Hankein tammikuussa tollasen Audi A4 1.8tq -98, autoon oli asennettu K04 ahdin, 3” BSR putkisto, isommat suuttimet, Forgen bypass, S2:sen kytkin ja Karalan tekemä ohjelma
Vaihdoin keväällä keulalle välijäähdyttimen ja kävin Harisella jarrussa: 238hv/ 398Nm, laite toimi moitteetta, mutta sitten iski ajatus josko sais vähän enemmän potkua.
Kesäkuussa tilasin Turbotekniikalta Garrett GT 2860RS ahtimen, imusarjan ja pakoputken sovituspalan, bensapumpuksi valittiin Wahlbron 255 malli. Ilmamäärämittarin runko piti myös isontaa (A8) ja sellanen löytyi foorumilaiselta.
Yritin saada säätöaikaa moottorinohjaukselle heinäkuun puoliväliin, mutta lomat yms. muuttivat suunitelmia, sain Karalalta säätöajan vasta elokuun puolenvälin jälkeen, asensin uudet osat paikoilleen jo heinäkuun alussa, joten ajelin vanhalla ohjelmalla, maffin rungolla ja suuttimilla, pikkasen oli vaikeeta kun olis mieli tehnyt hieman ”revitellä”, no säätö päivä tuli ja vaihdoin siellä maffin rungon ja suuttimet (Siemens 630cc), Karala teki ohjelman ja laite toimii todella hienosti.
Suurin ero vanhaan on se, että moottori vetää kunnolla rajottajalle asti (ja tietenkin tehon nousun huomaa). Jarruajan tilasin Hariselta, kun on nelikko kyseessä ja pääsee vertailemaan vanhan ahtimen käppyröitä.
Ahtimen vaihto ei ollut ihan helppo, koska oikeastaan mikään ei sopinut keskenään, eli siis ahtimen öljyputki piti teettää, vesikanavan tuloletku sopi suoraan, pakosarjan muttereiden kiristys vaati hieman lenkkiavaimen modausta, koska kanavat nousevat hieman ylöspäin, ahdasta on .
Pakoputken kanssa oli suurin paini, ”downpaippia” joutui lyhentämään n. 5cm, eli toisen lambdan kiinitysreikä lähti samalla, hitsasin uuden mutterin hieman taaemmaksi, pakoputki oli paikallaan, laitettiin pikku hepit laippaan, sitten irti ja hitsaus ympäri asti, no tämähän meni ..tuiksi, koska laippa vääntyi n. 3mm, tilasin pikana Hesasta uuden laipan ja kaveri heppasi sen pulssikoneella, eipä vääntynyt enää, laitoin varoiksi väliin sellasta mysiiniä jolla liimataan takkaluukkujen ikkunoita, hyvä tuli eikä vuotanut mistään.
Maffin isompi runko oli ensin suunitelmissa asentaa vanhaan ilmaputsari koteloon, no eihän se sinne mitenkään mahtunut, tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä BMC filtterin, sitten oli vuorossa ahtimen imuputken tekeminen, tilaa on todella vähän joten asensin ahtimeen 90 asteen silikonikulman ja siitä ylöspäin 3” 90 asteen alumiiniputki, johon taas silikoni levennys ja maffi siihen kiinni, alu putkeen tarvitsi tehdä bypassia ja muutamaa pikkuletkua varten lähtöjä, tein paikat valmiiksi ja kävin kaverin hitsifirmassa ne liittämässä, bypassin asensin flektin ja moottorin väliin, mahtui juuri ja juuri, N75 venttiilin asensin syylärin yläosan viereen (näkyy kuvissa).
Sytkä ohjaimen laitoin vanhan Pentiumin jäähdytyslevyn kanssa suoraan runkoon, bensapumpun vaihdossa oli myös hieman tuskaa, jos sen meinaa saada ehjänä irti tarvitaan erikoistyökalu, jolla saa pumpun lukituksen auki (lainasin merkkiliikkeestä), Wahlbron pumppu on hieman pidempi, joten se ei lukittunut alkuperäiseen hahloon, sama oli myös sihdin kanssa, sahasin omasta pumpusta putken palan, joka sopi suoraan sihtiin ja nippusiteet ovat mahtava keksintö.
Projektiin paloi rahaa n. 2600egee. Jarruaika on vasta 26.8, joten päivitän tietoja silloin… Suuri kiitos foorumilaiselle nimeltä Jehku, jolla on samoilla osilla oleva auto, ja joka jaksoi kärsivällisesti vastailla moniin (tyhmiinkin) kysymyksiin, häneltä löytyi myös kuvissa näkyvä välijäähdytin.
Äidinkieli ei ole vahvin laji, joten ei palautetta siitä pliis, no sitähän tuli heti.
Ahdin asennusta: www.kamu2.net/turbo/turbo.html
Välijäähdytin asennusta: www.kamu2.net/audi/kuuleri.html
Vaihdoin keväällä keulalle välijäähdyttimen ja kävin Harisella jarrussa: 238hv/ 398Nm, laite toimi moitteetta, mutta sitten iski ajatus josko sais vähän enemmän potkua.
Kesäkuussa tilasin Turbotekniikalta Garrett GT 2860RS ahtimen, imusarjan ja pakoputken sovituspalan, bensapumpuksi valittiin Wahlbron 255 malli. Ilmamäärämittarin runko piti myös isontaa (A8) ja sellanen löytyi foorumilaiselta.
Yritin saada säätöaikaa moottorinohjaukselle heinäkuun puoliväliin, mutta lomat yms. muuttivat suunitelmia, sain Karalalta säätöajan vasta elokuun puolenvälin jälkeen, asensin uudet osat paikoilleen jo heinäkuun alussa, joten ajelin vanhalla ohjelmalla, maffin rungolla ja suuttimilla, pikkasen oli vaikeeta kun olis mieli tehnyt hieman ”revitellä”, no säätö päivä tuli ja vaihdoin siellä maffin rungon ja suuttimet (Siemens 630cc), Karala teki ohjelman ja laite toimii todella hienosti.
Suurin ero vanhaan on se, että moottori vetää kunnolla rajottajalle asti (ja tietenkin tehon nousun huomaa). Jarruajan tilasin Hariselta, kun on nelikko kyseessä ja pääsee vertailemaan vanhan ahtimen käppyröitä.
Ahtimen vaihto ei ollut ihan helppo, koska oikeastaan mikään ei sopinut keskenään, eli siis ahtimen öljyputki piti teettää, vesikanavan tuloletku sopi suoraan, pakosarjan muttereiden kiristys vaati hieman lenkkiavaimen modausta, koska kanavat nousevat hieman ylöspäin, ahdasta on .
Pakoputken kanssa oli suurin paini, ”downpaippia” joutui lyhentämään n. 5cm, eli toisen lambdan kiinitysreikä lähti samalla, hitsasin uuden mutterin hieman taaemmaksi, pakoputki oli paikallaan, laitettiin pikku hepit laippaan, sitten irti ja hitsaus ympäri asti, no tämähän meni ..tuiksi, koska laippa vääntyi n. 3mm, tilasin pikana Hesasta uuden laipan ja kaveri heppasi sen pulssikoneella, eipä vääntynyt enää, laitoin varoiksi väliin sellasta mysiiniä jolla liimataan takkaluukkujen ikkunoita, hyvä tuli eikä vuotanut mistään.
Maffin isompi runko oli ensin suunitelmissa asentaa vanhaan ilmaputsari koteloon, no eihän se sinne mitenkään mahtunut, tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä BMC filtterin, sitten oli vuorossa ahtimen imuputken tekeminen, tilaa on todella vähän joten asensin ahtimeen 90 asteen silikonikulman ja siitä ylöspäin 3” 90 asteen alumiiniputki, johon taas silikoni levennys ja maffi siihen kiinni, alu putkeen tarvitsi tehdä bypassia ja muutamaa pikkuletkua varten lähtöjä, tein paikat valmiiksi ja kävin kaverin hitsifirmassa ne liittämässä, bypassin asensin flektin ja moottorin väliin, mahtui juuri ja juuri, N75 venttiilin asensin syylärin yläosan viereen (näkyy kuvissa).
Sytkä ohjaimen laitoin vanhan Pentiumin jäähdytyslevyn kanssa suoraan runkoon, bensapumpun vaihdossa oli myös hieman tuskaa, jos sen meinaa saada ehjänä irti tarvitaan erikoistyökalu, jolla saa pumpun lukituksen auki (lainasin merkkiliikkeestä), Wahlbron pumppu on hieman pidempi, joten se ei lukittunut alkuperäiseen hahloon, sama oli myös sihdin kanssa, sahasin omasta pumpusta putken palan, joka sopi suoraan sihtiin ja nippusiteet ovat mahtava keksintö.
Projektiin paloi rahaa n. 2600egee. Jarruaika on vasta 26.8, joten päivitän tietoja silloin… Suuri kiitos foorumilaiselle nimeltä Jehku, jolla on samoilla osilla oleva auto, ja joka jaksoi kärsivällisesti vastailla moniin (tyhmiinkin) kysymyksiin, häneltä löytyi myös kuvissa näkyvä välijäähdytin.
Äidinkieli ei ole vahvin laji, joten ei palautetta siitä pliis, no sitähän tuli heti.
Ahdin asennusta: www.kamu2.net/turbo/turbo.html
Välijäähdytin asennusta: www.kamu2.net/audi/kuuleri.html
Comment