Näköjään ollaan asian ytimessä :) Minkä kokoinen hihnapyörä ahtimessa on ja paljonko on tarkoitus kierrättää remmillä? Siis rpm.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Toi vakio pyörä on 2.8" ja kampuran dampperi on 6.5". Jos koneen rajoitin pidetään edelleen 8000rpm niin ahdin kiertäis reilu 18500rpm, mikä on jo selvästi ylikierroksilla, mut vailla vastapainetta ei kuitenkaan joudu työskentelemään(eikä tuota lämpöä). Joten kierrokset luultavasti ok. Sen sijaan vielä on epäselvää paljonko toi ahtaa tällä välityksellä tätä konetta(1000-4000rpm skaalalla)..? Pitäis tietää paljonko ilmaa kone kuluttaa. Paljoa yli baria ei vissiin rootsilla hyödytä ahtaa, ku alkaa syntyä siinä vaiheessa jo liikaa lämpöä. Eli jos pysytään alakierroksilla max 1-1,2 barin tasolla niin ehkä on ok..? Jos yrittää enemmän niin tarvii isomman pyörän.
Comment
-
Juu, eipä ole maksimilla koko aikaa. :) Jenkkifoorumeilla oli juttua et 20000rpm uskaltais kierrättää noita... eipä oo itellä kokemusta. Ongelma voi sen sijaan olla toi paine mitä se lykkää näin kohtuu pieneen koneeseen. Eli voi olla et tarvii välittää kierrokset pienemmiksi. Ei markolle oo jääny ylimääräisiä rullia? Toki en tiedä onko tämä malli kiilalla vai kartiokiinnityksellä?
Comment
-
On minulle se vakio 3.15 tallessa, kun omassa virtys oli vaihtaa 2.8:siin. Joutaa se alkuperäinen sinulle, jos haluat testata tai vaihtaa. Omassa 3.15 rullalle luvataan 6psi ja 2.8:lle 10psi. En nyt ole vielä saanut aikaiseksi ahtopainemittaria kytkettyä, vaikka on jo hankittu. Ajattelin tuon ahtimen jättää itselle ja 2.8 Cabrioon :)
Comment
-
Ok, hyvä tietää. :) Pitää palata asiaan sit kun on saanu kokeiltua mitä tolla tapahtuu. :P
Edit.
Minkä kokoinen V6 2.8l koneen dampperi/kampuran pyörä on? Mietin vielä tota mahdollista ahtopainetta. Jos 2.8l koneen PES(Eaton M62) antaa 2.8" rullalla 10psi:tä, niin 2.2l koneessa Eaton M90 antaa varmasti himppasen enemmän painetta. M62 siirtää ilmaa noin litran kierroksella, M90 taas n. puolitoista litraa.Viimeksi muokannut Thuppu; 12.4.2015, 17:17.
Comment
-
-
Eka testit suoritettu, ja näyttäis Eatoni ahtavan sen 1,5 baria, joka on ehkä hivenen liikaa. Videossa on vain osakaasu kiihdytys, niin ei nouse ahdot maksimiin. Tuntuu ihan epätodelliselta ku lähtee vetämään heti eikä melkein. Äänetkin ovat härskit, pieni vinkuna yhdistettynä vitosen soundiin...
En tiedä miksi "joku" katkaisee pumppujen toiminnan, voisko olla VEMS:in joku suoja? Kerran toi on käynyt aiemmin ennen Eatonin asentamista. Eli vaatii virtojen katkaisun ja päälle laiton ennen kuin lähtevät uudestaan päälle.
Kaiken kaikkiaan betatesti meni kuitenkin nappiin, yllättävän hyvin pelitti suoraan näin. Kartatkin näytti olevan enemmänkin turvallisen puolella kuin liian laihalla, eli noi alueet joissa ei oo ennen tapahtunut mitään. :)
https://www.youtube.com/watch?v=DN6V7Ha1E2U
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 22:33.
Comment
-
Miten se jo nyt liikkuu?! Tuntuu että eihän tuossa ollut mitään muuta kuin heittää osat kiinni ja kadulle! ;)
Hieno systeemi! Mutta tuosta dumpista heräsi kysymys, eikös se ime koko ajan tyhjäkäynnillä ilmaa siitä sisään? Eli myös roskat mitä siihen kohti sattuu leijailemaan.
Comment
-
Joo, suurinpiirtein noin. :P
Ei ime ei, vaan puhaltaa aika railakkaasti. Eli toi remmiahdinhan siis tuottaa painetta jo tyhjäkäynnillä joten jostain sen täytyy purkautua kun kaasuläppä on kiinni. Tää nyt on äärimmäisen yksinkertaisesti toteutettu, ja dumpillakin on tämmönen kaksoistehtävä toimia remmiahtimen paineentasaajana ja perinteisenä dumppina. Tehdastekoisissa mekaanisesti ahdetuissa käytetään usein ohitusventtiiliä joka ohjaa ahtoilman takaisin imupuolelle silloin kun kaasuläppä on kiinni. Aluksi ei jaksanu aueta toi dumppi ku oli jäykin jousi kiinni. Vaihdoin sen tohon löysään niin nyt pelittää hyvin. Ei pullistele letkut enää. Jotenki silti epäilen et toi mun turbolle tuleva 3,5"->4" supistemutka ei kestä kauaa näitä ahtoja, ku on tavallista kumia vaan. Pitäis kattella vastaava silikonimutka jostain.
Comment
-
Tuli ajettua muutamat logit. Nuo saa auki ku poistaa ton .txt päätteen tiedostonimen lopusta. Ekassa logissa katkaisee pumput ~4000 ringissä. Jotenki tuntuu et toi vois olla joku vika, ennemin kuin joku turva-asetus, ku sain ton jälkeen kuitenkin ajettua useamman login ilman katkoa. 1 baari tulee 2000 ringillä, 2 baria 4000:lla. Minkäänlaista tehopiikkiä ei tule, joten vaikea sanoa missä kohdin turbo ottaa vallan. Luultavasti herääminenkin on parantunut jonkin verran. Jotenki tuntuu laimealta toi ylä-alue, mut toki voi olla pelkkä tunne ku tehopiikki puuttuu kokonaan. Imuilman lämmöt pysy mystisesti koko ajan 23-24 asteen haarukassa. Ilmeisesti VEMSin pitäis lukea tota vakio imuilman anturia..? Siinä taitaa nyt olla jotain vikaa...
Comment
-
Tervetuloa. Ilmoitelkaa vaan koska ootte tulossa. :)
Selvis toi imuilma-anturin ongelma. Eli ajoin sisään uuden firmiksen noilla AAN coolant- ja MAT patcheilla, niin nyt alko pelittämään. En oo vielä kunnolla ehtinyt loggailemaan, mut toistaiseksi suurimmat imuilma lämpötilat ovat ajossa/veto 6:een tonniin kolmosella 22 astetta(ulkolämpötila 6-7 ast). Kuuma kone seisoi sammutettuna, lämmöt nousi 50 asteeseen n. 15 minuutissa, joten toiminee ok. Eli ei vaikuta huolestuttavalta. Tämä remmiahtiimen välitys jää nyt käyttöön.
Comment
-
Vihdoin ja viimein tais selvitä toi pumppujen katkoilu, alkoikin jo pahentua ku ilmeni jo pikkukierroksilla ku vähä tuli ahtoja kehiin. Eli ilmeisesti pumput imivät amppeereja kun vähä tuli kuormitusta enemmän...
Vaihdoin jo aiemmin ton 044:sten tehoreleen mut siitä ei ollu apua. Luulin et toi alkuperäinen pumpun rele takkua tai VEMS:in pumpunlähtö katkoo. Virittelin johdon suoraan akusta tohon tehoreleen herätteelle, mutta vieläkin katkoi. Vaihoehtoja ei jääny enää kuin sulakerasia/sulakkeet. Ja sulakkeethan olivat ehjät. :D
Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 22:35.
Comment
-
Comment
-
Löyty 100/180A ruuvirele paikallisesta autotarvikeliikkeestä, otin samalla midi-sulakepohjan ja 50A sulakkeen. Eilen illalla töistä lähdettyä toi meinaan katko pumput taas jälleen vaikka oli uus sulakerasia ja laattasulake.
Mistähän nyt löytäis tarpeeksi järeitä kaapelikenkiä? Taitaa releessä olla 6mm kiinnitys ja sulapohjassa 5mm. Noi halppis abiko rengasliittimet ovat aika onnettomia.
Comment
-
Comment