Mikäs dynopaikka se tämä olikaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7Se riippuu, onko kone suunniteltu remmille. Jyrkälle vaparinokalle, kun sen heittää, niin ei alhaalta järkyttävää paukkua löydy. Tästä motista en tiedä, mutta jotakin kokemusta remmistä on.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viestiVaikka tehot on pudonnu, ni aika vinkeältä vaikuttaa. Varsinkin ratakäytössä olisi varmasti kivempi ajaa, kuin pelkällä turbaanilla.
Comment
-
Ilmeisesti monet ovat olleet pettyneitä(juu olihan se :D) ku ovat käyneet Ranacon penkissä ku ei tuu samoja lukemia ku muualla, kuulemma mukaan väännötkin tulee paljo alemmat, joten voi olla perää et näyttää reilustikin vähemmän..? Kuten omistaja totes vähintään 50hv vähemmän mitä esim. Motorsetilla. Mulle jäi nyt remmin kanssa 507hv/601Nm. Siitä jos ajatellaan et noi remmihilut/läppä kuristaa sen ~45hv ja jos tää dyno näyttää vähintään 50 vähemmän, niin ollaan jo aika lähellä viimevuotista tasoa, 609hv, tai siis mennään ehkä oikeilla linjoilla. Vääntöjä oli toki muikeat 764Nm. Nyt ajettiin 2,3 baarilla, viime vuonna 2,5:llä. Eri dynojen tuloksia on vähä hankala suoraan verrata.
Yläpään ongelmat kun saa ratkottua niin toiveena olis saada pientä boostia vielä sinne. Tein jo isomman läpänkin. Vanha on 70mm, tää uus 86mm, joten toivon mukaan helpottaa ahdistusta hivenen. Toi imuputki on 3,5" putkea. Toki remmiahdin tuottaa väkisin jonkin verran lämpöäkin, joka siis varmasti tekee osansa tehohävikissä.
Comment
-
Mitä jos jätät molemmat läpät paikalleen? Tai teet adapterin millä voit nopeasti dynossa ajojen välillä kokeilla?
Voi olla että kaksi läppää aiheuttaa pyörteilyä yms. sen verta että jopa heikkenee, mutta nyt kun niitä on kaksi niin kohtuu helppo kokeilla.
Edelleen peukkua että joku tälläisen saa oikeasti tehtyä ja vielä mielestäni toimivasti! Mä toteutan vastaavan sitten 15v päästä kun projekti tuntuu viivästyvän...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viestiPaljonko tällasesta pikkukoneesta pitäis alajerkkua tulla et tulos laskettais onnistuneeksi?
En tiedä, kuinka tehdasasenteisissa kaksoisahdetuissa mekaaninen ahdin mitoitetaan. Mutta pelkällä remmillä veto paranee aina yli 7000rpm:n asti, ainakin omassa motissa. Sinulla on tuossa vielä pykälää suurempi pömpeli.
Comment
-
Remmi nostaa ahdot 1,7 baariin. Ahtokäyrät näkyvät tossa dynolappusessa.
Tämähän on siis kohtuu rajusti välitetty, 1 bari tulee jo noin 1900 ringin kohdalla. Hyötysuhdekartta paukkuu yli jo varhasessa vaiheessa, ja lisäksi mennään kohtuu reilusti ylikierroksille, ~18500rpm. Mutta siinä vaiheessa siirtymä pakokaasuahtimelle on tapahtunut eikä remmin tarvi puskea vastapainetta vastaan enää.Viimeksi muokannut Thuppu; 2.6.2015, 14:06.
Comment
-
Kannattaa paneutua ennen kaikkea juuri siihen, että miten saat sen ahtimen imupuolen "ohivirtausläpän" toimimaan niin, ettei ahtimen tarvitse imeä sitä auki. Lisäksi se, ettei sen sisäänmenossa ole hirmuista porrasta ja että se olisi mahdollisimman jouhea kaikin puolin. Sähkökaasuläppä ecun ohjaamana vois olla aika kova?
Comment
-
Mä joskus käytin yön tunnit fiilistelyyn sähköiseen läppään.
Ei se ihan mahdoton olis tehdä, seurais vaikka imusarjan ja pakokaasuahtimen imupuolelta paineita.
Kova jätkä sais varmaan toimimaan ihan vain ahtimen imupuolen painetta seuraamalla, mutta tyhjäkäynniltä lähtö vois olla haastava.
Siihen sitten vähän ehtoja ja sopiva ohjaus läpälle(ei on/off)....
Mulla jo jossain tuohon käyttöön sopivat anturitkin, arduinolla meinasin tehdä.
Lisäystä, että näistä jutuista varmaan näkee hyvin, että olen viimeiset vuodet ollut haaveileva virittäjä :)
Comment
-
Aikamoiseksi säätämiseksi menis, itellä ei riitä tietotaito tommoseen. Miten sit paine/alipainekellolla toimiva läppä? Vaikeaa varmaan saada toimintaa yhtä jouhevaksi kuin tällasella "tyhmällä" keinuläpällä.
Ensimmäinen prioriteetti on ratkaista toi ylä-alueen käynti. Siihen on jotain suunnitelmaa... Tämmöstä oli tullu postilaatikkoon tänään:
Eilen tuli myös fiksattua toi mittaristossa jollottava ABS valo. Toi on nyt aina syttyny ajossa tolppien ja jarrujen vaihdon jälkeen. Vika paikaallistu apparin etu-anturiin. Vastusarvoissa ei ollu suuria eroja, mutta anturi ei antanut yleismittariin mitään eloa vaihtovirta asetuksella kun pyörää pyöritteli. Hirmu työ oli saada vanha anturi pois, mut lähti onneksi viimein, joskin paloissa. Tilalle Motonetin halppis ja Bilteman holkki, ja hyvin pelaa ja valo sammu.
Joku aika sit tuli myös poistettua toi takalasin pyyhin, ku ei oo koskaan toiminut. Paljon kliinimpi tuli perästä ja paino väheni. :D
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 22:23.
Comment
-
Toi kytkin juttu ei ole ihan yksinkertainen toteuttaa, niin et mahtuu tilaansa ja vielä kestää. Myös liian monimutkaiseksi kun tekee, niin menettää helposti sen luotettavuustekijän. Nythän tää toimii ku junan vessa pois lukien yläpään tehovajausta joka ei taas käyttöön vaikuta.
Mut toki ECU:lla säädettävä ohjaus läpälle vois olla vaihtoehto jossain välissä, ehkä. :)Viimeksi muokannut Thuppu; 11.6.2015, 23:20.
Comment
-
Alkaa taas lähestymään uhkaavasti aika et tarttis saada toi käsijarru toimintaan. Talven jäljiltä sitä ei oo vielä ollenkaan. Ajatus kävi, että jos orkkis takasatulat kävis käppärisatuloksi, mutta ei toivoakaan et sais ne mahtumaan tonne. Joten pitänee yrittää sit kehitellä loppuun nää diy käppärisatulat. Tein proto kannakkeen ja kohtuullisesti osu kohdalleen kerrasta, joskin hieman pitää korjata satulan asentoa ja aavistuksen muuttaa muotoa et saa vaijerimekanismin sopimaan paremmin satulan takapuolelle. Offsetti osu hyvin kohdalleen, jättäen pienen raon kannakkeen ja satulan väliin, eli on sopivasti liukujen varassa eikä kanita mitenkään. Muutenhan näihin satuloihin tulee köppänen manuaalinen kulumisen säätö erillisillä säätöpaloilla. Toivottavasti vaan saa ton mekanismin välittämään tarpeeksi puristusvoimaa...
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 22:24.
Comment
-
Toihan saattaa vaikka toimia hyvinkin. Saattaa vaan vaijeria kuluttaa nopeasti, kun nousee niin terävästi tosta kuoren lopusta, mutta eipä sitä varmaan koko ajan nyhdetä.
Hienoa työtä taas. :)
Ootko muuten selvittäny mitä katsuri tykkää ite värkätystä käsijarrusta?
Olettaen että tämä leimaan vielä tulee.Viimeksi muokannut pykiz; 21.6.2015, 00:31.
Comment
-
Nyt olis käppärisatulat valmiit. Tänään kävin hakemassa ne sinkityksestä ja samointein kasasin ne ja laitoin alle. Liu'ut rasvasin jarrusatularasvalla. Hieman näyttää vaijerin suojakuori hinkkaavan vakaajaan kun auto on laskettu alas, mut ei kuitenkaan niin et kiristäis sitä tiukalle, ei aiheuttane toimenpiteitä. Muutenhan noi tuntuis pelittävän mallikkaasti, pienestä rullauksesta kun vetäisee kahvasta niin auto pysähtyy heti. Eikä edes lujaa tarvi kiskoa. Toivottavasti ottavat tasan... Eikä niistä ihan hirveän tehdyn näköiset edes tullu. :D
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 22:27.
Comment
Comment