Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ainakin 3 vuotta, jos ei enemmänkin on ollu e85 tankissa, ja nyt ekaa kertaa vaihdoin suodattimet. Kuullu uhkakuvia et normi suodattimet syöpyy ja liukenee viinasta. Et suodatinkankaaseen tulee reikiä, mut ainakin nämä oli hyvässä kunnossa. Jos toi suodatinkangas on ollut valkoinen alunperin niin aika paljon likaa on tarttunut kylläkin. Jotain satunnaisia hyvin pieniä metalli/alu/kupari hippuja oli sielä täällä.






    Avatuista suodattimista sai myös kätevät noise trap vaimentimet putken päihin. Jospa läpäisee nyt ahveniston melurajat..?

    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:15.

    Comment


      Ja herää vielä paremmin kun antaa kunnolla vastapainetta kattilaan? :)

      Comment


        Hyvä kun avasit suodattimet, saapahan vähän tuota internet-huhua kumottua.

        Comment


          Mulla meni framin suodatin melkein kokonaan tukkoon viinalla ajettaessa. Just ja just sai ilman menemään läpi. Oli menny ihan mustaksi. Eli vissiinkin hiiltähän se on mikä irtoaa. Ei vaan tullu kuvaa otettua... Mut tiedä onko eroa tarvike ja oem suodattimella.

          Comment


            Jotku tarvikkeet noi oli Motonetistä. Vaico tais olla merkki. Nyt tuli Boschit tilalle. Ite epäilen et toi musta aines on alkup. bensalekuista irtoavaa kumia. Itellä on siirtopumpun letkut orkkikset johon prässätty uudet liittimet päihin. Tota mustaa töhnää kerty aluksi myös suuttimien kärkiin, mut ei oo enää pitkään aikaan ollu ongelmana.

            Comment


              Millä sen suuttimiin kertyvän mönjän voi välttää?

              Comment


                Eikai sitä voi muuten välttää ku putsaamalla suuttimet aika ajoin.

                Comment


                • Kuuleman mukaan tankillinen bensaa silloin tällöin auttaisi sen mönjän liuottamisessa, mutta enpä tiijjä.

                  Comment


                    Redlinen alcohol lisäaine tuntuis auttavan myös.

                    Comment


                    • Mä en ajatellut enää sitä Redlinee käyttää. Voi toki olla puhdasta sattumaakin, mutta melkoisen monella sitä käyttäneellä on ollut itsesytytys- ja tulppaongelmia.

                      Itse ajattelin käyttää jatkossa Motulin 2T-öljyä n. 0,5-1% suhteella. Jonkin verran myös löytyy inttarwebzistä tietoa, että käytetään Motulin Micro 2T, joka on ilmeisesti johonkin pienoismalleihin tarkoitettua.

                      Comment


                        Oho, enpä ole semmosta kuullu tai kokenu. Miten paljon ne sitä ovat käyttäneet? :D

                        Comment


                        • Oon kyllä yrittänyt käyttää säännöllisesti si-alcoholia tankkauksen yhteydessä mutta olipa silti mönjää kertynyt suuttimien kärkiin. Ei kyllä mitään ongelmia ole ilmennyt.

                          Voishan sitä annostusta lisätä toki.

                          Comment


                          • Ihan normaalisti ohjeen mukaan käytettynä.

                            Kuten sanottu, kyse voi olla puhtaasta sattumastakin. Kummallisen paljon vain tässä kuluneen runsaan vuoden aikana ollut tietynlaisia porsimuksia ja kaikkia on yhdistänyt tuo Redline SI Alcohol. Toki sitä käytetäänkin paljon viinakoneissa, mutta mielenkiintoisena pointtina, yhtään sitä käyttämätöntä mosaa ei ole särkynyt vastaavalla tavalla.

                            Itselläni esimerkiksi meni vuosi sitten tulppa reilusti alle niiden tehojen, joilla ne olivat aiempana ajokautena kestäneet. Toki tilanteessa voi olla ja onkin muita tekijöitä, mutta ainoa selkeä ero on SI Alcohol polttoaineen seassa. Tulpan hehkumisen seurauksena alkoi tapahtumaketju, jonka vaikutuksia löytyi tarkemmassa syynissä ympäri moottoria, vaikka moottori päällisin puolin näyttikin ehjältä.

                            Päätin hieman turhautuneena "ehjää" konetta täysin uusiksi rakentaessa, etten tuota litkua polttoaineeseeni enää sotke. Tätä päätöstä tukee näköjään myös esken tekemä havainto siitä, ettei se estä mönjän kertymistä. Itsellä sitä oli paljon vähemmän kuin kauden 2012 jäljiltä, mutta toki viime vuonna kilometrejakin tuli vain kymmenys siitä. Mönjää oli silti havaittavissa tutuissa paikoissa imuventtiilien lautasissa ja imusarjassa.

                            Comment


                              Ahvenistolla tuli siis käytyä, mut olipa päivä. Siitä lyhyesti pian...

                              Perjantaina tuli asennettua edes noi 5-piste vyöt ku kerta kaaretkin on. Kuppipenkkejä en ehtiny laittaa, niissä on sen verran kova homma noiden kiinnikkeiden teossa, jos haluaa asiallisesti ne tehä. Olin kaukaa viisas ja tein vöitä varten erillisiä kiinnikkeitä, ku arvasin ettei noi mukana tulleet silmukkaruuvit eivät riitä kierteen pituudelta. Tein myös noita aluslevyjä tonne pohjan ulkopuolelle. Ei muuta ku pora käteen ja pohjaa rei'ittämään.







                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:16.

                              Comment






                                10.9 pulteilla tuli kiinnitykset, aluslevyt oli 3mm matskua ja lenkit 6mm. Ihan hyvin silti näissä audin penkeissäkin pysy paikallaan kun veti vyöt tiukalle. Jämerä fiilis kyllä ku on penkissä ku liimattuna.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:17.

                                Comment


                                  Joo pitäis itelleenkin tehdä etupenkkien suhteen jotain. Ei nuo prefaceliftin s-line nahat oo mitkään tukevimman oloset radalla. Liukuu ku Juha Mieto suksilla...

                                  Comment


                                    Lauantain Ahveniston reissusta sit jotain. Aamulla lähettiin letkassa Tempon kanssa ja Jalasjärveltä liittyi mukaan vielä JuizeR. Hyvinhän siinä rullailtiin tasaista 90 kymppiä(Tempolla kuorma-auto) aina ikaalisiin saakka. Tempo soittaa(hyvä ku kuuli ku oli earit päässä ja poppi täysillä :D) et sulla auto "vähä" savuttaa. Yhtään en ollu ite huomannu peileistä. Soiton jälkeen hetimmiten alko öljynpainemittari väräjämään, jahas nyt on öljyt aika vähis, heti auto pysähdyksiin. Tunkilla auto ylös ja ihmettelemään mistä sitä öljyä pukkaa. Koko pohjahan oli öljyn peitossa aina peräpeiliä myöden, ihmekään jos on vähä kärynny putkessa, mutta vuotokohtaa ei selkeesti näkyny. Öljyä lisää koneeseen ja käyntiin niin johan alko ruikkimaan öljynsuodattimen kyljestä. Remmiahtimen ahtoputki menee just suodattimen vierestä ja on päässy hieman ottamaan kontaktia siihen. Suodattimeen oli tullu semmonen n. 4cm hiushalkeama jota ei paljaalla silmällä meinannu erottaa. Onneksi kello oli jo sen verran paljon et kaupat olivat auenneet. Googlella löyty IS-Tarvike jolla oli Audiin käypiä suodattimia hyllys, sieltä sit parit suodattimet. Kiitoksia vielä JuizeR kuskaamisesta. :) Uus suodatin paikoilleen, öljyjen tarkistus ja matka pääsi jatkumaan...

                                    Vihdoin pelipaikalla, sisäänajossa dB mittaus... Tuloksena omalla kohdalla 99dB ja Tempolla 100dB. Sorry pojat ei rata-ajoa teille tänään. Saatiin kyllä vinkkiä et teräsvillaa putkeen ja joku systeemi estämään sen karkaamisen vois vaimentaa tarpeeksi. Hieman siinä sit tuumailtiin et mitä tehä, vähä huonosti oli putkitarvikkeita mukana. Masennuksissa siinä päätettiin edes käydä syömässä jotta mieli vähä piristyis.

                                    Siinähän sit tuli virtaa sen verran et päätettiin jotain keksiä, Tempolla oli mukana yks 3" välipönttö ja sille mallailtiin paikka kanttirapeen perään. Loppukäyrä vaan piti saada poikki et pönttö istuis edes jotenki sinne. Rälläkkä oli mukana, mut sopivat laikat puuttu. Ei muuta ku motonettiin hakemaan rälläkän laikkoja ja mulle teräsvillaa. Takaisin tultua päästettiin kantin putkenpää poikki(älkää kysykö mistä saatiin virtaa rälläkkään), pönttö paikoilleen, varmistus muutamalla poraruuvilla ja liinalla kontin puolelta. Todennäköisyys et olis irronnut oli suurinpiirtein sama kuin minkätahansa muun auton takapöntön irtoaminen, joten sen suhteen en usko et oli mitenkään erityisen vaarallinen, vaikkakin aika öhöm jännän näköinen. :D Tosin joku tais kerto lähestulkoon ajaneensa perään ku oli jääny tuijottamaan et mikä toi on. :DD Joka tapauksessa niin desibelit tippu 92dB tasolle, et sen suhteen oli onnistunut patentti.

                                    Omaan autoon tuli erilaiset viritykset. Jostain käsittämättömästä syystä dyykkasin aamulla mukaan noi bensansuodatin tötteröt joista vitsinä laitoin aiemmin kuvan. Porasin ne täyteen reikiä ja teräsvillatupot putken sisän ja poraruuveilla kiinni putken päihin. Tuloksena oli rimaa hipoen 95dB. Joten radalle päästettiin, mutta joku vinkkas et hieman hellittää tornin mutkaan ku siellä livemittaus. Radalla kyllä heti tunsi et noi ahdistaa kulkua melko selvästi, eikä siinä kauaa mennyt ku toinen tötterö oli lentänyt johonki, vastapaine ollu melkoinen ku revenny poraruuvirei'istä irti. Ilmeisesti tämä oli poimittu radalta sit, ja onko se nyt tästä kun tuolla Ahveniosto säikeessä valitettiin et joku on pysähtynyt radalle pomimaan osia talteen..? En tiedä, mutta jos on niin olen osasyyllinen "vaaratilanteen" tuottamiseen. :/

                                    Itellä oli mukana Yokohama Advan 250/640/18 täyssliksit jotka sit ruuvasin alle, ja olihan niissä aika tautinen pito. Outo rata muutenkin niin ei edes uskaltanut hakea rajoja et missä alkaa luistamaan, tuntu et ihan just repeää joku paikka autosta. Jarrut toimivat tautisen hyvin, ei minkäänlaista oiretta ollu niissä. Eivät todennäköisesti olleet vielä lähelläkään äärirajoja. Harmillista kyllä yks rengas sit repes pian heti pääsuoran jälkeiseen mutkaan joten koukkasin siitä heti varikolle. Rengas kyllä tärisytti jo ainakin puoli kierrosta ennen puhkeamistaan. Tiedä sitten oliko 1745kg auto + kuski liikaa noille slikseille, vai oliko pyörimisuunnalla väliä? Renkaat oli käytetyt ja niihin oli merkitty nuolet jotka nyt olivat väärin päin. Joku ehkä osaa kertoa jotain faktoja slikseistä? Etuset tuntuivat taittuvan alle, vai mitä mieltä olette tästä kuvasta? http://anttiaho.kuvat.fi/kuvat/ACF/A....JPG/_full.jpg

                                    Itellä ku ei oo kokemusta näistä niin ajattelin et oli liian vähän painetta 2bar heti ajon jälkeen. Mut renkaat eivät olleet mitenkään tulikuumat vielä tässä vaiheessa. Joten nostin paineet 2,5bariin. Sit kun kumi puhkes niin olihan noi kumit paljon kuumemmat mitä aikasemmin, olisko paineet nousseet liian koviksi?

                                    Lopuksi sit ruuvasin etusien tilalle noi lähes loppuun ajetut 19" käyttispyörät et pääsi edes muutama kierros vielä ajamaan. Takasia en vaihtanut koska huomattiin et toinen 19" oli kankaalla jo sisäreunasta ja jollain pyörillä on kiva ajaa kotiakin. Päivä alko olla jo melko lopussa ja alko satamaan vettäkin. Tässä vaiheessa muistui mieleen et eipä oo yhtään videokuvaakaan tullu otettua. Muutama kierros siinä, kevyessä sateessa kulahtaneilla etusilla ja torninmutka kevyellä kaasulla, meni aika hissukseen. Videolta kellotettuna 1.51:xx. :D

                                    Mitä mieltä olette jousituksesta ja kallistuksista? Omaan silmään näyttää et etupää niiaa aika paljon. Eli olisko jäykemmät etujouset asiaa. Nythän ne ovat 750lbs ja mietin josko 900-1000lbs olis sopiva. Sen verta raskas auto kuitenkin.


                                    Punnitustulokset ilman kuskia, n. 50-60 litraa tankissa.

                                    VE 517kg
                                    OE 500kg
                                    VT 357kg
                                    OT 371kg

                                    ETU 1017
                                    TAKA 728

                                    Kokonaispaino 1745kg
                                    Viimeksi muokannut Thuppu; 20.7.2015, 11:37.

                                    Comment


                                      Itse tilasin lähtökohtaisesti 1600 kg autoon (sittemmin kevennetty ~100 kg) 900 lbs-vieterit.

                                      Comment


                                        Äkkiseltään näyttäisi että camberia saisi olla lisää, korin kallistuminen kääntää camberin aikalailla nollille joka taas aiheuttaa sen että rengas tuntuu taittuvan alle.

                                        Sinänsä jäykemmät jouset olisi kyllä perusteltu muutos, mutta ota huomioon että pelkän etupään jäykistäminen lisää aliohjaavuutta. Jos haluat korin liikkeitä paremmin kuriin, niin laita jäykemmät jouset ympäri auton. Ellei sitten auto nykyisellään ole voimakkaasti yliohjaava, mitä en nyt ihan äkkiä urssista usko. :)
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Ok. Camberia en oo mitannu, mutta aika silmiinpistävän kenossa etuset ovat joka tapauksessa. Eli nykyiset jouset on 750 etu ja 500 taka. Löytyis hyllystä 670lbs takaset joten jos niille kaveriks eteen sit hommais ne 900 vähintään.

                                          Comment


                                            Tuli mieleen vielä, et nytkin taitaa olla iskarit siinä rajoilla et toimivatko yhteen jousien kanssa, joten tuskin toimivat hyvin enää jäykempien kanssa..?

                                            Tuossa nyt pientä varovaista sukkasillaan ajoa päivän viimesestä ajosta sekarengastuksella ja alko vielä satamaankin. https://www.youtube.com/watch?v=sqs13qs7fNA Harmi ku en huomannu aikasemmin ottaa videota.

                                            Comment


                                              Kerkesitkö tutkimaan sitä että pääsikö/pääseekö rengas ottamaan raidetangon päähän kiinni?

                                              Comment


                                                Lähellä se on muttei ota kiinni kuitenkaan. Eri asia toki sit ajossa kun kumi elää. Pitää toki vielä tarkastella lähemmin tota kumia et näkyykö siinä mitään siihen viittaavaa jälkeä. En oo vielä ehtiny. Turvallisinta lienee kuitenki jatkossa käyttää noita 12mm spacereitä.

                                                BTCF:n puolella meinasivat et liikaa painetta ollu, et maks n. 2bar kuumana olis suositus näihin. Kylmänä vain joku 1,5bar.

                                                Comment


                                                  Joo, aika usein kisarenkaita ajetaan n.2bar kuumapaineilla.

                                                  Comment


                                                    Voihan tuo olla kaikkien asioden sumakin. Liikaa painetta, käytetyt ja "väärä" pyörimis suunta.

                                                    En kyllä usko että suunnalla väliä koska ei ole kuviointia?

                                                    Comment


                                                      Tuossapa vielä kuva tuosta renkulasta. Ei näy mitään jälkeä et olis viistäny raidetangon päätä. Hyvä asia on et vanne näyttää säilyneen ilman kolhuja, sen verran leveä kumi et on pysyny vanteen ja tiepinnan välissä.

                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:17.

                                                      Comment


                                                      • Kyllä monesti slikseissäkin on pyörimissuunnat,ihan kudosten takia.

                                                        Comment


                                                          No niin, hyvä tietää tämä jatkossa :)

                                                          Comment


                                                            jep, kyljet on voitu optimoida tietylle pyörimissuunnalle veto- ja jarrutuspitoa ajatellen.

                                                            Comment


                                                              Tuli testattua varttimailia ekaa kertaa. Ykkösellä tuntu lyövön sutia aika railakkaasti... Kivaa oli ku vastustajat jäi seisomaan, esim. muskeli jenkeistä ei ollu paljoa vastusta. :)

                                                              Paras aika 1/4 mile, 12.077 s. Loppunopeudeltaan sain paremmankin, joku 193km/h.

                                                              60 feet 1.903 s
                                                              330 feet 5.246 s 120.701 km/h
                                                              660 feet 7.930 s 156.079 km/h
                                                              1000 feet 10.175 s 174.929 km/h
                                                              1320 feet 12.077 s 189.319 km/h

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X