Voi siirtää vaik diesel keskusteluun, jos tuntuu et projektiosasto on vähän väärä. Nyt kuitenki tänne. Jospa jotakuta kiinnostaa sit tulevaisuudessa. :)
Lähtökohtaisesti mulla on vm. 2000 A4 150hp koneella (AKN). Aikonaan kun ostin, niin oli jo ilmassa pieniä epäillyksiä että koneessa on jotain mekaanisesti rikki, kun ei vaan meinanut saada voimaa ulos. (Vakiosuuttimilla ja vakioturbolla herui 175hp ja jotain 390nm...) Kuulostaa ihan hyvältä lukemalta, mut kyl tuosta nyt enempi pitäs saada. Logien mukaan kone ei hengittänyt oikein yläkierroksilla ja teho/vääntökäyrä lähti laskuun ennen aikojaan.
Tulipa sitten laajennettua putkistoa ja putsattua coolerit ja imusarjat - ei muutosta. Sitten lyötiin vähä isompaa turboa kiinni, niin alkoi konekin vähä hengittää paremmin. Vieläki tuntui olevan varaa kiristää vaikka taisi ohjelmassa olla +70% enemmän syöttöö ku vakiosoftassa. :) Epäiltiin vakiosuuttimien riittävyyttä. Pienellä softa muutoksella saatiin sitten kuitenki 185hp / 430nm. Ihan kelpo..
Vaan eipä tuokaan nyt mihinkään kulkenut, joten tietenki suutinpäivitykseen. Jossa sitten ku avattiin kopat paljastui melko karu näkymä. 5 pakoventtiilia oli pois paikoltaan ja nokat niiltä kohdin kuluneitä. Nämä oli siis laakkosella vaihdetut nokat ~90tkm vaihdosta. Suuttimet sai jäädä kauppaan sitten ja pieni nokkaremppa. Saattoi siis vaikuttaa hieman yläkierrosten hengittävyyteen kun ei pakokaasu oikeen päässy niin hyvin ulos. Tuli nokat vaihdettu ja siihen paloi ne suuttimiin varatut rahat, joten projekti taas liikkui joitain kuukausia eteenpäin. Mutta toisaalta täsmälleen samalla ohjelmalla ja uusilla nokilla saatiin 198hp/445nm. Alkoi näyttää hyvältä.
Vaan eihä se noilla tehoilla mihinkään vielä kulje. Siispä suutinremppaan uudelleen. Suuttimet cumminsin 5.9l c'mon rail koneesta. Mikähä lie tuo 235heppanen vai mikä lie. Suuttimet on ~30% isommat kuin vakiot. Vakiot 5x0.18 ja cumminsit 8x0.16.
(Huom. uusimmissa v6 koneissa on 6x0.16 vakiokoko). Tulihan taas vetoa lisää ja myös savua ja tyhjäkäyntiki meni vähä rykiväksi. Tehoa kuitenki saatiin ulos se 215hp/460nm.
Kuten käynyt jos selväksi, eihä tuo mihinkään riitä. :D Lisää ja lisää vaan! Edelleen takaraivossa kyti ajatus että jospa kuitenki vielä mitattais konetta. Noh. Puristuksiahan sieltä sitten puuttui tehdasuuteen koneseen verrattuna lähes 10baaria - se luulis tuntuvan. Siitä ei ole havaintoa mihin puristukset katoaa. Monen eri tahon kanssa jutelleennaa, epäillys kohdistuu kanteen ja venttiileihin. Sainpa tuosta lisää kipinää vaihtaa koko kone vaikka BDG/BDH yms. tyyppiseksi. Mutta tulipa sitten vastaan edukkaasti nuo BDG kannet, joten siitä nyt on ainaki hyvä lähteä liikkeelle.
Kannet on tarkoitus purkaa täysin palasiksi ja putsata ja ehkä jopa hieman porttausta suorittaa ja muutenki kattoa, et on sit kunnossa kun alkaa lyömään takasin keulille. Koitan tuossa projektin edetessä ottaa kuvia ja kirjata tekstia aiheesta.
Täähän ei nyt varmaan tule etenemään mitenkä hirmuisella tempolla, kun ei ole varsinaisesti mitään kiirettä ja ehkä parempi niin.
Kuvia tuun lyömään tuohon http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/kansiremppa/ ja pientä kuvatekstia sinne samalla joukkoon.
edit: vahingossa painoin entteria niin tuli vajavainen postaus. Tekstia tulossa koko ajan :)
Lähtökohtaisesti mulla on vm. 2000 A4 150hp koneella (AKN). Aikonaan kun ostin, niin oli jo ilmassa pieniä epäillyksiä että koneessa on jotain mekaanisesti rikki, kun ei vaan meinanut saada voimaa ulos. (Vakiosuuttimilla ja vakioturbolla herui 175hp ja jotain 390nm...) Kuulostaa ihan hyvältä lukemalta, mut kyl tuosta nyt enempi pitäs saada. Logien mukaan kone ei hengittänyt oikein yläkierroksilla ja teho/vääntökäyrä lähti laskuun ennen aikojaan.
Tulipa sitten laajennettua putkistoa ja putsattua coolerit ja imusarjat - ei muutosta. Sitten lyötiin vähä isompaa turboa kiinni, niin alkoi konekin vähä hengittää paremmin. Vieläki tuntui olevan varaa kiristää vaikka taisi ohjelmassa olla +70% enemmän syöttöö ku vakiosoftassa. :) Epäiltiin vakiosuuttimien riittävyyttä. Pienellä softa muutoksella saatiin sitten kuitenki 185hp / 430nm. Ihan kelpo..
Vaan eipä tuokaan nyt mihinkään kulkenut, joten tietenki suutinpäivitykseen. Jossa sitten ku avattiin kopat paljastui melko karu näkymä. 5 pakoventtiilia oli pois paikoltaan ja nokat niiltä kohdin kuluneitä. Nämä oli siis laakkosella vaihdetut nokat ~90tkm vaihdosta. Suuttimet sai jäädä kauppaan sitten ja pieni nokkaremppa. Saattoi siis vaikuttaa hieman yläkierrosten hengittävyyteen kun ei pakokaasu oikeen päässy niin hyvin ulos. Tuli nokat vaihdettu ja siihen paloi ne suuttimiin varatut rahat, joten projekti taas liikkui joitain kuukausia eteenpäin. Mutta toisaalta täsmälleen samalla ohjelmalla ja uusilla nokilla saatiin 198hp/445nm. Alkoi näyttää hyvältä.
Vaan eihä se noilla tehoilla mihinkään vielä kulje. Siispä suutinremppaan uudelleen. Suuttimet cumminsin 5.9l c'mon rail koneesta. Mikähä lie tuo 235heppanen vai mikä lie. Suuttimet on ~30% isommat kuin vakiot. Vakiot 5x0.18 ja cumminsit 8x0.16.
(Huom. uusimmissa v6 koneissa on 6x0.16 vakiokoko). Tulihan taas vetoa lisää ja myös savua ja tyhjäkäyntiki meni vähä rykiväksi. Tehoa kuitenki saatiin ulos se 215hp/460nm.
Kuten käynyt jos selväksi, eihä tuo mihinkään riitä. :D Lisää ja lisää vaan! Edelleen takaraivossa kyti ajatus että jospa kuitenki vielä mitattais konetta. Noh. Puristuksiahan sieltä sitten puuttui tehdasuuteen koneseen verrattuna lähes 10baaria - se luulis tuntuvan. Siitä ei ole havaintoa mihin puristukset katoaa. Monen eri tahon kanssa jutelleennaa, epäillys kohdistuu kanteen ja venttiileihin. Sainpa tuosta lisää kipinää vaihtaa koko kone vaikka BDG/BDH yms. tyyppiseksi. Mutta tulipa sitten vastaan edukkaasti nuo BDG kannet, joten siitä nyt on ainaki hyvä lähteä liikkeelle.
Kannet on tarkoitus purkaa täysin palasiksi ja putsata ja ehkä jopa hieman porttausta suorittaa ja muutenki kattoa, et on sit kunnossa kun alkaa lyömään takasin keulille. Koitan tuossa projektin edetessä ottaa kuvia ja kirjata tekstia aiheesta.
Täähän ei nyt varmaan tule etenemään mitenkä hirmuisella tempolla, kun ei ole varsinaisesti mitään kiirettä ja ehkä parempi niin.
Kuvia tuun lyömään tuohon http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/kansiremppa/ ja pientä kuvatekstia sinne samalla joukkoon.
edit: vahingossa painoin entteria niin tuli vajavainen postaus. Tekstia tulossa koko ajan :)
Comment