Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 1.8Tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä se tuolla laissa lukee aika selkeesti mitä mitataan ja miten. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 "Liikennenministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta" Sieltä 8§ 3 momentti, niin lukee nämä kuuluisat päästövaatimukset. Hyväksytyn asiantuntijan selvitys riittää. HA-luokan asiantuntijat -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/luva..._asiantuntijat

    Ja mitä tulee tohon ahtimen suojaan, niin itseä kyllä kiinnostais ainakin kamalasti kurkata tollasen pellin alle, et mikä siellä oikein on ;) Et vaihtoehdoiks tulee varmaan viskipullo, +60v. katsuri :) tai muuten vaan harrastelija ystävällinen katsuri. :)

    Comment


      Tämä autohan menee tuon 1 momentin mukaan koska ei ylitä E-säännön 15/03 vaatimuksia. 3 momentissa on myös maininta ''Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori'' Toisena knoppi tietona on että autoa ei pidä verrata mallisarjan tehokkaimpaan vaan juuri siihen omaan autoon. Kuitenkin aika villejä rakennelmia on saatu kilpien väliin ihan laillisestikkin. Se miten tuo tapahtuu ei ole yleisesti tiedossa.

      Aika innokas katsuri on jos viitsii sormensa polttaa irroitellessaan ahtoputken sekä tuon pellin ;) Pelti tulee kiinni 2 ruuvilla venakoppaan. Paikoillaan ahdinta ei käytännössä edes näe kuin hieman kompurapuolelta. Oikein tihrustamalla näkee tyyppikilven juuri tuolta kohdin, arvatakkin saattaa minkä kilpi siinä on kiinni :D

      Comment


        Nuo Trafin hyväksymät asiantuntiat ovat näköjään EU säädösten vastaiset. Trafille pitää kelvata missä tahansa EU maassa tehdyt testit. Aivan sama ottaako laput VTT:ltä, Saksassa TUVilta tai vaikka Espanjasta joltain laitokselta. Trafi ei pysty kumoamaan EU lainsäädäntöä vaikka se tuolla listalla niin koittaakin tehdä. Helpoin tapahan tämän selvittelyyn on että tulostelee lappusia ja kävelee konttorille niiden kanssa.

        Comment


        • Sun autos menee vähäpäästöisyys vaatimusten mukaan. E15/04 esim. on tullu voimaan jo 01.07.1987. Eli ei päde sun autoos toi katti putkeen ja kättä lippaan menetelmä, joka toimii 01.07.1987-31.12.1991 (vähäpäästöisyys) välillä. Noi voi mennä helposti sekasin, jos luulee et noi 03 ja 04 tarkottaa EURO 3 ja 4 päästöjä, jotka on eri asia.

          Mallisarjan tehokkaimpaan ei tarvitse verrata, mutta jos vertaa mallisarjan keskellä johonkin välimalliin, niin tällöin ei voi käyttää esim. tehossa tätä +20% sääntöä, vaan se on se vertailumallin teho. Esim. 180hv TT:ssä saa olla 225hv, mutta ei 225x1,2=270, jos tämä 225hv on vertailumalli.

          Toi mun aiemmin linkittämä lista piti sisällää "hyväksytyt asiantuntijat" ei Trafin hyväksymät asiantuntijat/tutkimuslaitokset. Ne on kaksi eri asiaa. "Hyväksytty asiantuntija" on olevinaan lievempi osoittamistapa. Tuolta löytyy noita muita jos kaipailee -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/luva...nsomrade_scope

          Näkyykös se ahdin alapuolelta? ;)
          Viimeksi muokannut Tumppim; 16.4.2013, 14:13.

          Comment


            Jollainhan näitä on leimattu ilmeisen laillisesti ilman päästömittausta. Avaimena niissä kaikissa on ollut juuri vertaus omaan autoon ja penkkilaput nimenomaan vakiotehoista. Eli tässä tapauksessa tarvitaan laput 165kw ja 280nm.
            Mitenkä muuten kun minä löydän tuolle E15/04 säädökselle aivan jonkin toisen voimaantulopäivän kuin 01.07.1987?
            E15/03 säädöstä en vastaavasti löytynyt ainakaan pikaisella googlauksella.
            Jos nyt muuttaminen ei onnistu niin voi voi, eipä tuo paljon aiheuta jännitystä. Jos napina alkaa niin vaihdetaan sitten vakioahdin siksi aikaa. Adapterit kun tekee niin vaihto onnistuu reiluun tuntiin.

            Ei näy ahdin alhaalta, eikä sivuilta. Oikein kun peilillä viitsisi kuikuilla niin voisi juuri ja juuri sen nähdä.

            Comment


            • Kuinkas se foorumin sananlasku menikään? Jännittäjät jännittää ja.. :)

              Comment


                Näinpä, jos tulee sanomista niin murehditaan sitten. :)
                Mielenkiinto vaan tuohon muutoskatsastus prosessiin on kova itsellä sekä parilla kaverilla, noh selvitellään ja ihmetellään. :D

                Comment


                • Ei muuta Tommi, kun normi muovit konehuoneesee ja katsastukseen. Tyhmänä kyselet katsurilta että onkohan ruostetta tms :) Pointtina siis, että omaakin ahdinta on useampi katsuri katsonut, mutta harva tietää missä on vakio ja varsinkaan minkä kokoinen. Ei ole kertaakaan aiheuttanut katsurille mitään ajatuksia. Jos on, niin sit niitä ei oo vaan kiinnostanut.

                  Comment


                  • E15/03 on vuodelta 01.01.81 eteenpäin. Katsastajan käsikirjasta noita voimaantuloja on hyvä tarkastella, jos joskus tulee tarvetta. Kyllähän se fakta on, et ei ne vaan ole laillisesti leimattuja, vaikka niin annettais ymmärtää. Vaikka olis teholapppu 165kw, niin silti täytyy todistaa jotenkin päästötason täyttyminen ja siihen on edelleen olemassa vähäpäästöisen kohdalla samat vaihtoehdot kun on on ollut ennenkin. Noiden vanhempien kanssa onkin sit paljo helpompi harrastaa.

                    Mutta, niinkuin itsekin totesit, että turha sitä on jännittää. Eiköhän joka kylältä sellanen katsuri löydy, joka näihin leimat lyö. Sitä vaan just hain takaa tolla ahtimen suojasta kommentilla, et tulee sellanen fiilis, et mitäs sinne alle on piilotettu. Vois olla jopa parempi mennä vaan ilman IMO. Niin ja pitihän mun kehuakin tätä projektia! Jatka samaan malliin vaan. Kiva seurata tällästä rakentelua.

                    Heitetään nyt sit vaikka tänne tämmönen ajatusleikki, kun noista päästöistä ja laillisuuksista alettiin jutteleen. Esimerkiksi jenkkituonti C5 vette, josta löytyy CARB päästö hyväksyntä, niin sellaiseen saa asentaa CARB hyväksytyn virityssarjan. Tällä tavalla saadaan esim. aikaiseksi laillinen vähäpäästöinen remmiahdettu vette ;) Tästä päästään myös siihen, että periaatteessa euroopan markkinoille tarkoitettuihin autoihin pitäisi saada laittaa esim. TÜV hyväksytty virityssarja. Jostain olin lukevinani, että esim. APR olisi saanut RS4:sen remmiahdin sarjalle TÜV hyväksynnän??

                    Comment


                      Pitääpä napata huomenna kuva tänne kun konehuone on ns. katsastus kuosissa ilman tuota peltiä. Ehkä inauksen verran saa selitellä konttorilla kun konepelti nousee :) Ero alkuperäiseen on kuitenkin aika silmiin pistävä :D

                      Comment


                      • Spadde tossa oikeestaan tiivisti tän monen viestin meuhkaamisen pariin lauseeseen. Sinne vaan leimalle muovit paikallaan ja jos rupee katteleen sinne koneen taakse ja tulee juttua, niin sanot että näissä 165kw malleissa on vähän isompi ahdin kun noissa luumuissa ;) Ja harvempi niitä oikeesti tunnistaa.

                        Comment


                          Ainut vaan että pakopesässä lukee päällä kissan kokoisin kirjaimin GARRETT :) Noh tälle viikkoa en kerkeä tätä leimalle viemään mutta ensviikolla olisi pakko.

                          Comment


                          • Mutta siinä kohtaa taas astuu peliin se pointti, et ei niitä kaikkia katsureita vaan kiinnosta alkaa puuttumaan tollasiin ;)

                            Comment


                              Noh onko tämä nyt kovin vakion näköinen?



                              Valmistenumeron luku kohdan näkymä :)



                              Adapterikimpan laipat pyyhkäisin jo tavaksi muodostuneella matti mustalla. Pakoläpän solenoidikin löysi vihdoin ja viimein tiensä myös talliin.
                              Aika kuumaksi vaan veti tuon kun puolisen tuntia pidin jännitteisenä. Saa nähdä kuinka kauan tuo kestää sitten, ensimmäiset toiminta savut kuitenkin tuli jo pihalle :D

                              Comment


                              • Tee ny joku suoja tuolle ahtimelle, ettei tiukka kattastussetä rupee murisemaan sulle ahtimesta ;D

                                Comment


                                  Haistan hieman sarkasmia tuosta kommentista :D Katotaan nyt mitä teen, oikein jos repäsen niin ajan auton konttorille ilman mitään suojia ja muutoslappuja alustasta ja jarruista. Nautiskelen kupposen kaffetta ja keksiä sillä aikaa kun inssi pyörittelee päätään ja kirjoittelee pitkän listan korjattavaa :)

                                  Comment


                                    Eihän tuota ahinta tuosta eka kuvasta ees äkkiseltään huomaa.. :)

                                    Comment


                                    • Ehkä aavistus saatto olla sarkasmia mukana ;) Konttorin sedälle vois tehdä kyllä tuommoisen mielenkiintoisen päivän, että vie ilman mitään muutoslappuja yms ja katsoo, että mitä kaikkea muutoksia se löytää.. =D

                                      Comment


                                        Suoraan sanottuna en taida edes itsekkään muistaa mitä kaikkea tähän on tehty.. Kuittipino on kuitenkin aika mittava ja loppusumma vähintäänkin riittävä.
                                        Muuten varmaan tekisinkin tuon tempun mutta ei oikein olisi motivaatiota vaihtaa hirvittävää määrää osia takaisin, suurinta osaa kun ei edes ole enää tallessa.

                                        Comment


                                        • Niin kun sanottu, niin ei se katsuri varsinkaan tiedä mitä on tehty. Tuon näköisenä tuo konehuone menee mitä luultavammin läpi ilman mitään ongelmia. Toki aina on mukana pieni jännitys ja se, että millanen katsuri sattuu. Mutta pitää välttää ne asemat missä on ne virkaintoisimmat veijarit töissä :)

                                          Muistan erään kerran kun omaa autoa vein katsastukseen. Katsuri otti avaimet ja sanoi auton rekkarin ja lähti pihalle etsimään autoa. No siinä se jonkin aikaa pyöri ennen kun tajusi miltä Audi TT näyttää ulkoapäin. Siinä kohtaa tajusin myös itse, että jos se ei ulkoa autoa tunnista, niin tuskin sillä on valokuvamuistia konehuoneesta ja varsinkaan sen yhdestä komponentista.

                                          Toki Tommilla on tuo imusarja hyvin hollilla, että voisi jollekin virkaintoiselle herättää kysymyksiä, että mitä muuta on vaihdettu. Mutta sanot vaan teiniviritykseksi, että tarra on laitettu, niin se siitä :D

                                          Niin ja Tommi. Foorumilla on ollut paljon juttua siitä, että jos se nyt sattuisi jollain ihmeen säkällä se katsuri huomaamaan laittomuuksia. Niin ei muuta kun auto ajoon ja seuraavalle asemalle. Ne katsurit kun ei vieläkään taida jaksaa lukea sitä dataa mikä on siellä koneella.

                                          Comment


                                          • Ei tosta ahtimesta kannata kauheesti murehtia. Enemmän toi imusarja tossa silmille hyppää. Siihen keksit jonkun hyvän "erikoismalli" tarinan ja toivot et on sellanen katsuri, joka ei oo kauheesti kurkkinut TT:n pellin alle. Mitä tulee tohon konttorin vaihto hommaan, niin sit täytyy välttää näitä kahta isointa toimijaa. Niiden kapulaan hyppää heti edellinen hylätty katsastus vikoineen. Yksityisillä asemilla voi käydä kokeileen vaikkka peräkkäin.

                                            Comment


                                              Ny on taas ajoaikaa ensi kevääseen. Vähän matalahan tuo ilmeisesti oli mutta kelpasi kuitenkin.
                                              Päästöissäkään ei ollut ongelmia:
                                              CO% 0.23
                                              HC 67
                                              CO2% 14.0
                                              O2% 0.75
                                              Lambda 1.029

                                              Samalla muutoskatsastin alustan. Mitat edessä 320mm ja takana 325mm.

                                              Comment


                                                No empä ois kyllä arvannu että korkeudesta alkais ihan ekana natisemaan :D

                                                Comment


                                                • Ei vissiin muusta kiinnostunut? :)

                                                  Comment


                                                    Lakisääteinen 8cm täyttyi kun sen täytti kevyellä voimalla. Mitä nyt nosturin kevennin vähän särkyi mutta lupasin nostaa ylemmäs ennen seuraavaa kertaa. :D
                                                    Sanotaanko että hieman kiinnosti kun ei näyttänyt aivan perinteiseltä 1.8T:ltä, totesin vain että tämä on se mallisarjan tehokkain versio, ei perus 150 heppanen. :)
                                                    Muutenkin oikein asiallinen inssi oli, tarkisti kunnolla ne paikat jotka ovat ns. tärkeitä.

                                                    Comment


                                                      Tuo on kyllä joka vehkeen kohalla sattunu itelläänkin. Kesä-autostakin mitattiin vaan ajokorkeus vaikka konehuoneessa oli sitä sun tätä ja eli koko motti viilattu.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                                                        totesin vain että tämä on se mallisarjan tehokkain versio
                                                        Heh. Valehtelit. Vakiona 165 kW:n malli on vasta kolmanneksi tehokkain. Aika harva näistä tarkkaan tietää, joten katsastajat menee myös vipuun. Kerran katsastaja kysyi minulta, onko TT:ssä moottori pitkittäin?

                                                        Comment


                                                          Noh miten sen nyt ottaa, tehokkaimmassahan on 184kw, kai tässä ny himppu enemmän pitäis olla. :D
                                                          Kaiketi tämä leima homma on kuitenkin kuten spadde totesi, ei kiinnostanut mikä siellä koneen takana möllöttää.

                                                          Jotain pientä vastoinkäymistäkin taas välillä, ahtopaineiden asettumisessa on ollut hieman ongelmaa. Välillä ahtaa nätisti 1.5bar ja seuraavalla rykäsyllä karkaa mittarin pohjaan... Portin esikiristystä kun lievensi niin karkailu hävisi mutta spoolauskin on 300 kierrosta ylempänä. Säädössä paineet istui kuin naulattu 1.6bar, tuon jälkeen tuohon säätöön ei ole koskettu ennen toissapäiväistä löysäystä.
                                                          Pitää koittaa hakea sopiva esikiristys tuolle, ilmeisesti edes tuo EVO3 hukkiksen alustasta ei ole hyvä.

                                                          Comment


                                                            Päivittelyä

                                                            Taas jotain on saatu aikaiseksi.
                                                            Tässä yksi ilta oli tylsää ja kun kadutkin alkaa olla vaurioltaan korjailtu päätin pudottaa auton kesäkorkoon sekä asennella lipan takaisin. Takaa nappasin kaikki sätöpalat pois ja edestä pudotin niin alas kuin tuo meni. Nyt mitat navasta kaaren ylälaitaan on 285mm, maavaraa apurungon alla sellainen 3cm.

                                                            Jonkin aikaa on ollut mielessä että pitäisi tehdä kevät puunaus, lopulta kuitenkin päätin jättää homman ainakin omasta mielestä ammattilaiselle ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Ne jotka minua yhtään tuntevat, tietävät odotukseni ja sen että minun autooni ei ihan joka kaverilla ole asiaa hiplata..
                                                            Puunauspäivä olikin sitten lauantaina kun nimimerkki ViLe saapui hinkkaamaan rutosti hopeaa sämpylää. Ja jos joku väittää ettei hopeaa autoa saa kiiltämään niin on kyllä tekijässä jotain vikaa. Tallissa näytti että tuli hyvä mutta totuus iski vasta tänä aamuna kun ajoin auton ulos tallista, pinta on kuin suoraan maalaamosta ajettu! Himo hinkkaajaksi kaverin voi kyllä luokitella, aamu 10:ltä aloitteli ja ilta/yö 23:30 jaksoi hinkata. Itse seurailin vain vierestä turaillen pikku hommia ja seuraa pitäen.

                                                            Aivan virheetöntä pintaa ei haettu koska ylimaalaus on mennyt joskus ketuilleen, joten se on edessä jossain vaiheessa. Tälläiseksi se siis jätettiin.


                                                            Konepelti.


                                                            Kylkeä :) Kuvat ei oikein tuo julki pinnan laatua, livenä erottuu harmaasta massasta aika kivasti :)

                                                            Loppuun vielä pari kuvaa ''kesäkorosta''


                                                            Puskuri saa vielä maalia niskaansa joku päivä kunhan olisi aikaa.




                                                            Jotain ongelmiakin on taas vaihteeksi ollut, niin sanotusti eiviikkoa ettei jotain pientä pitäisi laittaa.
                                                            Tässä jo hetken olen ihmetellyt lievää tehottomuutta mutta ajatellut että pers-dyno on vain tottunut. Tänään kuitenkin rupesin seuraamaan paineita, 1,5 bar tuli vasta 5000 jälkeen ja vedosta puuttui se repivyys. Diagnoosi oli aika nopea, ahtovuoto jossain. Syykin löyti nopsaan kun huohotin tukittunakin fuskaa painetta venttiilikoppaan ja PCV venalle. Imusarjalta tulevasta letkussa oleva takaisku siis kaputt.
                                                            Jäin miettimään voisiko tuon huohotuksen tehdä eritavalla, tarvitseeko tuolla nyt olla välttämättä imusarjalta alipaine vai riittääkö että lohko ja venttiilikoppa huohottaisivat ulkoilmaan?

                                                            Comment


                                                            • Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se imusarjalle menevä huohotus on vain huohotushöyryjen polttamista varten alipaineella. Jos eliminoit tämän kohdan huohotuksesta, niin saat poltettua puhtaampaa ilmaa koneessa myös alipaineella = pelkkää hyötyä sinulle, mutta viherpiipertäjille taas paha paikka ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X