Juu, toki ei mitään kiirettä. Taitaa tän kauden kovat ajamiset olla ohi, ja luulen et auto tulee taas seisomaan talven melko pitkälti. Ei oo meinaan sopivia talvipyöriäkään(ainakaan vielä) joten senkin suhteen ajattelin säästää. Jotain pikku muutosta on suunnitteilla synkille talvi-illoille, lähinnä muuhun kuin varsinaiseen moottoripuoleen, vaikka kyllä sillekin osastolle on suunnitelmia... mut se on eri asia toteutuvatko koskaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Haha, joo. :D Toi oli eka kerta ku näin liikkuvas kuvas ulkopuolelta katsottuna, ja kuuli vähä miltä se kuulostaa. Harmi ku kesän ylivieskan harjoitusvarttiajosta ei oo videoo ilmaantunut. Olis ollu kiva nähä miten kori käyttäytyy lähdöissä, vaikka ei se pahasti enää keuli ja niiaile.
Comment
-
Tuli kuumehöyryissä yön pimeinä tunteina mietittyä miten surkea toi ahtimen alipaineella avattava läppä on. Lähti siis siitä että funtsin miten sitten joskus kun itse ehdin autotalliin teen tsi-asennuksen ja siitä tuli tämä sun projekti mieleen.
Eli mitä tuli mieleen:
-Läppä jää nyt kellumaan "alipaineen" varaan. Tekee varmasti aivan älyttömiä pyörteitä yms. imupuolelle
-Alipaine on kaikki pois ahtimen hyötysuhteesta. En osannut unissani laskea mikä olisi sopiva kerroin imu vs teho.
Mitä voisi kokeilla, en tiedä toimiiko paremmin:
- Tarvitaan 3-tieventtiili mikä on auki normi ilmanpaineessa ja positiivinen paine sulkee sen. Pitäisi olla säädettävissä että saisi aukeamaan vaikka jo +0.1bar tai absoluuttisia käyttävälle 1.1bar kohdalla. Eli ennen kuin pakokaasuahtimen hyötysuhde kyykkää kun teho menee imuun.
- Otetaan siis "ohjaus" eli se lähellä vakuumia oleva ahtimien välisä. Tarkoitus siis avata venttiili kun ahtimien välissä on about ilmanpaine
- Otetaan imusarjasta paine, venttiilin "tulopuolelle".
- Venttiilistä lyödään paine paineilmasylinterille mikä on mitoitettu että esim. 0.6barin paineella jaksaa avata läpän. Tarkoitus siis että imusarjassa oleva ns. remmiahtimen tuottama paine jaksaa avata läpän kun ahtimien välissä oleva paine kyykkää.
Tuo jo voisi tehdä ihmeitä pakokaasuahtimen tuottamalle teholle, ainakin tälleen sekavien ajatusten pohjalta :)
Seuraava olisi sitten tietty läpän kehittäminen.
Jos läppä jo avataan paineilmasylinterillä niin laittaa läpän tilalle esim 104mm kaasuläpän.
Tämän jälkeen sitten tietty vielä pidemmälle vietynä luistin tyyppinen läppä, eli mikä vedetään pois kanavasta kokonaan = ei pyörteitä.
Ja ei, tarkoitus ei nyt ole mitenkään dissata noita sun yrityksiä, päin vastoin, nostan hattua että joku osaa ja vielä jaksaa ja ehtii kokeilla eri juttuja! Edelleen itse kuulun siihen huonompaan porukkaan joka vain miettii ja ei saa mitään aikaiseksi...
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=2243
Tuollaista juuri spekuloitiin tuolla toisaalla.
Comment
-
Muttajoo, tuo sun ajatus tuosta läpän aiheuttamasta vastuksesta pakokaasuahtimen imuun on kyllä juuri se mitä itsekin epäilen tuohon tehonpuutteeseen. Sillä on valtava merkitys ja se heikentää aivan älyttömästi sitä turbon hyötysuhdetta.
Jos vaikka mennään painesuhteella 3, tekisi se vapaasti hengittävällä ahtimella 2 bar ylipainetta, kun taas 80kpa kompressorin imupuolen paineella, eli 20 kpa häviöllä, saadaan vain 1,4 bar. Kun painetta kuitenkin pyydetään se 2 bar, pitää ahtimen todellisuudessa pyöriä 3,75 painesuhteella, joka voi hyvinkin olla jo täysin ulkona ahtimen toiminta-alueelta, tai ainakin vähintään pahasti huonolla hyötysuhdealueella. Tässä kohtaa ns. ahdin loppuu ja tehoa ei tule, vaikka miten ponnistetaan. Ahdin ottaa kuitenkin turbiinivoimaa suurinpiirtein saman verran samalla painesuhteella riippumatta siitä, kuinka paljon sitä lopullista, todellista absoluuttipainetta se tuottaa. Tämä taas tekee pakopainetta ja siten häiritsee moottorin hyötysuhdetta, kun saman imuilman tuottamiseen kuluu enemmän pakoenergiaa.
Comment
-
Tuli tänään ajeltua seinäjoella ja luulin jo ooppelin hajonneen(taas) mutta se oliki joku harmaa audi edessä mikä kummallista meteliä piti. Koitin pakulla pysyä perässä mutta sen jälkeen kun tienviitoissa luki vaasa-> niin ei enään 1.9turbo kiisseli pakettiauto pysynnä perässä jostain syystä.. :P
Comment
-
Viikko ajeltu vaan töihin ja takas, ei oo ölpät ehtiny lämmetä joten on hieman kertyny etanolia sekaan, pari kovempaa lähtöä niin oli kippo täynnä ja kaamee viinankatku ohjaamos. Kylmärkastuksetkin ovat ehkä hivenen turhan paksulla, pitää vähä tiputtaa koneen 40-60 asteen lämpöaluetta. Toki on nyt pakkasella lähteny mainiosti käyntiin heti ekasta eikä oo enää nykiny kun on lähteny ajamaan...
Laittelin myös 4-napaisen MAC ahtosolenoidin, ja näyttäis nyt onnistuvan pitää ahdot ylhäällä yläringeille asti, eli ilmeisesti hukkis on auennut pakopaineista ylä-alueella ku ahdot ovat laskeneet. Pitää vaan vielä muuttaa ahtokarttaa et saa enemmän resoluutiota juuri tonne alueelle mihin ahdot pitää rajata koska nyt tuntu helposti tulevan kenguruefektiä ahtoihin. Tuo säädin on muutenkin aika kätevä ku pystyy nyt tabletin näytöstä valitsemaan kolme eri tehoaluetta. Vaatii toki et tekee kolme eri ahtokarttaa.
Tuli näköjään kivoja päivityksiä ecuun ja säätösoftaan. Esim. oli ilmestynyt perus sytkä- ja bensakartan rinnalle kolme lisäkarttaa kummallekin, eli vois värkkäillä hyvin nyt oikean flexfuelin. Oli myös ecun sisäiseen loggaukseen tullu asetuksia päivitysnopeuden ja kanavamäärien suhteen ja tuki ulkoiselle on/off kytkimelle esim. tabletin näytölle.Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:08.
Comment
-
Niin ja ennen kuin joku huomauttaa, niin kuvassa oli noi hukkaportin ohjausletkut väärin päin. :P
Eka yritys saada ahdot pysymään 2,9barin tasolla, eikä kovin hyvällä menestyksellä. :D Jos jollain on kokemusta ahtokartan teosta, niin saa vapaasti vinkata miten lähestyä tota karttaa siten ettei ahdot piikitä ja ala pomppimaan(kuten tosta logikäyrästä nyt näkee). Eli pitääkö tota pyyntiä alkaa aiemmin jo pehmentämään ettei "törmää" niin voimalla rajaan?
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:09.
Comment
-
Open looppi vaatii vähän hieromista. Sun pitää löytää se "nollataso" kullekin paineelle, eli millä paineella se pitää sen pyydetyn. Ongelmaksi tulee se, että järjestelmä alkaa oskilloimaan, kun imusarjan paine vaikuttaa siihen hukkaportin aukeamisen määrään kiinteellä DC:llä ja sitten taas siirrytään kartassa jne jne.
Eiks tohon saa closed looppia?
Comment
-
Mielestäni tuossa ei vielä closed looppia ollu, jossain tais olla mainintaa ettei oo vielä sisällytetty softaan ku ei oo oikein valmis.
MaxxECU has only ”open loop” boost control
activated until further notice, we are working
on ”Closed loop” control, but this option will
not be activated until we consider that the
function works reliably and well.Viimeksi muokannut Thuppu; 16.10.2015, 11:16.
Comment
-
Ok, sain yhen hyvän kartan tehtyä. Ahtaa remmillä sen n. 1,7 näköjään login mukaan ja sit turbolla lähestulkoon piikkisuora viiva 1,6 barilla joka laskee 1,5 lukemaan rajoittajalla. Voi ehkä olla hyvät säädöt muutoskatsastus dynokäyrää varten..? Luulin tallettavani login tosta mut ei sitten tallentunutkaan. On toi multimap nyt toiminnassa ja tabletin näytöltä vaihtuu virtuaalikatkaisijasta ahtokartta. Vielä pitää yrittää hieroa noita kovemman ahdon karttoja.
Logeja katsellessani hieman ihmetytti kova fuel duty joka huiteli 70-78% välillä kovimmillaan. Oli tuolla yks piikki 86%, mutta siinä ehkä just rajoittaja jo iskeny. Suuttimet siis Bosch 1980cc@4bar, seos hieman paksulla lambda 0.72-0.75 ja ringit 7900-8100.
Comment
-
Piti hieman vielä tota "low boost" käyrää säätää ku piikitti hieman tossa ahtimien vaihdoskohdassa, nyt on kohtuu hyvä.
Ehkä jopa pikkuhiljaa alkaa tajuta tota systeemiä. Kovemmat ahdot toki vaikuttavat huomattavasti haastavammilta säätää kohdalleen. Suurimmat oskilloinnit ny kuitenki saanu pois...
Tämmösiä suuttimien käyttösuhteita näyttäis olevan. Mistään mitään tiedä, mut tuntuu kovilta mun setuppiin. Kone ohipuhaltaa rajusti? Muutama esimerkki:
rpm 6847
lambda 0.790
bar 2.91
69.3% duty
rpm 7497
lambda 0.756
bar 2.85
77.6% duty
rpm 8018
lambda 0.723
bar 2.83
79.9% dutyViimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:09.
Comment
-
Jäi käteen portattu 7A kansi Latviasta ku halvalla sai, mut vähä ku sika säkissä tuo tuli hankittua. Kuulemma 240hv ollu vaparissa. Yhtäkkiä katsottuna näytti imupuoli ihan siistiltä työltä. Pakopuoltakin on jyystetty jonkin verran, mut pitäis puhdistaa kanavat kiiltäviksi et sais kunnon kuvat niistä. Palotilatkin on siloiteltu ja muotoiltu kaikki terävät särmät pois. Piti porata vesiharavalle reiät, pitää hallille vielä tehä kiinnike ja hitsata kiinni. Jospa tän kannen sit laittais tulevaan isolohkoon..?
Miltä ammattilaisten silmään näyttää?
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:10.
Comment
-
Ammattilaisista en osaa sanoa mitään, en tunne ketään. Omaan silmään toi nyt lähinnä näyttää sille, että on pyöritelty pörrää kanavassa aikalailla randomilla ja kaivettu sieltä täältä isommaksi ja suoraviivaisemmaksi. Parempiakin saa tehtyä vähemmällä materiaalin poistamisella. Ei tuossa nyt kuitenkaan äkkiseltään hirmu montaa katastrofaalista töppäystä ole tehty. Väitän kuitenkin, että ohjureiden alue olisi kannattanyt jättää kaivamatta aivan noin ylös ja kanavan lattian liittyminen venataskuun olisi kanssa ollut paljon parempi tehdä vähän eri tavalla.
Jos sua kiinnostaa oikeasti, niin lähetä kansi tänne tai tule käymään niin käytän sen virtauspenkissä.
Comment
-
Vieras
Kuvista on vaikea saada tolkkua millanen kanava oikeasti on,Näyttää minusta kans että ehkä hieman on turhaakin otettu, mutta varmasti vakiota parempi :D mutta sen verran sanon että virtauspenkillä ja sen tuloksilla ei ole kovinkaan paljon tekemistä todellisuuden kans.
On kaks täysin eri tilannetta virtauttaa tasaista ilmavirtaa kun todellisuudessa virtaus ei ole tasaista.
yllättäen samaan alakertaan heitettynä virtauspenkissä huonompi hattu antaakin penkissä huomattavasti paremman tuloksen..Viimeksi muokannut jesse47; 23.10.2015, 12:31.
Comment
-
Mulla on kahdella eri kerralla täsmännyt virtauspenkin tulos tasan 1:1 dynotuloksen kanssa paineen funktiona.
2012 setupin kansi virtasi 277hp (76% I/PS) ja penkissä 2 bar paineella 830hp. (laskennallinen tulos tuolle virtauspenkin tulokselle 3 x 277 = 831hp).
Tänä syksynä kansi virtasi 310hp (80% I/PS) ja 2 bar paineella 929hp. Ja samalla tuli todettua kahden eri dynon näyttävän tarkalleen saman verran.
Mä alan pikkuhiljaa uskomaan virtauspenkin tulosten toteutumiseen, mutta luonnollisesti moottorin pitää olla kansirajoitteinen.
Spekulointi dynotulosten ja muiden suhteen on myös oma asiansa, mutta kyllä tuolla virtauspenkin tuloksella vain on selkeästi jotain merkitystä, ei voi olla sattumaa tuo. Myös virtauspenkeissä on varmasti suuria eroja ja mittaukseen vaikuttaa myös monet muut tekijät, jotka pitää ottaa huomioon ja sulkea pois.
En ole vielä kauhean montaa kantta tehnyt oman lisäksi, mutta kohta alkaa saamaan dynotuloksia niistäkin muutamista, niin katsotaan miten hyvin sitten osuu.
Ja mulla käytössä SuperFlow 110.
Comment
-
Kait ton siis uskaltaa kiinni heittää? :) Pitää vielä irroitella venat ja kattoa miten toi seetialue on tehty, ja onko ventiilit miten muotoiltu..? Samalla tarkastaa ohjurien kunnon ja pitäis mitata venajousien jäykkyydet, ku ei o mitään hajua onko vakio jouset vai jytkymmät. Pari satkua kustansi kansi, niin ei siitä ny täydellistä odottanutkaan.
Comment
-
Jos omaan olisin ruuvaamassa kiinni, niin ajaisin n. 10 litraa brääkleeniä kaikkien mahdollisten öljykanavien läpi, kun näkyy olevan hiekkapuhallettu nuo kanavat..
Mainittakoon, että kannen öljykanavien päiden plommit on hyvä porata auki 9mm terällä ja tilalle menee suorilta 1/8" tai M10x1 kierre, johon sitten hydetulppa. Näin voi rassata öljykanavat vaikkapa kiväärinpuhdistusvehkeillä ihan viimeisen päälle puhtaaksi siinä tapauksessa, että jännittää mitä sieltä voi löytyä.
Varoituksen sana tosin siitä plommin poraamisesta, että huolimattomasti tai huonolla terällä poratessa se itse plommi voi lähteä liikkeelle ja painua kanavaan tukkien sen, joten kannattaa varmistaa että se todella meni lastuiksi tai tuli pois kannesta palasina. Jos niin kehnosti käy, että se plommi lähtee irti ja painuu kanavaan, niin sen voi lyödä kanavan päähän vaikkapa 8mm tankoa avuksi käyttäen.
Mikäli tämän operaation suoritat, niin liimaa tulppa sitten hydrauliikkaliimalla ja anna asettua pari päivää ennen lämmölle ja öljylle altistamista. Kartiotulppa ei tunnu pitävän semmoisenaan.
Comment
-
Comment
-
No juu, pitää huolella putsata ku tota lastuakin on joka paikassa. Käytän ton toki vielä plaanattavana ennen asennusta, ja pitäis vesiurat siihen kans koneistaa. Mut toi on siis ollu käytössä tällaisenaan, suoraan ajosta auto laitettu lihoiksi. Melko lailla alkais isolohkon osat olla kasassa. Kanget toki olis vielä hakusessa, 155mm 22mm tapille, jos jollain lojuu tommoset ylimääräisenä miljoonahyllys niin tarjoa ihmeessä.
Sami, hintataso osissa on vaan siellä päin maailmaa vähä eri tasossa ku täälläpäin. On samalta myyjältä tullu erinäisiä osia sekä muutama kansi aiemminkin ostettua, toki ihan vakiokuntoisia, eikä pahaa sanottavaa oo ollu.
Comment
-
Comment