Juu, piti kääntää et alkoi kunnolla toimimaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Tässä on nyt tullu jo hetken ajeltua VEMS:llä. Laajakaista on kytkettynä ja alkaa käynnistys, tyhjäkäynti ja alakierrosalue olla kohtuullisella tasolla. Jotain yleistä vinkkiä silti kaipaisin.
Eli Vemstune ilmoittaa et suuttimien "deadtime" on liian iso. Miksi näin? Oon suoraan syöttänyt arvot eri jännitteille tosta paperista joka tuli suuttimien mukana. Joskin Vemstune pyöristelee arvoja hiukan muttei mitenkään hirvittävästi kuitenkaan. Suuttimethan oli EV14 1200cc/3bar.
Req_fuel arvon laskin näin: 2226cc(moottorikoko) / 5(syl määrä) / 1416cc(suuttimien virtaus 4bar) × 6,49 + 35%(e85) = 2,75 jonka Vemstune pyöristi 2,8:aan. VE taulukko näyttäis olevan kohtuu järkevällä skaalalla alkaen 104 ylöspäin.
Vielä ennakoista. Millasilla alueilla liikutaan I5:lla 85:lla alakierroksilla, mitä uskaltaa vielä huoletta kokeilla? Voimasäädöt jätän sit suosiolla jollekin joka hanskaa nää hommat.
Viimeksi muokannut Thuppu; 30.6.2014, 16:08.
Comment
-
Kyllähän sen pitäis tuollanen 1025 ottaa vastaan?
Jos valitset sen Traditional (compensation), niin noita deadtimejä ei tarvitse sinne laittaa...
Tiedä sitten kummalla toimii paremmin, mutta näin itsellä, ja ainakin tuntuu suuttimet toimivan OK. EV14 1200 kans käytössä
Comment
-
Botnialla käytiin ja auto kesti päivän rääkin hyvin, joskin etujarrupalat loppuivat viimeisellä ajovuorolla. Eipä noilla laikoilla väliä ollutkaan ku ovat jo alimitassa, niin vaihtaa eteen nyt kaikki kerralla. Satulatkin ehkä kaipaisivat oikeasti läpöä kestävää maalia.
Kiinakumitkin näyttävät olevan kohtuu löysärunkoiset... Tuskin liian vähän painetta kuitenkaan, 3,2 baria oli ja ties kuin kovaksi kasvoi renkaan lämmettyä..?
Pientä videontynkää:
https://www.youtube.com/watch?v=cjgUz9pnvjcViimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:27.
Comment
-
Mikään rengas ei ole riittävän jäykkä kompensoimaan urssin vakiopyöräntuennan geometrian puutteita.
Comment
-
Ajoin itse ekaa kertaa semi-slickseillä, eikä paluuta ole. Radan kiertäminen ns. siviili kumeilla on melko tylsää tämän jälkeen. Se opittiin jo viime kesänä, että huonoilla jarruilla se on kamalaa.
Omista eturenkaista mitattiin 3,8 bar ratakierroksen jälkeen. Kylmäpaineet jotain vähän alta kolme, luulisin. Paineesta pois 1,3 bar ja loppui se luikertelu nopeissa mutkissa ja jarrutuksissa.
Comment
-
Terho, mikä ton siis aiheuttaa pyöräntuennasta johtuen? Ymmärtänyt olen et urssin tuentoja on hieman hankala parannella... Videolta ei rengas kuitenkaan näytä mitenkään pahasti taittuvan alle, joskin monessa mutkassa auto puski ja renkaat alko sortamaan ku rattia käänsi liikaakin. Ehkä siinä yhteydessä renkaan kyljet joustivat enemmän..?
Alustaa olis tarkoitus lähiaikoina jämäköittää et sais niiailut edes hieman kuriin...
Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:28.
Comment
-
Tein pienen kuvamanipulaation aiheesta. Tuo 89,5 asteen viiva kuvaa tilannetta nykysetupilla. Eli tuossa mutkassa sulla rengas kääntyy positiiviselle camberille 0,5 astetta rataan nähden. Ei siis ihme että kumi taittuu alle.
Tuo 92 asteen viiva kertoo siitä, miten sen renkaan suurinpiirtein pitäisi olla, jotta siitä saisi maksimipidot irti. Eli ainakin 2 astetta negatiivisella puolella, noin hihasta ravistettuna. Ja huom. tämä siis kuormitettuna, eli kun ajetaan mutkassa. Staattinen 2 astetta ei riitä, koskapa tuo urssin tuenta on rakennettu niin että se työntää rengasta positiiviselle camberille kun tuenta painuu kasaan. Eli aina mutkassa se ulkorengas.
Periaatteessa asia on hyvin yksinkertainen: Tarvit lisää camberia mutkassa ajettaessa. Tässä voisi taas kerrata Toyo R888-renkaan valmistajan speksin: ko. rengas tarvii negatiivista camberia 2-5(!) astetta.
Siihen realistisesti käytettävissä olevat keinot urssin tapauksessa on casterin lisääminen ja alatukivarren nivelpisteiden siirtäminen: joko pyörän puolta alaspäin tai korin puolta ylöspäin tai molemmat. Näistä olen kertoillut omassa projektitopikissani enemmän. Korimalli on eri, mutta periaatteet samat kuten mihinkä tahansa muuhunkin Macpherson-tuettuun tuotteeseen.
Comment
-
Eli juuri noilla sulta hankituilla alapallojen siirtopalikoilla saa tota pyörän puolista nivelpistettä alaspäin... eivät ole vielä kiinni. Täytyy siis värkätä caster/camber säätöpalikat etutolppien yläpäähän. Kun jouset vaihtuu kynämallisiin niin riittänee säätövarakin..? Ärsyttävästi vaan muuttuu aika radikaalisti toi auraus kun camberia säätää. Nythän on maksimi camberit jo käytössä mitä noi vakiosäädöt antaa periksi. Tossa kuvassakin on siis jo käytössä.
Comment
-
Pari viikkoa meni mökillä muissa puuhissa, nyt vasta ehti puuhailla noiden jarrujen kanssa enemmän. Eli, olihan ne palat siis loppu, jopa miinuksen puolella. Hyvä ettei männät jo tippunu, ihan pienestä siis oli enää kiinni...
Hommasin MTEC:in uritetut levyt, toivottavasti kestävät hyvin, ettei olis samaa ongelmaa kuin rei'itettyjen kanssa. Ferodo palat löyty foorumi jäseneltä Laaf:ilta, kiitos vaan. :)
Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:29.
Comment
-
En jaksanu alkaa satuloita maalaamaan uusiksi, joten menköön näin...
Tuli hommattua toiset vanteetkin ku sai halvalla. Melkein uudet TEC by ASA 8x18" vanteet. Ihan kohtuu kevyen tuntuiset "made in Germany" vanteet ratapäiville, jospa niille sais hommattua jotku paremmi radalle sopivat kumit. Väri ny on mitä on, jakaa ehkä mielipiteitä..? :D Voihan ne joskus maalata.
Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 10:30.
Comment
-
Puntari näytti just 11,2kg. Sanoisin et keskipainoiset, ei möhköt muttei kaikista kevyimmätkään. OZ Superleggera 8kg tai Ultraleggera 8,4kg ovat tietty ihan eri luokassa, mutta muutenhan esim. OZ:in valikoimassa muut ovat tota 10-14kg välimaastoa tässä kokoluokassa. http://measurespeed.com/oz-rims-wheel-weight.php Tuossa vielä BBS painoja: http://measurespeed.com/bbs-rims-wheel-weight.php Täytyy sit kans muistaa et hieman eri hintaluokan vanteita noi 8kg luokassa.
Renkaita arvotaan vielä, jotain hieman pitävämpää olis haussa.Viimeksi muokannut Thuppu; 29.7.2014, 14:07.
Comment
-
-
Itellä ollu Batmobiilis nuo Maxsportit pari vuotta (Medium seoksella olen itse ajanut) ovat ainakin hintansa väärtit.
Tielaillisetkin ne on, mutta ei niillä syöksypommittaja meluilla kukaan huvikseen tiellä kyllä ajele.
Mutta ratarenkaiksi mielestäni hyvinkin pätevät.
Nuo Federaalitkin on kulkenu mukana, muttei oo tullu vielä edes testattua:
FEDERAL RS-R
Comment
-
Itselläni on positiivisia kokemuksia Nankangin NS2-R -"katuslickseistä." Olen noita yhteensä kolme sarjaa ostanut, sekä 17" että 18" kooissa ja alle huntin kappalehinnoilla. Vähän tuntuu jo hinnoissa olevan nousupainetta, kun varsin hyvää palautetta ovat maailmalla saaneet. Suomessa noista ei jostain syystä ole vielä hirveästi möykätty.
Comment
-
Tämmöseen törmäsin just: http://www.ebay.co.uk/itm/Profil-Spo...item3ce5599903
Näyttäis samalta kuviolta kuin nois Maxsporteissa, liekköhän seoksetkin samat? Sarjalle jäis hintaa kuluineen 360e.
Comment
-
Ei taas menny kuin strömsössä tän auton kans. Repo kävi kylässä, ja tarkoitus oli et säätää VEMS:in samalla reissulla. Alkuloggauksia tehdessä tuntu heti auto erilaiselta kuin ennen, eikä ahdot noussu normaalisti, jäi myös käymään tyhjäkäyntiä 300 rinkiä kovemmin kuin ennen. Ahtovuototestiä tehdessä paljastui sit halkeama imusarjan takapäädystä, ja todennäköisesti jatkuu imusarjan alle, sen verran rajusti vuotaa ku ei kerää eikä pidä painetta vähääkään. Joten jäi säätösessiot heti alkumetreille.
Auto onkin oikeastaan seissy Botnialta lähtien, ja kova oli luottamus et pelais hienosti, mut tiputti takaisin maan pinnalle välittömästi. Taitaa tän auton lopullinen säätäminen olla turha toivo, joka kerta kun säätäjä on paikalla joku paikka leviää. :P Paljon on vielä oppimista et saa parsittua luotettavan setupin kasaan. Näyttäis myös ahtimen öljyn paluulaipan välistä tihuttavan joten sinnekin täytyy tiiviste vaihtaa.
Comment
Comment