Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kyllä on, mut on se silti hieman paisunu toisesta sivusta.
Aloin pohtimaan tota öljyä tossa ahtimen öljynpaluun ympärillä. Näyttää et sitä on tuossa pakopesän saumassakin, ja nyt yhdistettynä tonne clubin kuvagalleriaan jossa kuva Botnialta kuin tupruttaa käynnistettäessä, niin tuli mieleen et jos ahdin falskaa öljyä..? Pitää ottaa se irti et pystyy tarkemmin tutkailemaan. Satunnaisesti tosiaan pölläyttää kaynnistettäessä.
En ole asiantuntija imareiden teossa, mutta tuntuu yhdellä jos toisella olevan ongelmia saada "kulmikkaat" sarjat pysymään kasassa. Lieko sitten tekee saumaan kovemman rasituksen kuin pyöreässä sarjassa.
Ja tietysti pitkät suorat osuudet oikein kutsuu sitä paisumista luokseen.
Dyykkasin aika pätevän oloista IC-kennoa. Pitäis nyt olla vimpan päälle laadukasta matskua, päädyt on vaan turhankin järeät, niitä vois vähä jyrsimessä keventää. Parit 610x320x95 IC:t tosta sais nätisti tehtyä...
Eli vaikka laatu ehkä on hyvä, käyttökohde on väärä. Pitää vielä tosiaan kurkata sisään, miltä näyttää, ja vaikka hieman laskeskella ja verrata putkitusten pinta-alaa vs. nykyiseen cooleriin. Jos vaikuttaa ettei sovellu käyttöön niin menköön sit takas sulattamokuormaan.
Leikkasin ton kennon nyt sit auki, ja onhan noi kanavat aika pienet tosiaan. Aukon koko on 3x80mm. Jos tekisin 320x610 kokoisen kennon niin siihen tulis 21 kanavaa yhteispinta-ala olis näin 50,4cm2(vähennettynä jäähdytysrivaston viemä ala). Jos keulalle sais jotenki mahtumaan 460x610mm kennon niin siihen tulis 30 kanavaa, 72cm2. 3" putken pinta-ala on 41,8cm2.
Joo'o, mitähän tämä nyt autto? Eipä tästä nyt voi tietää miten toi virtaa..?
Surauta päädyt siihen ja laita tulo- ja lähtöpuolelle painemittarit. Sillähän se selviää paljonko sinne hukkuu painetta. Ei kai tuosta muuten osaa kukaan mitään varmaksi sanoa. Kyllähän tuo vähän erilaiseen käyttötarkoitukseen viittaa kun katsoo tuota kennoa: pienet pillit ahtoilmalle ja suhteessa suuret välit jäähdytysrivoitukselle.
Eli voisi kai vetää sellaisen johtopäätöksen, että tarkoituksena on ajaa vähän mutta erittäin kuumaa ilmaa läpi. Kompressorissa näin on, koska paine nostetaan nollasta, tai 1bar absoluuttisesta sinne 8-10bar nurkille niin lämpöä syntyy erilailla per tilavuusyksikkö kuin autossa 0bar -> ~2bar. Toisaalta auton moottorissa kulkeva ilmamäärä on ihan oleellisesti suurempi.
Toisaalta ihan pienestä ruuvikompurasta ei ollu kyse mistä toi on. On syöttänyt ilmaa kokonaiselle tehtaalle jossa konekanta käyttää paljon paineilmaa, sekä käytetään aktiivisesti paineilmatyökaluja. Mutta sen koommin en osaa sanoa speksejä, kompuran elinkaari tuli päätökseen ja se lähti uusioraudaksi sulatettavaksi.
Touareg:sta noi on, etusatulat ainakin on samat kuin Cayenessa, luultavammin takasatulatkin ovat samat. Piti alunperin ottaa Touaregin pienemmät 17Z satulat jotka on tarkoitettu 330mm levylle. Meinasin laittaa ne noiden nykyisten 321x30 levyjen kanssa, mutta ne satulat meni sit sivu suun, joten jouduin ottamaan 18Z satulat(350 levylle). Noiden kaveriksi tulee nyt sit A8 360x34mm levyt, taakse sit 335x22 levyt. Yllättäen halvimmat etusatulat löyty kotimaisen varaosahaun kautta joskin korroosiota oli aika paljon, mut jää aika hyvin näkymättömiin. Lisäksi yks ilmausruuvi katkesi koloonsa ja perään vastakierretappikin. Eikä lähtenyt irti vaikka hitsas mutterin tumppiin kiinni. Ei jaksa enää yrittää, vaikka olis työmaalla noita teriä joilla saa tappejakin porattua pois. Onneksi on sisäpuolinen ruuvi, niin saa kyllä ilmattua pelkällä ulkopuolisellakin nipalla, joskin satulaa joutuu kääntelemään ylösalaisin välillä. Takasatulat tuli sit ebayn kautta Tsekistä. Työkaveri lasimurskapuhalsi noi, ja päälle tulee tosiaan keltainen VHT:n jarrusatulamaali.
Ku siellä ilmausnipan tumpissa on vastakierretapin tumppi vielä lisäks niin ei mee tavallisella terällä enää. Mut katotaan nyt jos ton sais pois jollain konstilla.
Käsijarrulle oon tässä kehitelly ihan "tee se itse" mekaaniset satulat jotka sais suoraan urssin vaijerien kanssa pelittämään. Kelluvat rungot ovat periaatteessa valmiit, mut pitäis vielä kehitellä tota mekanismia et saa tarpeeksi voimaa puristukseen. Lisäksihän sit aina askarruttaa miten noi kestää suomen talvisissa olosuhteissa jne. mut tällä ny ajetaan niin vähä loppujen lopuksi. Parit kuvat...
Comment