vastaan. Maajohtimen vastus tosin on ylärajassaan, eli 0,5 ohmia.
Sellanen tuli mieleen että kun toi vehje jaksaa nikotella aina tuossa kilon paineessa ja ihmiset sanoo että lue vikakoodit ja tee painetesti. Putkisto ei vuoda puolen kilon paineella mihinkään. Sitten kun laittaa enempi niin alkaa öljytikun ja -korkin kautta pukkaan ilmaa ulos. Onko sinne edes mahdollista saada yli kilo painetta?
Terve. Projektissa ei yhtään kuvaa itse autosta? Ties vaikka olis Tampereella bongattu ;)
Mutta kun olet näköjään tuon vakio ilmansuodatinkotelon hankkinut hiljan urssiin, niin osaatko sanoa mikä kotelo sinne kävi? Sopiko vain S4/6 oma vai jostain muusta C4 koppasesta? Pitäisi itsekin hankkia alkuperäinen teinikartion tilalle.
Myös omassa esiintyy tuota pätkimisongelmaa. Heti kun muilta ongelmilta auton kanssa selviän, niin täytyy kokeilla tokeneeko tulppien vaihdolla, tai tankinkorkki irti ajamisella jos olisi korvausilmasta pulaa. Molempia ehdoteltu vian aiheuttajaksi.
Kuvia löytyy tuolta picasan osoitteen takaa https://picasaweb.google.com/1060032...52607314/Auto#
En ilmanputsarikotelosta muuta tiedä kuin sen että se on 2,2 litraisesta turbosta. ETKA:sta löytyy kuvat 133-76 ja 129-23 moottorisivulta. Eli kuvasta 129-23 imu nokalta putsarille ja 133-76 putsari itsessään. Sellaisen rakensin.
Tuohon nykimiseen niin yritän käydä läpi sen N75 linjan kanssa toimivat härpäkkeet. Muistaakseni sulake ja maa ovat samoja bensan höyryjen kierrättimellä, tyhjäkäynnillä ja N75 venttiilillä. Huomenna on mahdollisuus lukea vikakoodit.
Tässä on tarkempaa tietoa tuosta N75 sielunmaisemasta. Jos nämä saisi vaikka tuonne S4 N75 osastolle? Niin ja sekin vielä että toi on paprulla helppo homma, mutta en oo mistään vielä löytäny pitkiä yleismittarin johtoja mittaamista varten. Huomatkaa tekstissä "Open or short to ground" ja "open or short to teminal" ymmärtääkseni noi lisätiedot lukevat vikakoodin erittelyosassa. Eli jos vikakoodi pomppaa ja sanoo noin niin vikalta sivulta löytyy lisäohje vian etsinnälle.
Kiitoksia infosta. Eikös jostain perus piuhan pätkästä saa jatkopalaa yleismittariin? Sillain ainakin itse aina tehnyt. Täytyy ehkä kans perehtyä tohon N75 venttiiliin jos ja kun pätkiminen jatkuu!
Yllättävä paljon pyörii ursseja Tampereella
Mulla rupes kans pätkimään täydellä ahdolla noin vuosi sitten. Vaidoin n75 ja samalla tehtiin 034 motorsport puolakonversio ja pätkiminen loppui. Nyt vois tietty laitta toisen takas ja tutkia mutta niin tai näin, lopputulos hyvä!
Comment