Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Edelleen kyllä sanoisin ettei noi mun öljyt pilaantuneet olleet, ei mitään poikkeavaa ollu ku ne valutin ulos. Olivat hyvin "öljymäiset" ei siis mitenkään vesilirut. Käyntiin lähtee lähes välittömästi kun avainta kääntää, ihan pieni viive saattaa olla ku pumpuissa ei ole takaiskuja niin linjoissa ei ole painetta valmiina. Huohotus on kiertävä eli on paluu öljypohjaan, mutta kesäkeleillä kosteutta ei juurikaan tiivisty. Viime kevättalvi mentiin samalla systeemillä eikä ongelmia ollu silloinkaan, silloin oli myös tää toinen ahdin kiinni.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
      mutta kesäkeleillä kosteutta ei juurikaan tiivisty.
      Jos se pääsee höyryämään ulos, niin se tekee niin, mutta kyllä sitä siellä huohotuskaasussa melkoisen paljon on.

      Comment


        Tottakai on, mutta pakkaskeleillä moninverroin enemmän kondensoituu silti.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
          Mittasitkos SamSam moottoristasi ohivuodot ennen avaamista? Ei se suuri sylinterivälys välttämättä aiheuta hirmuista ohipuhallusta, jos renkaat on kunnossa.

          Kysymys molemmille: Minkälaiset crankkiasetukset teillä on ollu? Onko autoa joutunut sahaamaan käyntiin pitkiä aikoja? Öjyt ja sitä kautta moottori pilataan parhaiten starttivaiheessa.
          Joo mittasin, tuossa viestissä #222 on ohivuodot ja puristuspaineet: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...67#post1121367
          Pääasiassa ohivuotaa siis kampikammioon poislukien 1.syl, jossa toisen pakoventtiilin ja kannen väliin jäi syt.tulpan maadoituskärki.

          Mulla ehkä 2-3s. sahuuttaa ennekuin kone tulilla, eikä ole myöskään takaiskuja polttoainelinjassa. Esipaineistus n.2s, kun virrat kääntää päälle.

          Comment


            Tulipa käytettyä VEMS säädettävänä. Ilman ongelmia taaskaan ei menty. Ensinnäkin auto jäi pohjasta kantamaan dynoon. Piti poikkipalkki ruuvata irti pohjasta ja silti putki makas kiinni lattiassa. Toisekseen Turbosmartin säädin ei toiminut oikein, hieman olinkin aiemmin ihmetellyt et aika isoin harppauksin muuttuu ahdot per naksaus. Toisella säätimella pelas sit tosi tarkasti. Sitten se suurin ongelma, eli huipputeho tuli jo 5700 ringin kohdalla ja käyrä laski jo voimakkaasti 6500rpm'n kohdalla. 7000:ssa on selvä kuoppa, noin 70hv vähemmän ku huipputeho ja sit käyrä taas nousee jonkin verran 7700 paikkeille. Syy jäi epäselväksi. Itsellä suurin epäilys on toi imusarja, eli joku resonassi sekoittaa pulsseja, tai ei vaan virtaa tarpeeksi tms.? Toisaalta nokatkin voivat loppua, 7A:t vakioasetuksissa. Alko aika loppumaan niin ei ehditty käännellä niitä... joka tapauksessa niin joku siellä nyt tulppaa laulua.

            Jos jotain hyvää haetaan niin VEMS pelas muuten hyvin, ei minkäänlaisia triggerierroreita vakiotriggereillä. Tämä ilmeisesti aika harvinaista. :) Muutenkin auton käytös muuttui selvästi herkemmäksi, tyhjäkäynti ei stumppaa jne. eli aika mukava ajettava nyt. Tästä on hyvä jatkaa...

            Ai niin, ja ne tehot: 609hv@5727rpm ja 764Nm@5462rpm.

            Attached Files
            Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:12.

            Comment


              Väittäsin että 7a kepeissä on se pullonkaula.

              Comment


                Joo, ja varmaankin sais hieman muutosta ajoittamalla niitä erilailla..? Tiedän et menty 700hv paikkeille 7A:n nokilla. Taidan kuitenkin värkätä evo II version tosta imusarjasta ennen seuraavaa yritystä.

                Comment


                  Saitko mitään käppyrää tuosta printattuna? Mielenkiintoista olisi nähdä moinen...

                  Comment


                    Mielestäni imusarja on ihan hyvä epäilyksen kohde. On tullut törmättyä moisiin ilmiöihin itsekin. Siis selittämättömiin tehokuoppiin, jotka eivät säätämällä muuksi muutu. Esim yhdessä Porschessa tuli ihan faktaakin tiskiin, kun sen seuraavaan setuppiin imupuoli oli vaihtunut (ei muita muutoksia) ja ongelma katosi.

                    Jos käppyrä ei taas nousisi, saattaisin olla eri mieltä :)

                    Comment


                      On käppyrät tarjolla heti kun ehdin ne skannata. Puol yheltä olin kotona ja kuudeksi töihin aamulla, niin en ehtiny vielä sitä tehä.

                      Comment


                        Tämmönen hassuli:

                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:13.

                        Comment


                        • Ettei ahtopaine seilais tuossa notkahduksen kohdalla? Paljoko oli ahtoa? :)

                          Comment


                            Luulen et Lindvall olis tiedostanut jos seilas. En muista oliko tässä vedossa maksimit ahdot mitä kokeiltiin, tais olla ettei nostolla 2,2-2,5 bariin tapahtunut enää juurikaan mitään. Eli selkee tulppa.

                            Comment


                            • 609Hv varaturbolla on ihan jees ;) siittä on hyvä jatkaa viilausta :D

                              Comment


                                Mukava kuulla että vems toimi hyvin. Itsellä kans toiminut ongelmitta vakio triggereillä.

                                Tuo Janin penkki ei kovin matalille autoille ole tarkoitettu. Iselläkin ottanut aina mahasta kiinni. Tolppia ruuvaamalla on saatu aina niin ylös, että ainoastaan v-bandi hipoo lattiaa :)

                                Comment


                                  Ilmeisesti remonttia aloittamassa nyt tohon dynohalliin ja samalla kuulemma muutetaan tota dynon "pellitystä" eli tulee lisää tilaa pohjan alle.

                                  Comment


                                    Turbomurheet kuulostaa erittäinkin tutuilta...
                                    Itsellänikin auto alkoi savuttamaan n. 5tkm jälkeen aina käynnistyksen jälkeen kunnes yksi kaunis päivä Garretin kuuliksesta katkesi akseli.
                                    E85 tankissa ja Öljynä Castrolin Magnatec jotka kylläkin vaihtuivat todella tiuhaan tahtiin.

                                    Comment


                                    • Jos painekäyrä ei tee notkoa tuossa, niin siellä on aika erikoinen tulppa tosiaan. Tuommoinen tietyllä alueella ilmenevä notkahdus ja sen jälkeinen nousu viittaisi johonkin kierrosluvusta riippuvaiseen ongelmaan, eli tässä tapauksessa varmaankin imu- tai pakosarjaan. Tuollaisen ongelman diagnosointi voi olla kyllä mahdoton tehtävä ilman osien vaihtelua.

                                      Jos taas painekäyrässä on samantapaista muotoa, niin hukkaportin toimintaa ja ohjausta kannattaa lähteä tutkimaan. Logeistahan semmoiset selviää ja logithan varmasti on penkityksestä otettu joka vedolta, eikö niin?

                                      Minkäslainen hukkissetuppi tässä oli? Millä toimilaitteella ohjataan, miten portti kytketty ja mistä ohjauspaine tulee?

                                      Comment


                                        Tässä logi viimesestä vedosta. Kaikki viimeset vedot olivat jotakuinkin identtisiä... Hukkis on Tial MVR, ohjaus Turbosmartin mekaanisella säätimellä, ohjauspaine kompurakotelon lähdöstä ja ohjataan hukkiksen alapuoliseen tuloon.

                                        (poista .txt liitteen nimestä)
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Siellähän se painekäyrässä näkyy ainakin osittain tuon aiheuttaja..

                                          Sulla on käyny fuelcutissa 5500rpm.

                                          Eiks penkittäjä huomannu sitä nykäsyä? Fuel cut 350kpa ja ahdot käy yli sen, näkyy mm. suuttimien duty cyclessä ku käy nollissa..

                                          Ja kyl siellä muuten trigger error flagi on päällä ihan perinteisellä paikalla 6700rpm ->

                                          Comment


                                            Joo, huomasin kans ton trigger errorin. Ihme vaan ku ei röpellä yhtään, ei siis käytännössä huomaa sitä ajossa..? Miten se on edes mahdollista? Parissa vedossa toki pätkäisi eli oli sit toi fuelcut.

                                            Comment


                                            • No vems tulkitsee monia asioita trigger erroriks. Se ei yksinään vielä tarkoita sitä, että alkais pätkimään tai tekemään mitään semmoista.

                                              Jos tuo antamasi logi on tuosta lapulla olevasta vedosta, niin tuon kuopan syy on selkeästi se, että ahdot menee yli fuelcutin. Ilman bensaa ei ahdin saa pakokaasua ja se hidastuu todella nopeasti. Loppu veto meneekin siitä toipuessa.

                                              Vähän huonosti toi ahdonohjaus kyllä pelaa, jos tuommoista pääsee tapahtumaan. Joko kyse on siitä, että ylemmillä kierroksilla ahdin tulppaa, mutta siltä pyydetään enemmän kuin on antaa tai sitten portin peruspaine on liian löysä, eikä säätö toimi kun pakopaine avaa porttia. Tästä syystä spoolissa mennään yli fuel cutin ja loppukierroksilla paine putoaa. Tulppa voi tosin olla myös jossain muualla, mutta epäilisin ahdinta tai porttia.

                                              Paljonko portissa on peruspaine? Eli jos turboruuvi otetaan pois säätölinjasta, paljonko silloin ahtaa? Tilannetta toki siinä tapauksessa sotkee se, että kompurakotelossa on vähän toinen paine kuin MAPin näkemä.

                                              Suosittelisin muuttamaan portin ohjauksen siten, että ohjaat yläpuolista painetta ja alle viet jatkuvan paineen. Yläpuolisessa ohjauksessa luonnollisesti "bleedaat" sitä kalvon yläpuolelle menevää painetta pyydetyn paineen yläpuolella. Jos et halua ulkoilman lämpötilasta ja muista ulkoisista tekijöistä riippuvaista painekäyrää, niin otat ohjauspaineet imusarjasta. Sähköisellä PID-säädöllä taas käyttäisin itse kompurakotelon painetta, kun käytössä on enemmän energiaa. Portin peruspaineen olisi hyvä olla mielellään 0,5 bar alle tavoitellun maksimipaineen, mutta aivan korkeintaan 1,0 bar päässä siitä. Eli jos tavoittelet 2,5 bar painetta, laitat portin peruspaineen vähintään 1,5 bar, mutta mieluummin 2,0 bar tuntumaan.

                                              Fuel cut olisi hyvä laittaa 0,2-0,3 bar yli tavoitellun (tai sallitun) maksimipaineen.

                                              Comment


                                                Niin, minkäs verran tuota settiä häiritsi nyt se, että paikalla ei ollut se ahdin minkä alunperin piti olla?

                                                Comment


                                                  http://i.ebayimg.com/00/s/MTI2NVgxMzg2/$%28KGrHqRHJ!4E7%29tv7I4zBPHLc82L+!~~60_12.JPG

                                                  Voisiko kuvitella tollasella 4tie venttiilillä ajavan sitä painetta kalvon päälle, ei tarttis vuotaa kaiken aikaa, ja säilyisi jonkin sortin turva jos ohjaus venttiililtä katoaa.

                                                  Comment


                                                  • Luonnollisesti sähkösäätö toteutetaan turvalliselle puolelle vikaantuvaksi, eli sähköjen katketessa paineet romahtaa.

                                                    Comment


                                                      En usko et toi fuelcut pätkäisy olis aiheuttanut ton massiivisen kuopan. Käyrässäkin näkyy toi pieni pätkäisy, mutta sitä ei tullu joka vedolla. Itse asiassa käyrän muodossa ei juurikaan ollu eroa käytti sit 2,2 barin tai 2,5 barin ahtoja. Tuo 6000-8000 alue säilyi lähes muuttumattomana jo sieltä 450hv tasosta tälle 600hv tasolle. Voiko nyt sit toi triggerierrori tehdä ton vaikkei sitä huomaa mitenkään käytännössä?

                                                      1,2 baria ahtoi ruuvi täysin kiinni, mutta Luulen et nyt ensiksi kokeilen vaihtaa tai muuttaa imusarjan. Samalla ahtimella ja hukkiksella mut vakio imusarjalla on kuitenkin tullu tämmönen käyrä motronicilla ilman ahto-ohjausta. 450kW@7100rpm. Nyt on 7:ssä tonnissa melkein 100hv vähemmän jerkkua.

                                                      Comment


                                                        Jos muutat imusarjaa, niin kannattaisi ehkä kokeilla lisätä ainevahvuutta siihen. Resonanssi johtuu juurikin siitä, että aine antaa periksi tietyllä taajuudella. Olen itse siinä uskossa, että se 1.7×moottorintilavuus olis hyvä imusarjan mitoitukseen. Omaan 2.5 projektiin olis myös tarkoitus rehdä imusarja itse. Olen miettinyt, että tekisin sen ihan pyöreästä putkesta, koska pyöreä muoto ei elä painevaihteluiden mukaan niin paljon.

                                                        Comment


                                                        • Toi kuoppa lie myös osaltaan jonkinmoinen ominaisuus kyseisessä kannessa, se on mulla ollut sekä vakioimarilla, että sillä itsetehdyllä.

                                                          Sulla tuon lapussa olevan notkahduksen syy on kyllä suurelta osin silti sen fuelcutin aiheuttaman paineen ja voiman heittelyn aiheuttamaa. Huomaa, että TAT dynosoftassa on todella rajut filtterit noissa käppyröissä, siellä pienenkin alueen suuri heittely vaikuttaa todella laajalle alueelle. Esimerkiksi omassa autossa logien mukaan vedettiin rajoittajalle (8600rpm), vaikka dynosoftan käyrässä vääntö romahti jo vähän 8k jälkeen.

                                                          Jaakolle sen verran kommenttia, että se imusarjassa oleva kaasu aiheuttaa sen resonanssin, eikä niinkään sen astian (imusarjan) seinämien eläminen. Tietty tilavuus ja muoto, tietty resonanssi. Ettei nyt tarvi mennä aivan vänkäämiseksi, niin kyllä, sen pytyn seinämät myös vähän elävät, mutta sen resonanssitaajuus on yleensä aivan toisella alueella tuon imusarjan resonanssin kanssa.

                                                          Comment


                                                            Tuossa vielä toi login dynoveto, inan pienemmillä arvoilla ku parhaassa tuloksessa. Hyvin näkyy toi fuelcutti. Osaako joku kertoa millä periaatteella toi nakutunnistus pelaa. Kuulemma noi lukemat pitää kasvaa järjestyksessä, eli jos jossain välissä on yhtäkkiä suurempi/pienempi lukema niin on huono. Mutta voiko e85:nen vielä varsinaisesti nakuttaa tällä tasolla, vai mittaako toi jotain muuta arvoa koneesta? Anturi oli saman näköinen kun audin vakioanturit ja ruuvattiin kiinni taaimmaisen anturin paikalle lohkoon.



                                                            https://www.youtube.com/watch?v=BdVPsd7ZyZ0

                                                            Comment


                                                              Etutolppien yläpäiden protot valmistu. En ole vielä kokeillut paikoilleen, toivotaan et sopivat ilman hieromista... sais vaan aikaseksi vielä noi uudet iskaripatruunat hommata. Koni Sportit olis tarkoituksena laittaa, mut askarruttaa miten tommoset "vakio" iskarit kestää näin jäykkien jousien kanssa?

                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:14.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X