Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8tq -98 päivitys K04 -> GT2860RS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8tq -98 päivitys K04 -> GT2860RS

    Hankein tammikuussa tollasen Audi A4 1.8tq -98, autoon oli asennettu K04 ahdin, 3” BSR putkisto, isommat suuttimet, Forgen bypass, S2:sen kytkin ja Karalan tekemä ohjelma
    Vaihdoin keväällä keulalle välijäähdyttimen ja kävin Harisella jarrussa: 238hv/ 398Nm, laite toimi moitteetta, mutta sitten iski ajatus josko sais vähän enemmän potkua.
    Kesäkuussa tilasin Turbotekniikalta Garrett GT 2860RS ahtimen, imusarjan ja pakoputken sovituspalan, bensapumpuksi valittiin Wahlbron 255 malli. Ilmamäärämittarin runko piti myös isontaa (A8) ja sellanen löytyi foorumilaiselta.

    Yritin saada säätöaikaa moottorinohjaukselle heinäkuun puoliväliin, mutta lomat yms. muuttivat suunitelmia, sain Karalalta säätöajan vasta elokuun puolenvälin jälkeen, asensin uudet osat paikoilleen jo heinäkuun alussa, joten ajelin vanhalla ohjelmalla, maffin rungolla ja suuttimilla, pikkasen oli vaikeeta kun olis mieli tehnyt hieman ”revitellä”, no säätö päivä tuli ja vaihdoin siellä maffin rungon ja suuttimet (Siemens 630cc), Karala teki ohjelman ja laite toimii todella hienosti.
    Suurin ero vanhaan on se, että moottori vetää kunnolla rajottajalle asti (ja tietenkin tehon nousun huomaa). Jarruajan tilasin Hariselta, kun on nelikko kyseessä ja pääsee vertailemaan vanhan ahtimen käppyröitä.

    Ahtimen vaihto ei ollut ihan helppo, koska oikeastaan mikään ei sopinut keskenään, eli siis ahtimen öljyputki piti teettää, vesikanavan tuloletku sopi suoraan, pakosarjan muttereiden kiristys vaati hieman lenkkiavaimen modausta, koska kanavat nousevat hieman ylöspäin, ahdasta on .
    Pakoputken kanssa oli suurin paini, ”downpaippia” joutui lyhentämään n. 5cm, eli toisen lambdan kiinitysreikä lähti samalla, hitsasin uuden mutterin hieman taaemmaksi, pakoputki oli paikallaan, laitettiin pikku hepit laippaan, sitten irti ja hitsaus ympäri asti, no tämähän meni ..tuiksi, koska laippa vääntyi n. 3mm, tilasin pikana Hesasta uuden laipan ja kaveri heppasi sen pulssikoneella, eipä vääntynyt enää, laitoin varoiksi väliin sellasta mysiiniä jolla liimataan takkaluukkujen ikkunoita, hyvä tuli eikä vuotanut mistään.

    Maffin isompi runko oli ensin suunitelmissa asentaa vanhaan ilmaputsari koteloon, no eihän se sinne mitenkään mahtunut, tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä BMC filtterin, sitten oli vuorossa ahtimen imuputken tekeminen, tilaa on todella vähän joten asensin ahtimeen 90 asteen silikonikulman ja siitä ylöspäin 3” 90 asteen alumiiniputki, johon taas silikoni levennys ja maffi siihen kiinni, alu putkeen tarvitsi tehdä bypassia ja muutamaa pikkuletkua varten lähtöjä, tein paikat valmiiksi ja kävin kaverin hitsifirmassa ne liittämässä, bypassin asensin flektin ja moottorin väliin, mahtui juuri ja juuri, N75 venttiilin asensin syylärin yläosan viereen (näkyy kuvissa).

    Sytkä ohjaimen laitoin vanhan Pentiumin jäähdytyslevyn kanssa suoraan runkoon, bensapumpun vaihdossa oli myös hieman tuskaa, jos sen meinaa saada ehjänä irti tarvitaan erikoistyökalu, jolla saa pumpun lukituksen auki (lainasin merkkiliikkeestä), Wahlbron pumppu on hieman pidempi, joten se ei lukittunut alkuperäiseen hahloon, sama oli myös sihdin kanssa, sahasin omasta pumpusta putken palan, joka sopi suoraan sihtiin ja nippusiteet ovat mahtava keksintö.
    Projektiin paloi rahaa n. 2600egee. Jarruaika on vasta 26.8, joten päivitän tietoja silloin… Suuri kiitos foorumilaiselle nimeltä Jehku, jolla on samoilla osilla oleva auto, ja joka jaksoi kärsivällisesti vastailla moniin (tyhmiinkin) kysymyksiin, häneltä löytyi myös kuvissa näkyvä välijäähdytin.

    Äidinkieli ei ole vahvin laji, joten ei palautetta siitä pliis, no sitähän tuli heti.

    Ahdin asennusta: www.kamu2.net/turbo/turbo.html
    Välijäähdytin asennusta: www.kamu2.net/audi/kuuleri.html
    Viimeksi muokannut kamu; 21.8.2010, 22:40.

  • #2
    Mitäs lukemia penkistä tuli?

    Comment


      #3
      käyrä kiinnostais muakin ;)

      Comment


      • #4
        Sorry, et on vähän kestänyt, tarvii välillä keskittyä muuhunkin kuin autoon :). Penkitys oli melkonen pettymys (275hv/ 391Nm). Moottoria
        säätäessä oli pikkasen ongelmaa nakutuksen kanssa (tehtiin ajamalla) ja näin ollen ahtopaine on kierrosalueen yläpäässä tasan 1bar, joten ei voi paljon enenpää tehoa odottaakaan. Lähitulevaisuudessa olis tarkotus ajaa Harisella penkissä ja tutkia jos löydettäs jotain ratkasua.

        Comment


          #5
          Tai ajat suoraan hariselle niin saat tosta hyvät lukemat ;)

          Comment


          • #6
            Siis ?. On Harisella jarrutettu joka kerta...

            Comment


            • #7
              Mitattiinko imulämpöjä vedon aikana?

              Comment


              • #8
                Ei, oli vaan pelkkä tehonmittaus, mitä olen vag-comilla kattellu niin on ollut jossain 22-25 asteen paikkeilla, mulla on alapuolelta tuleva "lisäilma" putki suoraan ilmaputsariin.

                Comment


                  #9
                  Täysillä ahdoilla ei välttämättä ole paljoa merkitystä mistä se ilma tulee. Jos välijäähy jää pieneksi lämpenee ilma joka tapauksessa helposti liikaa...

                  Comment


                  • #10
                    Niinpä, ilmaputsarin pinnasta mittasin 8 astetta pienemmän lämmön "lisäputken" asennuksen jälkeen, siis normi ajossa. Asiaa tutkitaan jos löytyis lääkkeitä "ongelmaan"...

                    Comment


                    • #11
                      Siististi tehtyjä asennuksia ja hyvä kun tuo välijäähdytinkään ei ole mallia bling-bling kiillotettu, niin ei paista tuolta puskurista silmään.

                      Mut mahtaako nuo ajovalot olla tälläiset. Jos ovat, niin näkeekö noilla ajaa pimellä, kun olisi tuon tyyliset valot hakusessa.

                      Comment


                      • #12
                        Välijäähyssä on tarkotuksella pikkasen mattamustaa.., noi valot oli tossa kun auton hankein, kovasti
                        näyttäs samanlaisilta ja mielestäni ihan hyvä valo.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja kamu Näytä viesti
                          Siis ?. On Harisella jarrutettu joka kerta...
                          Puusilmä ku oon niin katoin et karalalla penkitetty. Harinen tunnetusti hyvinki positiivinen penkki, sitähä mä vaan. :)

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja diffas
                            Puusilmä ku oon niin katoin et karalalla penkitetty. Harinen tunnetusti hyvinki positiivinen penkki, sitähä mä vaan. :)
                            Tämä uusi vai vanha penkki? Vaihtui muistaakseni vuosi-kaksi sitten uusi. Siltikin aika laimeat tehot kun itselläni samalla kokoonpanolla samassa penkissä yli 50hp ja 25Nm enemmän.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Jehku Näytä viesti
                              Tämä uusi vai vanha penkki? Vaihtui muistaakseni vuosi-kaksi sitten uusi. Siltikin aika laimeat tehot kun itselläni samalla kokoonpanolla samassa penkissä yli 50hp ja 25Nm enemmän.
                              Uusi penkki. Se kato voi olla, et pelkästään penkittäjille on erilaiset korjauskertoimet. ;) Ja mähän ajoin rwd penkis, joka on eri.

                              Comment


                              • #16
                                Muutenkin niin monta muuttuvaa tekijää näissä "rankemmissa" virityksissä että aika turha vertailla.

                                Viivalla sen eron sitten huomaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja kun melkein kaikilla on VCDS miksei katottais sieltä "imetty ilmamassa" kertoo aika Exact että kenen filellä vetää ja kenen ei...kun merkittäviä mekaanisia eroja ei ole
                                  Allekirjoittaneella on myös discoperuna kiinan cooleri "pikkureikäkannella" plää plää... eli se paketti mikä pitäis mielestäni myydä jo varaosana näihin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Entäs kun maffin runko on vaihdettu isompaan? Taitaa näyttää silloin väärin tuo ilmamassa verrattuna vakio runkoon?

                                    Comment


                                      #19
                                      Näyttää oikein, jos ohjelma on tehty isolle rungolle oikein.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla näytti jotain 135.* ja Jehkulla tais olla päälle 160.., eli on sitten tehty jotain väärin ?.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hetkinen.. Siis 135 g/s ja penkissä 275 hp? Tiedossa on eräs ARX, josta logattiin 151 g/s ja siinä ei varmasti ole yli 200 hp, sanoisin että 170..180 hp. Mietityttää vaan, onko logiin tarttunut sittenkään ihan kaikki, vai onko MAF enää ihan elossa tms..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olihan siinä A8:sin maffirunko ?.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuossa ARX:ssä on ihan vakiorauta, jos sitä tarkoitit. Katselin tarkemmin tuota yllä kirjoittamaasi ja tuossa mainitsemassassasi set-upissa näyttäisi olevan. Ilmeisesti ohjelma on tehty jotenkin .. jotenkin, kun ECU näkee ilmamassaksi vähän enemmän kuin vakion ilmamassan. Paikkaansa tuo lukema ei voi pitää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin siis, kun runko on isompi ei se näytä samaa kuin vakio. Kaikki kartat pitää tehdä uusiksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Höpö Höpö kyllä mitatut arvot pitää pelata tai ainakin medusalta lähties pelaa...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kun en tuota moottorinohjauksen sielunelämää niin sillai tunne, en ota sen kummemmin kantaa edelliseen. Joku kikkakolmonen tuossa täytyy olla, jos kerran toimii kuitenkin. Saako anturitietoja skaalattua vai jätetäänkö MAFfin tieto vaan huomiotta ja ohjataan jollain muulla perusteella, en tiedä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Obd

                                                      Tarkoitin sitä että mitatut arvot pitää pelata oikein tai jos ei toimi niin sellainen säätötyö kannattaa jättää tekemättä...voihan se olla että ohjelma on tehty MAP. tiedoilla mutta miksi noilla tehoilla???
                                                      Hieno esim. hakea vikaa esimerkin autosta jos anturitekniikka vikadiagnostiikasta luettuna on jo valmiiksi päin persettä.

                                                      Mitä kanavaa by the way olette lukeneet?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tota kanavaa en muista ja mulla toimi vag-com 2päivää, sen jälkeen en ole engine osiosta mitään tietoja saanut, muut kyllä vastaa. Ja ennenkuin joku sanoo et, ECU rikki, niin toimii "oikeella" testerillä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikö ole ihanaa kun kaikki on niin posititiivareita :) :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No tietenkin :), turha jauhaa asiasta enenpää, päivitän tilanteen Harisella käynnin jälkeen...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X