No nythän mulla olisi taas ihmeellisiä pohdintoja, vaikkakin ihan aiheesta. Vehkeet kun levällään, niin oiva hetki miettiä jäähdytystä. Jollain erilaisilla polttoaineilla liikkuvissa v6:ssa on suodatin tuossa lämmönvaihtimen jatkeena, mutta tässä suodatin loistaa poissaolollaan ja onkin pelkkä lämmönvaihdin. Ei taas ihan onnistunut tollainen kaupassa myytävä bolt-on suodattimen väliin tuleva paketti. Siitäki varmaan selviää sorvaamalla sopiva holkki. Mutta varsinainen pähkinä on sitten tuon öljyjäähyn kennon koko ja miten yleensä jengi on tollaisia sovittanu b5:n keulille? Tollainen semi-iso fmic vie tilaa sen verran ettei keulaan tahdo kovin mahtua. Apparin puolella olisi loksun edessa huomattavasti enemmän tilaa, mutta tulisi melkoisen pitkät öljylinjat taas vedettäväksi. Kaikki vinkit ja jutut otetaan vastaan, jos löytyy
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B5 2.5 V6 TDI virkistysprojekti
Collapse
X
-
Väliaika - kahvia ja vitutusta. Tässä nyt jokunen hetki mennyt metsästäessä noita puuttuvia venajousia. Ei vaan tahdo löytyä mistään neljää kappaletta. Orkkis osana noita ei ole enään saatavina, näemmä. Ensin tilattiin yksittäisiä jousia 4kpl setti, joita sai uudempaan D5een, mutta ne olikin 5mm pidemmät ja kapoisemmalla langalla. Vanhempaan D5:een myytiin vaan koko jousisarja, eli 20kpl paketti. No tilasinpa sellaisenkin sitten, kun ajattelin et jospa siellä olisi sitten eri vieterit. Saattoi vähä otsassa jomotta, kun huomasin niiden olevan täysin samoja kuin mitä meni uudempiin koneisiin. Ilmeisesti vanhaan koneseen pitää ostaa sen takia koko vieterisarja, kun ei noita alkuperäisiä ei enään saa. pffft. :| Mitattiin kuitenki niistäki jousipaineet, asennuspaine oli molemmissa sama, koska tuo 5mm pidempi vieteri kerkii jo jäykkenee hyvin. Molemmissa oli asennuspaine 24kg, maksiminostolla ero olikin sitten jo 44kg vs 38kg, uuden jousen tappioksi. Toki kireemmät nuo on kuin vakiot 15.5kg/30kg. Mun luonto ei vaan antanut periksi asentaa eri jäykkyydellä olevia jousia koneseen, joten käännyin paikallisen jousivalmistamon puoleen ja sieltä sitten speksien mukaista jousta tulemaan. Hinta toki vähä eri. Niin ja toki nyt taas projektilla sitten lisää viivettä, 2-3viikkoa. :/
ps. jos joku tarvii myös, niin nyt pääsis mukaan. mitä enempi tilaa sitä halvempaa on. :)
Comment
-
Nojuu, itse moottori on ollut jo viikon verran läjässä. Enään jäi vaille hengityslaitetta, jonka sain viime torstaina kiinni. Lämmityskäytössä tuli huomattua että toinen öljyjäähylle menevistä letkuista vähän fuskaa ölpää liittimen juuresta ja samalla myös sisäkennolle menevä vesiletku päätti alkaa vuotamaan. Melko ahdasta oli purkaa pois, mut onneksi onnistui molempien korjaukset muutaman tunnin duunilla. Tallilta kotiin ajossa huomasin että, uusien koneentukien myötä kone on noussut toista kymmentä millia ylemmäs ja nyt hukkiksen kello ja kompuran koteloki otti konepeltiin kiinni. Oisko nuo silverit ollut jonkun 10-12mm korkeammat kuin edelliset "034" riekaleet.
Perjantaina sitten oli auto jo tarkoitus ajattaa pidemmälle ja viikonloppureissu Sysmään . Harmittavasti jo menomatkalla alkoi kytkin temppuilemaan, siten ettei aina noussut kovin herkästi täysin ylös asti ja lopulta sitten ei enään irroittanu ollenkaan kun pääsi Sysmään. Kevyt suoja-olo siitä päälle ja sunnuntaina sitten tuli tilattua taas hinuri ja vääksyyn luotto korjaamolle parkkiin. Täs oikeastaan ihan samat oireet kun Tahkon reissulla, korjaantui ainaki viimeksi työsylkän vaihdolla, mut saa nähdä. Pelottelivat että asetelma olisi nyt mennyt, ehkä. Tänään pitäisi vähä tutkailla.
Mites se muuten sit toimi? Noh ihan täysiihan ei tullut vielä lasketettua, mutta ainaki heti huomasi eron herävyydessä. Hieman tuo nyt huonommin herää, mut kaipa tuohonkin tottuu, kunnes saa sen joku 03 tai 04 kaveriksi. :P Nythän tossa on siis 52.2/70 EFR kompura ja 70/59 k27 turbiiniakseli, eli kohtuu kokoinen jo. 3000 jälkeen kyllä hyvin hereillä, alta 2000 kyl täysin vapari. Liikenteessä ei kyl siis mitään ongelmia pärjäillä. :p Pikkuvaihteilla meinaa edelleen pakopaineet karkailla, kun ilmeisesti auto herää suhteettoman paljon herkemmin kuin ahin kerkiää pyörähtää. Mutta tuosta tarkemmin analyysiä sitten kun saatu taas ajokuntoiseksi.
Muutama räpsy joistain asennuksista mukana.
Comment
-
Pfft.....kyllähä se nyt taas vastustaa.... Pitikin muuten tallilla käydessä kysyä että jokos sulla on menny lämppärin kenno? Saitko siis vaihdettua koko kennon noin nopeesti, vai vuosiko pelkkä liitos? Eikös näissä berttafemmoissakin saa purkaa puol sisustaa jos kenno menee vaihtoon?
Tarttet kohta jonkun bad-boy tyylisen konepellin tai sitten vaan lisää nykyistä ylemmäs. Lämpöähän sulla pannuhuoneessa piisaa, eiks je? Vaikuttikos jäykemmät jouset mitenkään esim. yläkierroksilla, vai ajelitko ihan sukkasillaan setuppia sisään?
Comment
-
Motorsporttia nääs. :P Eipä siinä. Luotetaan et taas toimii hetken sitten kun nyt taas liikkumaan saadaan.
Ei vaihdettu kennoa, koska kenno ei vuotanut, vaan kennolle menevä letku. En itseasiassa oo paneutunut siihen kuin paljon saa purkaa, mut näin silmäilemällä varmasti koko kojetaulun varmasti saa purkaa pois.
En vielä ole kehdannut ihan täysiä laskea, vähän kyllä koitettu varvastella ujosti. Tosin niin vähäsen ettei suoriltaan osaa sanoa mitään muutosta. :D Tosin enpä oo ennenkään osannut juuri arvioida muutoksia yläkierroksilla. Ehkä seos olis laihempi ollut mitä peiliä kerkis seuramaan. :)
Comment
-
Noo nyt mä vähän kävin takapihalla kiusimassa, kun oli sopivasti vapaata ja kamera mukana:
https://youtu.be/C6n2zwy0qIw
Selkeesti tuo kivemmin vetää pikkuvaihteilla yläkierroksilla, isoilla vaihteilla en niin osaa eroa sanoa. Aika samalta tuntuu ja kellokin about samaa kertois. Näyttäis et jarrut vähä laahaa enempi nyt, ehkä seisonnasta johtuen. Ehkä.
Comment
-
Eilennä oli taas savukerhon syksyn kauden "lopettajais"-dynottelut. Suurin osa mielenkiintoisista projekteista porsi tai muuta vastoinkäymista. Oma kuitenkin tarjosi samalla softalla mitä oli keväälläkin, ihan hyvin. Vetohan lähti varsin ylhäältä, kun isolla kuormalla tahtoi mennä vikatilaan. Vähän jäi jossiteltavaa, lähinnä kun tuntui että ei ihan ennakot ollut hyvin ku normia enempi savuili. Mut eipä siinä, ihan kyllä tuo kelpaa. Käyrän muodon mukaan voisi arvella että pumpun duraatiolimittia vasten ajetaan. Elikkäääs isompaa suutinta kyllä tarvis, luulen.
Tässä veto 2700rpm->
Ahtoa 2.5 ja tippuu 5000 jälkeen johonkin 2.3.
Ja jottei pajottaminen loppuisi niin huomattiin viime viikolla myös että alumiini on sorvannut alumiinia.
Syy täysin mysteeri tohon hommaan. Välykset kuitenki tuntuis sormin sellaiselta "normaaleilta". Erikoista kyllä.
Viimeksi muokannut diffas; 11.10.2016, 17:11.
Comment
-
Vierähtänyt taas tovi. Täytyy kyllä sanoa, että on kevyestiä paikotellen vastustanut. :D
Ahdinhan purettiin irti ja meni Finturbolle toviksi tutkittavaksi/korjattavaksi. Toki kevyt kiirus oli myöskin,
koska piti auto saada katsastettua + muutoskatsastettua. Suoranaista syytä ei nyt löytynyt laakerivauriolle,
epäily että öljykalvo pettänyt. Tiedä sitten. Kasaanhan tuo taas eriosilla meni, tietty. :P
Tuli sitten k27 59mm leikattu akseli ja s200 51.8mm kompura. Ihan jopa 0.3mm pienempi kuin EFR:n.
Kompurakotelo ja taustalevykin jouduttiin uusimaan, eli onhan siinä taas ollut. Alle parit kuvat:
Samalla vähän väriä lisää konehuoneeseen. :P
Autohan saatiin kivasti kasaan ennen katsastusta, jopa viikon marginaalilla. Harmittavasti samalla sitten tuli huomattua,
että työsylkälle menevä putki fuskaa vähä nestettä liittimen juuresta. Eipä auta ku vaihtaa tuokin ja kamat tilaukseen.
Välillä kun lisää nestettä, niin on voinu ihan hyvin liikennöidä. Harmittaa toki silti.
Katsastus ja muutoskatsastus meni oikeastaan aika kivuttomasti. Papereihin tuli nyt kohtuulliset 165kw/435nm (170kw oli rajana)
ja 1.4bar max. ahtopaineet. Verrokki-autona oli mulla 2.8v6. Toki jos olis vielä isommat jarrut, niin olis voinut vertailla vaikka s4:een.
Remonttitarve lisääntyi taas viikonloppuna, kun joku paikallinen jesi oli päättänyt keskelle Sysmäntietä jättää hiekkakasan,
jota ei ihan täysin kerinnyt väistää, lopputulemana absi valot palaa komiasti taulussa. pfft. Ei ole vielä motivaatio riittänyt, että
ois kattonut mikä anturi tai vastaava siellä nyt oireilee.
Comment
-
Toimii periaatteessa juu. Hieman ois softaa säädettävänä, muutama kohta kartasta pitäisi hieroa kuntoon. Meinaa ennakot olla liian myöhäisellä pienillä kierroksilla. Lisäksi mahdollisesti ois tulossa uutta suutinta ja lisää pumppuakin siirtopuolelle. Vois ihan ajan kanssa säätää rullilla.
Comment
-
Eipä tässä isompaa ole ollut, vähän rautatason virityksiä harrastettu. Joku kk sitten tuli jumpattua keulalle niin iso cooleri kuin sinne oikeastaan sopii ilman että joutuu ajamaan tiksi-customina. Bilteman 600x300x76. Auttoi kyllä hieman vetoihin ja ehkä aavistus savuakin hävis.
Viime viikolla kuitenkin alkoi auto tekemään tehojen uupumista kakkoselta kolmoselle vaihtaessa. Ensinhän toki luulin että nyt temppuilee pumppu, kun onhan tollakin jo kilsoja takana pitkälti yli 160k edellisen rempan jäljilta ja reippaasti yli tuplatehoisena ajettu 6 vuotta. Nopeasti perjantai-iltana sitten jo aiemmin tilattu 370lph/1.2bar pumppu kiinni, jotta pääsee lauantaina heti aamusta ajamaan kentälle. Oirehan ei poistunut, mutta veto tuntui kyllä kohtuullisen tukevalta. Loppujen lopuksi selvisi että hukkaportin kello takerteli, eikä palautunut kiinni enää kakkoselta kolmoselle vaihtaessa. Hieman hammermodea ja kiukkua, niin nyt ainaki toistaiseksi taas toiminut.
Oma läskipersedyno kyllä kertoi että ihan kuin olisi vähä yläkierroksille tullut raikkautta vetoon lisää ja savu pienentynyt. Tänään kävin sitten rullilla ja tulokseksi kohtuullisen kivat lukemat 380/640. Korostan, että softa on 100% sama millä syksyllä samassa mestassa viileämmällä kelillä antoi 343!
Ainakin nyt näytti vielä kohtuu hyvältä että kaikki 5? vetoa mitä ajettiin oli about 5hepan sisällä. Kuvassa näkyvä tummempi veto on MAF piuha kiinni ja haaleampi ilman. Paremmin toimii ilman. Nyt siis hieromaan ajan kanssa softaa.
ainiin lauantailta varttimaili paras oli sutien 14.1/171.
Comment
-
-
tulipa käytyä, ehkä pienellä riskilläkin, kokeilmassa mailin vetoa. Omasta mielestä erittäin hyvä tulos 254km/h +25 helteellä. Toki Ennenkaikkea hyvä tulos siihen nähden että tässä on pumpun kanssa ollut himeitä murheita reissun päällä ollessani, ilmeisesti ennakonsäädin takertelee tai jotain. Valkoista ja harmaata sauhua. :D
Päätyi myös videolle asti: https://www.youtube.com/watch?v=_OqGnNSifaU&
Comment
-
Järjestäjiltä tuli makeita koostevideoita jokaisesta autosta, tässä mun:
https://www.youtube.com/watch?v=5uNun4WA07k
Vähänhä tuo pumppu tuntuis vinkuvan :D 'ajetaan vika ulos'
Comment
-
Nojuu on tuota pohdittu. Pitää tässä työasioita tsekata ja miten kerkii auton saada ajoon ja säätöön.
Tai no ei kai sitä säätää tarvi. :P Jos natsaa, niin pitää houkutella tässä valkoinen golfikin mukaan. :D
Pumpusta soitti Häkkinen, että ohjainlaite solenoideineen menee vaihtoo ja ennakonsäätö-mäntä uusiksi.
Runko ja nestepää sentään jää vanhaa. Onhan se ihmeen hyvin toiminu vaikka tossa talvella jo oireili :D
Comment
-
Jeppista. Pumppuun sitten vaihdettiin runkokin loppujen lopuksi, kun oli niin loppuunajettu ja kulunut ettei voinut käyttää. Käytännössä siis tehdasuusi pumppu. Nestepää jäi vanha. Vaan ei loppunut ongelmat pumpun vaihdolla.
Koko viime viikko ja edellinen viikonloppukin koitettiin saada autoa käyntiin. Käyntiin saatiin, kunhan pumppu oli käännetty yli 17 astetta aikaiselle suhteessa oikeaseen asentoon. Silloinkin kierroksia antaessa meni niin myöhäiselle, koska ennakon säädin koitti saavuttaa pyyntiä, lopputulos on että ampui putkeen, menee myöhäiselle ja työntää älyttömästi valkoista. Ensimmäinen ajatus oli, että näinköhän suuttimet on rikki. Suuttimet irti ja vaihdettiin kaverin autosta bosion racet tilalle - sama ongelma jatkui. Seuraavaksi vaihdettiin pumppukin samasta autosta ja edelleen sama ongelma. Sitten vaihdettiin kampiakselin asennontunnistin, mutta sekään ei tuonut onnea. Vaihdettiin myös ecu ja mittaristo samaisesta autosta, jotta voisi pois sulkea ecu vian. Yllättäen ei vaikutusta. Alkaa olemaan ideat vähissä. Rutut mitataan heti kun mittari saapuu postissa. Auto ei kuitenkaan huohota, eli onko sitten mahdollisesti sulanneet männät tai veivit vähän mutkalla? Lähtee kuitenkin käyntiin samalla kun kääntää avainta, kylmänäkin. Korjasin ecusta softaa sillälailla vinksalleen, että ei olisi vikatilassa väärästä ennakosta ja autolla pystyy ajamaan. Tänään kävin sitten kiusimassa vähän ja kyllähän tuo tuntuis ihan hyvin toimivan kunhan täys hönky ja yli 3000kierroksia. Spekulointi on vapaata! :D
Jotain lystiäki välillä.
Vähän vanhemmalla softalla saatiin oikein kivasti liekkiäkin putken päästä: https://www.youtube.com/watch?v=0Bg6l3MAtv0
Comment
-
Tänään mittasin rutut ja ei oikein paljastunut sieltäkään mitään sen erikoisempaa, paitsi että ykköspytyssä oli taas eniten ruttua kuten oli 6 vuotta sitten, kun edellisen kerran tuli mitattua. Ruttutesti sanoi 23.5-25bar 2-6pytyille ja 27bar 1. pytylle. Tehtaan raja taisi olla muistaakseni 21bar? Että ei tuokaan nyt suoranaisesti selitä miksei toimisi. Ääh loppuu ideat kohta :D
Comment
-
Katsoppas se kierroslukuanturin lattakaapeli pumpunkannen alta. On juuri 1 kpl a4:a odottamassa lattakaapelia tai pumppua josta sen sais. Oli murtunut useasta kohtaa, kun tarkemmin katsoi suurennuslasilla.
Oireina karkea käynti ja totaali puutuminen 3000rpm, jos ei käännä ennakkoja tappiin. Tuossakin kävi ensin aivot huollossa ja sitten takaisin asennettaessa lattakaapeli meni todennäköisesti poikkeimeen.
Comment
-
No jo. Viime viikolla tuli otettua vihjepuhelua Turun suuntaan Häkkiselle, että mitähä vois seuraavaksi tehdä. Saatoin kyllä soittaa myös Savolaisen henkiseen tukeen. :P Häkkiseltä tuli semmoinen vihje, että niillä on ollut joskus kans vähän vastaavilla oireilla Volvo(?) ja olivat kans kaikkea ihmetellyt ja lopuksin huomannu että vauhtipyörä kääntynyt niiteistään hieman. Samansuuntaista vihjetta myös savosta tuli. Noh eipä siinä, piti kattoa tämäkin kortti, koska ei ole vielä tullut katottua. Ite kun oon muualla paikkakunnalla töissä, niin kaveri irroitti tänään lootan ja huomasikin että vauhtiksesta on keskiö irronnut. Tossa kun vikaa on koitettu ajaa ulos ja tutkia asoita, niin alkanut vähän öljynpaineista herjaa. Pitää kattoa onko ölpät vaan menny kovin huonoksi vaan. Noh jos ei ala asettumaan, niin hyvä syy tehdä laajennettu öljyvaihto. :P
Comment
-
Otin muutaman isomman kuvan ja verroksiksi ns. ehjä vauhtis :D
https://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/remppa/vauhtis/
Comment
Comment